Legge på seg raskt

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.132
Er det noen som har tips til hvilke matvarer man skal spise for å legge på seg raskt, når man ikke har matlyst pga langvarig sykdom?

M

Mr-T

Gjest
Kombinasjon av raske karbohydrater (mel, sukker, poteter) og fett funker.

Øl og pizza
Burger og pommes frites
Fish and chips
Cola, sjokolade og potetgull

Men om det er sunt? Tvilsomt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg vil nok anbefale deg å styre unna listen under, likefullt må du få opp kalorinntaket.

Mitt tips vil vel være å lage mat som du synes er god og appetitlig. Begynne å spise varm lunch, og gjerne også varm mat til kvelds. Da er det lettere å få i seg mye kalorier. Du kan også prøve å drikke en del kalorier - smakssatt vann, jus, melk og brus inneholder alle masse kalorier. Du kan også legge inn mellommåltider med litt kjeks og snacks.

Det finnes mange matvarer som drar godt med kaloier: sauser, yougurt, meieriprodukter, selvsagt alt snop, kjeks, kaker, junk food osv.

Dette er forøvrig en veldig fremmed problemstilling for meg!

Mvh
OMF

edit: Loff med syltetøy drar godt og metter lite, sammen med et godt glass sjokolademelk laget på H-melk!

M

Mr-T

Gjest
Poenget er nok å spise ting som er godt, inneholder mye kalorier, og som man ikke blir fort mett av. Pizza er bankers for min del, jeg klarte i mine glansdager å spise en stor take-away pizza alene til middag, nesten hver da. 25 kg pluss på ett år ble resultatet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De selger ernæringsdrikk på apotektet som funker bra til sånt. Den får man og mere appetitt av.

Johan-Kr

Atlant

Medlem
Ble medlem
02.03.2009
Antall liker
0
Hei!

Få i deg mest mulig oliven olje, det er også sunt. Dessuten, lever postei. Disse to matvarene var det Børge Ousland fant ut at han måtte spise mye av da han skulle legge på seg for skituren til nordpolen!

Mvh Øyvind.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det høres ikke helt sunt ut å gå aktivt inn for å legge på seg raskt. Spesielt ikke i forbindelse med sykdom.

Jeg gjorde det samme etter en operasjon, da jeg mistet ned 20% av kroppsvekten i løpet av 2 uker. Jeg spiste 10 skiver med loff og gulost rett før leggetid. Det funka. Jeg ble oppblåst i ansiktet og fikk meg en god bilring. Tror ikke det hadde så mye for seg. Det hadde nok kanskje vært bedre å spise normalt og la vekta komme gradvis.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
DIY_dude skrev:
Det høres ikke helt sunt ut å gå aktivt inn for å legge på seg raskt. Spesielt ikke i forbindelse med sykdom.

Jeg gjorde det samme etter en operasjon, da jeg mistet ned 20% av kroppsvekten i løpet av 2 uker. Jeg spiste 10 skiver med loff og gulost rett før leggetid. Det funka. Jeg ble oppblåst i ansiktet og fikk meg en god bilring. Tror ikke det hadde så mye for seg. Det hadde nok kanskje vært bedre å spise normalt og la vekta komme gradvis.
Enig, dette har ingenting for seg. All junk og søtsaker bør en styre unna da dette legger seg en plass og det er rundt magen.

Bruk tid, spis sundt. eksempelvis : ris,egg,potet. mye kjøtt(kylling,svin og storfe) kombiner med litt gode sauser og hvis du er oppegående, hold deg i bevegelse. Apoteker/helsekost har også gode protein drikker. god og ha før man legger seg om matlysten ikke er der.

M

Mr-T

Gjest
Helt klart - det er mye bedre å spise sunt og trimme litt, da bygger man muskler i stedet for fett rundt magan. Har har prøvd det siste, det anbefales overhodet ikke.

S

Smorte24

Gjest
Spis mat som inneholder mye proteiner, hardkote egg er bra, men husk å fjern plomma først.

Og ikke overdriv med spisingen.

Fint at du har kommet deg og håper at alt er vel.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis du mangler matlyst og vil legge på deg, ville jeg reist på apoteket/helsekost butikk og kjøpt proteinshakes eller noe tilsvarende. Da får du i deg vitaminer og mineraler som er nødvendig for kroppen noe ikke alle såkalte tomme kalorier gir deg.
Eksempelvis kan du blande inn litt jorbær/skjokolade is og kjøre det i en foodprosessor.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Spis en stor porsjon pasta til middag hver dag, kroppen trenger karbohydrater, men spiser man for mye (og det er ikke mye som skal til), legger man på seg.

Mye protein og lite karb er noe som blir brukt i enkelte dietter, og skal gi nok næring til å drive idrett og gi bra med energi, men man går heller ned enn opp i vekt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:

Enig med din tanke,å legge på seg normalt med sunn/variert kost.

Feks daglig inntak av ca 1 håndfull med nøtter(valnøtt,mandler,paranøtter,pistasj osv)Proppfulle av energi,og ganske sunt.
Og kanskje auke vanninntak,sammen med litt meir saltholdig mat,såsant du tåler salt mormalt.

Ville uansett holdt meg unna daglig inntak av snop i alle varianter,maks 1-2ganger pr.uke.

Mvh.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.755
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mye vanlig mat, that's it.

Jeg begynte å sykle igjen på ordentlig i april i fjor. Droppet fra 78 til 73 kg fra april til august. Har deretter spist mye, gjerne to varme måltider daglig, og holdt vekta stabilt på 73-74 kg.

Det hjelper på appetitten å bevege seg. Å gå tur etter evne hver dag er ikke det dummeste en rekonvalesent kan gjøre om han har muligheten.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Må jeg få anbefale salgskonsulent Sonell's fetekur, "Spis deg langsomt sulten", beskrevet i Leif Sonells 1. lesebok. av Rolv Wesenlund, Bengt Calmeyer og Harald Heide Steen Jr.

Husk: Legg deg aldri uten en termos med varm sukret smult og tre bayere på nattbordet, og unngå for en hver pris brå bevegelser.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Her er det om å gjøre å bygge opp muskler og styrke - slik at vektøkningen blir "nyttig". Å spise kaloririk mat bare for å øke vekten - med tilhørende bilringer og slikt - virker ganske dumt, da. Jeg har tro på Valentinos oppskrift. Begynn å mosjonere - forsiktig i starten, økende etterhvert - la mosjonen få fart på apetitten, og deretter kan man gyve løs på et forsiktig treningsprogram i kombinasjon med sunn mat. Gjerne med en god dose proteiner - det kan være lurt hvis man skal bygge opp litt muskelmasse.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ved lang tids sykdom om man fortsatt har den er det ikke sikkert man er i satnd til å mosjonere nok til å få tilstrekkelig matlyst. Er ikke enkelt å spise mat når man er f.eks. kvalm og uvel bare man tenker på mat og/eller at maten smaker annerledes enn den brukte å gjøre (typisk ved cellegift). Enkelte matvarer/ingredienser kan få en helt forferdelig ettersmak... Tror det må kjennes på kroppen, man kan ha kjempelyst på noe, og f.eks. kona kan lage det, men når det er ferdig sitter man bare å pirker i maten fordi bare tanken på mat gjør at man blir uvel, ikke en god følelse.

Beste rådet jeg kan gi og som jeg fikk av "min sykepleier" er å spise det du har lyst på når du har lyst på det, ikke tenk på at nei nå er klokka fem og jeg burde spist middag, vil du ha sjokoladepudding til middag så spis sjokoladepudding til middag. Mosjon og høyere aktivitetsnivå kommer etterhvert når du får mer krefter.

Gikk selv ned nesten 40 kg i løpet av litt over en måned (hadde mer enn nok å ta av) pga. sykdom og fikk til slutt næring intravanøst i tre uker.

Om mangelen på matlyst vedvarer over (for) lang tid så finnes det medesiner som stimulerer økt matlyst (obs. man kan da stige voldsomt raskt i vekt..bilringer osv.)

Mvh.
Milenko, som pga. sykdom og medesiner har perioder med enorm matlyst og perioder hvor han nesten ikke klarer å spise mat i det hele tatt...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.340
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Kombinasjon av raske karbohydrater (mel, sukker, poteter) og fett funker.

Øl og pizza
Burger og pommes frites
Fish and chips
Cola, sjokolade og potetgull

Men om det er sunt? Tvilsomt.
Jøss! Det der er jo min daglige diett (bortsett fra fisken da. Den styrer jeg unna sammen med grønnsaker og frukt - styggedom). Jeg er forøvrig ikke det minste tjukk!

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Sånn litt fleipete; jeg var lenge bekymra for å bli smellfeit fordi jeg spiste usunn mat, men jeg skjønner i dag at trikset er visst å spise usunn mat hver eneste dag.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Decoman skrev:
Sånn litt fleipete; jeg var lenge bekymra for å bli smellfeit fordi jeg spiste usunn mat, men jeg skjønner i dag at trikset er visst å spise usunn mat hver eneste dag.
Viktig å oppretteholde forbrenninga :)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Super skrev:
Er det noen som har tips til hvilke matvarer man skal spise for å legge på seg raskt, når man ikke har matlyst pga langvarig sykdom?
Sørg i alle fall for å samtidig få i deg noe proteiner, om du har tenkt til å sende insulin nivået igjennom taket..

Vil foreslå pasta mtp manglende matlyst. Pasta inneholder mye kalorier i forhold til vekt/volum, uten at det er de aller raskeste karbohydratene en kan finne.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
har bare ett råd

start og mosjoner etter beste evne,og spis godt,drikk melk,spis pasta etc etc