Lenge leve Neil Young!

Davidlyd

Fersking
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Makan til musikk skal man lete lenge etter!

Har du ingen av følgende skiver , så må du seriøst komme deg til platesjappa og svi av noen grunker!:

Neil Young and crazy horse - Sleeps with angels(noen rolige låter som er ekstremt bra og resten litt mere rocka låter som selvfølgelig også er helt maks!)

Neil Young + crazy horse - Ragged Glory (her er det fart og morro! maks bra rocke-skive!)

Neil Young - Harvest (rolig, fin skive som man bare kan lukke øya og SLAPPE AV til)

Jeg sier bare - Lenge leve Neil Young!
 

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Er du sur på meg, Davidlyd, for at jeg sa det jeg sa i Vokalguder? Jeg liker NY jeg asså....
 
R

RODA

Gjest
Makan til musikk skal man lete lenge etter!
Jeg sier bare - Lenge leve Neil Young!
ENIG!!

Disse skivene har jeg ikke, men anbefaler istedet:
-Unplugged
-After the gold rush. På denne skiva får du Nils Lofgrens debut. Du får også den utmerkede Southern Man som gjorde Lynyrd Skynyrd så forbanna at de svarte han: "I hope Neil Young will remember, seven men don't need him around anymore"
Og da heter låta???
 

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Innlegg
806
Antall liker
531
Sweet home Alabama!
 

Davidlyd

Fersking
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei.

Først AndersL: Ble ikke irritert, nei. Denne posten hadde ingen ting med ditt svar å gjøre.

Skrev innlegget i ren musikk-rus mens jeg digga Neil Young ;D

Roda;Nope, visste ikke svaret på den :)
 

Alexander

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
Ja, Neil Young kan sine saker!

Fikk en åpenbaring da jeg igjen kjøpte after the goldrush. Mitt første eksemplar ble stjålet under ett innbrudd i bilen :'(

Noen som vil anbefale flere plater av denne karen?
Jeg har after the goldrush, harvest og year of the horse (live dobbel).

Håper noen har noen gode tips...

Mvh
Alexander
 
R

RODA

Gjest
Ja, Neil Young kan sine saker!

Fikk en åpenbaring da jeg igjen kjøpte after the goldrush. Mitt første eksemplar ble stjålet under ett innbrudd i bilen  :'(

Noen som vil anbefale flere plater av denne karen?
Jeg har after the goldrush, harvest og year of the horse (live dobbel).

Håper noen har noen gode tips...

Mvh
Alexander
Som nevnt tidligere i tråden så har jeg Unplugged.
Denne synes jeg er en knallskive.
Hør spesielt spor 11 "unknown legend"

Somewhere on a desert higway,
She rides a Harley Davidson,
Her long blond hair.........................

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ det er bra

Mvh
Rolf
 

Davidlyd

Fersking
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Hallo, Alexander.

Jeg tenkte at jeg vil gi deg et skikkelig svar, så jeg driver nå og lytter igjennom mine 19 cd-er med Neil Young.

En konklusjon kommer da ikke før i morgen, fordi det tar jo litt tid å lytte igjennom slike mengder.
Men fy faen så gøy det er!

I mellomtiden burde du gå hit www.allmusic.com og søke på Neil Young. Veldig bra nettside, med poengdeling til alle cder.

Mvh Davidlyd - David Langholm
 

Jone

Fersking
Ble medlem
23.09.2002
Innlegg
2
Antall liker
0
Alexander: Du burde absolutt kjøpe deg "Zuma"-plata, og høre på "Cortez the killer". Fantastisk go' låt som bare fortsetter og fortsetter. Finnes også noen deilige luve-versjoner av denne låta. Plata rundes av med nydelige "Through my sails" med CS&N på vokalharmonier..

Et must er å få fatt i "On the beach". Den er ikke utgitt på cd, bl.a fordi NY mener formatet er for dårlig (en annen diskusjon). Finnes flere steder på nettet i varierende mp3-kvalitet, somregel LP-avspillinger. Er en av de berømte "Missing 6".

Sleeps with angels er nevnt, og bør ikke forbigåes. Mye fint her, personlig mener jeg live-killeren "Piece of crap" er det svakeste sporet. Det sterkeste er nok "change your mind".

Åsså, holdt på å glemme: "Tonight's the night".. Vanvittig bra, ryktene sier hele plata ble innspilt i ruset tilstand, kan nesten høres.. Tittel-låta gir meg frysninger gang på gang.

Live-platene til NY har somregel ikke det beste lydbilde og oppløsning (er litt "PA"-aktig), men mannen (og crazy horse) er en gud live. Hør "Live Rust"! Denne skiva har alt!
 

