Likelønn?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jada, vi forstår at du er rimelig misunnelig. Sats kapital likt eierne og da først kan du komme med mere av dette drivelet.

Arbeidsmoralen blant "folk flest" er meget skrøpelig. Det finnes selvfølgelig unntak, men den store hop er mest interessert i få betalt og gå hjem tidlig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
lomt skrev:
Skattelistene sier at et titalls Nordmenn tjener 100vis av millioner i året.

Vi tar argumenter som Hollandsksyke og for høy arbeiderlønn for gitt.

Lønnskostnadene i Norge er på et historisk lavt nivå, dersom vi måler i forhold til eierinntektene.

Vi lønnes ikke på noen som helst måte likt, når eierne tar kaka, og resten av samfunnets innbyggere sloss om smulene.
Siden -80 tallet har eierinntekter skutt i været, uten at lønninger har vært i nærheten av samme økning
Litt hummer og kanari her....er faktisk litt usikker på hva som er ironi og hva som er faktiske ytringer....

"smulene" gir oss jo verdens høyeste snittinntekt da.....det er da noe det også....

Mvh
OMF
Alt er jo sett i forhold til hverandre.
En årslønn på 400k for å vaske ombord plattformer, er ikke spesielt godt betalt i forhold til en gasje på 100 mill+ i året

Edit. En liten sammenblanding mellom eierprofitt og lønn for strev, men dere forstår vel hva jeg mener ;)
Jeg skjønner vel i grunn ikke hva du mener vi skulle gjort med dette.

Jeg kan også selvsagt påpeke urettferdigheter i verden, men det erjo ikke alt som er like lett å gjøre noe med....hva foreslår du....?

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Jada, vi forstår at du er rimelig misunnelig. Sats kapital likt eierne og da først kan du komme med mere av dette drivelet.

Arbeidsmoralen blant "folk flest" er meget skrøpelig. Det finnes selvfølgelig unntak, men den store hop er mest interessert i få betalt og gå hjem tidlig.
Dersom ein skal satse kapital, bør ein ikkje satse meir enn ein har råd til å tape. Då må du sjå på kva du har til "dagleg drift", betale låna og avgiftene dine. Du kan evt. ta feriebudsjettet, og halde deg heime i år. Vi kan seie du satsar rundt 40 - 50 000. Med ei avkastning på 10%, som må seiast å vere bra i dag, har du ein gevinst på 5000 kr. Trekk frå skatten, og føl deg som ein kapitalist.

Dersom du derimot vil satse 7 - 8 millionar, må du ta opp lån. Pass på å investere i noko som er fullstendig sikkert. Så må du passe på å ha ei inntekt som gjer at du kan takle lånet, som skulle utgjere rundt 30 - 40 000 kr, dersom du har ein kjempesnill bankdirektør med stor sans for risiko og sympatiske wannabemillionærar.
Du må sjølvsagt ha ein god arbeidsmoral for å tene dette i tillegg til det du elles treng. Sannsynlegvis bør du ha ein ekstra jobb, og ferien har du alt droppa.

For å få til dette, er det ein fordel å alt ha ein grunnkapital i utgangspunktet. Dersom du ikkje har ei feit arv i vente, kan du satse på Lotto.
Lukke til!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:

Lønnskostnadene i Norge er på et historisk lavt nivå, dersom vi måler i forhold til eierinntektene.

Vi lønnes ikke på noen som helst måte likt, når eierne tar kaka, og resten av samfunnets innbyggere sloss om smulene.
Siden -80 tallet har eierinntekter skutt i været, uten at lønninger har vært i nærheten av samme økning
Det du kaller "eierinntektene" har ikke vært spesielt høye gjennom den såkalte finanskrisen, nei. Tap i hundremillionersklassen for mange av de mest profilerte storeierne. Mener du at ansatte også skulle få negativ lønn i dårlige år?

