Lei av hele hifi greia..

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Jeg lider av en eller annen sykdom jeg også.
Før hørte jeg på musikk, men nå er jeg mer opptatt av å skape den perfekte lyden med å konstant kjøpe nye duppeditter.
Lurer på hva den sykdommen kalles ???

handlomanicus perfeksjonistus?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
norcad skrev:
Plerier ofte å skje dette når man har nådd "målet".
Ofte er veien til målet det som driver en, og gjør hobbyen spennende. Når man så har oppnådd det man ønsket blir spenninga og dermed noe av interessen borte (for en periode).
Ofte veldig positivt for lommeboken og forholdet til kona ;D
Helt motsatt for meg. Når jeg har nådd et visst nivå på anlegget, hører jeg mye mer på musikk. Det er rett og slett mer morsomt siden det
låter bedre, og jeg kan spille høyere og lengre uten å bli sliten. Logisk spør du meg ;)
De gangene jeg blir lei, er når jeg støter på problemer som er nærmest uløselige. Da kan det være greit med en pause.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kanskje du heller har kommet til et punkt hvor du egentlig er fornøyd, og trenger litt avstand til det. Jeg ville latt tingene bero, og gjøre andre ting. Mitt opphold fra hifi varte flere år, men jeg var glad for at jeg ikke hadde solgt noe av utstyret. Men det er mulig å downscale ned til noe som du virkelig er fornøyd med, og leve lykkelig med det og musikken. Kanskje du til og med får lyst til å dra det inn på furterommet om noen år.

Eller kanskje du skal begynne med en hobby som korssting eller hekling, og ha alt utstyret ditt på en arbeidsbenk på det rommet, så får du jo impulser fra nettradio over anlegget. Alltid klassisk eller DGs nettradio på nettshop-en deres i bakgrunnen når du sirlig syr "Gud signe vårt hjem" på et tøystykke. Etter et par år har du laget nok korssting-dekorasjoner til rommet at det faktisk blir akustiske bedringer av det, så får du en dag en aha-opplevelse fordi du hadde glemt å skru ned lyden etter at du hadde hørt på nyhetene, og bam - så er du tilbake igjen. Med nye gleder og en kreativ ny hobby, og meget mulig fornøyd nok til å droppe hifi-kjøpingen og heller digge musikk og enda lenger ferier med barna. :)

Alternativ tekst:

 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Sleiven skrev:
Gago skrev:
forslag:
flytt anlegget ut i stua.
bruk det når du/familien vil høre på musikk.
drit i hobbyrom og "hi-fi".
Har vært inne på tanken,men rom layouten er vanskelig og bestyrerinnen godtar ikke svære dingser i stua... ???
Nå går det på minibokser ala Yamaha i siste Fidelity..
ok, jeg ser den.
det passer ikke for alle å ha tung hi-fi i stua.
poenget mitt var bare at det kanskje vil hjelpe på musikkgleden og minske hi-fi nerderiet dersom man har et "bruksgjenstandsforhold" til anlegget.

selv har jeg prøvd både eget lytterom og å ha anlegget i stua, og det siste fungerer best for meg.

da har jeg det tilgjengelig for every day use, både når jeg lytter konsentert, slæckern i horisontalen på sofaen, til bakgrunnsmusikk når jeg lager mat eller koser meg med en sent middag med frøkna, eller til fest.

da jeg hadde eget lytterom, så merket jeg at jeg ble litt lei av ensomt hi-fi nerding etter hvert.
når det er sagt, så skjønner jeg jo at mange foretrekker å ha eget lytterom, vi har ulike behov og tilnærming til det å høre på musikk.
og iblant kan jeg godt misunne de som har eget lytterom, skal innrømme det.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Eller denne, for å gjøre det virkelig enkelt og prydelig?



Det er kanskje det ideelle produkt for de som er leit av hifi, men glad i musikk.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Rett og slett drittlei "jaget" Sleven?