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Sleeps with angels er nevnt, og bør ikke forbigåes. Mye fint her, personlig mener jeg live-killeren "Piece of crap" er det svakeste sporet. Det sterkeste er nok "change your mind".
Helt enig! På Roskilde 2001 dedikerte den godeste Hr Young "Piece of Crap" til den ikke ukjente George Bush jr. Til ovasjoner. Og med rette :)

mvh,
AndersL
 
L

Larsu

Gjest
Davidlyd:
jeg er veldig enig med deg! Neil Young er helt super. Jeg har bare hørt en plate av han, og det er "Time fades away" (ble spillt inn i 1973). Noen som har hørt den?
på denne plata liker jeg alle sangene, men aller best:

Tourney thro the past
Time fades away
Dont be denied
The bridge
LA

Jeg skal helt sikkert kjøpe mere musikk av Neil Young. Noen som har noen forslag?

Lenge leve Neil Young ;D ;)
 

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
93
Antall liker
0
Tror jeg har alle NY platene, og min favoritt er live plata WELD, Like a Hurricane på denne kan høres uendelige ganger
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Tror jeg har alle NY platene, og min favoritt er live plata WELD, Like a Hurricane på denne kan høres uendelige ganger
Enig!!

Kan ellers ikke komme unna Harvest. Er vokst opp med den. 8)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Neil young er bare konge og ferdig med det, merkelig at ingen har nevnt "Live rust" plata her, en helt sinnsykt fet live cd av sjefen.

Her er en anbefalingsliste for de som er interessert:

American stars`n bars
Live rust
On the beach
Hawks and dowes
Harvest
Greendale(!)
After the goldrush
Sleeps with angels
Silver and gold
Prairie wind
Harwest moon

For ikke å glemme den fantastiske Unplugged skiva(MTV)

Lenge leve Mr. Young
 

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
627
Antall liker
552
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Et must er å få fatt i "On the beach". Den er ikke utgitt på cd, bl.a fordi NY mener formatet er for dårlig (en annen diskusjon). Finnes flere steder på nettet i varierende mp3-kvalitet, somregel LP-avspillinger. Er en av de berømte "Missing 6".
On the beach er utgitt på cd..  


vil du ha grunge, lytt til Mirror Ball, den laget han sammen med Pearl Jam, kanon bra....(jeg har 27 cd plater med NY ;D)
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Neil young er bare konge og ferdig med det, merkelig at ingen har nevnt "Live rust" plata her, en helt sinnsykt fet live cd av sjefen.

Her er en anbefalingsliste for de som er interessert:

American stars`n bars
Live rust
On the beach
Hawks and dowes
Harvest
Greendale(!)
After the goldrush
Sleeps with angels
Silver and gold
Prairie wind
Harwest moon

For ikke å glemme den fantastiske Unplugged skiva(MTV)

Lenge leve Mr. Young
Sleng på Weld og Decade så er listen komplett for meg....
8)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Sleng på Weld og Decade så er listen komplett for meg....
8)
Ja selvsagt, de glemte jeg jo :-[
Helt enig sailor, de to skivene er fantastiske, særlig Decade med mange kjente klassikere
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Neil young er bare konge og ferdig med det, merkelig at ingen har nevnt "Live rust" plata her, en helt sinnsykt fet live cd av sjefen.

Her er en anbefalingsliste for de som er interessert:

American stars`n bars
Live rust
On the beach
Hawks and dowes
Harvest
Greendale(!)
After the goldrush
Sleeps with angels
Silver and gold
Prairie wind
Harwest moon

For ikke å glemme den fantastiske Unplugged skiva(MTV)

Lenge leve Mr. Young
Slemt å bruke kjeft på julaften, men man kan bare ikke anbefale plater som Hawks and dowes, Greendale, Sleeps with angels, Silver and gold og Prairie wind og samtidig UTELATE Everybody Knows This Is Nowhere og Rust Never Sleeps!!! Går ikke an! ;) (ikke ment som noe personangrep, smaken er da heldigvis forskjellig)

Down by the river fra Everybody, kan det bli bedre da?

De to nevnte plater + Weld står for meg som det gjeveste Neil Young har gjort, selv om Ragged Glory antagelig er den plata jeg har spilt mest.

BJ
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Slemt å bruke kjeft på julaften, men man kan bare ikke anbefale plater som Hawks and dowes, Greendale, Sleeps with angels, Silver and gold og Prairie wind og samtidig UTELATE Everybody Knows This Is Nowhere og Rust Never Sleeps!!! Går ikke an! ;) (ikke ment som noe personangrep, smaken er da heldigvis forskjellig)

Down by the river fra Everybody, kan det bli bedre da?

De to nevnte plater + Weld står for meg som det gjeveste Neil Young har gjort, selv om Ragged Glory antagelig er den plata jeg har spilt mest.

