Les annonsen grundig

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ser ingen problemer med dette. Det står et stk og kabel i entall ikke kabler.

Kjøper har bæsja på leggen her og må ta dette på egen kappe. Jeg synes det er frekt å i det hele tatt kontakte selger og kreve kjøpet hevet etter å ha lest annonsen og enda frekkere å legge ut en survetråd på HFS. Å gi selger dårlig karakter for faktisk ha levert produktet som annonsert finner jeg meget barnslig.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvis den annonsen du har kjøpt fra faktisk har en link til hifiklubben sine sider, hvor disse selges i par så skjønner jeg i hvert fall at du tror det er par.

Det er så mange folk med lettere dysleksi at et stk. kabel synes jeg er vanskelig å skjønne til at det er èn kabel.
Enten skriver man et par kabler, ellers skriver man en kabel. Det er ikke noe som heter et stk. kabel.
Det måtte i tilfelle vært ett og ikke et.

Uansett... poenget mitt er at folk har utrolig mye rar grammatikk her så hvis det faktisk er kun 1 kabel han mener burde han jammenmeg poengtert det synes nå jeg.
Ikke noe som heter et stk. kabel?? Hvor har du dét fra? Jeg synes nå det er tydeligere enn "en kabel".
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Så kommer noe litt vanskelig, karakter. Skal jeg gi en lav karakter (min forste innskytelse) fordi jeg var sur over missforståelsen som selger ikke vil rette opp i.
Eller etter den jobben han ellers har gjort? Han har sendt pakken omgående, embalert den godt osv.
Ikke gjør noe, er min anbefaling. Ren formelt har ikke selger gjort noe galt, og å gi en lav karakter fordi du er sur, blir skivebom, etter min mening.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er forøvrig mange som leverer kabler i stk og dette er helt vanlig i både hjemmekino- og proffverdenen. At man selv fokuserer kun på stereo og har skylapper på kan man ikke klandre selger for.
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.160
Antall liker
10.677
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Karakterer gis både til selger og man mottar også som kjøper....
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Trådstarter har fått pm..
Før noen tar parti så husk at HFS regelverk også gjelder på Torget slik at



og
Kan jeg si hvem selgeren er uten å bryte med sentralens rettningslinjer?
Håper du ikke gjør det. Dessverre er det nok du, som du selv er inne på i overskriften, som ikke har lest annonsen godt nok. Surt, men sant.
Og rent juridisk er jeg redd det ikke hadde spilt noen rolle om det hadde vært en kabel til 25000 kroner. Jus kan være ubarmhjertig. Men selger har nok sitt på det tørre.
Dessuten har han etter eget utsagn brukt pengene - der hvor intet er osv :), så vil han ikke være hyggelig og snill, er det nok ikke så mye du kan få utrettet.
Nei jeg kommer ikke til å si det. Om han ombestemmer seg er jo det hyggelig men jeg tror ikke det. Juridisk så kan jeg nok ikke kreve kjøpet omgjort. Så i praksis er det to muligheter 1 selge den 2 kjøpe en monokabel til.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.723
Antall liker
1.208
Sted
Siggerud
Hadde jeg solgt f.eks. en forsterker og kjøper hadde henvendt seg rett etter mottak; det var ikke den modellen jeg trodde det var, kan vi omgjøre kjøpet? Ville jeg nok vært ganske medgjørlig og tatt den i retur, selvfølgelig ubeskadiget og uten utgifter for meg. Man kan gjerne innvende at kjøper burde satt seg inn i hva han faktisk kjøpte, og kanskje har man avvist andre potensielle kjøpere, men likevel.
Men klart, jeg kan ikke forvente at alle tenker som meg.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Og om bildet i startinnlegget er fra annonsen, så burde det kanskje være nok til å lese annonsen et par ganger.

Mvh.KW
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Ser ingen problemer med dette. Det står et stk og kabel i entall ikke kabler.

