LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Et enkelt spørgsmål der trænger sig på: "Hvordan MÅLER man en subjektivt opfattet lydforbedring..?"
    Samme som du til vanlig måler; på riktig møte, med riktig utstyr og kunskap til å analysere resultatet.
    Hvordan en opfatter «lydforbedringen» kan ikke måles, derfor har vi slike tråder som denne her.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Powercon, jeg er godt klar over, at man kan blive lurt af ens hjerne, og det er ikke et ubehageligt spørgsmål. Jeg prøver at undgå at blive luret, ved at lytte til samme musik flere gange, før der skiftes. Fordi når man gentager musikken, ved hjernen hvad der kommer, og hjernen slapper mere af og giver sig tid til at lytte efter flere detaljer. Det er brugt af forhandlere!
    Jeg finder det også vigtigt, at folk ikke begynder at kommentere for tidligt, når man sidder og lytter i en gruppe. Som dengang der blev demonstreret Purifer i Storkøbenhavns Hi-fi Klub, hvor der meget hurtigt/umiddelbart blev fortalt, hvilken forskel "vi hørte". Hvor jeg måtte sige, lad os nu selv lige danne os et billede af det hørte.
    Jeg lagde også den lille film op om LessLoss mening om, hvor vigtig net kabler er, samt kopieret fra deres hjemmeside om net kabler. Ment som en forklaring som jeg umiddelbart tror på. Jeg lærte af Steen Duelund, at net kabler var det vigtigste at få på plads. Hvilket jeg også selv erfarede. Steen Duelund brugte mig til at lytte på sine kabler, da han forbedrede kablerne med ekstra bomuld eller silke. At der blev stearin på dem. Så også husblas. Senere det der hed Den tredje dimension.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Et enkelt spørgsmål der trænger sig på: "Hvordan MÅLER man en subjektivt opfattet lydforbedring..?"
    Som @PeterDa er inne på, så kan man ikke måle hva mennesket synes/liker/tror/innbiller seg.

    Se også gjerne Innlegg #296.
    Er du enig/uenig?
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    444
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Samme som du til vanlig måler; på riktig møte, med riktig utstyr og kunskap til å analysere resultatet.
    Hvordan en opfatter «lydforbedringen» kan ikke måles, derfor har vi slike tråder som denne her.
    Jeg har arbejdet i branchen, på reparations siden med audio, video og "High-End" i rigtigt mange år. Og såmænd også bygget
    lidt til grej mig selv, og få andre. "De andres" er lavet færdigt..:D
    Har i denne forbindelse oplevet, dog ganske få gange, åbenbare ændringer/forbedringer/forringelse uden at kunne dokumentere
    det, eller logisk underbygge iagttagelser.🤔

    Det er nok her at PR afdelingen normalt sætter ind...;)

    M

    EDIT: "powercon" Man er kommet langt om man erkjenner at punkt 1 og 2 ikke er motstridende. :cool:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    "De andres" er lavet færdigt..:D
    😂 😂 🤣 🤣 :love:
    Altså....... en ægte en af slagsen 😂
    Husker, da jeg var på Teknisk Skole i slut 70´erne. Viborg Tek havde Radio- og automekanikere samt elektrikere.
    For os, der boede på skolen var der 2 fællestræk:
    Radiogutterne havde fede biler og de værste rottereder til frembringelse af lyd.
    Automekaniker-lærlingene havde fede stereoanlæg og kørte rundt i de grimmeste rustbunker🤣🤣
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Husker, da jeg var på Teknisk Skole i slut 70´erne. Viborg Tek
    Ah, skolehjemmet i Viborg. Så husker du måske også lederen af skolehjemmet? Var det EO han gik under?