Det finnes statistikk som viser at rundt 70 % av produktivitetsvekst og økt verdiskaping i norsk industri hentes ut av de ansatte i form av høyere lønner over tid, noe går til staten som skatt, noe går til kundene i form av lavere priser, og noe blir det selvsagt igjen til eierne også. Personlig synes jeg det er en helt OK fordeling. Den fører til sånne interessante opplevelser som å sitte i salen under en konferanse om produktivitetsforbedring og høre LOs talsmann innprente de samlede bedriftsledere at deres jobb er å øke effektiviteten i industrien, så skal LO bidra med sitt for å bedre rammebetingelsene. Det er nok derfor vi fortsatt har en industri i Norge.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
lomt skrev:
OMF skrev:
lomt skrev:

Litt hummer og kanari her....er faktisk litt usikker på hva som er ironi og hva som er faktiske ytringer....

"smulene" gir oss jo verdens høyeste snittinntekt da.....det er da noe det også....

Mvh
OMF
Alt er jo sett i forhold til hverandre.
En årslønn på 400k for å vaske ombord plattformer, er ikke spesielt godt betalt i forhold til en gasje på 100 mill+ i året

Edit. En liten sammenblanding mellom eierprofitt og lønn for strev, men dere forstår vel hva jeg mener ;)
Jeg skjønner vel i grunn ikke hva du mener vi skulle gjort med dette.

Jeg kan også selvsagt påpeke urettferdigheter i verden, men det erjo ikke alt som er like lett å gjøre noe med....hva foreslår du....?

Mvh
OMF
Ja, he he, det er lettere å påpeke feil og svikt enn konkrete tiltak for endring. Av forslag finnes mye å ta fatt i, men å falle for noen enkle triks er dømt til å feile, siden det nåværende systemet er så innarbeidet at det danner basis for vår tankegang ihht. penger. Vi er så vant til det at vi automatisk bruker krefter på motargumenter bare saken nevnes.

Det dokument som ble forfattet like etter krigen av verdens glupe hoder (Norske Arne Næss var med i denne gruppen) tror jeg er et godt utgangspunkt.
Dokumentet ble for øvrig nedstemt ved bruk av vetoretten av USA, som kevde og fikk det kapitalistiske system vi kjenner i verden i dag.
Våre største problem, slik jeg ser det, er at vi fortsatt er fastlåst i landegrenser og lar religion bestemme politikk samt ett fritt kapitalistisk system som de siste 100 år er fintunet til å favorisere de skruppuløse.
Sånn i grove trekk

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel lomt....jeg synes vel i grunn at du er litt sneversynt....

Nå har vel Norge vunndet kåpringen som verdens beste land å leve i en god del år på rad....Norge er vel også et av de landene i verden hvor kapitalismen er mest utviklet (Spesiellt med tanke på dette med stabile rammevilkår). Det finnes jo ingen land som ikke har omfavnet kapitalsime som er i nærheten samme levestandard som oss. Norge er vel også et av landene i verden som har misnt forksjeller mellom fattig og rik - følgelig er ikke lsike forksjeller en konsekvens av kapitalsime...snarere tvert i mot!

Markedsøkonomi og kapitalisme er verktøy for å sikre effektiv ressurutnyttelse. Man kan i Norge feks innføre borgerlønn på 225 000,-, fri tannlege, trappe opp ytelsene til rusbehandling, fattigdomsbekjempese, skolegang, osv osv osv - uten at dette på noen som helst måte kommer i konflikt med de markedsøkonomi og kapitalisme. Man kan - hvis man ønsker det - øke formueskatten, økte toppskatten, illegge avgifter på luksusprodukster og kort fortalt bedrive omfrodeling i langt større grad enn i dag. Men som alle andre verktøy har man positive og negative sider...og for høye skatter fjerner en del av insentivene for å skape verdier og reduserer økonomisk vekst.

