Lengde signalkabler.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har skaffet meg ny forforsterker (Hovland HP-100) som tar noe mer plass i oppsettet en den gamle. Litt ommøblering blir derfor nødvendig. Dessuten er det kommet en dedikert cd-spiller i hus (MF A5), så dvd-spilleren må flytte til mer grisgrendte strøk. Ja, så fikk jeg tuner av kjæresten til jul, så der er vi igang igjen.

Spørsmålet er altså: Hvor langt strekk er det greit å bruke mellom cd-spiller og forforsterker. Flytter jeg litt på cd-spilleren kan jeg nok få til 1-1,5 m signalkabel, slik den nå står må jeg nok bruke nærmere 2 m.

Så til tuner (Denon) og dvd-spiller (Denon 2900). Disse skal nå stort sett brukes sånn av og til, og jeg er vel ikke avhengig av helt ultimat lyd herfra. Men, vil selvsagt ha det best mulig. Vil det funke med signalkabler på 2,5-3 meter? Har hittil brukt en 2 m kabel til tuner og dvd-spiller og mener det funker godt det lille jeg har forsøkt.

Noen som har meninger om dette med kabellengder generelt? Og for mitt tilfelle spesielt?
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg hører ingen forskjell på 0,5m og 2m! Tror jeg... Men er for å kjøre kortest mulige kabler.

Her kommer nok snart kabelmafian på besøk, da får du kanskje nyttige svar.

Har en kamerat som er nesten blind og har veldig god hørsel, han har bedrevet hi-fi i 40 år. Han testa audioquest chrystal høyttalerkabel, 1. set på 0,5m og et set på 5,0m og han kunne ikke høre forskjell på disse.

Har du mulighet til å få lånt 2 like kabler med forskjellig lengde, så test dette..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Ingen andre med synspunkter på dette?
 
K

knutinh

Gjest
Mitt synspunkt er at det ikke er forskjell på de to kabel-lengdene. Jeg vet at andre ikke er enige i dette.

mvh
Knut
 
K

kbwh

Gjest
Skal jeg våge meg utpå og tiltre de forrige svarere.
Ingen (eller neglisjerbar) forskjell mellom disse kabellengdene.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ingen andre med synspunkter på dette?
Hei!
Det er vel det, men kanskje ikke så mange som tør lengre ;)
Det er vel de som mener at det spiller liten rolle så lenge de er balanserte (og skjermet)
Jeg er av den mening at det vanligvis går greit med et par meter (i hvert fall) selv om de er ubalanserte (RCA) som du vel skal ha.
Kanskje en fordel med skjermede når de blir litt lengre.
Mr.Ernstsen har jo nylig anbefalt Morty å korte ned lengden på sitt og de er balanserte i tillegg ;)
Jeg har 1,4 meter fra linestage til effekt og 1,3 meter fra cdspiller til linestage (skjermede rca) og det går greit her (imo)
Sikkert ikke negativt med kortest mulig lengde, så gå for det (billigere blir det jo også) ;)
Som sagt så tror ikke jeg at det av stor betydning om du strekker deg til 2 meter mellom cd og pre.
Husk at alle signalkabler i praksis (bruk) ikke alltid er like lange.
F.eks. er kablene fra PM Audio såpass stive at de ofte bør ha litt å gå på sammenliknet med enkelte andre, som er føyelige ved kontakt-endene.
Du får/bør vel prøvelåne uansett ;)

Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Da takker jeg for gode råd folkens. Tror jeg går for den plasseringen som er mest praktisk.

(Ellers må jeg si anlegget ditt ser enda bedre ut enn sist jeg var på besøk KW.)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hei!
Det er vel det, men kanskje ikke så mange som tør lengre ;)
Det er vel de som mener at det spiller liten rolle så lenge de er balanserte (og skjermet)
Jeg er av den mening at det vanligvis går greit med et par meter (i hvert fall) selv om de er ubalanserte (RCA) som du vel skal ha.
Kanskje en fordel med skjermede når de blir litt lengre.
Mr.Ernstsen har jo nylig anbefalt Morty å korte ned lengden på sitt og de er balanserte i tillegg ;)
Jeg har 1,4 meter fra linestage til effekt og 1,3 meter fra cdspiller til linestage (skjermede rca) og det går greit her (imo)
Sikkert ikke negativt med kortest mulig lengde, så gå for det (billigere blir det jo også) ;)
Som sagt så tror ikke jeg at det av stor betydning om du strekker deg til 2 meter mellom cd og pre.
Husk at alle signalkabler i praksis (bruk) ikke alltid er like lange.
F.eks. er kablene fra PM Audio såpass stive at de ofte bør ha litt å gå på sammenliknet med enkelte andre, som er føyelige ved kontakt-endene.
Du får/bør vel prøvelåne uansett ;)

Mvh.KW
Det stemmer det, KW.
Var så heldig å ha Mr. Ernstsen på besøk, og fikk en del råd om potensielle forbedringer.
Han var helt klar på dette med kabellengder.
På dette tidspunkt hadde jeg rel. lange kabler (2 meter mellom DAC-PRE og 3 meter mellom PRE - effekt)
Tonalt spiller det liten rolle om vi her snakkker balansert eller ei, - balansert kobling er først og fremst en fordel mhp. støy, tonalt er det små, hvis noen, forskjeller.