Kjøper har bæsja på leggen her og må ta dette på egen kappe. Jeg synes det er frekt å i det hele tatt kontakte selger og kreve kjøpet hevet etter å ha lest annonsen og enda frekkere å legge ut en survetråd på HFS. Å gi selger dårlig karakter for faktisk ha levert produktet som annonsert finner jeg meget barnslig.
Om du selger ett produkt til meg og jeg oppdager ved mottak at jeg har missforstått totalt og selger sier ædabæda din feil jeg tar ikke tilbake...??? , ja da er selger en @x€#%^*+ .
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hvis man averterer EN kabel så er det vel fordi man skal selge kun EN kabel da, at en kjøper ikke klarer og lese annonsen er det da vel for pokker ikke selgers problem. Men overskriften på denne topicen er svært passende: LES ANNONSEN og hva som faktisk står der og ikke hva du drømmer om at det skal stå.

Det er jo totalt to forskjellige ting hvis teksten i en annonse har vært misvisende eller feil eller det bevisst har vært et forsøk på og lure noen........ det har jo ingen verdens ting med denne tingen og gjøre, dette er jo snakk om at folk faktisk ikke klarer og lese.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Hvis man averterer EN kabel så er det vel fordi man skal selge kun EN kabel da, at en kjøper ikke klarer og lese annonsen er det da vel for pokker ikke selgers problem. Men overskriften på denne topicen er svært passende: LES ANNONSEN og hva som faktisk står der og ikke hva du drømmer om at det skal stå.
Er ikke selgers problem at en ikke leser annonsen godt nok , men at selger ikke kan omgjøre salget når det åpenbart er gjort en feil fra kjøpers side er bare tull og tøys , makan !
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis man averterer EN kabel så er det vel fordi man skal selge kun EN kabel da, at en kjøper ikke klarer og lese annonsen er det da vel for pokker ikke selgers problem. Men overskriften på denne topicen er svært passende: LES ANNONSEN og hva som faktisk står der og ikke hva du drømmer om at det skal stå.
Ingen tvil om hva som faktisk står i annonsen - sånn sett har selgeren sitt på det tørre.

Men jeg har moret meg med å lese gjennom et utvalg av kabelannonser som ligger ute på Torget akkurat nå.

Hva står det faktisk i denne annonseteksten?:

2 mnd gammel og knapt innspillt signalkabel type xxxxxx RCA selges kr. xxx

Her brukes entallsform både i aldersangivelsen (gammel) og i tilstandsangivelsen (innspilt) og i spesifikasjonen (kabel) - men det er bilde av to stk. kabler i annonsen. Så antageligvis kan jeg håpe på å få to kabler - men teksten lover ikke mer enn en.

Det er mange selgere som med fordel kunne skjerpe seg - og det ville gjøre livet lettere både for dem som selger og dem som kjøper.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
For å oppsumere
Selger har ikke vert beskyldt for svindel i denne tråden. I annonsen viser det seg att det står 1stk (hvor vanlig eller uvanlig det er med Van der hul kabler får bli en annen
diskusjon). Så det får jeg ta på min kappe att jeg ikke så det. Sette en lav karakter blir heller ikke aktuelt, for han har som flere påpeker,
formelt sett ikke gjort noe feil og den jobben han har gjort med pakking og forsendelse ellers er helt ok.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Og om bildet i startinnlegget er fra annonsen, så burde det kanskje være nok til å lese annonsen et par ganger.

Mvh.KW
bildet har jeg tatt da jeg åpnet esken
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.123
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hva med å kjøpe et par nye kontakter, klippe kabelen i to, ... :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.960
Antall liker
28.094
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Godt oppsummert Zappern.

Det blir som en eller annet fotballtrener sa etter et spesielt forsmedelig tap:

"Nei, hva skal man gjøre? Det er bare å bryte sammen, og så gå videre...."

ShineySmileysBlush.jpg


/ Morten
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Vel... nå var det ikke meningen å lage noe grammatikkdiskusjon ut av dette, ville bare poengtere at mange rører fælt :)

Kabel - hankjønn - ubestemt form --> en kabel
Hus - intetkjønn - ubestemt form --> et hus

Skal man blande antall inn i bildet:
èn stk kabel
ett stk hus

Så nei, et stk kabel er det ingenting som heter (mener nå jeg da).

Ellers er jeg enig i at annonsen har kun entallsord så det burde i hvert fall være nok til at kjøper burde stilt spørsmål til selger angående dette.
Hvis den annonsen du har kjøpt fra faktisk har en link til hifiklubben sine sider, hvor disse selges i par så skjønner jeg i hvert fall at du tror det er par.

