Alt til hus og bolig Leilighet man ikke selv kan bo i.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Det er noe som skjer ved tvangssalg i tilfeller der f.eks to eier en leilighet sammen og banken til den ene låntageren begjører tvangssalg av den delen av boligen banken har pant i. Fra salgsoppgaven:

Vi gjør oppmerksom på at det selges kun en halvpart av seksjonen. Dette er et tvangssalg og på denne eiendommen er det to eiere(sameiere). Tvangssalgsgrunnlaget baserer seg på en panteheftelse med sikkerhet i eiendom som kun en av sameierne i boligen hefter for. Kjøper av denne type objekter vil normalt ikke kunne forvente å flytte inn i boligen etter kjøp av den ideelle andelen, ei heller forvente å få innbetalt husleie. Antatt kjøpesum vil reflektere kjøpers begrensede rettigheter i tvangssalgsobjektet. En påregnelig fortsettelse av saken etter gjennomført tvangssalg er at den nye kjøperen vil begjære tvangssalgsoppløsning av sameiet i boligen etter sameielovens § 15. Kjøper vil trolig ha krav på leie fra den andre hjemmelshaveren i perioden fra overtagelse. Eksisterende hjemmelshaver som ikke er rammet av tvangssalget har forkjøpsrett etter sameieloven § 11. Konferer megler hvis noe er uklart.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Den delen er grei nok........ men hvorfor i alleste dager skulle noen være intreserte i og kjøpe denne halvdelen ?....... jeg forstår liksom ikke helt poenget........ for meg ser det ut som om man skal betale flere millioner for noe man ikke kan eller får brukt og liksom at man skal betale flere millioner for og få en masse trøbbel........
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Den delen er grei nok........ men hvorfor i alleste dager skulle noen være intreserte i og kjøpe denne halvdelen ?....... jeg forstår liksom ikke helt poenget........ for meg ser det ut som om man skal betale flere millioner for noe man ikke kan eller får brukt og liksom at man skal betale flere millioner for og få en masse trøbbel........
Si det, man kan kanskje se for seg at en eller annen boliginvestor kan være interessert i å få kjøpt en halv bolig til langt under markedspris med forventning om pen gevinst på sin andel ved eventuelt salg av hele boligen en gang i fremtiden.

Dette
En påregnelig fortsettelse av saken etter gjennomført tvangssalg er at den nye kjøperen vil begjære tvangssalgsoppløsning av sameiet i boligen etter sameielovens § 15.

tolker jeg som at den som kjøper halvdelen i neste omgang begjærer sameiet oppløst og deretter tvangsselger hele boligen (og da formodentlig til normal markedspris og da innkasserer en gevinst). Men dette er ren synsing fra min side.

I denne saken må man kunne anta at den som fortsatt bor i boligen ikke har råd til å kjøpe ut den andre, det ville normalt være måten å ordne det på. Banken som har pant gir vel passe blanke i hva et slikt salg skjer for så lenge de får inn tok til å få tilbakebetalt beløpet banken har lånt ut.
 
Topp Bunn