Vel. Jeg hadde faktisk noen korte XLR kabler (SILK) til å gjøre noen forsøk, og ble oppmuntret av resultatene.
Signaturen til SILK kontra BM kjenner jeg godt, så jeg tar hensyn til dette når jeg ved disse innledene forsøk oppfattet mer luft og dynamikk i det øvre toneområdet med korterer kabler.
Sendte så mine BM kabler til Paul, og fikk en professjonell og rimelig ombygging av disse til ca. 2 stk á 1 m.
Forskjellen mellom samlet 5 meter BM og 2 m BM er hørbar og går på oppløsning, spesielt oppover. Umiddelbart virker de lange kablene en aning mer lukket
og litt mørkere.
Lydbildet med de kortere kablene er også noe bedre på dette med 3-D, mens jeg ikke egentlig kan si jeg har registrert noe spesielt i bassen.
Fosse, om du har behov, kan du få låne mitt ubenyttede 3 meter sett med BM Furutech XLR.
Så får du sjekket ut dette selv.

Paul hos PM Audio er også klar på dette. Jo kortere jo bedre, innenfor praktiske grenser.
De som hevder noe annet har vel andre, mer kommersielle interesser å betjene.

Morty
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Takker for svar Morty.

Nå har det vist seg at det går med 2 meterskabel til radioen. Til dvd-spilleren må jeg nok opp på 2,5. Men, denne skal brukes til musikk-dvder, en og annen SACD kanskje, men må nok klare seg med 2,5 m av billigste sort.

Når det gjelder cd-spilleren skal jeg teste litt forskjellig på sikt. Sånn spilleren står nå kan jeg klare meg med 1,7-1,8 meter, flytter jeg litt på den kan jeg nok klare meg med én meter, eller rett i overkant. Nå får ikke jeg brukt XLR på cd og pre Morty, men takker for tilbudet.
 
F

FMG

Gjest
Mr.Ernstsen har jo nylig anbefalt Morty å korte ned lengden på sitt og de er balanserte i tillegg ;)
Jeg har 1,4 meter fra linestage til effekt og 1,3 meter fra cdspiller til linestage (skjermede rca) og det går greit her (imo)
Sikkert ikke negativt med kortest mulig lengde, så gå for det (billigere blir det jo også) ;)
Som sagt så tror ikke jeg at det av stor betydning om du strekker deg til 2 meter mellom cd og pre.
Husk at alle signalkabler i praksis (bruk) ikke alltid er like lange.
F.eks. er kablene fra PM Audio såpass stive at de ofte bør ha litt å gå på sammenliknet med enkelte andre, som er føyelige ved kontakt-endene.
Du får/bør vel prøvelåne uansett ;)

Mvh.KW

Spørs vel hvilke kabler man har, men det som er helt sikkert er at lengden på signalkablene er mye mindre kritisk enn på høyttalerkablene, det er mye mindre tap der.
Jeg for min del har Transparent Reference XL-SS signalkabler (ikke balanserte).
(Fantastiske kabler forresten, har ikke vært så mye innom forumet de siste månedene men har hørt at Transparent har fått en del juling. Til kritikerne vil jeg bare si: kom og lytt så kan dere spise i dere alt dere måtte ha sagt av stygge ord...)
Sendte for ca to år siden mail til Transparent da jeg vurderte å bygge om kablene til V-utgaven (tipasset rørutstyr), stilte da samtidig spørsmål om jeg burde kutte ned lengden på kablene samtidig.
Svaret jeg fikk var dette: Jeg ville vinne litt i lydkvalitet på å gå over til V-utgaven, men ang lengde på kablene så hadde det ingen betydning om de var i 1 meter eller 4 meters lengde.
Greit nok at Abrahamsen kan ha greie på det, men jeg stoler for min del mer på kabelguruene hos Transparent Audio i USA som fortalte meg sannheten og dermed ikke fikk selge....
;-)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Kortest mulig kabler - er en naturlig konklusjon ! Det skjønner alle.

Hvorfor hver enkelt ikke sørger for en plassering som gir kortest mulig signalvei, er for oss andre uforståelig, men WAF og andre remedier er nok årsaken..........
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Kortest mulig kabler - er en naturlig konklusjon ! Det skjønner alle.
Hvordan kan vi trekke den konklusjonen?
Jeg mener: når noen roser en kabel opp i skyene så må det være fordi den gjør noe positivt med signalet og lydbildet. Så hvis en meter med superkabel gjør ting bedre, hvorfor skulle da ikke to meter med superkabel være dobbelt så bra? :p
 
F

FMG

Gjest
Kortest mulig kabler - er en naturlig konklusjon ! Det skjønner alle.

