Lett å sykemelde seg...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.073
Sted
Holmestrand
Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel...jeg har ikke tenkt å bruke for mye tid på akkurat denne debatten, men....

1) egenmeldinger synes jeg vel i grunn ikke vi behøver å diskutere i denne debatten. Anse det som ekstra feriedager.

2) Jeg tror løsningen på hele sykemeldingsproblemet er ganske enkel:

a)Å bruke aktiv sykemelding til det den skal brukes til. Kort fortalt - hvis man har en sykdom som først og fremst gir fysiske begrensninger - så skal man møte på jobb klokken 0730 som vanlig. Og bistå med det man kan gjøre. En rørlegger som har brekt hånden kan utmerket godt ta telefonen, se over noen tilbud, være med som rådgiver for yngre.

b) Sørge for insentiver - arbeidsgiveren betaler for 16 dager, etter det koster det ikke bedriften noe mer. La bedriften betale alt de første 8 dagene, for deretter å betale 40% de neste 100 dagene. Da har bedriften større interesse av å få golk tilbake i arbeid.

c) NAV må begynne å bli aktive. Kalle folk inn til møter - og spørre "hva kan vi gjøre for at du skal komme tilbake i jobb"....?

Også må man jo si det all vet - at blir arbeidstakers ytelser redusert under sykekfravær, så har også arbeidstaker interesse av å komme tilbake i jobb. Jeg ville foreslått at man har full lønn under egenmelding, men at man kun har 80% lønn i perioden mellom 3-16 dager.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
I en eferpists drømmeverden er sykefravær oppsigelsesgrunn.

Men vi har i stor grad et system basert på tillit i norsk arbeidsliv når det gjelder korttidssykemeldinger. Men dette er da stort sett positivt selv om det alltid er noen som vil misbruke enhver ordning. Men er man tilstrekkelig konservativ ses det på som bedre å komme på jobben halvsyk og risikere å smitte de andre, enn å holde seg hjemme en dag eller to. Statistikk forblender lett.

Det virkelig store samfunnsproblemet er at det er så mange som helt faller utenfor arbeidslivet og lever på uføretrygd i årevis, selv om det er svært mange arbeidsoppgaver de kunne utført helt utmerket hvis dette hadde blitt tilrettelagt litt bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:

1) egenmeldinger synes jeg vel i grunn ikke vi behøver å diskutere i denne debatten. Anse det som ekstra feriedager.
Egenmeldinger er med på å holde sykefraværet nede. At du ser på det som fridager får stå for din egen regning.

Hvis man skulle være tvunget til å oppsøke lege hver gang man ble syk, så ville det resultert i kanskje noen færre sykmeldinger, men de ville vært mye lengre. Leger skriver gjerne ut for en uke av gangen for å være på den sikre siden. Og har man først en ukes sykmelding og er bra igjen etter to dager, så skal det mye mer til før man avbryter denne og går på jobb likevel. Da er også hele ansvaret skjøvet over på legen og ikke på arbeidstaker, og denne har mindre incentiver til å bryte med legens anbefaling.

Bedrifter som har innført mer fleksible ordninger med egenmeldinger enn standardordningen med 3 dager x ganger i året, har opplevd positive resultater av dette.

I tillegg styrker det arbeidsmoralen at arbeidsgiver stoler på sine ansatte og ikke behandler dem nedlatende og overvåker dem til det minste.

N

nb

Gjest
De totalt uvitenskaplige og empiriske undersøkelsene til nå pensjonerte pappa tilsa at det var en ren generasjonsgreie. Hans generasjon var nesten aldri borte, de unge var det hele tiden. Mamma og pappa har totalt 3 dager sykefravær grunnet egen sykdom på to yrkeskarrierer a over 40 år. Pappa har 3 dager, mamma har 0.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:

Egenmeldinger er med på å holde sykefraværet nede. At du ser på det som fridager får stå for din egen regning.

Hvis man skulle være tvunget til å oppsøke lege hver gang man ble syk, så ville det resultert i kanskje noen færre sykmeldinger, men de ville vært mye lengre. Leger skriver gjerne ut for en uke av gangen for å være på den sikre siden. Og har man først en ukes sykmelding og er bra igjen etter to dager, så skal det mye mer til før man avbryter denne og går på jobb likevel. Da er også hele ansvaret skjøvet over på legen og ikke på arbeidstaker, og denne har mindre incentiver til å bryte med legens anbefaling.