Kjenner meg igjen i beskrivelsen din, og har sett fler innlegg som som tenderer i samme retning på forumet de siste ukene.

Dette er andre eller tredje gang jeg er innom forumet denne mnd, mot normalt daglig.

Har jobbet mye, hatt fokus andre steder enn på hobbyen, og dermed fått hifi litt på avstand. Leser innlegg av typen jeg selv pleide å skrive, og tenker: "at dere gidder"!

I motsetning til andre innlegg jeg har sett, skal jeg hverken selge anlegg eller kjøpe noe nytt;

Jeg vet at det iboende behove for å lytte til musikk reprodusert på en relativt troverdig måte, kommer tilbake.

Da har jeg i alle fall et anlegg som står å venter på meg, i stedet for å havne på kjøret igjen ;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Sleiven skrev:
noe har skjedd, gidder ikke høre på musikk eller anlegget lengreSer ikke vitsen av å sitte på "hobby rommet" og lytte mere, vil heller sitte på kjøkkenet og lese avisen... ??? ???

....er det farlig? kan det kureres?


hjælp.. :'(
Sleiven
Var der selv for 2 år siden. Var drittlei, mye jobbing og reising og fikk knappt brukt anlegget. Solgte hele dritten og var lykkelig i 7-8 mnd :)
Merket plutselig at dagens høydepunkt var å pløye gjennom all verdens bruktbørser og noen uker senere var stua full av duppeditter igjen ;D
Sliter fortsatt med etterdønninger av "kjøpefesten" da det er 1 sett med høyttalere for mye og en god del kabler det ikke er plass til!

Så mitt råd er å ta en pause! Lysten kommer nok tilbake skal du se! Sykdommen "Audiofilia horribiles" er som godt umulig å bli kvitt, men kan dempes til et leveligt nivå ;D

Lykke til!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.863
Antall liker
4.293
Begynn å tren!

Så tar du en pils og lytter til en skive etter treningsøkta.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Gago skrev:
ok, jeg ser den.
det passer ikke for alle å ha tung hi-fi i stua.
poenget mitt var bare at det kanskje vil hjelpe på musikkgleden og minske hi-fi nerderiet dersom man har et "bruksgjenstandsforhold" til anlegget.

selv har jeg prøvd både eget lytterom og å ha anlegget i stua, og det siste fungerer best for meg.

da har jeg det tilgjengelig for every day use, både når jeg lytter konsentert, slæckern i horisontalen på sofaen, til bakgrunnsmusikk når jeg lager mat eller koser meg med en sent middag med frøkna, eller til fest.

da jeg hadde eget lytterom, så merket jeg at jeg ble litt lei av ensomt hi-fi nerding etter hvert.
når det er sagt, så skjønner jeg jo at mange foretrekker å ha eget lytterom, vi har ulike behov og tilnærming til det å høre på musikk.
og iblant kan jeg godt misunne de som har eget lytterom, skal innrømme det.
Det med bruksgjenstand er viktig! Lytte på hifi er kjedelig i lengden. Om en alltid leter etter feil må det jo gå galt etterhvert. Musikk, derimot. Musikk er livsviktig!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Tja, turer i marka, i fjæra, på fjellet er også flott! Jeg går også litt i hifi-dvale nå på våren og sommeren. DA skal mc'en fram, og midnattsola skal nytes med lyder av måkene, andre fuglelyder og sånt.

Uansett; jeg tror ikke det er noen stor grunn til uro. Lykke til!

