Light & Space - Maling

N

nb

Gjest
Morsom tekst i reklamen - "malingen reflekterer lyset". All maling reflekterer lyset, med mindre den er svart.

Se om du finner NCS-koden til den. Hviteste maling heter bare "hvit", det som gjerne regnes som hvit ellers har kode N-03000 eller N-05000, den innholder litt sort, men veldig lite (hhv 2 og 5% om jeg har skjønt systemet riktig).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Har planer om å male stuen hvit. Helt hvit, med hvite lister, tak og alt.

Har sett på Light & Space fra Nordsjø... dvs jeg har lest om den. Den ser ekstra hvit ut. Er det noen her som har erfaring med denne malingen? Eller er det bare bøff?

http://www.nordsjo.no/nyheter/Pages/LightSpace.aspx
Eg har også kvit stove. Men det er ein konsekvens av andre gjenstandar som skal vere der.....vil du verkeleg ha alt kvitt, eller er det eit kompromiss?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt hvitt? Helt sikkert?

Jeg ser for meg noe midt mellom sykehus og showroom for designobjekter. Jeg kunne aldri bodd i en hvitmalt leilighet.

J

J.J

Gjest
Jeg bruker kun S 0500-N her og det er Råhvit.

Tak 02
Vegger 07
Lister 50

Om du skal ha det hvitere så er det vel riktig å lure øye med blankhet .... har ikke malt lister enda - men vil anta det vil virke ... lysere.

Så ifra 50 og oppover med andre ord ;)

Jeg bruker Flügger maling.

/JR

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.354
Sted
Sølvbyen
nb skrev:
Morsom tekst i reklamen - "malingen reflekterer lyset". All maling reflekterer lyset, med mindre den er svart.

Se om du finner NCS-koden til den. Hviteste maling heter bare "hvit", det som gjerne regnes som hvit ellers har kode N-03000 eller N-05000, den innholder litt sort, men veldig lite (hhv 2 og 5% om jeg har skjønt systemet riktig).
Er riktig det her, Std. 0001 hvit er den hviteste fargen man får, iallfall som jeg vet om, så da blir det vel mer opp til glansen i malingen hvor hvit og reflekterende man oppfatter den. Farger som offwhite og signalhvit o.s.v. er gjerne iblandet noen få pulser med f.eks. svart, beige, rødt o.l.

Har egentlig ikke peiling, men ser for meg at et rom som er fullstendig dekket i den samme hvitfargen overalt kan bli litt slitsomt, så jeg tenker at det kanskje kan være en ide å brekke av litt med f.eks. eggehvit eller noe på lister, og bruke litt forskjellig glans på vegger og tak. F.eks. helmatte vegger og blankt tak og lister?

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg har også kvit stove. Men det er ein konsekvens av andre gjenstandar som skal vere der.....vil du verkeleg ha alt kvitt, eller er det eit kompromiss?
Ja vil ha det lyst og hvitt. Har jo mørke møbler, tepper og etterhvert sorte høyttalere og noen bilder på veggene som trenger litt lys for å våkne, grønne planter etc. Så jeg tror dette vil fungere bra. Hvis det ikke gjør det kan jeg jo alltids lage farge på én vegg igjen senere eller noen slikt.

På sikt hadde det vært artig å bytte ut alt den mørke møblementet med hvitt også, men det kan jeg jo ta gradvis hvis det fungerer.

J

J.J

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ja vil ha det lyst og hvitt. Har jo mørke møbler, tepper og etterhvert sorte høyttalere og noen bilder på veggene som trenger litt lys for å våkne, grønne planter etc. Så jeg tror dette vil fungere bra. Hvis det ikke gjør det kan jeg jo alltids lage farge på én vegg igjen senere eller noen slikt.
Enig med deg av valg her - jeg har ikke store kåken og stue og kjøkken ligger ved siden av hverandre ... kommer nok bilde litt senere i tråden min.... og jeg vil ha det lyst .. slik at det ikke virker så hemmende for lyset.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:

På sikt hadde det vært artig å bytte ut alt den mørke møblementet med hvitt også, men det kan jeg jo ta gradvis hvis det fungerer.
Hvitt er et vidt begrep, standardfargen for dører, lister etc (S0502-Y) ser hvit ut. Helt til du plasserer det sammen med noe som er virkelig hvitt. Nå er ikke jeg akkurat noen interiørdesigner, men vil anta at alle farger i sjangeren "hvit" vil fremstå som temmelig hvite om det ellers er mørke ting i rommet. Men du ser veldig godt forskjell på de ulike nyansene av hvitt når de plasseres like ved siden av hverandre.

Norges mest brukte farge er sikkert Chi (0401-G42Y). Da jeg skulle ha litt av den på malerbutikken her om dagen sa piken i kassen at den inneholdt så lite farge at det faktisk ikke var mulig å blande kun 1 liter av den.

Fargen som hos Jotun heter "Klassisk hvit" er 0500, den er temmelig hvit, men altså ikke den hviteste de har i sortimentent.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Jeg(Vi) har det hvitt, på vegger, tak, lister, møbler, gardiner osv, til og med høyttalere. I stue, kjøkken gang, soverom og trapperom, men ingen har kalt det sykehus??
Riktignok har vi en brytning mørkere på vegger enn lister, samt to forskjellige glansgrader, men helhetsinntrykket er lyst ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er det ikke bare å be om 'base', så kan de vel ikke blande i noe som helst. Blir ikke det hvitt da?

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Er det ikke bare å be om 'base', så kan de vel ikke blande i noe som helst. Blir ikke det hvitt da?
Åneidu, de har noe som heter bare "hvit", det er den hviteste de har. Det er mulig det er basen for blanding av andre farger, men innen oljemaling finnes det hvit, og A-, B- og C-base. De tre sistnevnte er ikke spesielt hvite.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er lyst hos meg også. Alle tak er hvite. Veggene på kjøkkenet er hvite, fint lys og kontrast mot grå skapfronter. Veggene i stua er 'motehvit' fra Flügger, en lys gråfarge med et slags stikk av sand i seg, ingen taklister, og gulvlistene er i samme farge som veggen. Vinduer, dører og karmer er hvite. Å male alt i samme überhvit som taket ville blitt sterilt, klinisk og kaldt i mine øyne. Men smak, behag, og solbriller.

;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.648
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvitt er også en farge, som krever pigmentstoff i malingen for å dekke og reflektere fint. Base er ikke godt nok som hvitt, selv om den ser hvit ut.

Stå på hvitt, Gjestemedlem!
Da kan du boltre deg mer med møbler, tepper og bilder. Og høyttalere.

Vi har det hvitt i hele huset. Ute og inne. Helt hvitt, fra kjeller til loft. Fra golv til tak. Jo, faktisk, alle golvene er hvitmalte, inkludert i kjeller. Alle, unntatt våtrom, som er svart hvitt rutete.
Og sykehus er det ingen som hverken sier eller tenker, her er masse blått og brunt i interiøret, mange tepper, gamle møbler, blomster, engelsk brun hifi, riktig så småkoselig. Samtidig lyst og luftig.
Og så kan vi skryte av å bo i Det Hvite Hus.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
nb skrev:
Det Nordsjö har gjort, er vel å tilsette malingen reflekterende partikler på samme måte som man gjør for å få vegmerking til å synes i mørket (når den belyses). Dog ikke fullt så reflekterende, får vi håpe... ;D

Topp Bunn