BJ
Enig med du........ sitter i skrivende stund og hører på Everybody..... Lenge siden jeg har hørt på denne, takker for tipset. Moralen her er å komlpetere NY i samlingen for de som liker denne rockeren. Har man samtlige skiver så har man ikke noe å bekymre seg over....Da er det bare å spille det man gidder.....
Men man snakker om å "glemme" skiver....Hva med Freedom !

Vil du jekke opp smilebåndet noen hakk, så er det bare å hive på Old Ways....... Og øke volumet.....

8)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.540
Sted
Holmestrand
Slutter meg til her!

Glem heller ikke Crosby, Stills, Nash & Young i alle variasjoner!
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Everybody knows this is nowhere er den ultimate Young skiva,
spesielt side 2.Snakker om vinylen,spesielt USA press.CD skiva
er bortimot ræva i forhold.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hallo....er dere med ::).... "time fades away"....skal vi bare glemme den da ? ;)

Og sånn ellers er "Weld" en av de helt store, synes nå jeg da. ;D
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Husker jo ikke alle i farta, nesten alt av Mr. Young, med og uten Crazy Horse, pluss CSNY er meget god musikk, ferdig med det.. Liker den sangen som heter "looking forward" med CSNY. ;D

God jul folkens!  :D
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
<3 Neil Young!!!!
Liker Harvest plata jeg, men favoritt sangen må være Down By the River
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Heisann. Jeg har Greatest Hits og Harvest. Er det da noen plater jeg "MÅ" ha med sanger som mangler på disse 2?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
ENIG!!

Disse skivene har jeg ikke, men anbefaler istedet:
-Unplugged
-After the gold rush. På denne skiva får du Nils Lofgrens debut. Du får også den utmerkede Southern Man som gjorde Lynyrd Skynyrd så forbanna at de svarte han: "I hope Neil Young will remember, seven men don't need him around anymore"
Og da heter låta???
Må få korrigere en tanke:
I heard Mr Young sing about her
I heard ol' Neil put her down
And I hope Neil Young will remember
A southern man don't need him around, anyhow!

Sweet home Alabama
Where the skies are so blue
Sweet home Alabama
Lord, I'm coming home to you!

Not bad, sånn rett ut av huet!!

Hooonkey!!
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Styr unna nesten alt fra 80-tallet, det som ble gitt ut på platemerket Geffen var skrale saker. Kjøpte nettopp (av nysgjerrighet) "Life" med N.Young/Crazy Horse og det er en forferdelig dårlig plate. Ingen gode låter og tam produksjon.

Ellers er Young konge, ingen tvil om det!

mvh
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.078
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
2
ENIG!!

Disse skivene har jeg ikke, men anbefaler istedet:
-Unplugged
-After the gold rush. På denne skiva får du Nils Lofgrens debut. Du får også den utmerkede Southern Man som gjorde Lynyrd Skynyrd så forbanna at de svarte han: "I hope Neil Young will remember, seven men don't need him around anymore"
Og da heter låta???
Her må det korrigeres mer, Sweet home Alabama er selvfølgelig et svar på NYs glimrende Alabama, fra Harvest.

"Alabama you've got a weigth on your shoulders, thats braking your back.
Your Caddilac, has got a wheel in the ditch , and a wheel on the track. "

Undertegnende hadde forøvrig denne som et av sine(mange ;D) nachspiel-glansnummer i studiedagene.


http://www.thrasherswheat.org/jammin/lynyrd.htm
 
N

nb

Gjest
Prøv også å få tak i "Crazy Horse" med Crazy Horse. Dvs før Crazy horse ble fast band for Neil Young.
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
En Neil Plate dere må ha er en bootleg som heter Acoustic Young en Live konsert fra USA i 76. Jeg er Shakey fan på min hals, og denne er uten tvil fantastisk god. For det meste akustisk Young. Han er i superhumør, den ene perlen kommer etter den andre, og han snakker masse med publikum. Han latterliggjør Nixon og drar noen damehistorier. Skikkelig "bli i godt humør" plate. Er den umulig å få tak i så kan dere kontakte meg så skal vi sikker få til noe. Hilsen Rune

Innhold på cd'en:
1. Campaigner
2. The old laughing lady
3. Human Highway
4. Tell me why.
5. After the goldrush
6. Harvest
7. Mr. Soul
8. Here we are in the years.
9. Journey through the past.
10. White Lane
11. Give me strengt
12. Dont say you win, dont say you loose.
13. Mellow my mind (herlig)
14. Too far gone (superenkel og enda herligere)
15. The needle and the damage done
16. Poca Hontas (nam nam)
17. Roll another number
18. The loosing end
19. Love is a rose.
20. Sugar Mountain.
18.
 
Topp Bunn