Bedrifter som har innført mer fleksible ordninger med egenmeldinger enn standardordningen med 3 dager x ganger i året, har opplevd positive resultater av dette.

I tillegg styrker det arbeidsmoralen at arbeidsgiver stoler på sine ansatte og ikke behandler dem nedlatende og overvåker dem til det minste.
Jeg tror ikke du skjønte poenget.
Bruk av egenmeldinger er ikke et problem i denne debatten.
Joda- det er sikkert noe misbruk, men mengden misbruk tilsvarer sikkert ikke mer enn kanskje 1 ekstra feriedag i året. Altså er dette et velferdstiltak og ikke et "problem" for velferdstaten.

Det er trolig også et velferdstiltak som treffer godt i og med at det er de svakeste i samfunnet som bruker det mest.

Det er ikke her problemet ligger!

Mvh
OMF

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.073
Sted
Holmestrand
Jeg tror ingen av dere skjønte poenget: Hvordan vet 67 % av de som stemmer Høyre eller Frp at <b>det er for lett å sykemelde seg</b>.

Jeg synes at sykefraværet er veldig høyt, men jeg vet faktisk ingenting om at det er for lett å sykemelde seg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:

Jeg tror ikke du skjønte poenget.
Bruk av egenmeldinger er ikke et problem i denne debatten.
Joda- det er sikkert noe misbruk, men mengden misbruk tilsvarer sikkert ikke mer enn kanskje 1 ekstra feriedag i året. Altså er dette et velferdstiltak og ikke et "problem" for velferdstaten.

Det er trolig også et velferdstiltak som treffer godt i og med at det er de svakeste i samfunnet som bruker det mest.

Det er ikke her problemet ligger!

Mvh
OMF
Jeg tror årsaken til at de svakeste i samfunnet bruker det mest er det at de har den tøffeste arbeidsdagen og dermed også det største behovet for den ordningen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Jeg tror årsaken til at de svakeste i samfunnet bruker det mest er det at de har den tøffeste arbeidsdagen og dermed også det største behovet for den ordningen.
Det tror jeg du har rett i - og da er det jo en god ordning!

mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
Det hele bunner jo i litt arbeidsetikk og liknende. Noen er hjemme hvis de har vondt i hodet mens andre går på jobb selv om de hangler. Noen jobber er jo lettere å være borte fra også. Leger, prester, lærere osv... er det jo verre for da det ikke er så lett å hoppe inn og gjøre samme jobben. F.eks. begravelse, bryllup, og legers jobb selvsagt.

Jeg synes Høyres utspill om redusert lønn første 16 sykedager er god for da medfører det økonomisk tap å være syk og da vil det nok holde flere folk på jobb, samt gi flere en grunn til å ha god helse. Folk som røyker, spiser usunt, ikke trener osv... er jo til en utstrekning selv ansvarlige for sine helseproblemer.

Til syvende og sist må det svare seg å være på jobb istedet for hjemme foran God Morgen, Norge ellers kan vi snart stenge sjappa her i landet. Tenk hvor mange som må jobbe for å betale for en som er syk hjemme...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
xerxes skrev:
Jeg tror ingen av dere skjønte poenget: Hvordan vet 67 % av de som stemmer Høyre eller Frp at <b>det er for lett å sykemelde seg</b>.

Jeg synes at sykefraværet er veldig høyt, men jeg vet faktisk ingenting om at det er for lett å sykemelde seg.
Vel....jeg synes vel det er naivt å tro noe annet.

I mine øyne skal en sykemelding være basert på:
- at man kun sykemeldes nødvendige antall dager.
- at andre tiltak er prøvd - tilpassede arbeidsoppgaver, hjemmekontor-.
- Det skal vurderes om man kun skal sykemeldes 50% eller 70%.
- restarbeidsevnen skal vurderes.

Vi snakker ikke her om folk som får influense og skal være hjemme i 10 dager.
Dette er snakk om folk som pådrar seg belastningsskader, fysiske skader som kutt, brudd og slikt, psykiske problemer og ulie former for utbrenthet.