Mvh. VilhelmW
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Helt enig med Brasse ! Musikk er livsviktig -Hi Fi er ikke livsviktig. Hvis man ikke er så glad i musikk at man ikke hører på musikk i minst 2-3 timer hver dag altså ,så blir ikke dagen helt den samme . Kanskje man blir lei da hvis man kanskje er blitt lydfreak og ikke musikkelsker. Musikken skal jo være medisin for sjelen . Det er nok de fleste enige om. Det skjer noe i vårt indre . Hvis man hører på musikk bare for tidsfordriv da er man nok på feil spor. Musikere spiller vel heller ikke bare for tidsfordriv . Det hadde vært moro å hørt synspunkter på hvorfor den enkelte sitter og hører på musikk fra 2 høytalere,forsterkere og cd spiller/platespiller. mvh.Erling.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
f skrev:
Hør på musikken, og ikke HiFi-en ;D
Hei!
Støttes fullt og helt. Har ikke verdens mest avanserte HiFi-anlegg, men har brukt noe tid på å finne komponenter som i sammen formidler musikk slik jeg ønsker det.
Vet vel heller ikke alltid hva jeg vil høre av musikk, men kobler da inn tuneren for der er det alltid noe jeg ikke har i mitt arkiv, enten det nå dreier seg om klassisk, jazz eller noe annet. Dette kan jo ikke kalles riktig HiFi, men musikk er det i mine ører.
Dette er vel sikkert som å "banne i kjerka" på et forum som Hifisentralen, men vi har vel alle våre motiver for å dyrke denne hobbien og det funker for meg i en ellers travel hverdag, og hva er vel livet uten musikk!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Det er mange måter og gå lei på.
Problemet med og oppnå kvaliteten man har hørt ett eller annet sted kan være en faktor.
Husker mitt første seriøse høytaller kjøp. Dette var PSB image 5T som låt meget bra hos akers mic som da selvfølgelig hadde fin elektronikk når jeg hørte på de sammen en venn.
Skuffelsen kom raskt da vi kom hjem til meg og brukte min NAD reciver som jeg selvfølgelig trodde skulle holde mål ;D

Det er desverre også slik at det rommet man skal bruke til lyd ofte er lite egnet til dette formålet og ofte svært lite man kan gjøre med det.

En annen faktor kan være for klinisk klang som dreper de fleste inspillinger man har, ved at man går med konstant hodepinne 8)

Tapte penger kan etterhvert bli ganske vesentlig og det er heller ikke noe man ønsker i utgangpunktet.

Det er nok ofte slik at man tror man skal komme frem til det beste resultatet selv og leser alt for mye tull i mange hifi blader om hvor fantastisk ett produkt er.

Jeg tror med de pengene man eventuelt bruker ved og få en seriøs forhandler til og komme hjem til deg og deretter finne den lyden som passer best til deg og ditt rom, kan være veldig besparende :D

Jeg kan også bekrefte at uansett hvor dyrt utstyr du enn måtte ha så er det ganske enkelt helt umulig og bli 100% fornøyd ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tror det er viktig at man fyller på med ny musikk- at man utvider horisonten. Noe av det morsomste med å gå veien fra et el-kjøp anlegg og i etapper til high-end, er at man begynner å høre på musikk man ikke hørte på før. Har i det siste oppdaget Eva Cassidy,Jazz at the pawnshop,Buddy Guy og Kari Bremnes m.fler. Musikk jeg ikke hadde sansen for før, men som blir noe helt annet på et ordentlig anlegg. Fidelity har i hvert nummer anbefalninger av cd-er. Her er det mange godbiter å plukke opp!
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Tror det er viktig at man fyller på med ny musikk- at man utvider horisonten. Noe av det morsomste med å gå veien fra et el-kjøp anlegg og i etapper til high-end, er at man begynner å høre på musikk man ikke hørte på før. Har i det siste oppdaget Eva Cassidy,Jazz at the pawnshop,Buddy Guy og Kari Bremnes m.fler. Musikk jeg ikke hadde sansen for før, men som blir noe helt annet på et ordentlig anlegg. Fidelity har i hvert nummer anbefalninger av cd-er. Her er det mange godbiter å plukke opp!
Støttes fullt ut! Det er artig å oppdage "ny" musikk :)
Musikksidene i Fidelity er det første - og av og til nesten de eneste(!) - sidene jeg leser. Mye bra musikkstoff i andre blader også :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lurer på hvor det ble av trådstarter?
Mulig han startet tråden, for så og forlate oss :-\
 
K

kjetilt

Gjest
Mitt tips: se en god film eller musikk-dvd til avveksling!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Eller gjør som meg nå de siste dagene:
Sørg for å bli potte tett fra halsen og opp. Dette sikrer at alt utstyr låter likt. Bare musikken (om enn noe flat) er igjen. No worries.

