Liengstova

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Veldig fin stemme på din frue og flott lyd! :)
    Veldig snasne høyttalere! Skulle vært artig å hørt de, da jeg alltid har likt Paradigm. Kan dog ikke skjønne at du trenger sub med de der som fronter. ;-)
    Har selv helaktive høyttalere både i front og center med rom-EQ, fungerer meget bra!
    Bassen er det som ofte blir vanskeligst å utnevning ift vegg, sweetspot osv og da er EQ kjekt å ha. :)

    IMG_2256.JPG
    IMG_2268.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Veldig fin stemme på din frue og flott lyd! :)
    Veldig snasne høyttalere! Skulle vært artig å hørt de, da jeg alltid har likt Paradigm. Kan dog ikke skjønne at du trenger sub med de der som fronter. ;-)
    Har selv helaktive høyttalere både i front og center med rom-EQ, fungerer meget bra!
    Bassen er det som ofte blir vanskeligst å utnevning ift vegg, sweetspot osv og da er EQ kjekt å ha. :)

    Vis vedlegget 451147 Vis vedlegget 451148
    Takk,takk!

    Regner med det der låter bra, har kikket en del på Montana, spennende høyttalere.

    Trenger ikke sub for musikklytting, og akkurat nå som det er litt for mye bass så er det mer enn nok til film også, hele rommet vibrerer når det pøses på med dypbass i filmen Vi får se og høre etterhvert hva som blir behovet, men blir ikke innkjøp av sub med det første. Men får man noen gang nok membran...... mer dynamikk osv

    Du får ta en tur for en lytt når ting er på stell her.

    Skal straks få tatt eq i bassen, gleder meg til dette
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Er selv særdeles godt fornøyd med mitt oppsett og trenger ikke sub :) Men det er klart at med sub blir det enda mer uanstrengt dersom man spiller veldig høyt. På det nivået jeg vanligvis spiller og ser film, er det plenty bass ned til under 20 Hz, også i centeren på 81 kg. :)
    Nå vet jeg ikke hvor du bor, men dersom det ikke er for langt unna Vestfold tar jeg gjerne en tur når ting er klart. :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Er selv særdeles godt fornøyd med mitt oppsett og trenger ikke sub :) Men det er klart at med sub blir det enda mer uanstrengt dersom man spiller veldig høyt. På det nivået jeg vanligvis spiller og ser film, er det plenty bass ned til under 20 Hz, også i centeren på 81 kg. :)
    Nå vet jeg ikke hvor du bor, men dersom det ikke er for langt unna Vestfold tar jeg gjerne en tur når ting er klart. :)

    Tenker at egen sub til LFE sporet ved avspilling av film tilfører en del likevel da det blir mer dypbass(effekter) som man ikke får i fronthøyttalerne selv om de går dypt. Men synes at området 50-400 Hz er mye mer interessant enn det som skjer under 50 Hz, så til normal bruk har jeg ingen behov for sub. Bassene i 9H går opp til 400 Hz så midbassen kan jeg ikke klage på. Prioriterer helt klart også senter fremfor sub, det ser det ut som du gjør også;)

    Bor ca 50 minutter fra Horten
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Vedr sub/bass, merkelig at ingen produserer aktive basshøytalere med dsp som kan deles langt høyere enn en vanlig sub. Mange høyttalere som kunne hatt godt av deling på f.eks 200 Hz
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    En høyttaler måles om gangen og 5 stk målepunkter pr høyttaler, som er minimum. Hadde det litt travelt da datamannen som var innom ikke kunne bli lenge. Får ta flere målinger neste gang.

    20597802_1102133099921993_2145654558_o.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Bak høyttalern sitter romkorreksjonen som er koblet til pc for anledningen. Med en bryter kan man skru av og på korrigering

    20629163_1102133123255324_633276487_o.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Blir litt av det samme her og i tråden Paradigms venner, men kjører på med litt mer bilder og info om eget anlegg her naturlig nok.

    Har nå hørt en del på høyttalern i "fabrikkmodus" og hos meg ga dette litt for mye bass. På enkelte opptak gikk det greit, men stort sett ble det for mye og en del during. På film og da spesielt den nye Scull / King Kong så var det helt perfekt Hørtes ut som kjempen var på vei gjennom veggene.....

    ARC på 9H korrigerer området 500 Hz og nedover slik at bassen skal fungere best mulig for hver høyttaler i ethvert rom. Man kan også bruke programmet til å finne optimal plassering, noe som anbefales å gjøre før man kjører korrigering. Her var jeg såpass låst at jeg fant det lite hensiktsmessig. Om/når det blir eget lytterom kan dette bli spennende.