I slike tilfeller så er min oppfatning at systemet feiler helt i vurdering med:
- kan arbeidsgiver gjøre noe for å tilpasse arbeidsoppgavene
- hvordan er restarbeidsevnen - kan man møte på jobb et par dager i uka og gjøre litt?
- kan man iverksette behandling sammen med litt redusert arbeidsinnsats - 30% sykemelding.

Mitt inntrykk er at legene i alt for stor grad unnlater å vurdere andre tiltak enn 100% sykemelding, og knapt nok vurderer om det er restarbeidsevne - kort fortalt man det er for lett å sykemelde seg.

Det betenklige er at regjeringen ikke gjør noe med det!

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
xerxes skrev:
Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.430
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
BT skrev:
xerxes skrev:
Eller for å snu litt på spørsmålet:
Hvor stor prosentandel som stemmer de ulike partier, har benyttet/benytter seg av ordningen mer enn de strengt tatt må/har behov for,....?

mvh
Proffen

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Med de "samlebåndslegene" vi har i dag (tenker da på allmennlegene, som skal kunne 4,8% om det meste) så bli det bare tøys. Det eneste jeg bruker fastlegen min til, er å be ham henvise meg til spesialist som har peil med en gang. Når det gjelder sykemeldinger, så er det kul umulig å si noe generellt om det. Det blir altfor individuellt ;)
Jeg driver for meg selv nå, så jeg trenger heldigvis ikke sykemelding - Jeg våkner jo opp på jobben hver dag åkke som ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
xerxes skrev:
BT skrev:
xerxes skrev:
Nei, det er llavere!
man kan altså konkludere med at folk på venstresiden er mer naive enn på høyresiden....vel det var ikke spesiellt oppsiktsvekkende spør du meg!

Mvh
OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
xerxes skrev:
BT skrev:
xerxes skrev:
Nei, det er llavere!
Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?

Honkey

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.073
Sted
Holmestrand
Honkey-Chateau skrev:
xerxes skrev:
BT skrev:
xerxes skrev:
Nei, det er llavere!
Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?

Honkey
Referert fra NRK: Ca 50 % mener det er for lett. 2 tredjedeler av de som stemmer HØyre og Frp mender det er for lett. Da må det nvel være lavere for andre grupper?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
xerxes skrev:
Honkey-Chateau skrev:
xerxes skrev:
BT skrev:
xerxes skrev:
Nei, det er llavere!

Honkey
Referert fra NRK: Ca 50 % mener det er for lett. 2 tredjedeler av de som stemmer HØyre og Frp mender det er for lett. Da må det nvel være lavere for andre grupper?
Ah.. beklager, jeg overleste litt, der altså. Jeg trodde du hevdet det var flere frp/H-velgere som rent fktisk gikk hen og sykmeldte seg. Om vi skal tolke resultatet du viser her over, skal vi da anta at frp/H-folket har lavere eller høyere fravær enn andre...? :)

Honkey

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Hele feilen ligger i begrepet "å sykmelde seg".
Får litt flau smak i munn når folk sier de skal gå til legen for å sykmelde seg.
Først og fremst bør man gå til legen fordi man er syk, deretter i håp om at legen kan finne årsaken og hjelpe en med å bli frisk.
Og OM NØDVENDIG KAN legen sykmelde en pasient, ikke pasienten selv som bestemmer seg for å bli sykemeldt.

Men hva er betenkelig med dette sett opp mot politisk ståsted? Hva har det med politikk å gjøre i det hele tatt?

Og ja jeg legger igjen min stemme på høyresiden, men forstår altså ikke hva det har med min holdning til sykdom og sykefravær å gjøre.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Hele debatten preges av synsing, at man "tror". Det er ikke gjennomført seriøs forskning på dette heller. Meningsmålinger er ikke helt veiledende da veldig mange svarer "politisk korrekt" på slike målinger. For øyeblikket er det "korrekte" å mene at det er for lett å bli sykemeldt.

Eller sagt på en mer riktig måte: Naboen min jukser og sykemelder seg alt for lett, jeg derimot....!

Det sies fra "ansvarlig politisk hold" at korttidssykefraværet ikke er problemet. Det er langtidssykefraværet som gir grunn til bekymring.

Ja mon det; man vet ( det er forsket på ) at mye av en-dagsfraværet skyldes alkoholbruk. Det alene burde tilsi at det er alvorlig og et problem som må tas alvorlig! Men det å stille spørsmål ved nasjonens alkoholkonsum/drikkemønster er et politisk minefelt som er ennå mer betent enn sykefraværsdiskusjonen. Så det unngår man gjerne så langt og lenge som mulig! Dessuten forutsetter det evne til å ha to eller flere tanker i hodet samtidig. For politikere synes det vanskelig!

