Lei skarp og spiss diskant

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det svakeste leddet i kjeden (her mellomtonen) bryter opp først. Et element kan måle bra på papiret, men hva skjer når du drar på med volum.
En høyttaler bør tunes inn ved høyt volum. Høyt volum vil vi gjerne ha da øret er mest linjært (ref.Fletcher Munsson).
Tenk da på hvor sliten en studiotekniker ble ved lytting til en nærfeltmonitor på høyt volum gjennom en hel arbeidsdag.
70-80 tallets små membraner av Bextrene eller PP ble rimelig stresset. BBC's ingeniør Dick Gundry tok konsekvensen av dette og innførte den såkalte BBC-dippen slik at man kunne lytte mer linjært på moderate nivå. Av samme grunn kan lineært tunede høyttalere låte blodfattige og tør ikke opp før man vrir volum opp til kl 14...
Troels Gravesen er blant de som har en moderat fallende kurve i tuning av høyttalerene.
Dagens metallmembraner krever helt andre delefiltre, og her snakker vi kostnader og konkurranseevne i et presset marked.
Skal man da ta ondet ved roten ved å skifte høyttalere eller omkonstruere hele sulamitten ?
Hva med å dempe mekanisk? Thiel og Scan Speak er blant de som benytter denne metoden med slisser, ekstra masse på utvalgte membranpunkter etc.
Jeg har selv temmet hissige mellomtoner med en type pasta på baksiden av elementet.
Her ser du tydelig hva som skjer (sjekk siste bildet). Dette kan som sagt også utføres på baksiden av elementet og er reversibelt:
KEF (Celestion) F15 2-Way Mid-Woofer Modifications/Tweaks
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Coating av mellomtoneelementer er også et "standard" tweak for enkelte av våre danske venner. Det demper oppbrytning og jevner ut frekvensrespons. Men du øker bevegelig masse, noe som reduserer følsomhet og transientvillighet, samtidig som regnestykkene for avstemning av kassevolum og eventuell bassrefleksport endrer seg. Nesten som i Rubik's kube: Du kan ikke endre bare én ting.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
I tillegg til det Asbjørn sier så kan også lavere ordens forvrengning trigge høyere ordens moder. I slike tilfeller hjelper det ikke engang med steilere filtre. Høyttalerne er også så grei at de leverer en powerrespons med nivåheving i ørets mest følsomme område. M.a.o. er alle forhold er lagt til rette for en krevende diskantgjengivelse.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ekstra masse gir: Øket Qtc, mens fs og følsomhet (SPL) senkes.
Dette finnes det enkle formler for. Med flaks (!) kan man under riktige sammenhenger altså både knekke resonnanspeak og få en tilsiktet avstemming for øvrig.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Trøbbelet wankel, er at vi synser rundt problemet. Så lenge trådstarter ikke viser nærfeltsmålinger og målinger i lytteposisjon så kan vi kun beskrive potensielle problemer ut fra symptomer. Om problemet skyldes oppbrytning i mellomtonen så er jeg enig i at demping av membranet kan hjelpe. Problemet er da at diskant og bass må nivåtilpasses mellomtonens nye følsomhet, kanskje må sågar filteret rekonstrueres. En annen potensiell utfordring med demping er økning av THD og IMD lengre ned i frekvens (Le(i)) som resultat av lavere følsomhet. Skyldes problemet derimot at powerresponsen tuller det til i hans lytteomgivelser, så må det andre tiltak til. For min del ville jeg uansett sett meg rundt etter alternative høyttalere...
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Fullstendig enig, ref. mitt første innlegg.
Alternativet til reversible forsøk er å bytte høyttalere.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Canton lød alltid best med en technichs amp , vet ikke hvorfor men ellers ,,, Enkleste måte er å sette inn en luft spole spole paralellt med pluss og minus terminalen på diskant elementet på ca 0,15 til 0,2 mH ,du kan i tillegg legge inn en motstand for å dempe litt av virkningen på den nye spolen :) ja selv følgelig rokker du litt ved kansje både delefrekvensen og fasen , og du kan prøve å fase vende diskanten i tillegg til modden .Av og til funker det ellrs så ikke .Ett til felle jeg gav opp , kjøpte en 2902 scanspeak og allt var settlet på under 1,5 time
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg har høyttalere med Seas Excel magnesium-elementer. De har en ganske giftig oppbrytning ved 5-7 kHz som lett skaper en "hardhet" på det meste. Ganske "avslørende" i den forstand at det minste tegn til hard eller skarp lyd andre steder i kjeden får det til å bikke over. Løsningen var å bygge om til aktiv drift med mye brattere digitalt delefilter enn standard L-R 24 dB/oktav @ 2400 Hz. Jeg endte opp med 64 dB/oktav lineær fase ved 2300 Hz i stedet, og den oppbrytningen og hardheten er borte vekk. Høyttalerkorreksjon til +/- 0,5 dB mellom 16 Hz og 23 kHz, romkorreksjon og eq etter smak og behag fulgte med.
Kompenserer du for bafffelstep og impedanskorrekson på vanlig måte da eller?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vanlig og vanlig - jeg holder borttil målemikrofonen og trykker på knappen merket "Fix it" på DEQX'en.

Ok, kanskje ikke helt sånn, men nesten. For mellomtone og diskant setter jeg mikken ca en meter unna, gjør impulsmålinger og setter et tidsvindu som er såpass kort at refleksjoner fra gulv, tak og vegger ikke blir med i målingen. Deretter beregner jeg korreksjonsfiltre som gir flat respons til +/- 0,5 dB i amplitude og 0,5 ms i fase/group delay.

Det går ikke å lage en pseudo-anekoisk måling i bassen, på grunn av at det ekkofri tidsvinduet blir for kort til å gi fornuftige resultater ved så lave frekvenser. Jeg setter mikken i lytteposisjon i stedet og gjør en "høyttalerkorreksjon" som også tar med seg modene i rommet. Til sist justerer jeg løpetidsforskjellen mellom bass og resten manuelt, og legger på littegranne eq etter smak & behag. Det blir ganske bra.

Impedanskorreksjon er kanskje viktigst for å hindre en resonant topp fra diskanten i øvre mellomtone. Her korrigerer jeg ikke impedanskurven som sådan, men temmer resonansen digitalt i stedet.
 
Topp Bunn