    Korreksjonsprogrammet lastes ned fra nett og en høyttaler om gangen kobles til pc og derfra til mic.

    Minimum 5 målepunkter pr høyttaler.

    Som nevnt over så ble det mye bass uten korrigering og regnet med at dette ville korrigeres og justeres ned i en eller annen grad og var forberedt på at det da ville låte slankt etter korrigering i starten til jeg ble vant til forandringen. Slik ble det.
    ARC gjorde veldig mye men ikke bare i bassen. Det ble som nye høyttalere og det ble annerledes fra bunn til topp. 
Da nivået i bassen ble noe redusert og med jevnere frekvensgang ble mellomtone og diskant også bedre og mer fremtredende. Det jeg har lest om den klare og åpne toppen i Personaserien fikk jeg først erfare fullt ut etter at ARC hadde gjort jobben.
    Bassen ble betydelig forandret og låter veldig stramt og kun der det skal være bass, i motsetning til før hvor den hørtes i langt større grad. ARC har nå korrigert bassen mest mulig "korrekt" og jeg har ikke kunnet justere noe etter eget ønske enda da vi hadde relativt kort tid på oss før Mr. Windows måtte dra. Holder nå på å bli vant til den "nye" lyden og begynner å vende meg til mindre og mer korrekt bass. Det høres uten tvil bedre ut så korrigeringen fungerer bra. Men så fort jeg har anskaffet ny pc så vil jeg nok eksperimentere og justere bassen slik jeg vil ha den. Kanskje litt mer enn det jeg har nå.
    Har for øyeblikket ingen ting å vise av grafer. Så det da vi holdt på i går og skal forsøke å få tak i dette.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg igjen i opplevelsen av mindre bassfylde, men mer bass-snert da jeg gikk fra Monitor Audio pl 200 til Kii Three. Massevis av romlebass (oppleves som fylde/varme) forsvant og basstoner kom frem. Opplevdes først som om fylde manglet, men ble fort vant til det og opplever nå slik "fylde/varme" som ukontrollert støy som maskerer mye av lydbildet.

    Så før du begynner å skru lyden vil jeg anbefale en ukes tid med tilvenning av lydbildet slik at du får nullstilt referansen din, først da vil du bli mer treffsikker i forhold til hvordan du vil ha det. ☺
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Kjenner meg igjen i opplevelsen av mindre bassfylde, men mer bass-snert da jeg gikk fra Monitor Audio pl 200 til Kii Three. Massevis av romlebass (oppleves som fylde/varme) forsvant og basstoner kom frem. Opplevdes først som om fylde manglet, men ble fort vant til det og opplever nå slik "fylde/varme" som ukontrollert støy som maskerer mye av lydbildet.

    Så før du begynner å skru lyden vil jeg anbefale en ukes tid med tilvenning av lydbildet slik at du får nullstilt referansen din, først da vil du bli mer treffsikker i forhold til hvordan du vil ha det. ☺
    Ja, var klar over at det måtte bli ny tilvenning etter en stund med alt for mye bass. Det er uten tvil bedre nå, men som du sier så trengs det litt tid for å bli kjent med lyden. Har ingen hast så blir å høre på musikk nå, så får det bli eksperimentering seinere :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    2.800 watt samlet effekt fordelt på 8 stk av disse opp til 400 Hz blir ganske underholdende når man hører på Kodo-trommer på høyt volum :)

    9H basselement.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Trenger et større rack! Skal komme både platespiller og senterhøyttaler oppå der så må ha nok bredde og det må være solid. Bare sentern veier nesten 40 kg + platespiller.

    Har kikket på Clic som forhandles av klubben. Solid, kan velge forskjellige størrelser og bygge sammen, men dyrt. En fordel med dette er at man kan ha dører i stoff så alle komponenter kan skjules. Har ikke funnet noen alternativer til dette annet enn Unnu som også forhandles av klubben. Eneste ulempen med dette i tillegg til prisen er at rommene er litt små. Har en varm forsterker som skal plasseres inni.

    Kan kjøpe brukt også så leiter på Finn.

    Clic.jpg
    Clic2.jpg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bra madammen også liker høyttalerne :)
    Hun er musiker og hun har selvfølgelig hørt seg selv på anlegget ;) Hun har utgitt et par CDer og rundt nyttår blir det nytt album på vinyl så da blir vi nødt til å skaffe platespiller også......

    Vis vedlegget 450907
    Nice setup:cool:
    Hva er det hun har utgitt da, Spennende med egen komponist i familien.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Bra madammen også liker høyttalerne :)
    Hun er musiker og hun har selvfølgelig hørt seg selv på anlegget ;) Hun har utgitt et par CDer og rundt nyttår blir det nytt album på vinyl så da blir vi nødt til å skaffe platespiller også......