Når det gjelder langtidssykefraværet så er dette kostbart, men man har jo en viss mengde empiri fra diverse "aksjoner" som tilsier at effektivisering av sykehusbehandling etc medfører kortere og mindre sykefravær. Det er jo litt håpløst av regjeringen og de borgerlige partiene å velte ansvaret over de syke uten å gjøre behandlingstibudene mere tilgjengelige! Hvor mange blir ikke varig trygdet som følge av at de ikke tidsnok får komme inn på sykehus til behandling? Men nei de må stå i kø lenge nok til at det som en liten rask operasjon ville ha fikset ikke lenger kan leges i god nok grad til at pasienten kan komme tilbake på jobb !

Til slutt når det gjelder "alle de" som jukser med sykemeldinger. Jeg hadde en -1- som ganske frekt og bevisst jukset, beviselig jukset. Som hennes sjef tok jeg kontakt med både trygdekontoret og legen for å kunne bidra til å få henne tilbake i jobb. Ingen av disse etatene ønsket å samarbeide med arbeidsgiver ! Der kan man bli mye bedre.

Alle på jobben hos oss var klar over det som skjedde med damen og hva hun holdt på med. Hvis det kommer en Gallup og spør våre ansatte om de kjenner til noen som jukser vil da 11 personer svare "JA". I undersøkelsen vil det da registreres at 11 mennesker jukser, siden 11 stk kjenner en som jukser, men da glemmer man at de 11 snakker alle samen om det samme mennesket!

Konklusjonen er at ja dette er dyrt, men man vet nok litt lite om hvor mange som "jukser i Ludo", hva man kan gjøre for å stoppe jukset og hva som er årsak og hva som er den beste medisin for å bøte på problemet. Men en eller to karensdager kan jo gjenninføres. Da jeg begynte å jobbe hadde vi tre karensdager uten at noen døde av det.

Uansett vil et mer tilgjengelig behandlingstilbud for langtidsykemeldte hjelpe her, men sosialistene er jo mer opptatt av at alle skal stå i en "rettferdig kø" enn å få folk behandlet og friske!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Honkey-Chateau skrev:
xerxes skrev:
Honkey-Chateau skrev:
xerxes skrev:
BT skrev:
xerxes skrev:
Nei, det er llavere!

Honkey
Ah.. beklager, jeg overleste litt, der altså. Jeg trodde du hevdet det var flere frp/H-velgere som rent fktisk gikk hen og sykmeldte seg. Om vi skal tolke resultatet du viser her over, skal vi da anta at frp/H-folket har lavere eller høyere fravær enn andre...? :)

Honkey
Å vite og å mene er to forskjellige ting.

Det er nå en gang slik at folk som stemmer på opposisjonspartier er mer kritiske til tingenes tilstand enn øvrige.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.822
Torget vurderinger
4
Herregud, det trådstarter prøver å fortelle er :

1. Høyresiden er mere sjuk
2. Høyresiden skulker mere.

Tipper han mener det siste ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
RJEL skrev:
Herregud, det trådstarter prøver å fortelle er :

1. Høyresiden er mere sjuk
2. Høyresiden skulker mere.

Tipper han mener det siste ;D
Han mente nok at høyresiden er sjuk. Mer sjuk desto mer til høyre man kommer. ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Jeg synes Høyres utspill om redusert lønn første 16 sykedager er god for da medfører det økonomisk tap å være syk og da vil det nok holde flere folk på jobb, samt gi flere en grunn til å ha god helse. Folk som røyker, spiser usunt, ikke trener osv... er jo til en utstrekning selv ansvarlige for sine helseproblemer.

Til syvende og sist må det svare seg å være på jobb istedet for hjemme foran God Morgen, Norge ellers kan vi snart stenge sjappa her i landet. Tenk hvor mange som må jobbe for å betale for en som er syk hjemme...
Det er et problem begge veier. Det er et problem når folk som burde holdt seg hjemme går på jobb for så å gå rett i golvet og ende opp med lang sykmelding, mens det kanskje bare hadde holdt med noen dager hjemme.

Det er vel heller ikke egenandelfraværet (korttidsfravær) som er det store problemet (2-3%?) Var hvertfall ikke det der jeg jobbet (industri, 800 ansatte) Problemet var langtidsfravær (5-10%) grunnet belastningsskader osv....man løser ikke det ved å stramme inn på egenmeldinger.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Holdninger og ledelse er alt.
Synes forøvrig det er ganske fantastisk å betrakte egenmeldingsdager som fridager,. Det er en hån mot oss andre som
står på for å holde oss på jobben.

Les dette... fra 26 til 0% sykefravær.

http://www.sa.no/jobb/article4815500.ece

Fråvær på 10-20% i visse miljø tyder på gale holdninger mer enn dårlig helse.
Å påstå at vi har så høyt sykefravært fordi vi har høy arbeidsdeltagelse som visse "forskere" peker på faller på sin egen urimelighet når vi har verdens største andel uføretrygdede (300 000) i forhold til folketallet.

"Individuell" vurdering av sykmeldingslengde og fravær er nok riktig. Det forskjell på en snekker eller anleggsarbeider ute i -9 og en funksjonær som sitter på kontor. Når jeg tok blindtarmen ble jeg sykemeldt i et par uker,men gikk på kontoret etter noen dager uten problem. Visse normer basert på yrkestype burde kunne innføres.
Det er vel også slik at 20% av de ansatte står for 80% av fraværet. Det har jeg selv sett eksempler på, mens stakkeren som dro opp snittet var "uskyldig" og hadde bare en kropp og helsesituasjon som ikke matchet arbeidsoppgavene . Personen nektet forøvrig å la seg uføretrygde...Noe å tenke på for de slaskene som går rett fra ungdomskolen og til sosialen og til uføretrygd. :mad: De har som regel angst for å stå opp om morran
(ja det skjer i følge min kjenning i NAV)

Men til saken. Talemåten sier alt " å sykmelde seg" viser jo at legen ikke lengre har særlig han skulle ha sagt og at det er for lett å bli sykemeldt. Respekt for at det er legen som har rett til å sykmelde ,og ikke pasienten, må gjeninnføres. Og da er normgivende sykemeldinger et viktig virkemiddel.

Vi vet vel at det er langtidsfraværet som er det største problemet. Og når sykemelding bruker som sovepute for alle mulig andre motganger i livet så eksploderer det, vi forventer jo et smertefritt og bekymringsløst liv og får vi ikke det sykmelder Ola Nordman seg

Sjøl sørger jeg får å bli ordentlig syk i ferien og bruke helgene å komme meg på.
Jeg er glad for hver dag jeg kan gå på jobben, det er nemlig ingen selvfølge å kunne gjøre det..

Jeg håper det blir kontroll på sykefraværet, hvis ikke går "verdens beste" sykelønnsordning i dass. Hilsen fra en bedrift med under 3% sykefravær.
Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg har føtter som overpronerer litt og hadde gått altfor mye over tid med sko som ikke var tilstrekkelig gode, jobbet som montør på den tida og tunge løft og lange avstander var hverdagen. Jobbet rotasjon og klarte knapt å gå, overbelastning på begge føltter ble diagnosen. Prøvde forklare legen at jeg måtte få sykemelding men det var ikke et tema men piller kunne jeg få, endte med å knaske Voltaren i et par måneder for jobben ble aldri rolig nok.

Så jeg som aldri har vært sykemeldt lurer på hva som må til for å bli det.....

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Anonym skrev:
Jeg har føtter som overpronerer litt og hadde gått altfor mye over tid med sko som ikke var tilstrekkelig gode, jobbet som montør på den tida og tunge løft og lange avstander var hverdagen. Jobbet rotasjon og klarte knapt å gå, overbelastning på begge føltter ble diagnosen. Prøvde forklare legen at jeg måtte få sykemelding men det var ikke et tema men piller kunne jeg få, endte med å knaske Voltaren i et par måneder for jobben ble aldri rolig nok.

Din arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du får et par gode nok sko slik at du får en en helsefremmende arbeidsplass...Eventuelt sørge for varasjon i oppgavene som gir avlastning.. Men de skjønner nok ikke alvoret før du har vært sykemeldt i 8 uker...

Jeg fikk er par fantastiske vernesko fra Bata som jeg aldri pensjonerer, de tidobler antall skritt jeg kan ta pr dag...