Hvorfor hver enkelt ikke sørger for en plassering som gir kortest mulig signalvei, er for oss andre uforståelig, men WAF og andre remedier er nok årsaken..........
Det du her sier er en ganske utbredt misforståelse, derfor svarer jeg også på det. En signalkabel har faktisk en antenneeffekt, til kortere kabel, til mer høyfrekvent støy tar den opp fra omgivelsene. Denne blir så kjørt videre sammen med det opprinnelige signalet videre i kjeden. Det er f.eks ikke uten grunn at enkelte kabelfabrikanter ikke lager signalkabler kortere enn 1 meter (skal ikke nevne navn siden enkelte tydligvis blir støtt..) ;) Jeg for min del ville nok aldri ha koblet en 50cm kabelstubb mellom CD-spiller og forsterker. Derimot er høyttalerkablene viktig å ha så korte som mulig da tapene her er mye større. Det er også her effekten av å bruke monoblokker ligger; det å plassere forsterkeren(e) så tett inntil høyttalerene som mulig.

Til Jane:
Dette burde egentlig være unødvendig å si, men okei:
En god kabel gjør ikke noe positivt for lyden. På den annen side så er det utrolig hvor mye en middels kabel kan ødelegge lyden fra et godt oppløst oppsett.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Til Jane:
Dette burde egentlig være unødvendig å si, men okei:
En god kabel gjør ikke noe positivt for lyden. På den annen side så er det utrolig hvor mye en middels kabel kan ødelegge lyden fra et godt oppløst oppsett.
Det var mer av filosofisk enn praktisk art.
Men siden du har foretatt det retoriske grepet å snu problemstillingen er det ikke så mye å tilføye. :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Ja, og særlig når produsentene av forsterkere "skryter" av kortest mulig signalvei gjennom produktet, fra komponent til komponent UTEN lange, kvalitets-reduserende kabelgater.........

Så skal noen få meg til å tro at kabelprodusentene skulle bry seg katta om å redusere lengden på en kabel ? De selger jo kabel i metervis, så hvorfor produsere kortere enn 1 meter ? Når du kan kose deg med din siste investering ? Kjøp 3 meter, bli kvitt mer penger ! Lyden er den samme ? Eller enda bedre.....for elektronene blir bedre når de kan "degges" med i flere meter med "super-duper-kabel" ?!

En kabel er en kabel er en kabel er en kabel er en kabel..........nesten som Lego - moro!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Om man kan bruge lange signalkabler er meget afhængig af kvaliten. Mange signalkabler kan ødelægge meget, selv om de er korte. Så jo længere jo værre.
Nogle kabler er næsten tabsfrie og her betyder det ikke næsten ingen ting. Og det er så bedre med lidt længere højttalerkabler.
Duelund kabler som jeg tidligere har forhandlet, har en effekt af at give ro, og i mit opsæt foretrak jeg ikke det på 0,75 cm, men det på 150 cm.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Har ikke noe å bidra med lengde på kabler, jeg holder meg til 1metere så lenge jeg ikke har monoblokker :D

Men, du må fortelle om Hovlanden!! Jeg vurderer ny pre selv, og denne har jeg selvsagt snust på...og gjerne med bilder! ;D

O.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
FMG:

" men ang lengde på kablene så hadde det ingen betydning om de var i 1 meter eller 4 meters lengde.
Greit nok at Abrahamsen kan ha greie på det, men jeg stoler for min del mer på kabelguruene hos Transparent Audio i USA som fortalte meg sannheten og dermed ikke fikk selge.... "


Dette er definitivt galt. All kabling medfører tap, jo lengre kabler jo mer tap, basta.

Ang. signalkablers lengde og evt. antenneeffekt; dette vil være et problem så lenge signalkablene ikke er skjermet.


Mvh. RS
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Kortest mulig kabler - er en naturlig konklusjon ! Det skjønner alle.

Hvorfor hver enkelt ikke sørger for en plassering som gir kortest mulig signalvei, er for oss andre uforståelig, men WAF og andre remedier er nok årsaken..........
For at du skal slippe å spekulere. Dette har ingenting med WAF å gjøre. Hva angår estetikk i mitt hjem er jeg like opptatt av dette som samboeren. Grunnen her er en helt annen. Jeg har ikke plass til noe rack da anlegget står på et hyllesystem for LP-er, derfor må enkelte komponenter (de som ikke brukes så mye) klare seg med litt lengre strekk. Jeg får til 1 meter mellom cd og pre, men det gir en litt tungvint plassering. Det blir mer praktisk med 1,5-2 meter, derfor spørsmålet.

Når det gjelder Hovlanden Dog, så er den bare helt fantastisk (subjektivt). Her er det så mye flyt i musikken at det bare er en glede. Mange har sagt at Merlin kan være litt kliniske (særlig tidligere utgaver), men i kombinasjon med GM20 og Hovlanden opplever jeg at de i første omgang er avslørende. Rydd opp i komponentene foran (det viste seg vel at det var Nu-Vistaen som ikke var god nok hos meg) og de svarer med luft og silkemyk mellomtone. Hovlanden har gitt meg mulighet for å nyte de gode innspillingene i større grad enn før, men viktigst er faktisk at den muliggjør å nyte mindre perfekte innspillinger også. Så jeg er i hvert fall veldig godt fornøyd.
 
Topp Bunn