(noen som vil ha hifibesøk?) ;)
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.761
Antall liker
715
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kjøp Linn Majic DSI intregrert forsterker og nettverkspiller i en boks. Du trenger bare og koble til høyttalere og vips så har du musikk. Last ned alle cdene din ukomprimert på hardisk og kast dem. Jeg er også litt lei av Hifi og får økende data interesse.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
I flere perioder siden jeg begynte med denne "rare" hobbyen tidlig på 70-tallet har jeg mistet litt av interessen for Hifi. Hver gang spurt jeg meg selv hvorfor jeg har brukt så mange penger gjennom tidene på apparatur som egentlig ikke ga så store forbedringer som forventet. Akustikken hjemme i stua er vanligvis forskjellig fra andre stuer eller lyttelokalet. Dette gjør at en høytaleren gir et helt annet lydbilde enn forventet. Dessuten er det ikke alltid mulig å få høre utstyret hjemme i stua før kjøp. Man skulle tro at alder, kunnskap og erfaring gjør at man tar smartere valg, men det ser ikke alltid ut til å stemme. Vi mennesker har en egen evne til å "skyve vekk"eventuell skuffelse i starten og kun fokusere på det positive ved nyinvesteringer, og de negative tingene tvinger seg sakte og sikkert fram etterhvert.Det er da hifi-folket skifter ut ett eller annet i anlegget. Etter lengre tid blir mange rett og slett skuffet og lei av hele dritten.

Hifi har "like mye" å gjøre med elektronikk som med musikk, og reklame, testrapporter, status, prisklasse og egenart påvirker oss alle i stor grad. De beste eksempler på dette ser vi hos skribenter i HIFi magasiner. Kabeltester kan jo til tider virke litt tøysete når vi i praksis får mye større, om ikke de samme, lydforandringer ved å flytte høytaleren 5 cm i rommet. Vi sloss dessverre alle mot Mr. Plausebo, og lytterresultatet er også veldig avhengig av dagsformen, kommentarer fra hifi-venner, miljø, lys, tid på døgnet, osv. osv. Selvsagt er vektfordelingen mellom musikk- og elektronikk noe forskjellig der ute også, men stort sett tror jeg de færreste mister intressen for musikk i de periodene de blir lei av HiFi. I "dårlige hi-fi perioder" tror jeg allikevel det er lurt å fortsatt høre musikk hos andre etusiaster, hos forhandlere og gå på konserter. Etter en lengre periode finner man gjerne ut at anlegget hjemme ikke låter så verst allikevel. I det minste blir man bedre i stand til å indentifisere hvor eventuel svakhet eller feil ligger ! :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg vil nok aldri gå lei musikk, og jeg vil ha god lydgjengivelse. Min hemmelighet med å aldri gå lei er å ikke starte med byttekjøret/"hifi-nevrosa". Nå var jeg så heldig at jeg ganske snart nådde mitt hifimål og har siste 10 år ikke byttet nevneverdig i anlegget. Jeg har jobbet med å få det til i de forskjellige stuer jeg har plassert det og noe nytt (digitalt) har måtte komme. Anlegget er i bruk hele tiden og er motor for PC/tv/dvd/radio, prosjektor foruten CD og LP. Jentungen betjener fint det noe kompliserte samspillet av passiv DP, aktiv EC pre/RIAA og valg på DAC for å velge mellom DVD, Tv/radio og CD.

Jeg anskaffet meg det som var drømmeanlegget for 20 år siden og det var det.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Musikk er ett repons på hvordan man føler seg...
Musikken forsterker eller demper eller samstemmer med følelser i oss!

