Lidt Historie /Før Stereo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis man som jeg går op i historien om lyd er denne video ret spændende . Især om da man forsøgte sig med 2 spor på pladen som der så skulle 2 Tonearme +2 pick-ups til at afspille. En slags Stereo :)

    Før stereo indtog senen havde man typisk kun en højttaler. Hvis man havde råd (tænker det må have været dyrt) kunne man få en højttaler med en fuld tone enhed helt op til 27". :)

    Hvis der er andre der nyder den slags historie og har links og evt gamle fotos fra før stereo så læg dem op i denne tråd. :)

    https://www.youtube.com/watch?v=QlagwjphwXA
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der ud til at denne højttaler dækker hele det toneområde man kunne gengive dengang.
    Og kun 1 højttaler :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Okay
    Et sted imponerende når man tænker på det var i Mono og selve optagelserne normalt ikke gik så højt op i Frekvens :)
    Synes historien om gengivelse af lyd er noget langt på få årtier
     
    Sist redigert av en moderator:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Litt OT kanskje, men pc er jo hverdagen for mange. Her er en som kanskje ikke er for like mange selv om det muligens er flere enn meg her som har vært borti "lavterskelspråket" Fortran.. :sneaky:

    Senere fikk jo vi mus...
     

    Vedlegg

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vesentlig forskjell i utviklingen av computere vs høyttalere.

    Det har egentlig skjedd lite på høyttaler fronten de siste 70 år.
    Mye har selvfølgelig blitt bedre, men samtidig finnes det mange dårligere konstruksjoner i hifisjappa i dag enn det var for 50 år siden...eller enda lenger siden også.

    ...i skyggen av dagens subjektive kabeltråder på HFS. 😴
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vel, i 1957 kom denne. Det er mange som mener at det ikke er laget noe bedre siden...

    1594127529714.png
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja fra 57/58 gik det stærkt . Jeg var selv indehaver af sådan et sæt for en del år siden. De så godt ud i Kobber :)
    Men de var desværre lettere defekte.
    Solgte jeg så til Audio Consult som de så renoverede :)
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Om du hade ett set som på bilden skulle du kunna sälja det för mycket pengar.....och köparen skulle få en meget,meget,meget,meget sällsynt anläggning.....
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Om du hade ett set som på bilden skulle du kunna sälja det för mycket pengar.....och köparen skulle få en meget,meget,meget,meget sällsynt anläggning.....
    Hver gang jeg ser dette bildet tenker jeg at lydkvaliteten til dette anlegget sansynligvis overgår det meste av hva som selges i dag. Teknologiutviklingen har vært dramatisk de siste 60+ år. Men bedre lyd har vi ikke nødvendigvis fått. Tankekors!
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Titta noga på bilden ovan(speciellt förförstärkaren och tunern) och jämför med den här(som är den rätta):
    QUAD bild rättvänd.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Et sted synd jeg ikke kan læse og forstå hvad der står
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn