Lei av ord delings feil?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hm? Hva mener du? Får og få ett mer presist språk er det fint å dele or. Da sjønner alle, inn vandrere å alle andre vandrere hva du prøver og si. Selv sliter jeg litt med å og og men jeg deler i vært fall orene der di skall deles. sjønte ikke linken, klarte og lese allt såm sto dær jei! :) Så hvor for skall tråd starter øde legge dagen med sånnt sprøjt?

Hånnkei!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ikke hør på ham. Meld dere heller inn i "Astrologer for ord deling og genitiv's apostrof"!

O

OldBoy

Gjest
Ord delings feil? Vi kan ik ke len ger ak sep tere at språk fan at ikere tvi hol der på at sta vel ser og bok sta ver skal tvin ges til å hol de sam men. Vi må li be ra li se re ad gan gen til skil smis ser og så på det te om rå det. In gen grunn til å his se seg opp, det er en helt na tur lig u t v i k l i n g.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jegerveldigimotorddelingjeg,detersløsingmedplass..

Kankje det er en med dysleksi i SV som står bak dette orddelingstullet. Skulle skrive: del godene, men så ble det: del ordene... ;)

O

OldBoy

Gjest
Jegerveldigimotorddelingjeg,detersløsingmedplass..
Stakkars stilskrivere! Det er mer enn ille nok når det kreves for eksempel minst to sider med liten skrift, enkel linjeavstand og absolutt forbud mot dobbeltsidig marg, men med orddelingsforbud i tillegg blir det nesten uoverkommelig.

K

kbwh

Gjest
Er nok ikke lenge før sprakradet kommer frem til at ord deling er helt ok.

Tidligere har de sitt oss perler som:

en caps
en pins

etc.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er medlem av highfidelitynerdermotanglifiseringforeningen.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Skrivefeil plager meg ikke nevneverdig, men noen går igjen så ofte og så konsekvent at det kan bli irriterende å lese:

1. Orddeling: Regelen er jo så enkel; sies det som ett ord skrives det som ett ord.
2. Genitivsapostrof: Har ingenting i norsk å gjøre. Det heter ikke "Kåre's bil", men "Kåres bil".
3. Da/når: Ikke "når jeg så" eller "når jeg hørte", men "da jeg så" og "da jeg hørte". Enkel regel igjen: "Den gang da, hver gang når".
4. Og/å: Diskutert i en annen tråd.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Skrivefeil plager meg ikke nevneverdig, men noen går igjen så ofte og så konsekvent at det kan bli irriterende å lese:

3. Da/når: Ikke "når jeg så" eller "når jeg hørte", men "da jeg så" og "da jeg hørte". Enkel regel igjen: "Den gang da, hver gang når".
.
Heilt Enig. Heilt voldomt enig. Men er rimelig sikker på at språkrådet har gitt opp denne og tillater ka som helst, når som helst. irriterande! Idiotar!!!

O

OldBoy

Gjest

1. Orddeling: Regelen er jo så enkel; sies det som ett ord skrives det som ett ord.
2. Genitivsapostrof: Har ingenting i norsk å gjøre. Det heter ikke "Kåre's bil", men "Kåres bil".
1. Ikke akkurat et orddelingsproblem, men hva er riktig her: ledd-dyr/leddyr/ledddyr? Glass-skår/glasskår/glassskår? Jeg synes dette er vanskelig.

2. Kåres bil, ja. Men heter det IBMs eller IBM's?

3. Såvidt jeg vet har verken svensker eller engelskmenn noe skille mellom da og når. Jeg hører i hvert fall stadig svensker si: "När jag gjorde ...." Så vi burde jo kunne klare oss, hvis det skulle knipe.

4. Og/å burde være lett match.

K

kbwh

Gjest
1) Leddyr. Maksimum to like konsonanter i rekkefølge. Bindestrek er for VG.
2) IBM's tror jeg. Unntak ved akronymer? Føles riktig.
3) Nei!
4) Det virker som det ikke alltid er like lett match.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
1) Leddyr. Maksimum to like konsonanter i rekkefølge. Bindestrek er for VG.
2) IBM's tror jeg. Unntak ved akronymer? Føles riktig.
3) Nei!
4) Det virker som det ikke alltid er like lett match.
IBMs.

K

kbwh

Gjest
oddgeir og Fush. Takk.
Jeg er en pussig skapning. Har trodd at apostrof skulle brukes, men har ikke likt det og aldri brukt den.
Jeg har disset Språkrådet tidligere. Nettsidene deres har mye for seg!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Denne linken var nyttig!

Takk for tipset. Eller, som kanskje kbwh ville ha foretrukket det: tip(')et (jfr. hans kommentarer om "en caps" og "en pins" tidligere i denne tråden, hvilket skulle bety at det må hete "et tip").

Språkrådet har kanskje en misjon likevel?
Vel, husk at språkrådets oppgave i utgangspunktet er å vedlikeholde skriftspråket, med det til en hver tid gjeldende talespråket som utgangspunkt. Når de oppdager at det har kommet et nytt norsk ord, med en klart definert betydning/innhold (semantikk) i talespråket, så er det deres oppgave å inkorporere dette ordet i det offisielle skriftspråket.

F.eks. når Språkrådet hører at ordet "caps" har en konsekvent og utbredt bruk i betydning "skyggelue", så må de inkludere dette i skriftspråket. I prinsippet burde de da finne en norsk skrivemåte som ligner uttalen så nært som mulig. Dermed burde det norske ordet bli "kæps". Hvorfor de er svake og velger en utelandsk skrivemåte, kan jeg ikke svare på. Ordet "caps" burde jo uttales "saps" på norsk. De forsøkte seg riktignok med "pøbb", "pitsa" etc for noen år siden, men av en eller annen grunn ble det ikke spesielt populært.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1

På dette forumet bør det være et minimumskrav at man klarer å stave "høyttaler" riktig (alternativt "høgtaler" eller på nynorsk "høgtalar").

Ellers har orddelingsfeil nærmest grepet om seg som en farsott, sannsynligvis pga stavekontrollen i diverse tekstbehandlingsprogrammer og innflytelse fra engelsk.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ellers har orddelingsfeil nærmest grepet om seg som en farsott, sannsynligvis pga stavekontrollen i diverse tekstbehandlingsprogrammer og innflytelse fra engelsk.  
En annen "trend" som blir stadig mer utbredt, er feil bruk av uttrykket "i forhold til". For bare noen få år siden betydde dette omrent det samme som "sammeliknet med". Nå brukes det oftere og oftere i betydningen "i relasjon til", som en slags sekkepreposisjon. F.eks. "vi bør være ganske tydelige i forhold til denne saken". (Noe som egentlig betyr at saken er mindre tydelig enn det "vi" er.)

Prøve å legge merke til hvor ofte dette brukes feil av politikere og andre på TV. Justisministeren er en av de verste...!

W

wurst

Gjest
Orddelingen kan kanskje også forklares ut fra SMSspråket. I ordlista på mobiltelefoner finnes nesten ikke sammensatte ord, så du må i tilfelle dele dem. Dermed innarbeider det seg.
Det blir jo mange artige forekomster av dette da, bare se eksemplene på AMO!!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Orddelingen kan kanskje også forklares ut fra SMSspråket. I ordlista på mobiltelefoner finnes nesten ikke sammensatte ord, så du må i tilfelle dele dem. Dermed innarbeider det seg.
Det blir jo mange artige forekomster av dette da, bare se eksemplene på AMO!!
Pøh. Det finnes alternative taster for å trykke markøren til slutten av et ord i stedet for å trykke mellomrom...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Det er bare å melde seg inn i Folke aksjonen mot ord delings feil.

Topp Bunn