    Senilix (som har drukket en del øl i kælderen under skolehjemmet...)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ka´ s´gu ikke huske navnet, men jeg kan sagtens huske ham (lille hidsigprop), og ganske
    rigtigt 2 bogstaver som "nick".
    Drak du øl i kælderen??? Vi smuglede dem s´gu da op på værelserne 🤣 🤣
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Ja, han var ganske hidsig. Nu var det i 80'erne jeg var på skoleophold der. Der var øl automat i kælderen. Så vi endte ofte der...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OK.... Jeg var der i slut70/først80. Det må ha været et par år før ølautomaten.
    Da jeg var der, havde vi stadig "fileskole" og boblehallen ;)
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    282
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Husker heller ikke navnet, men jeg måtte stå skoleret på hans kontor i vinteren 80 - 81
    Det var vist noget med lidt nytårs krudt og noget fittings fra vvs afdelingen - Lågerne på den store jerncontainer blafrede da en smule, husker jeg.
    Jeg blev bortvist ... go figure.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Only in Denmark....
    Hallooooooooooo
    Bare fordi dere i Norge har blitt fratatt retten til å leve i "land of the free", er det vel ingen grunn til å håne??
    På engelsk kalles dette en "Vending Machine", med plass til burker eller flasker. Velger man å ikke fylle
    den op med brus, bli´r det vel en ølautomat, eller?? 🤣 🤣
    I Danmark er det faktisk tillatt å drikke 🤣🤣

    sodavandsautomat-Eco-Bottle-Can.jpg
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Er vel vanskelig å skille mellom hån og beundring i tastatur- kommunikasjons-forum som dette.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Arabiske land har Dubai som lekeplass. Norge har Danmark... Eller hadde er vel mer presist med 56% valutaforskjell.
    Enig........
    Etter det jeg har sett på "Danskebåten" før Stena la den ned, syns jeg virkelig synn på dere med
    den valutaforskjellen. På båten var det "mange", som virkelig må ha et problem nå 😂 😂 😂
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Husker heller ikke navnet, men jeg måtte stå skoleret på hans kontor i vinteren 80 - 81
    Det var vist noget med lidt nytårs krudt og noget fittings fra vvs afdelingen - Lågerne på den store jerncontainer blafrede da en smule, husker jeg.
    Jeg blev bortvist ... go figure.
    Du var kanskje litt heldig tross alt, ikke sikkert at senteret i hjernen som hjelper til med risikovurdering var helt utviklet rundt en slik hjemmelaget håndgranat .
    I dag er det ikke usannsynlig tilsvarende eksperimenter kunne blitt flagget som terrorvirksomhet hvis «rette» personer blir innblandet. Ungdommen i dag har det nok ikke like fritt som oss som vokste opp på 80-tallet, men nå foregår vel alt på mobilen i det digitale domene i stedet.

    Nå er vel kildekritikk og det å kunne kjenne igjen riktig info i mylderet av svada viktige egenskaper, der er vel lesing og tolking av lessloss sine nett sider gode eksempler på…
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er vel så såre enkelt at man hører det man gjerne vil høre. Hjernen, og dermed ørene, er tross alt det lettest påvirkelige og minst pålitelige måleapparat man kan tenke seg. Spesielt hvis man ikke bruker en rigorøs metodikk, men bare koselytter på ting man er nysgjerrig på og gjerne vil skal låte bra.
    For lige at få tråden tilbage i sporet.
    Jeg har trimmet mit Lytterum ved hjælp af hørelsen. Ikke ved målinger. Jeg har et fantastisk Lytterum.

    Måling af lytterum 7.jpg


    Jeg har i dag haft to gæster til lytning, hvoraf den ene gæst er akustiker. Så det var specielt interessant at høre hans reaktion på mit Lytterum akustik. Poul var vildt benovet over det Lytterum. Den sidder lige i skabet! Så er man bare glad.
    Jeg har brugt SMT Svanå Teknik diffusere og jeg har lyttet mig frem med hensyn til placering af diffusere og hvilke diffusere der. Naturligvis også placering af lytte stol og højttaleres placering.
    Jeg har lyttet meget på strømforsyningen til anlægget, og det er vildt, hvad det betyder. Her til aften har jeg placeret en 12 volt LPS til min router. Hold da op hvor er det godt! :) :) :) :) :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg sidder og nyder musikken og jeg låner et LessLoss XLR AES/EBU ballanceret kabel. Et fremragende kabel sammenlignet med DH Labs Silver.Revelation, men også temmelig meget dyrere. 11.000 dkr. så det er ca. dobbelt op. Men lyden er mere menneskelig. Mere naturlig. Mere af alt muligt.