Ellers kan vonde føtter ha mange årsaker som leger kan overse....Voltaren er for sukkertøy å regne, hvis man har skikkelige problem. Legen har fått for mange gratis kulepenner fra apoteket. EDIT ..
Lykke til..
Sleiven

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjukefråver er diverre svært innfløkt.
Latskapsmodellar for å forklare dette, tykkjer eg er vanskeleg å ta alvorleg.
Svenske-modellen for standardisert sjukemeldingar tykkjer eg også er vanskeleg. Det er lettare å vere funksjonær som går på sparebluss med broten arm eller likande enn å vere bussjåfør....kor mykje sjukemelding skal ei brota hand føre til? Skal vi bruke bussjåføren eller funksjonæren som utgangspunkt? Kor mange telefonar kan du ta med andre handa, kontra kor god sjåfør er du med ei hand?

Langtidssjukefråveret er det eigentlege problemet. Det betalar staten, medan det er arbeidsgjevar som skal gjere det førebyggjande arbeidet her. Korttidsfråveret er det som kostar arbeidsgjevar. Det er eigentleg ikkje særleg høgt (med nokre unntak, sjølvsagt).

Det vert på ein måte feil når rekninga går til feil adresse, meiner no eg....(same som når fylket betalar ekstra skuleskyssutgifter når det er kommunane som påfører ekstrautgifter til skyss etter å ha lagt ned skular. Skjer mykje sånt. Særleg i Møre og Romsdal og i Troms, har eg forstått)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Anonym skrev:

Din arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du et par gode nok sko slik at du får en en helsefremmende arbeidsplass...Eventuelt sørge for varasjon i oppgavene som gir avlastning.. Men de skjønner nok ikke alvoret før du har vært sykemeldt i 8 uker...

Jeg fikk er par fantastiske vernesko fra Bata som jeg aldri pensjonerer, de tidobler antall skritt jeg kan ta pr dag...

Ellers kan vonde føtter ha mange årsaker som leger kan overse....Voltaren er for sukkertøy å regne, hvis man har skikkelige problem. Legen har fått for mange gratis kulepenner fra apoteket.Be om Indocid../Indomet/ indomethacin. Ibumetin gel funker også bra for meg, Ibux krem med samme virkestoff funker dårligere pga andre tilleggstoffer..
Lykke til..
Sleiven
Det her er sikkert 5 år tilbake i tid, har blitt nøye med skotøyet og har ikke opplevd noen problemer etter det der.

Men uansett synes jeg det var ille å ikke bli sykemeldt, fikk jo tilrettelagt arbeid men 14 dager i strekk med 12 timers dager er tøft når en har problemer med å komme seg fra arbeidssted til kantine 3 ganger om dagen.

Selv bruker jeg Sievi vernesko med gore-tex nå, fenomenale vernesko. Men jeg er ikke ute i felt mer enn ca 1 time i uka.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke lett å sykemelde seg syns nå jeg. Jeg ble innlagt på sykehuset før jeg i rehabiliteringstiden ble sykemeldt. Hadde jeg fått sykemelding da jeg "ba om det" men ikke fikk, kunne jeg helt sikkert vært foruten sykehusinnleggelse - og spart skattebetalerne for en slump penger.

Sykefraværssaken - en sak med mere enn en side...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjenner meg godt igjen i din historie. 12timers dager er jævla slit når deler av kroppen streiker...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kabeldragern skrev:
Ikke lett å sykemelde seg syns nå jeg. Jeg ble innlagt på sykehuset før jeg i rehabiliteringstiden ble sykemeldt. Hadde jeg fått sykemelding da jeg "ba om det" men ikke fikk, kunne jeg helt sikkert vært foruten sykehusinnleggelse - og spart skattebetalerne for en slump penger.

Sykefraværssaken - en sak med mere enn en side...
En sløv "legetabbe" for en bagatell kostet meg og samfunnet 4 operasjoner og 20 ukers sykemelding..Ja sykefravær kan ha mange årsaker....

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
xerxes skrev:
Hvordan vet 67 % av de som stemmer Høyre eller Frp at <b>det er for lett å sykemelde seg</b>.
Det er da åpenbart, vi har til og med et eget ordtak for dette, og lignende fenomener:

På seg selv kjenner en andre. ;D

Mvh

Topp Bunn