Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
I en eferpists drømmeverden er sykefravær oppsigelsesgrunn.xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Egenmeldinger er med på å holde sykefraværet nede. At du ser på det som fridager får stå for din egen regning.OMF skrev:Vel...jeg har ikke tenkt å bruke for mye tid på akkurat denne debatten, men....
1) egenmeldinger synes jeg vel i grunn ikke vi behøver å diskutere i denne debatten. Anse det som ekstra feriedager.
Jeg tror ikke du skjønte poenget.Gjestemedlem skrev:Egenmeldinger er med på å holde sykefraværet nede. At du ser på det som fridager får stå for din egen regning.OMF skrev:Vel...jeg har ikke tenkt å bruke for mye tid på akkurat denne debatten, men....
1) egenmeldinger synes jeg vel i grunn ikke vi behøver å diskutere i denne debatten. Anse det som ekstra feriedager.
Hvis man skulle være tvunget til å oppsøke lege hver gang man ble syk, så ville det resultert i kanskje noen færre sykmeldinger, men de ville vært mye lengre. Leger skriver gjerne ut for en uke av gangen for å være på den sikre siden. Og har man først en ukes sykmelding og er bra igjen etter to dager, så skal det mye mer til før man avbryter denne og går på jobb likevel. Da er også hele ansvaret skjøvet over på legen og ikke på arbeidstaker, og denne har mindre incentiver til å bryte med legens anbefaling.
Bedrifter som har innført mer fleksible ordninger med egenmeldinger enn standardordningen med 3 dager x ganger i året, har opplevd positive resultater av dette.
I tillegg styrker det arbeidsmoralen at arbeidsgiver stoler på sine ansatte og ikke behandler dem nedlatende og overvåker dem til det minste.
Jeg tror årsaken til at de svakeste i samfunnet bruker det mest er det at de har den tøffeste arbeidsdagen og dermed også det største behovet for den ordningen.OMF skrev:Jeg tror ikke du skjønte poenget.Gjestemedlem skrev:Egenmeldinger er med på å holde sykefraværet nede. At du ser på det som fridager får stå for din egen regning.OMF skrev:Vel...jeg har ikke tenkt å bruke for mye tid på akkurat denne debatten, men....
Hvis man skulle være tvunget til å oppsøke lege hver gang man ble syk, så ville det resultert i kanskje noen færre sykmeldinger, men de ville vært mye lengre. Leger skriver gjerne ut for en uke av gangen for å være på den sikre siden. Og har man først en ukes sykmelding og er bra igjen etter to dager, så skal det mye mer til før man avbryter denne og går på jobb likevel. Da er også hele ansvaret skjøvet over på legen og ikke på arbeidstaker, og denne har mindre incentiver til å bryte med legens anbefaling.
Bedrifter som har innført mer fleksible ordninger med egenmeldinger enn standardordningen med 3 dager x ganger i året, har opplevd positive resultater av dette.
I tillegg styrker det arbeidsmoralen at arbeidsgiver stoler på sine ansatte og ikke behandler dem nedlatende og overvåker dem til det minste.
Bruk av egenmeldinger er ikke et problem i denne debatten.
Joda- det er sikkert noe misbruk, men mengden misbruk tilsvarer sikkert ikke mer enn kanskje 1 ekstra feriedag i året. Altså er dette et velferdstiltak og ikke et "problem" for velferdstaten.
Det er trolig også et velferdstiltak som treffer godt i og med at det er de svakeste i samfunnet som bruker det mest.
Det er ikke her problemet ligger!
Mvh
OMF
Det tror jeg du har rett i - og da er det jo en god ordning!Anonym skrev:Jeg tror årsaken til at de svakeste i samfunnet bruker det mest er det at de har den tøffeste arbeidsdagen og dermed også det største behovet for den ordningen.
Vel....jeg synes vel det er naivt å tro noe annet.xerxes skrev:Jeg tror ingen av dere skjønte poenget: Hvordan vet 67 % av de som stemmer Høyre eller Frp at <b>det er for lett å sykemelde seg</b>.
Jeg synes at sykefraværet er veldig høyt, men jeg vet faktisk ingenting om at det er for lett å sykemelde seg.
Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Eller for å snu litt på spørsmålet:BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
man kan altså konkludere med at folk på venstresiden er mer naive enn på høyresiden....vel det var ikke spesiellt oppsiktsvekkende spør du meg!xerxes skrev:Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?xerxes skrev:Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Referert fra NRK: Ca 50 % mener det er for lett. 2 tredjedeler av de som stemmer HØyre og Frp mender det er for lett. Da må det nvel være lavere for andre grupper?Honkey-Chateau skrev:Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?xerxes skrev:Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Honkey
Ah.. beklager, jeg overleste litt, der altså. Jeg trodde du hevdet det var flere frp/H-velgere som rent fktisk gikk hen og sykmeldte seg. Om vi skal tolke resultatet du viser her over, skal vi da anta at frp/H-folket har lavere eller høyere fravær enn andre...?xerxes skrev:Referert fra NRK: Ca 50 % mener det er for lett. 2 tredjedeler av de som stemmer HØyre og Frp mender det er for lett. Da må det nvel være lavere for andre grupper?Honkey-Chateau skrev:Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?xerxes skrev:Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Honkey
Å vite og å mene er to forskjellige ting.Honkey-Chateau skrev:Ah.. beklager, jeg overleste litt, der altså. Jeg trodde du hevdet det var flere frp/H-velgere som rent fktisk gikk hen og sykmeldte seg. Om vi skal tolke resultatet du viser her over, skal vi da anta at frp/H-folket har lavere eller høyere fravær enn andre...?xerxes skrev:Referert fra NRK: Ca 50 % mener det er for lett. 2 tredjedeler av de som stemmer HØyre og Frp mender det er for lett. Da må det nvel være lavere for andre grupper?Honkey-Chateau skrev:Frisk påstand. Finnes det statistikk som kan vise til forhold mellom partitilhørighet og sykmelding?xerxes skrev:Nei, det er llavere!BT skrev:Er tallet høyere for de som stemmer øvrige partier?xerxes skrev:Er det ikke betenkelig at 67 % av de som stemmer Høyre eller FRP vet at det er for lett å sykemelde seg.......
Honkey
Honkey
Han mente nok at høyresiden er sjuk. Mer sjuk desto mer til høyre man kommer. ;DRJEL skrev:Herregud, det trådstarter prøver å fortelle er :
1. Høyresiden er mere sjuk
2. Høyresiden skulker mere.
Tipper han mener det siste ;D
Det er et problem begge veier. Det er et problem når folk som burde holdt seg hjemme går på jobb for så å gå rett i golvet og ende opp med lang sykmelding, mens det kanskje bare hadde holdt med noen dager hjemme.cybervision_ skrev:Jeg synes Høyres utspill om redusert lønn første 16 sykedager er god for da medfører det økonomisk tap å være syk og da vil det nok holde flere folk på jobb, samt gi flere en grunn til å ha god helse. Folk som røyker, spiser usunt, ikke trener osv... er jo til en utstrekning selv ansvarlige for sine helseproblemer.
Til syvende og sist må det svare seg å være på jobb istedet for hjemme foran God Morgen, Norge ellers kan vi snart stenge sjappa her i landet. Tenk hvor mange som må jobbe for å betale for en som er syk hjemme...
Din arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du får et par gode nok sko slik at du får en en helsefremmende arbeidsplass...Eventuelt sørge for varasjon i oppgavene som gir avlastning.. Men de skjønner nok ikke alvoret før du har vært sykemeldt i 8 uker...Anonym skrev:Jeg har føtter som overpronerer litt og hadde gått altfor mye over tid med sko som ikke var tilstrekkelig gode, jobbet som montør på den tida og tunge løft og lange avstander var hverdagen. Jobbet rotasjon og klarte knapt å gå, overbelastning på begge føltter ble diagnosen. Prøvde forklare legen at jeg måtte få sykemelding men det var ikke et tema men piller kunne jeg få, endte med å knaske Voltaren i et par måneder for jobben ble aldri rolig nok.
Så jeg som aldri har vært sykemeldt lurer på hva som må til for å bli det.....
Det her er sikkert 5 år tilbake i tid, har blitt nøye med skotøyet og har ikke opplevd noen problemer etter det der.Sleiven skrev:Din arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du et par gode nok sko slik at du får en en helsefremmende arbeidsplass...Eventuelt sørge for varasjon i oppgavene som gir avlastning.. Men de skjønner nok ikke alvoret før du har vært sykemeldt i 8 uker...Anonym skrev:Jeg har føtter som overpronerer litt og hadde gått altfor mye over tid med sko som ikke var tilstrekkelig gode, jobbet som montør på den tida og tunge løft og lange avstander var hverdagen. Jobbet rotasjon og klarte knapt å gå, overbelastning på begge føltter ble diagnosen. Prøvde forklare legen at jeg måtte få sykemelding men det var ikke et tema men piller kunne jeg få, endte med å knaske Voltaren i et par måneder for jobben ble aldri rolig nok.
Så jeg som aldri har vært sykemeldt lurer på hva som må til for å bli det.....
Jeg fikk er par fantastiske vernesko fra Bata som jeg aldri pensjonerer, de tidobler antall skritt jeg kan ta pr dag...
Ellers kan vonde føtter ha mange årsaker som leger kan overse....Voltaren er for sukkertøy å regne, hvis man har skikkelige problem. Legen har fått for mange gratis kulepenner fra apoteket.Be om Indocid../Indomet/ indomethacin. Ibumetin gel funker også bra for meg, Ibux krem med samme virkestoff funker dårligere pga andre tilleggstoffer..
Lykke til..
Sleiven
En sløv "legetabbe" for en bagatell kostet meg og samfunnet 4 operasjoner og 20 ukers sykemelding..Ja sykefravær kan ha mange årsaker....Kabeldragern skrev:Ikke lett å sykemelde seg syns nå jeg. Jeg ble innlagt på sykehuset før jeg i rehabiliteringstiden ble sykemeldt. Hadde jeg fått sykemelding da jeg "ba om det" men ikke fikk, kunne jeg helt sikkert vært foruten sykehusinnleggelse - og spart skattebetalerne for en slump penger.
Sykefraværssaken - en sak med mere enn en side...
Det er da åpenbart, vi har til og med et eget ordtak for dette, og lignende fenomener:xerxes skrev:Hvordan vet 67 % av de som stemmer Høyre eller Frp at <b>det er for lett å sykemelde seg</b>.