Som de fleste andre områder er det største problemet feige og evneveike politikere - ikke verktøykassa!
Man snakker om forksjeller - men er det noen som gjøre noe med feks boligbeskatningen i Norge...?
JEns og Co snakker om det nye klasseskillet mellom de som er i arbeid og de som ikke er det..., vel hadde det ikke da vært lurt å brukt litt mer ressurser på å få folk tilbake i arbeid...?
osv osv

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
lomt skrev:
Det dokument som ble forfattet like etter krigen av verdens glupe hoder (Norske Arne Næss var med i denne gruppen) tror jeg er et godt utgangspunkt.
Dokumentet ble for øvrig nedstemt ved bruk av vetoretten av USA, som kevde og fikk det kapitalistiske system vi kjenner i verden i dag.
Våre største problem, slik jeg ser det, er at vi fortsatt er fastlåst i landegrenser og lar religion bestemme politikk samt ett fritt kapitalistisk system som de siste 100 år er fintunet til å favorisere de skruppuløse.
Sånn i grove trekk
Sånn som jeg kjenner historien var det bare de vestlige landene som fikk det kapitalistiske system etter krigen, mens de østlige valgte kommunismen. De fleste av oss er glade for at vi valgte kapitalismen.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Vel lomt....jeg synes vel i grunn at du er litt sneversynt....

Nå har vel Norge vunndet kåpringen som verdens beste land å leve i en god del år på rad....Norge er vel også et av de landene i verden hvor kapitalismen er mest utviklet (Spesiellt med tanke på dette med stabile rammevilkår). Det finnes jo ingen land som ikke har omfavnet kapitalsime som er i nærheten samme levestandard som oss. Norge er vel også et av landene i verden som har misnt forksjeller mellom fattig og rik - følgelig er ikke lsike forksjeller en konsekvens av kapitalsime...snarere tvert i mot!

Markedsøkonomi og kapitalisme er verktøy for å sikre effektiv ressurutnyttelse. Man kan i Norge feks innføre borgerlønn på 225 000,-, fri tannlege, trappe opp ytelsene til rusbehandling, fattigdomsbekjempese, skolegang, osv osv osv - uten at dette på noen som helst måte kommer i konflikt med de markedsøkonomi og kapitalisme. Man kan - hvis man ønsker det - øke formueskatten, økte toppskatten, illegge avgifter på luksusprodukster og kort fortalt bedrive omfrodeling i langt større grad enn i dag. Men som alle andre verktøy har man positive og negative sider...og for høye skatter fjerner en del av insentivene for å skape verdier og reduserer økonomisk vekst.

Som de fleste andre områder er det største problemet feige og evneveike politikere - ikke verktøykassa!
Man snakker om forksjeller - men er det noen som gjøre noe med feks boligbeskatningen i Norge...?
JEns og Co snakker om det nye klasseskillet mellom de som er i arbeid og de som ikke er det..., vel hadde det ikke da vært lurt å brukt litt mer ressurser på å få folk tilbake i arbeid...?
osv osv

Mvh
OMF
Det er klart, og det må jeg også velge å være for å plukke i de detaljer jeg synes står frem som de værste effektene av verdens maktsystem.
Jeg diskuterer ikke Norge i seg selv, men hele kloden.
Men for å nevne Norge isolert sett.
Selv har jeg opplevd å bo i en av landets fattigste byer, Stavanger.
Olje i nordsjøen, samt politikere (den gang AP som var meget Lenin-vennlig) som passet på å beskatte dem som utvant oljen for oss (eller lærte oss hvordan vi gjør det).

Vi kan ikke hoppe bukk over denne detalj, for denne detalj er hovedårsak til at Norge blir kalt ”Verdens beste land”. Men husk at det er verden beste land, betraktet fra et kapitalistisk ståsted.
Vi ligger i Europatoppen på overdosedødsfall og rekruttering til narkobruk, vi er blant verdens mest spisende av lykke-piller (som på en måte forteller oss at vi ikke er så lykkelige som vi vil ha det til).
Langt flere mennesker ville kunne anlegge seg et godt og lykkelig liv, om verdiene i landet vårt ble fordelt jevnere. Men det ser ut for at vi jages rundt av økt ytelsepress fra arbeidsgiver, motepress i forhold til klær, biler, hus, ferier mv.
Ufattelige mengder mennesker ville kunne drikke rent vann, og få et langt bedre liv om verdiene i verden ble jevnere fordelt.
Og jeg ønsker en slags fordeling, heller enn at ”de sleipeste og grådigste” raner til seg mesteparten…

Topp Bunn