    20231114_202334.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Noe annet ville vært en overraskelse.
    Ja jeg er meget begejstret, men med hensyn til net kabler til ICEpower 2000 er jeg i tvivl. Har bruge jeg Audioquest Tornado. Det er vildt imponerende og med imponator effekt. Det blev sammenlignet med det billige LessLoss Prime, som var mere naturlig i lyden og mindre dynamisk, tror jeg.
    Når jeg modtager 4 net kabler af deres nye topmodel, skal det prøves der også. De er købt til brug ved DAC, cd transport, streamer og forforstærker.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja jeg er meget begejstret, men med hensyn til net kabler til ICEpower 2000 er jeg i tvivl. Har bruge jeg Audioquest Tornado. Det er vildt imponerende og med imponator effekt. Det blev sammenlignet med det billige LessLoss Prime, som var mere naturlig i lyden og mindre dynamisk, tror jeg.
    Når jeg modtager 4 net kabler af deres nye topmodel, skal det prøves der også. De er købt til brug ved DAC, cd transport, streamer og forforstærker.
    Jeg skal huske winky smiley neste gang. ;)

    Ingenting er bedre enn å kjenne at ting sitter, og at siste investering gir lydlig avkastning. Jeg bare undres over at det aldri stopper, det blir mer naturlig og mer dynamisk, hver eneste gang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    En del folk som kontinuerlig opplever og rapporterer om store forbedringer..... de må jo ha hatt en utrolig råtten lyd for et par tre år siden..? :unsure: :unsure:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En del folk som kontinuerlig opplever og rapporterer om store forbedringer..... de må jo ha hatt en utrolig råtten lyd for et par tre år siden..? :unsure: :unsure:
    Det skulle man jo tro, men neida, lyden har alltid vært fantastisk den. Men den blir allikevel mer naturlig og dynamisk hver gang det tweakes. :unsure: :rolleyes:
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Ja jeg er meget begejstret, men med hensyn til net kabler til ICEpower 2000 er jeg i tvivl. Har bruge jeg Audioquest Tornado. Det er vildt imponerende og med imponator effekt. Det blev sammenlignet med det billige LessLoss Prime, som var mere naturlig i lyden og mindre dynamisk, tror jeg.
    Når jeg modtager 4 net kabler af deres nye topmodel, skal det prøves der også. De er købt til brug ved DAC, cd transport, streamer og forforstærker.
    Synes det er fantaktisk at slike lessloss nettkabler som her transporterer 50Hz 230V vekselstrøm de siste meterne kan tillegges slike egenskaper. Kildemateriale/musikken man lytter til må jo inneholde informasjonen som beskrives lyder naturlig, men dette skjer jo ikke av seg selv.
    Hva med inspillings kjeden med miksing, mastering og lagring, som inneholder en serie av komponenter som jo også må ha sine nettkabler som kjører 50Hz 230V eller kanskje 60Hz 110v vekselstrømmed med sine possitive og neggative egenskaper. Hvordan/hvorfor kan standard kabling av ukjennt oppbygging på kildematerial siden klare å bevare all denne "naturlige" informasjonen, men på avspillings siden må kjeden som benyttes ty til meget dyr kabling med magiske egenskaper for å fremkalle dette.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    To those who not or just not will hear nothing- Your (Less)loss!!!✌🙃
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    En del folk som kontinuerlig opplever og rapporterer om store forbedringer..... de må jo ha hatt en utrolig råtten lyd for et par tre år siden..? :unsure: :unsure:
    Noen ganger kommer de så tett at en skulle tro det var råtten lyd forrige uke.... Nei et sånt jag etter godlyden forteller vel sitt.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ja jeg er meget begejstret, men med hensyn til net kabler til ICEpower 2000 er jeg i tvivl. Har bruge jeg Audioquest Tornado. Det er vildt imponerende og med imponator effekt. Det blev sammenlignet med det billige LessLoss Prime, som var mere naturlig i lyden og mindre dynamisk, tror jeg.
    Når jeg modtager 4 net kabler af deres nye topmodel, skal det prøves der også. De er købt til brug ved DAC, cd transport, streamer og forforstærker.
    Nu så jeg dit lytterum. Hvorfor bruger du ikke lidt penge på gulvtæppe, som helt 100% sikkert, ville give "mere naturlig lyd" i stedet for ting som ikke har nogen kendte effekt på lyd?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.876
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nu så jeg dit lytterum. Hvorfor bruger du ikke lidt penge på gulvtæppe, som helt 100% sikkert, ville give "mere naturlig lyd" i stedet for ting som ikke har nogen kendte effekt på lyd?
    Skkert fordi et teppe gjør svært lite om noen forskjell😉. Det er vegger og tak som det må gjøres noe med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn