Leter etter en Pioneer PP-402

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm
Hei.

Har en Pioneer SA-800, og vil gjerne ha muligheten til å bruke MC-phono-trinnet, men da trenger jeg en slik:

Pioneer PP-402

• PP- 402(MC-transformer) eller, alternativt kalt T62-005. Etter hva jeg skjønner, er disse meget vanskelige å få tak i. Har søkt endel på internett, og fått veldig få treff. Imidlertid vil jeg jo tro at de finnes der ute, og ble produsert i endel eksemplarer '70 – '71.

Ellers må det vel være muligheter for å få en slik konstruert, med samme spesifikasjoner?
Vet noen noe om disse, eller har noen forslag til hvor jeg kan henvende meg for å komme litt lenger i jakten, settes dette stor pris på.

Eyvind.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.026
Torget vurderinger
0
Ett alternativ kan kanske vara en separat MC-preamp.
En del tillverkare av MC-pickuper tillverkar transformatorer som passar till de egna pickuperna.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm
:)

Takk for svar. Joda, det er selvfølgelig et alternativ, men jeg ville gjerne bruke riaa-trinnet direkte i denne, da det er veldig bra. Jeg bruker det forsåvidt allerede, på mm-inngangen, og det fungerer bra, men signalet blir litt for svakt, syns jeg. Dessuten er det vel et lite poeng for meg at forsterkeren brukes "as intended"

Eyvind

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det burde gå greitt å lage tilsvarende, med f.ex Lundahl-trafoer blir det antakelig mer enn 10x bedre enn orginalt...

Arne K

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.026
Torget vurderinger
0

Takk for svar. Joda, det er selvfølgelig et alternativ, men jeg ville gjerne bruke riaa-trinnet direkte i denne, da det er veldig bra. Jeg bruker det forsåvidt allerede, på mm-inngangen, og det fungerer bra, men signalet blir litt for svakt, syns jeg. Dessuten er det vel et lite poeng for meg at forsterkeren brukes "as intended"

Eyvind
Men en separat MC-preamp kopplas ju in mellan MC-pickupen och förstärkarens RIAA-trinn. Den är ju i stället för en MC-transformator.
MC-preampens och MC-transformatorns enda uppgift är att höja MC-pickupens utspänning så att den hamnar på samma nivå som MM-pickuper har; alltså ca 1 mV.
En del MC-pickup entusiaster menar att en Pre-amp är att föredra framför en transformator. Transformatorn ger alltid fasfel.

En MC-preamp är lätt att bygga. Man innesluter den lämpligen i en skärmad box (kasse) för att undvika störningar.
Här är Hiragas klassiska MC-preamp:

prepre_c.gif

Sist redigert:

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm

Takker for utfyllende svar. Jeg kan vel alltids forsøke meg på litt bygging osv., men tror jeg trenger litt trening og å lese meg litt opp på elektronikkunnskaper hvis dette blir aktuelt. En ting til som også må til er å få sluttet "kretsen" i mc-trinnet, da dette også er en funksjon til denne transformatoren; det går ikke noe signal gjennom uten den. Dette kan jo selvfølgelig også bare sluttes etter en aktuell separat mc-preamp.

Eyvind

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.026
Torget vurderinger
0

En ting til som også må til er å få sluttet "kretsen" i mc-trinnet, da dette også er en funksjon til denne transformatoren; det går ikke noe signal gjennom uten den. Dette kan jo selvfølgelig også bare sluttes etter en aktuell separat mc-preamp.

Eyvind

Det är enklare än så...
Det är bara att ansluta en annan MC-trafo eller ett separat MC-preamp-trinn till ingången för Phono 1; omkopplaren S 1 ska vara i läge Phono 1.
Det går också att ansluta till Phono 2, och då ska omkopplaren S 2 vara i läge MM.
I bägge fallen är kontakten för PP 402 helt bortkopplad.
Något MC-trinn finns inte i SA 800, förstärkartrinnet på bilden nedan, med de tre transistorerna är MM-riaa-trinnet.

Se här (bild från servicemanualen som finns på "Hifi Manuals"):

SA 800.jpg

Sist redigert:

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm

Kjell.

Ja, jeg ser det nå. Men det du mener med "ikke noe mc-trinn" er altså et innebygget separat riaa-trinn justert for den lavere utgangsspenningen til en mc-pick-up hvis jeg forstår deg rett? Det jeg mente med å bruke sa-800 sitt trinn var med en slik transformator; altså poenget mitt med tråden er å finne en slik, egentlig uavhengig av "bedre løsninger". Som du sikkert skjønner er jeg ingen elektronikkmester, så derfor er jeg kanskje ikke klar nok i mine beskrivelser.

Ellers takk for god hjelp:)

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.026
Torget vurderinger
0
Jodå, jag förstår precis vad du är ute efter. Du vill ha originaltransformatorn och det är naturligtvis det rätta när det gäller en sådan här fin vintage förstärkare.
Min tanke var att visa att det finns andra alternativ till PP 402. När den här förstärkaren var ny i början av 70-talet, var det mycket ovanligt med MC-pickuper. Därför tror jag att du kommer att få mycket svårt att hitta en PP 402. Läste nyss en tråd på Audiokarma där en amerikansk vintage-entusiast berättar om hur han efter 38 års letande hittade en PP 402 i Canada. Jag har tittat i Pioneer-broschyrer från början av 70-talet. PP 402 finns inte med i någon av dem.

Ett MC-trinn är ett förstärkartrinn som placeras framför/innan RIAA-trinnet. MC-trinn har alltså inte RIAA-korrektion. Dess enda uppgift är att förstärka signalen från MC-pickupen, så att den hamnar på samma nivå som hos MM-pickuper, alltså ca 1 mV. En MC-transformator gör samma jobb som ett MC-trinn.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Enig i at det er gode RIAA´er i disse forsterkerne. Jeg brukte forgjengeren SA-900 ( den har MC in ) som phonotrinn via tape out en ganske lang periode, og for noen år siden lette jeg resultatløst rundt på nettet etter en PP 402 til min SA-1000. Den er som din SA-800 uten MC-del. Så jeg tror du skal slite litt for å finne den. Hva med å bruke f.eks. en SA-900 som jeg gjorde, da lydfilosofien sikkert ikke er så ulik? De er ennå relativt enkle å få fatt i.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm

Joda, jeg leste også om han entusiasten før jeg startet tråden. Og om han som hadde opprettet automatisk søk de siste seks årene uten å få et treff(!) Men jeg har det ikke travelt :)cool:)
Siden jeg har en high-output mc-pick up (ca 0,45) får jeg godt resultat ved å bruke mm-inngangen.

Takker for oppklaring, ihvertfall.

Eyvind

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm
@petre:

Ja, det ser ut som sa-800- og sa-1000-eiere har slitt med dette til "alle" tider. Vi får se om jeg anskaffer en 900, men foreløpig får jeg rockefot uansett, og er fornøyd med lyden (men det kan jo bli bedre)

Eyvind

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
535
Sted
Lillestrøm

Arne K : hadde jo vært toppers, specs er vel tilgjengelige, tenker jeg. Kunne godt punge ut noen hundringser for noe sånt, ja:rolleyes:

Eyvind

Topp Bunn