Levetid på rør i CD-spiller

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Hei,

Beklager hvis dette har vært tatt opp før, men fant ikke noe da jeg foretok ett lite søk..
Har en ShengYa CD-spiller med rør og er rimelig fornøyd med den. MEN jeg har tidligere aldri brydd meg så mye med å skru av en CD-spiller uten jeg skal være en dag eller flere.
Nå er det slik att jeg skrur av etter å ha lyttet til en plate, da jeg har små barn og ikke vet om jeg får tid til å kose meg mer senere på kvelden. Er rett å slett blitt litt paranoid av dette, da jeg ikke aner hvor lenge slike rør holder og/eller om det er bedre å skru av og på slik jeg gjør nå...

Noen som kan gi meg litt informasjon om dette ?

Mvh
Tommy

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Har du den på 24/7, vil jeg tro at rørene varer et par år, kanskje lenger?
Skrur du den av og på 2-3 ganger daglig, vil de sannsynligvis vare mindre...
Så får du prøve å finne middel-veien...

Arne K

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,vet du hva røret som sitter i har for en betegnelse?

(står sikkert i brukermanualen,dersom du ikke har bytta til NOS enda ;))

ER det smårør bør de holde LENGE,så ikkeno å bekymre seg for,ikke koster de mye heller,dersom du ikke skal ha en vrien årgang med NOS(ubrukte rør fra gammel produksjon).....det sitter 2 eller flere rør i spillern din sikkert,....finn ut litt mer om rørene i manualen,så er det sikkert noen som kan hjelpe deg med mer eksakt levetid,men ett par tusen timer kanskje?...så det går jo ei stund,og det avhenger og på kvaliteten på rørene(sikkert ikke det råeste på originalrør)gjetting....

Uansett,ikke bekymre deg for dette,rørene klarer du å bytte selv,når det er dags for det....eller om du finner ut at du skal prøve andre rør engang,jeg bytta på min etter 3 timer jeg ;D ha ha.....Lykke til!

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Takk for kjappe svar. Da tolker jeg det slik att det er bedre å la den stå på fra ettermiddag til leggetid, enn å skru av og på flere ganger ..

Akkurat det jeg håpet på :)

Mvh
Tommy

PS. skal sjekke spec og betegnelse på rørene ved anledning..

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det vil nok være et fornuftig bruks-mønster. Og du trenger ikke være redd om du glemmer å skru den av en gang i blandt...Med kvalitets-rør, vil de gjerne vare enda lenger...

Arne K

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Leste en plass at rørene i Audio Aero Capitole MkII, av typen 6021W, hadde levetid på 75K timer. Det blir omtrent 8 år kontinuerlig drift. Men det er sikkert forskjell på rørtyper og måten de er brukt.

Mvh

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Dette emnet har vore her mange gonger før, men presisjonsnivået i svaret i dette forumet er visst framleis lågt.

For å ta det ein gong til:

Rør og lyspærer er mykje lik teknologi (!) Glødetråden i ei lyspære varer eit par tusen timar, og det same gjer eit rør. Med nokre unntak.

1. Vanlege standardrør du finn i forsterkarar, CD-spelarar og annan
konsumelektronikk har stort sett alltid ei garantert levetid på 2000 timar driftstid.
Det tyder at når det står spenning på og det går straum i røret, brukar du av
levetida. 2000 timar: 24 timar = 83 dagar. Med andre ord; står CD-spelaren din
på døgnet rundt har du brukt opp ein god del av røret si levetid etter 3 mnd!
2. Den faktiske levetida til røret er som regel ein del meir enn garantitida. Dette er
avhengig av kor hardt røret vert køyrd i konstruksjonen - kor høg spenning det
har , kor mykje effekt det må gi, kor varmt det er rett og slett. Utgangsrør vert
som regel køyrde opp mot det maksimale dei kan for å gi mest mogleg effekt ut,
medan desse smårøra som oftast vert behandla snillare. Du bør i alle fall tenke på
rørbytte når røra har gått ca 2000 - 3000 timar (utgangsrør) og 2000 - 5000
timar (smårør).
3. Unntaka til dette har relativt lite interesse i dette forumet bortsett frå NOS (New
Old Stock) røra som vart produserte fram til slutten på 1970 talet. Nokre av
dei var såkalla 'Special Quality' Long-life rør og hadde ei garantert levetid på
10.000 timar. Dei andre unntaka er i den eine enden diverse spesialrør som har ei
levetid på ikkje meir enn ca 50 timar (støydioder), og i den andre enden f.eks.
det tyske røret RV12P2000 frå 2. verdskrigen som det vart ofte sagt kunne ha ei
levetid på 40.000 timar (men det er dårleg dokumentert). Røret 455A/F Western
Electric hadde ei faktisk levetid på 125.000 timar og det er godt dokumentert
også (B. Magers: 75 years of Western Electric tube manufacturing)