    Vis vedlegget 450907
    Nice setup:cool:
    Hva er det hun har utgitt da, Spennende med egen komponist i familien.
    Kjekt å høre litt live i stua for å ha en referanse :)

    Her er musikkvideo: https://youtu.be/3jsKf3pNyz0

    Album på Tidal: https://listen.tidal.com/album/64519701

    Mer info her: http://www.fitshop.no/categories/cdbddvd

    Følg gjerne på fb https://www.facebook.com/artistmonalisalieng/?fref=ts

    85199_CD__Himmelstjernan__Mona-Lisa_Lieng_1.jpg
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Blir nok ikke lenge før det blir platespiller i Liengstova. Har ikke hatt platespiller på over 25 år og siste plata jeg kjøpte var denne:

    Kiss crazy nights.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Har hørt at man må unngå vibrasjoner i platespillern så da bør man vel ha en slik flyvende plattform

    JAS_MAGNETIC_PLATFORM_A.jpg
    JAS_MAGNETIC_PLATFORM_B.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Tenker at denne ville passe fint med plattformen over

    Clearaudio Emotion.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Satan så bra Morten låt nå da.....! Liten justering på vinkling av høyttalerne hjalp også

    MortenHarketDYRM.jpg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har akkurat hørt gjennom albumet "Himmelstjernan". Det blir ikke siste gangen jeg kommer til å spille det, det er helt sikkert!

    Herlig musikk en sen kveldsstund før natten faller på.

    Følger tråden din videre for å få med meg når det nye slippes på vinyl, det skal handles inn :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Har akkurat hørt gjennom albumet "Himmelstjernan". Det blir ikke siste gangen jeg kommer til å spille det, det er helt sikkert!

    Herlig musikk en sen kveldsstund før natten faller på.

    Følger tråden din videre for å få med meg når det nye slippes på vinyl, det skal handles inn :)
    Det var hyggelig å høre! Skal gi beskjed videre

    Vi får sørge for at det blir så god lyd som mulig på neste plate i tillegg til god musikk :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ser meget bra ut, stilig rom og høytalere! Håper vi for til en lytt når alt ligger til rette for det :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Ser meget bra ut, stilig rom og høytalere! Håper vi for til en lytt når alt ligger til rette for det :)
    Det ordner vi. Vedr. rommet så ser det nok bedre ut på bilder enn det er, i hvert fall som lydrom ;)

    Mulig at det er platesnurrer på plass innen dere kommer også, jobber med saken. I så fall kan medbrakt benyttes om dere er vinylmennesker.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Litt mer justering av høyttalere, det blir bredere og bredere i mellom. Turde ikke å ha de så bredt i starten ettersom dette gjør at den ene høyttalern kommer veldig nærme sidevegg, men lydbilde blir uten tvil bedre. Burde revet pipa som står i veien for å flytte hele anlegget nærmere midten av stua, men det er jo hyggelig med peis også så får la det være.

    Tror denne må bestilles på vinyl når den tid kommer

    Diana Krall Quiet Nights.jpg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da er begge CDene til fruen bestilt :)
    Dette var balsam for ørene!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Riv peisen og begrunn det med miljøhensyn! Alt for bedre lyd :D
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Riv peisen og begrunn det med miljøhensyn! Alt for bedre lyd :D
    Har faktisk vurdert å gjøre noe med den da det er en lite effektiv pyntepeis. Tenkte da ikke pga lyd, men akkurat nå så er det vel helst derfor jeg helst skulle gjort noe ;) Men blir vel dyrt å fjerne pipa for å sette inn et moderne rør fra en mindre og mer effektiv peis/ovn.
    Ville jo spart utgift til feier da......
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Oppsettet ditt står ganske identisk som hos meg nå, jeg har riktignok subbene rett innafor ht. En slik plassering gjør at du får en dragning i lyden mot venstre hvor nivået er høyere. Jeg har delvis løst dette med manipulering i frekvensgangen på min trinnov. Høyttalerne spiller mer eller mindre identisk over hele frekvensgangen nå.
    Forskjellen er påtagene med og uten korrigeringen. Har du tonekontroller eller lignende? Sansynligvis har du en peak på 50-60 hz også med påfølgende dip fra 70-100, men det er mulig pbk har klart å rette ut det meste av dette.