Det er så mange folk med lettere dysleksi at et stk. kabel synes jeg er vanskelig å skjønne til at det er èn kabel.
Enten skriver man et par kabler, ellers skriver man en kabel. Det er ikke noe som heter et stk. kabel.
Det måtte i tilfelle vært ett og ikke et.

Uansett... poenget mitt er at folk har utrolig mye rar grammatikk her så hvis det faktisk er kun 1 kabel han mener burde han jammenmeg poengtert det synes nå jeg.
Ikke noe som heter et stk. kabel?? Hvor har du dét fra? Jeg synes nå det er tydeligere enn "en kabel".
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
danskene pleide å annonsere høyttalerpriser PR høyttaler.. nokså villedende
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Og enkelte bransjeaktører opererer med priser UTEN moms... Som et slags lokketilbud... Selvom pris med moms fremkommer når en leser annonsen synes jeg dette er en uting.. Det er privatkjøp de fleste driver med her inne, ikke utstyr som avskrives evt firma...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For mange år siden var jeg på Oslo Hifi Center for å kjøpe høyttalere. Jeg så noen digre Infinity som har priset til 17300 kr. Nærmest for ordens skyld ville jeg forvisse meg om at prisen var for paret. Men nei; det var pr. stk. Jeg spurte om de solgte dem enkeltvis. Det gjorde de ikke. Hvordan kan dere prise dem pr stk hvis dere ikke selger dem enkeltvis, lurte jeg på. Skuldertrekk. Nokså villedende, ja.
Men høyttalere kjøpte jeg. Norske Dynacell, som jeg hadde glede av i mange år. :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nei vet dere hva,her må dere skjerpe dere!
Her er det utelukkende kjøper som har gjort en feil,beklageligvis for hans del.

Og i hjemmekino sammenheng er det helt normalt å selge 1 stk/ 3 stk / 5 stk/ 7 kabler.
Spesielt for de som som har separate sub/center/bak effektrinn.

Men jeg skal vurdere å kjøpe denne kabelen av ts,trenger bare noen dager på det meg siden jeg har mye å gjøre nå.
Mvh
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Juridisk sett har selgeren sitt på det tørre. Et gammelt avtalerettslig prinsipp er imidlertid: en god handel er en handel der begge parter er fornøyde. Slik er det ikke her dessverre. Utover å appellere til ovennevnte hensyn bør vektlegges er det lite å gjøre for kjøper

Synes forøvrig de som strør salt i såret til den uoppmerksomme kjøper burde spare seg det.
 
J

J.J

Gjest
Aaaah disse forbaska kabeldiskusjonene :rolleyes:


Nei - kjøper pissa i skoa sine - varmt en stund, men det blir kaldt og surt der.

Råd: bit tenna isammen og gå videre.
DIY (dele + plugger) eller kjøp av en til.


/JR
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke vanskelig å ha sympati med noen som har bestilt noe annet enn det de trodde. Jeg hadde helt sikkert irritert meg også.

Men det er en helt kurant sak å selge en xlr-kablel, en monoblokk eller sogar en høyttaler. Her går det jo tydelig frem av annonseteksten hva det er som selges, og jeg kan ikke se at den er utformet på noen måte som er ment å skulle villede eller gi inntrykk av at det er noen annet enn nettopp hva det er. Her er jo sogar bilde av ledningen.

Jeg har forståelse for at selger ikke vil heve kjøpet all den tid han har levert akkurat hva som er annonsert, og alt virker og er som det skal. Det er ille nok som selger å måtte forholde seg til folk som ombestemmer seg før handel er gjennomført om man ikke skal måtte risikere det samme etter den er avsluttet fordi selger enten ikke har satt seg inn i hva det er som kjøpes, eller har andre forventninger til produktet.