Røret 6021W er eit mekansk forsterka rør til bruk i militært utstyr. Det skal tåle risting, viberasjonar, store temperatursvingningar etc. etc. Garantert levetid er mest truleg 2000 timar, kanskje 10.000 timar (tvilsomt)

Helsing

Arnold/PX4

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Takker for "fasit-svar", men...det finnes mange unntak, uten at det er snakk om "super-long-life..."
Jeg har noen rør fra div. test-utstyr(gamle oscilloscope, testgeneratorer (og rørtestere), som har hatt et langt liv før jeg fikk dette utstyret. Endel av det hadde vært brukt 8-12timers dag, og ikke vært til service/kalibrering på over 10år, og hadde fremdeles fullt brukbare orginal-rør. (Rør merket Tectronics, Eico, B&K m.fl.).
8 av 10 måler fremdeles innenfor 95% av nye!
Det samme gjelder av og til lyspærer, enkelte kan stå på kontinuerlig i flere år, andre ryker etter et par mnd, da de ikke liker å bli slått av og på 10x til dagen.

Arne K

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Jada, dette er velkjent. Den gamle radioen som har stått i stova til besteforeldrene våre i 50 år og som det framleis er brukbar lyd frå osb.
Dette er unntaka. Ein kan ikkje gje råd og anbefalingar med utgangspunkt i unntaka. Ein må tenkje på kva som er det typiske.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Levetiden er alltid estimert ut i fra typisk bruk. Ikke ekstreme forhold i en eller annen retning.
Siden glødelamper er nevnt: Reduserer du spenningen med 5-10%, vil levetiden øke til det dobbelte. Laboratorieforsøk har vist at av- / på-slag ikke har betydning for levetiden.
Trekk ikke denne sammenligningen over på elektronrør ukritisk.
Når Arnold skriver så utførlig og konkret som han gjør og med henvisning til kilder, bør det han skriver leses et par ganger dersom en har vansker med å forstå eller akseptere innholdet.
:)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Som alt annen elektronikk, laget man ting som kunne vare en stund før. Nå er man mest oppatt av at det skal holde ut garantitid, slik at vi skal kjøpe nytt. NOS er derfor kjærkomment!

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Det er best at du skrur av spilleren din når du ikke bruker den. Da vil du øke levetiden på rørene dine. Rør flest, har gjerne en levetid rundt 2500 timer. Har du spilleren påslått hele tiden, vil rørene bli slitt ut mye raskere.
Det finnes også noen rør som har en levetid opp mot 10000 timer.

mvh

amiga skrev:
Hei,

Beklager hvis dette har vært tatt opp før, men fant ikke noe da jeg foretok ett lite søk..
Har en ShengYa CD-spiller med rør og er rimelig fornøyd med den. MEN jeg har tidligere aldri brydd meg så mye med å skru av en CD-spiller uten jeg skal være en dag eller flere.
Nå er det slik att jeg skrur av etter å ha lyttet til en plate, da jeg har små barn og ikke vet om jeg får tid til å kose meg mer senere på kvelden. Er rett å slett blitt litt paranoid av dette, da jeg ikke aner hvor lenge slike rør holder og/eller om det er bedre å skru av og på slik jeg gjør nå...

Noen som kan gi meg litt informasjon om dette ?

Mvh
Tommy

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Antall liker
3
En liten digresjon (men dog beslektet): Har det noe å si for rørenes levetid om spilleren opprinnelig er laget for 110 V (amerikansk) som så er koblet om til 240 V? Eller for den saks skyld også satt opp for 240 V fra fabrikk?, men altså opprinnelig designet for 110 V-markedet i USA
Dette er kanskje også aktuelt for pre- og effekttrinn??

Topp Bunn