Legg ned A/S Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Litt om "eksportsuksessen" Jarlsberg

Han drar frem ett eksempel fra avhandlingen for å illustrere hvor mye det koster norske skattebtalere at landbruket dumper melk og ost til utlandet.

- Et eksempel på ressurssløsing finnes i melkesektoren. Ti prosent av norsk melk eksporteres som ost og smør til priser som utgjør en brøkdel av produksjonskostnadene. Gjennom et komplisert utjevningssystem finansieres eksporten i realiteten av norske melkedrikkere, eller skattebetalere om du vil. Den samfunnsøkonomiske kostnaden knyttet til utjevningssystemet utgjør 25 prosent av produksjonsverdien av melk, noe som tilsvarer mer enn én milliard kroner årlig, sier den vordende doktorand.

- Så jarlsbergosten i amerikanske kjøledisker er svinedyre - for nordmenn?

- Du kan egentlig si det på den måten ja, sier han.

http://www.na24.no/article2983777.ece

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    nb skrev:
    Tja, på en av mine "lokalbutikker" ICA Gourmet på Aker Brygge, får man kjøpt norske biffer av edlere raser. De er tydelig merket som sådan, koster en del mer enn det som ligger i den vanlige kjøttdisken og smaker som regel fortreffelig. Finne slikt utenfor de store byene? Neppe. Men de frossne indrefiletene fra Uruguay/Brasil finnes selv på de mest utrolige steder. Til et par hundre kroner kiloen.

Med mindre det står med Store Bokstaver at det er en kjøttrase, så er det nok en rimelig antagelse at det er NRF.

En liten anekdote: Kanskje den mest kjente slakteren som finnes er den to meter høye operasyngende og vindrikkende fyren et sted i Toscana.Har ikke vært der selv, men las i boken "Heat" (forfatteren hadde vært lærling på slakteriet hans) at åpenbart har ingen av de utallige turistene som tar turen tenkt over at de knapt har sett et eneste storfe på veien til slakteren. Kjøttet er importert fra Spania og kommer med trailer en gang i uken.
    Ja de kuttene med kjøtt er jo veldig fine...
    På indrefileten skilles det jo ikke akkurat mellom chateaubriand, tournedos eller filet mignon delene. Det blir derfor vanskelig å få en pen biff.
    Har sagt det før og sier det igjen; jeg vil ha gode gamle slaktere som kan faget sitt og forstår verdien av god service. Ssist jeg kjøpte indrefilet på Meny Ringns park ba jeg om to stykker chateaubriand på ca 200g hver, måtte først forklare hva chateaubriand var, så vente et kvarter på å få to biffer som viste seg å være 291g tilsammen.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    cruiser skrev:
    Nå tenker jeg på 1kg angus produsert i Grimstad kontra 1 kg angus produsert i Skottland.

Hvorfor kan man ikke skille Nortura for Gilde? Nortura slakter mye som ikke ender opp med Gilde etikett...

Men uansett, dere må jo bare leve i den villfarelse at alt blir så mye bedre uten tollmurer, at kjedene plutselig skulle gå fra alle sine konsepter, slutte å kjøpe varer billig og selge dyrt.

Vi har ikke matkultur i Norge til å få de butikkene som Gjestemedlem ønsker.

Ellers så får jeg trøste meg med at de fleste Norske kjøkkensjefer og andre som er interesert i mat og kultur deler mitt standpunkt angående Norsk mat og hvor verdifullt det er med lokalt produsert mat inkl kontakt med bonden.
    De fleste kjøkkensjefer kjøper ikke Norsk storfe kjøtt av to grunner.
    1. Kvaliteten varierer for mye
    2. Det er vanskelig å få de volumene man bestiller.
    Men de fleste kjøkkensjefer ville kjøpt Norsk storfekjøtt om vi hadde et bedre system for å vurdere kvalitet.
    Når det kommer til andre produkter som Lam, hare, villsvin, hjort, kalv osv. Så er historien mye det samme. Produktene er bare sporadisk tilgjengelige og da i veldig små kvanta.
    Drar du over grensa til Sverige, så er hjort, kalv og villsvin tilgjengelig i et helt annet kvanta.