Audiofile ... trenger og å drive med annet enn musikk!!! Blir det for mye av de godse, må det en pause til.
Eller, kan hende det er ting og tang man trenger å gjøre, og kanskje musikk ikke er det! ?

Jajajajajda! Sunnhetstegn dette! Det er vår og sommer, klart man skal ut døra og ikke sitte å kope om det er
noe annet man trenger å gjøre!!!

Hver vet hva han/hun selv trenger å gjøre!

For tiden er annlegget mitt ikke i drift! er kobla fra, ikke noe problem med det!!!
Jeg lytter på lydbøker via pc for tiden! Men, tiden kommer snart nok da feberen stiger igjen!

Gledelig!!!

mvh
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Det rører seg litt i buskene her. ble litt sjarmert av denne.. nå etter litt fram og tilbake med selger ang variasjoner så ble det en oppgradert versjon av denne. 10/14watt i triode/UL med KT88 rør....Begynnelsen på anlegg for loftstuen hvor mor og far kan nyte vin og musikk sammen...Løsningen på hififrustrasjoen ble altså å emigrere fra gutterommet
så var det bare å finne bedre høyttalere som matcher 10-14 rørwatt... ;D

Hadde ikke klart å bygge den selv til den prisen.....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180491204535&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Min har 6SN7 istedet for 6SL7 inngangstrinn

Sleiven
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Sleiven: skikkelig fine saker, den der! :D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Til den greia der vil jeg anbefale Klipsch RF-63, har selv brukt den på laveffekt amp og vurderer å anskaffe disse på nytt omtrent hver dag :)

 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ren nytelse å se komponenter som er så fint satt sammen - her var det både ryddig og luftig :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en amp fra J. Sound lab innom - og hadde det ikke vært for fruen som syntes det var i overkant for mye forsterkere i hus - så hadde jeg hatt den enda.

Men, det var ikke like snorrett innvendig som den de viser på ebay.

Her innmaten fra den jeg hadde:





http://www.flickr.com/photos/mortenteinum/sets/72157623879920908/

--

Legger ved bildet som de hadde i salgsannonsen:
 

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Hva med Klipsch Heresy III? 99db følsomhet er vel toppers for rør,er det ikke?

http://www.klipsch.com/na-en/products/heresy-iii-specifications/

Mangler det litt i den dypeste bassen så kan man kanskje ta i bruk en liten Sub ala Velodyne e.l. .

Ser ut til at de spiller meget godt med små rørforsterkere.Klipsch er jo skikkelig artig å lytte til,samt dynamisk og engasjerende ! :)



Litt tregt det siste her men la det bufre ut litt mens man pauser klippet.

Edit:Beklager,så først nå hvilken pris du tenkte på,Sleiven.... :-\
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Takk for tipset morten, jeg skal be on å få samma layout og komponenter som annonsert.
Seiven
 
U

utgatt60135

Gjest
Pussig tråd hvor Sleiven blir lei Hifi, "forsvinner" og kommer plutselig tilbake med en handel :).
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Må si meg enig med lyngen der. Har selv etterlyst trådstarter her- stakkars menneske som var gått lei :'(- så er han etter to uker tilbake igjen. På kjøpern ::) ;D :eek:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
Må si meg enig med lyngen der. Har selv etterlyst trådstarter her- stakkars menneske som var gått lei :'(- så er han etter to uker tilbake igjen. På kjøpern ::) ;D :eek:

Blir en overrasket over et slikt handlingsmønster har en ikke vært lenge nok på HFS 8)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HCS skrev:
lars_erik skrev:
Må si meg enig med lyngen der. Har selv etterlyst trådstarter her- stakkars menneske som var gått lei :'(- så er han etter to uker tilbake igjen. På kjøpern ::) ;D :eek:

Blir en overrasket over et slikt handlingsmønster har en ikke vært lenge nok på HFS 8)
Det er sikkert!
 
Topp Bunn