Lenco B55 hjelp (Noob)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det gjør han.. du har fått en meget god pickup der..Kos deg!
 

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Innlegg
167
Antall liker
39
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Her kommer det som lovet:




Ny PU montert av Teletor, en Shire M97eX





Det låter bra i min ører, men har litt lyst til å prøve med vekt på platen.

Nå er det treverket på spilleren som står for tur, dette er ganske slitent så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta det an.





Har også fått tak i ett støvdeksel fra en annen platespiller som jeg lurer på å montere. Det er med henglser, men er derfor usikker om jeg skal montere. Bør jeg bare pusse dette dekslet litt og montere det, eller fortsette søken etter originalt deksel?





Er forresten den gamle Pickupen og stiftene noe noen kan være interresert i?

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ludvig82: For min del, ville jeg grepet det an som om jeg skulle fiksa på et klassisk Snellpar.
Har Lencoen heltreramme? Hvilket treverk? Ser ut som eik..?Hvis så er tilfelle, kan du pusse den lett ned med det fineste sandpapir du får henda på for å fjerne evt hakk i treet pg gammel, falmet lakk..prøv 200-300-grain papir..Når du har fått gjort det, legger du inn treet med enten mandelbasert Pledge eller ei fin treolje fra fargehanddelen- Benar, kanskje, om de anbefaler den på eik. Fem, seks strøk bør holde.. Treet kan også vokses med fex bivoks, som gir en bra finish..men ramma må vel demonteres.. Er den finert fjerner du hakkene og leggger inn med tre-fire strøk Pledge..Gjør du dette riktig kan det godt hende du får landets fineste Lenco. Pickupen holder i massevis! Grattis!
 
Sist redigert:

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Innlegg
167
Antall liker
39
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Jeg er usikker på tresort og om det er heltre. Regner med det er heltre, men skal sjekke dette i morgen. Demontering av trerammen vil jeg helst unngå, da jeg er redd for å ødelegge noe eller tukle med justeringene som er gjort med tonearm, holder og slikt. Men med god maskering og en fin hånd skal det ikke være noe problem å få det til fint uten demontering. Eller er demonteringen er såpass enkel sak at jeg bør vurdere det?

Jeg skal forske litt mer på hva jeg skal bruke, Benar er jeg litt skeptisk til på en platespiller, da den har en tørketid utav helvete mellom strøkene. Kom akkurat inn fra å gni inn første strøk på garasjeporten med Benar nå.

Jeg har Liberon Ringfjerner og lakkfornyer, som fjerner hvite vanringer og andre merker i lakkerte overflater, samt fornyer lakken, men jeg vil tro at oveflaten på lencoen er for dårlig til den. Har også Owatrol sin Teakolje & Hardwood, som man kan bruke på alle hardtreflater. Med denne skal strøkene legges vått i vått, og det har jeg litt mer tro på nettopp pga dette. Jeg skal ta meg en tur til den lokale fargehandelen å høre hva de sier. Har jo også 2 tanberghøytalere som skal overflatebehandles samt en Sølvsuper 12.

TEAK OLJE - Olje for teak – Interiør og Eksteriør
Haraldsen Farvehandel AS - Liberon møbelpleie

Hva tror dere om støvdekslet, montere det jeg har? Eller fortsett å lete etter ett originalt?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det er nok finerbelagt sponplate, så du må være forsiktig med pussingen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ludvig: Som sagt, er det finer bruker du Pledge..puss kun hvis du har STORE hakk eller skader- og som Pekaill sier: vær forsiktig- bruk ultrafint papir nesten uten kraft! Pledge koster rundt femti kr flaska, er basert på mandelolje og nærer treet ordentlig- masker og legg på til du får en jevn glans og farge..fem, seks strøk, kanskje. Får lyst eiketre til å bli helt nydelig..og parfymerer stua ørlite..teakolje bruker du ikke om du ikke har teak i kabinettet...det blir for mørkt! Begynn med å Pledgebehandle ramma, du..tror demontering er unødvendig..da er nok Lenco ferdig overhalt utenom evt deksel- som får knallfinish med Auto Glym Car Glass Polish..Den førstnevnte behandlinga funka kule på mine SNELL M i eik, ihvertfalll, og er totalt uskadelig for sansene..du skal dog ikke tro det kan fortæres..hehe
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Finer kan om nødvendig pusses lett med fint pussepapir. Hvis du pusser for mye vil du komme igjennom, og da er maling eneste utvei.
Hvis det går galt, så kan maling bli riktig fint det også. Her er hva jeg gjorde med en L75:
SAM_0846_zpsb590d162.jpg
 

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Innlegg
167
Antall liker
39
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Skal fortsette å se rundt etter Pledge, har ikke funnet det enda. Sandpapir har jeg masse så, helt opp til 1000 så skal vel klare å berge fineren tenker jeg :) Blir uansett ikke før jeg er hjemme fra arbeid igjen over neste helg. Tror også jeg enten må strekke fjærene til bunnplaten litt, eller se meg rundt etter nye.

Var pent det der pekaill! Har tenkt på sort selv hvis det ikke er å berge fineren. Blir nok sprøytlakkering i så fall.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pianolakk? Da ville jeg prøvd hvit istedet, Ludvig..Skal den pusses, må den nok klarlakkeres etterpå..
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det er vel ikke noe problem å olje denne etter at gammel lakk er fjernet ved pussing.
 

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Innlegg
167
Antall liker
39
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Pianolakk? Da ville jeg prøvd hvit istedet, Ludvig..Skal den pusses, må den nok klarlakkeres etterpå..
Ikke pianolakk nei, det kommer ikke i mitt hus! Tenkte mer matt sort ned klarlakk på topp hvis jeg skulle ødelegge fineren. Men vil helst berge treverket, og skal arbeide hardt for det.

Angående hvit, det kommer heller ikke i hus. Jeg misliker sterkt den hvite trenden på elektronikk.
Det er vel ikke noe problem å olje denne etter at gammel lakk er fjernet ved pussing.
Håper ikke det :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.411
Fuktig klut og medium-varmt strykejern kan fikse endel hakk. Fukte kluten godt, legg over hakket og sress strykejernet oppå der. Treet i hakket er sammenpresset og vil da "reise" seg litt. Fjerner ikke de dypeste hakkene.
 
Topp Bunn