De engelsktalende har et greit uttrykk for brukt i slike situasjoner. 'Assumption is the mother of all fuck-ups'. Så les, spør, tenk.. før man handler om det er noe man er usikker på.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Juridisk sett har selgeren sitt på det tørre. Et gammelt avtalerettslig prinsipp er imidlertid: en god handel er en handel der begge parter er fornøyde. Slik er det ikke her dessverre. Utover å appellere til ovennevnte hensyn bør vektlegges er det lite å gjøre for kjøper

Synes forøvrig de som strør salt i såret til den uoppmerksomme kjøper burde spare seg det.
?? Det var jo den uoppmerksomme kjøper som startet tråden. Og han har fått sine kommentarer. At de fleste kommentarene ikke går i hans favør, kan vel neppe kalles å strø salt i såret. Det er vel mer et hint om at han kanskje har vært litt uheldig.
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er litt bittert at du har misforstått annonsen, men hadde nok som du selv har foreslått kjøpt en kabel til, og da har du jo plutselig et par kabler (2 stk.), men da blir jo prisen nødvendigvis noe dyrere!
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
915
Antall liker
287
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kan jeg si hvem selgeren er uten å bryte med sentralens rettningslinjer?
Det behøver du ikke. Alle som vil finne ut av det kan se på din profil, og kjøp og salg.

På den annen side er det ikke riktig å henge ut en som har gjort ting riktig, og oppfyllt sine forpliktelser på beste måte, for deretter å bli hengt ut på nettet for det motsatte...
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Juridisk sett har selgeren sitt på det tørre. Et gammelt avtalerettslig prinsipp er imidlertid: en god handel er en handel der begge parter er fornøyde. Slik er det ikke her dessverre. Utover å appellere til ovennevnte hensyn bør vektlegges er det lite å gjøre for kjøper

Synes forøvrig de som strør salt i såret til den uoppmerksomme kjøper burde spare seg det.


?? Det var jo den uoppmerksomme kjøper som startet tråden. Og han har fått sine kommentarer. At de fleste kommentarene ikke går i hans favør, kan vel neppe kalles å strø salt i såret. Det er vel mer et hint om at han kanskje har vært litt uheldig.
Har ikke noe med at innleggene ikke går i hans favør. Det gjør heller ikke mitt innlegg. Det jeg reagerte litt på var noe av ordbruken som jeg synes er helt unødig krass.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Selger burde kanskje brukt uttrykket 'monokanal' så hadde problemet vært unngått, men det er jo vann under brua nå....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kabeldiskusjonene, ja. :D


Når jeg har sett annonsen er det jo tydelig at det er kjøper som har blingsa. Men som selger ville jeg nok tatt den tilbake mot at kjøper betalte all porto, plikt eller ikke.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Noe slikt kunne sikker også jeg ha bommet på både som kjøper og muligens selger.

Er ofte innom torget, men blar fort gjennom en god del annonser uten pris, modellbenevnelser osv.
Men ser mange gode interessante annonser også.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Etter å ha lest de innleggene somer kommet inn ser det ut til å koke ned til moral vs lov og det gleder et gammelt hifi hjerte att såpass
mange sier de ville gjort om handelen om det var de som hadde solgt.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Det er litt bittert at du har misforstått annonsen, men hadde nok som du selv har foreslått kjøpt en kabel til, og da har du jo plutselig et par kabler (2 stk.), men da blir jo prisen nødvendigvis noe dyrere!
Eller jeg bare hiver den i skuffen så lenge, kanskje jeg får en senterkanal en gang
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Noe slikt kunne sikker også jeg ha bommet på både som kjøper og muligens selger.

Er ofte innom torget, men blar fort gjennom en god del annonser uten pris, modellbenevnelser osv.
Men ser mange gode interessante annonser også.
Ja ikke sant. Akkurat det som skjedde meg. Satt der og surfa i vei å så etter en eller annen vanlig xlr kabel, litt tilfeldig att det ble denne.
Var litt trøtt også og så ikke att det sto "et st kabel" i annonsen
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Nei vet dere hva,her må dere skjerpe dere!
Her er det utelukkende kjøper som har gjort en feil,beklageligvis for hans del.

Og i hjemmekino sammenheng er det helt normalt å selge 1 stk/ 3 stk / 5 stk/ 7 kabler.
Spesielt for de som som har separate sub/center/bak effektrinn.

Men jeg skal vurdere å kjøpe denne kabelen av ts,trenger bare noen dager på det meg siden jeg har mye å gjøre nå.
Mvh
Om jeg selger den så legger jeg den ut på børsen
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Forslag: Hvis kabelen er lang nok, klipp den i to, kjøp to ok plugger og lodd på. Vips, så har du kabelparet ditt.
 
Topp Bunn