    Tror jeg og Authentic får finne en dag hvor det passer alle og komme oss ned til deg for å teste galskapen du har dratt i hus;) Jeg er sykt nyskjerrig på om dette er en real B&W killer:cool: Hvis kvaliteten er noe i nærheten av hva subbene står for er jeg stygt redd for det..
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Oppsettet ditt står ganske identisk som hos meg nå, jeg har riktignok subbene rett innafor ht. En slik plassering gjør at du får en dragning i lyden mot venstre hvor nivået er høyere. Jeg har delvis løst dette med manipulering i frekvensgangen på min trinnov. Høyttalerne spiller mer eller mindre identisk over hele frekvensgangen nå.
    Forskjellen er påtagene med og uten korrigeringen. Har du tonekontroller eller lignende? Sansynligvis har du en peak på 50-60 hz også med påfølgende dip fra 70-100, men det er mulig pbk har klart å rette ut det meste av dette.

    Tror jeg og Authentic får finne en dag hvor det passer alle og komme oss ned til deg for å teste galskapen du har dratt i hus;) Jeg er sykt nyskjerrig på om dette er en real B&W killer:cool: Hvis kvaliteten er noe i nærheten av hva subbene står for er jeg stygt redd for det..
    Har en vinkelstue med anlegget plassert i enden. Skulle veldig gjerne hatt mer luft rundt både høyttalere og bak lytteposisjon. Bassen blir bra ettersom dette korrigeres. Kan ikke høre noe feil annet enn littegrann lavt nivå som jeg skal få gjort noe med. Må få lekt mer med kalibrering og få sett på målingene. Har ikke noe annet enn ARC i 9H som justerer lyden. Denne virker fra 500 Hz og ned. Har også en Anthem 520 som jeg ikke har kommet i gang med annet enn å kjøre div kilder igjennom, blir gøy å se hva denne kan gjøre også. For musikk bruker jeg nå kun Cary SI-300.2D. Blåtann fra Macbook Air til denne.
    Har justert en del på vinkling og flyttet litt på høyttalerne og dette har hjulpet på lydbilde. De forsvinner litt mer nå og bedre plassering av stemmer og instrumenter, selv om det er her jeg har mye mer å gå på ved annen plassering. Får se om jeg kommer i mål slik det er nå. Ellers så er det fristende å snu om på hele møbleringen om jeg skulle finne en god løsning.
    Er veldig fornøyd med 9H :) dårlig plassering kan ikke de ta skylden for og synes bassen etter kun en kjapp kalibrering gjorde veldig mye og ble kvalitetsmessig veldig bra med en gang. Gleder meg til å få lekt mer med dette og tilpasset etter eget ønske.
    Diskant og mellomtone med samme materiale låter veldig sammenhengende og høres ut som et element. Oppløst, detaljert og veldig ærlig. Sikkert ikke alle som liker dette, men på gode opptak blir det magisk. Valgte Cary forsterkern for å tilføre en anelse varme/rørlyd som jeg synes passet veldig bra. Kan bli spennende å etterhvert forsøke andre ting også på 9H.
    Da jeg kjørte 9H uten kalibrering merket jeg hvor mye kapasitet det var i bassen. Veldig mye å gå på her og det kan spille høyt og gi MYE bass opp til 400 Hz med full kontroll. Regner med at du har enda mer å gå på i bunn med dine to subber;)

    Hva du foretrekker av B&W og Persona blir jo en smakssak. Har hørt en del på forrige serie og siklet på 801D lenge :) Ellers så har jeg ikke hatt høyttaler fra Nautilus serien selv og er ikke godt kjent med dem. Vet at kabinettet deres har blitt enda bedre på den nye serien.
    Vedr kabinett så tror jeg enkelte produsenter har litt for mye fokus på dette og lager unødvendig kostbare høyttalerkonstruksjoner. Virker som de skal overgår hverandre og prisen går til himmels og langt forbi Personaserien. Man trenger ikke aluminiumskabinett med 178 avstivere for å få god lyd;)

    Om du liker Persona så kunne jo 5F og Center vært noe å gått for ettersom du likevel har dypbassen dekket. Beryllium diskant og mellomtone i tre fronter, like basselementer, samt 10 stk av dem i front ville nok blitt veldig bra! Dette ser jo ekstremt bra ut også, spesielt blå er fin om den passer i stua. Om du går for dette så kan jeg komme å få hørt på sentern også ;)

    5F og .jpg

    5F, center og Sub.jpg
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Havnet midt i en kaotisk valguke i Arendal i dag. Godt å komme seg i båten igjen til tross for regn og tilbake til Sandøya hvor det er langt mindre folk og støy.
    Godt med levende varme i regnværet, men skulle så absolutt hatt et anlegg her med glødende rør som varmer også

    20945566_1111490268986276_2135557037_o.jpg

    20930666_1111490298986273_733131899_o.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn