Lettvekts-diffuser

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg funderer på å legge litt ressurser i å få bedret akustikken i lytterrommet mitt, og vurderer derfor flere DIY-prosjekter.

Jeg liker mange av de hjemmelagde diffuserene av tre, som det finnes mange byggebeskrivelser av. Eneste ankepunkt er at de blir tunge og vanskelige å plassere av den grunn.

Så kom jeg til å tenke på polystyren. Grunnen er at jeg var på dugnad på en fotballbane, hvor vi la ned plater for å gjøre banen telehivfri. Slike plater er lette, relativt enkle og forme, og er ganske robuste.

Har noen prøvd å bygge defusere av polystyren? Hvordan vil det, eventuelt, fungere tro?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Følg med i tråden til Retep om hans nye rom.
Der skal han til å kutte styreform plater snart, saga er på plass så det kommer snart.

Steinar.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Dette blir nok utsatt en del. Var å såg på EPS 80 plater, og det er ikke tett nok til å få en riktig diffusjonseffekt. Jeg sto pg snakke og ropte inn i en plate, og den absorberer ganske mye. Prøvde det samme med en XPS plate ( Blå styrofoam ) og der var det mye mer lyd som kom tilbake. Altså langt mindre absorberende effekt. Og dermed vil de ha en bedre diffuserende effekt.

Men som sagt, jeg utsetter dette en stund.. Men har trua på at det skal virke.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fungerer. Materiale demper en del som Retep nevner, men det kan man minimere ved å male de med noen strøk. Jeg har del slike diffusorer i surround anlegget mitt som bilde under viser, i foreløpig litt ulike farger..... Har derimot ikke laget mine selv. De er laget med varmetråd.
Ulik diffusjon oppsilling 003 (Large).jpg

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
En kombinasjon av diffusor og absorber trenger jo ikke være noen krise, i grunnen heller?

De blå platene vi brukte til å gjøre grunnarbeider på den fotballbanen jeg nevnte, virket ganske glatte.

Jeg så forresten på nettet en som hadde bygget ett skjæreverktøy for denne jobben. Han laget en slags gjærkasse, tilpasset tykkelsen på platene, og monterte en skjæretråd, laget av en gitarstreng i riktig høyde til å få et rektangelformet resultat. Smart!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.414
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En helt annen ting er at disse produktene stort sett er laget av forskjellige typer EPS (isopor). Dette er et av de få produktene som fremdeles har en rimelig stor industri her i landet, og det produseres en mengde varianter for ulike formål. Hovedsaklig transportbeskyttelse, men sikkert mye annet også.
Dette er billige ting. Materialene koster null og niks, og selve produksjonsmetodene er heller ikke særlig kostbare.
Burde det ikke være mulig å rett og slett få støpt sine egne skylinediffusorer fra fabrikk, eller få kutta til 2D-diffurorer profesjonelt om man går sammen en liten gjeng for å få ned oppstartskostnadene?
Skjønner egentlig ikke hvorfor noen bransjeaktører ikke har tatt tak i denne muligheten. Her er det jo reelle penger å hente nesten uten å måtte jobbe for de.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg vil foreslå at købe Svanø pap diffusere. Jeg har købt 10 stk. af dem og de er helt fantastiske. Prisen er holdt nede ved det at de er lavet i pap, og at man selv samler dem.
De vejer næste ingen ting og jeg har det projekt, at de skal sættes op under loftet. Loftet er den største reflekterende flade, og er derfor særlig vigtig at gøre noget ved. Langt mere vigtig end gulvet.
Men da jeg har så mange nu, har jeg jo leget med dem i rummet md forskellige placeringer og der sker bare så meget. En ting der er slående er at der kommer tydeligt mere dynamik. Dynamik er meget vigtig ved musikgengivelse og mangler oftest. Rummet bliver større og der kommer mere dybde. Der sker så meget ved lyden.
Har man vinduer kan man sætte dem op i vindueskarmen, når der spilles musik og de kan fjernes til et andet rum, når musikken ikke spiller.
De er nogle bedre diffusere end dem der vil bygges.
Her er et billede af Svanø diffusere under bygning. Den brune papplade skæres væk til sidst. Bruges bare for at styre papstykkerne. Der medfølger osse trælister, der sættes på de synlige steder.
Svanø har også færdige produkter der så er dyrere. Jeg syntes det er flot, at Matts laver en bilig version med næsten de samme egenskaber som de andre S-vinger. Så mit forslag er at få vinger.

aug 2013 109.jpg

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Hejsan! Jag kan bara hålla med Sven, dessa pappvingar är väldigt effektiva. Jag använder oxå dessa vingar i taket eftersom de är så lätta, perfekta för montage i tak. Ljudmässigt händer det mycket och jag hade ändå svanås golden horn tidigare i taket. Rekommenderas!

Mvh Krelle

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
image.jpg

En en bild på mitt tak, själv tycker jag det ser bra ut.

Mvh Krelle

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Jeg vil foreslå at købe Svanø pap diffusere. Jeg har købt 10 stk. af dem og de er helt fantastiske. Prisen er holdt nede ved det at de er lavet i pap, og at man selv samler dem.
De vejer næste ingen ting og jeg har det projekt, at de skal sættes op under loftet. Loftet er den største reflekterende flade, og er derfor særlig vigtig at gøre noget ved. Langt mere vigtig end gulvet.
Men da jeg har så mange nu, har jeg jo leget med dem i rummet md forskellige placeringer og der sker bare så meget. En ting der er slående er at der kommer tydeligt mere dynamik. Dynamik er meget vigtig ved musikgengivelse og mangler oftest. Rummet bliver større og der kommer mere dybde. Der sker så meget ved lyden.
Har man vinduer kan man sætte dem op i vindueskarmen, når der spilles musik og de kan fjernes til et andet rum, når musikken ikke spiller.
Her er et billede af Svanø diffusere under bygning. Den brune papplade skæres væk til sidst. Bruges bare for at styre papstykkerne. Der medfølger osse trælister, der sættes på de synlige steder.
Svanø har også færdige produkter der så er dyrere. Jeg syntes det er flot, at Matts laver en bilig version med næsten de samme egenskaber som de andre S-vinger. Så mit forslag er at få vinger.

Vis vedlegget 229675
Har du et link?

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.105
Torget vurderinger
5
Hei!

Siden jeg er byggmann, har jeg lyst til å påpeke at ekspandert polystyren er ekspandert polystyren i kuleform. Benevnes ofte som EPS. Det er dette vi normalt har omtalt som "isopor". Platene er normalt farget hvite. Deler du dem, vil den åpne strukturen med kuler og luftrom komme til syne. Antar at EPS normalt vil ha mer absorberende egenskaper enn ekstrudert polystyren XPS. EPS finnes med ulik tetthet.

De blå platene som det vises til, er høyst sannsynlig ekstrudert polystyren kalt XPS. Andre produsenter produserer rosa plater. XPS produseres ved at polystyrenmassen ekspanderer gjennom dyser og får dermed en mer fiberlignende struktur. Platene fremstår som tetter. De har en lukket struktur som gjør at de ikke suger vann. Det er derfor de brukes mye i konstruksjoner ute og under bakken. På grunn av tettheten, antas de også å absorbere lyd mindre. De er lettere å bearbeide med mekanisk verktøy enn EPS.

Er dette produktet ditt orso: Optiffuser | Resonator Stockholm

Forøvrig er jeg selv ute og vurderer diffusorløsninger. Han som står bak Optiffuser har vært svært rask med svar og imøtekommende med forslag til løsninger.

Mvh Olav E.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Forøvrig er jeg selv ute og vurderer diffusorløsninger. Han som står bak Optiffuser har vært svært rask med svar og imøtekommende med forslag til løsninger.

Mvh Olav E.
Det stemmer. Jens Eklund er serviceminded, kunnskapsrik og har han seriøse målinger å vise til. Svanå, som nevnes av flere, er i vodoo land IMO. Han viser RTx målinger når man etterspør målinger av effekten av diffusorer. Det er så dumt at det nesten ikke går ann hvis man kan litt om akustikk. Men for del, de diffuserer sikkert i en grad uansett.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.

Mvh Olav E.
Det stemmer. Jens Eklund er serviceminded, kunnskapsrik og har han seriøse målinger å vise til. Svanå, som nevnes av flere, er i vodoo land IMO. Han viser RTx målinger når man etterspør målinger av effekten av diffusorer. Det er så dumt at det nesten ikke går ann hvis man kan litt om akustikk. Men for del, de diffuserer sikkert i en grad uansett.
De diffusoner meget fint disse papvinger.
Jeg har selv købt en del diffusere lavet i træ af mærket Hofa. Det er D2, hvorimod de papvinger er D1. Udover papvingerne har jeg købt to V-vinger fra Svanø, der har en dybde på 25 cm. Jeg har prøvet dem flere steder i mit lytterum; og det har været med rigtige gode resultater. De er fremragende.
Papvingerne har en dybde på 18 cm.
Hofa har 11 cm. og her har jeg stillet V-vingerne direkte foran og fået en lydforbedring. Bagefter fjernet Hofa og V-vingerne flyttet ind på deres plads.
Forskellen sådan fysisk på dem er, at Hofa minder om dem der vil bygges. Hofa har plader i forskellig dybde med adskillelse imellem af tynde træstykker. De har en god lyd.
Svanøs har forbindelse fra venstre til højre side, hvilket er anderledes end andre. Det påstås at man kan sidde meget tæt på dem og det er også min erfaring. De lød bedst da de stod foran Hofaerne. Måske fordi de dækkede mest så, eller det var afstanden til væg. Jeg ved det ikke. Jeg kan ikke forstå at du kalder det voodoland.
Som jeg skrev, er de papvinger så lette, at de nemt kan flyttes rundt og afprøves flere steder.
Jeg venter spændt på 10 mere, så jeg kan dække et meget større stykke.
Jeg har ellers et rum, hvor jeg har taget akustiske hensyn, da jeg tegnede det, med de muligheder der så var. Godt er det, men lidt for dæmpet; og her skal vingern forbedre lyden. Og lyden er idag fremragende.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.

Vis vedlegget 229675
Har du et link?
Jeg ved ikke hvem der har forhandlingen i Norge.
Men du kan skrive til Matts Odemalm på
Matts@diffusor.com

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Matts@diffusor.com er riktig epostadresse...

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.414
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
XPS produseres ved at polystyrenmassen ekspanderer gjennom dyser og får dermed en mer fiberlignende struktur. Platene fremstår som tetter. De har en lukket struktur som gjør at de ikke suger vann. Det er derfor de brukes mye i konstruksjoner ute og under bakken. På grunn av tettheten, antas de også å absorbere lyd mindre. De er lettere å bearbeide med mekanisk verktøy enn EPS.
Her er det nok bare jeg som rører med fagutrykkene. XPS høres korrekt ut.

Topp Bunn