N

nb

Gjest
    wotg skrev:
    På indrefileten skilles det jo ikke akkurat mellom chateaubriand, tournedos eller filet mignon delene. Det blir derfor vanskelig å få en pen biff.
    Har sagt det før og sier det igjen; jeg vil ha gode gamle slaktere som kan faget sitt og forstår verdien av god service. Ssist jeg kjøpte indrefilet på Meny Ringns park ba jeg om to stykker chateaubriand på ca 200g hver, måtte først forklare hva chateaubriand var, så vente et kvarter på å få to biffer som viste seg å være 291g tilsammen.
    Kjøper som regel hele stykker og deler de opp selv, da får man de bitene man vil.

Gode gamle slaktere er utkonkurrert av store butikkjeder siden Ola Dunk vil ha en biff som er billigst mulig, ikke best mulig.

Stod i Aftenposten at det hadde vært ganske brutal priskrig på grillmat i sommer - det fikk jeg faktisk ikke med meg i det hele til tross for ganske omfattende grilling. Tar det som et sunnhetstegn på mine innkjøpsvaner. Jeg aner ikke hva en kilo grillpølse eller sommerkoteletter fra Gilde koster og har ingen planer om å finne det ut heller.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Kjøper som regel hele stykker og deler de opp selv, da får man de bitene man vil.

Gode gamle slaktere er utkonkurrert av store butikkjeder siden Ola Dunk vil ha en biff som er billigst mulig, ikke best mulig.

Stod i Aftenposten at det hadde vært ganske brutal priskrig på grillmat i sommer - det fikk jeg faktisk ikke med meg i det hele til tross for ganske omfattende grilling. Tar det som et sunnhetstegn på mine innkjøpsvaner. Jeg aner ikke hva en kilo grillpølse eller sommerkoteletter fra Gilde koster og har ingen planer om å finne det ut heller.
    Jeg kjøper jo selvfølgelig hele stykker selv, men det svaret var en direkte resons på ica sin hylle på Aker Brygge der det ofte ligger ferdigpakkede biffer av bnedre kvalitet enn hva som finnes i disken. Disse pakkene er som sagt ferdigpakket og man har ikke muligheten til å kjøpe hele indre/ytrefileten eller mørbraden.

N

nb

Gjest
    wotg skrev:
    Jeg kjøper jo selvfølgelig hele stykker selv, men det svaret var en direkte resons på ica sin hylle på Aker Brygge der det ofte ligger ferdigpakkede biffer av bnedre kvalitet enn hva som finnes i disken. Disse pakkene er som sagt ferdigpakket og man har ikke muligheten til å kjøpe hele indre/ytrefileten eller mørbraden.
    Joda, enig i det. Poenget var bare at det finnes kjøtt fra kjøttferaser i salg i Norge også, men nok på et svært begrenset antall utsalgssteder.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.655
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Joda, enig i det. Poenget var bare at det finnes kjøtt fra kjøttferaser i salg i Norge også, men nok på et svært begrenset antall utsalgssteder.
    Feil og rett. Alt kjøtt som selges i stykker er fra kjøttferaser. Se på Gildepakken, der opplyses det hvilken rase kjøttet kommer fra. Utrangerte melkedyr vil jeg anta havner i diverse farseprodukter.

V

vredensgnag

Gjest
    Big Mac indeksen til The Economist reflekterer kjøpekraft i et samfunn - og er samfunnet interessert i å eksportere, eller å ev. tiltrekke seg utenlandske industriinvesteringer, så er det nok en fordel å ikke ligge i toppen av denne, ja.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Big Mac indeksen til The Economist reflekterer kjøpekraft i et samfunn - og er samfunnet interessert i å eksportere, eller å ev. tiltrekke seg utenlandske industriinvesteringer, så er det nok en fordel å ikke ligge i toppen av denne, ja.
    Tross alt bedre at all oljen i nordsjøen slår ut på bigmækkindeksen enn at midlene klumper seg hos noen rike prinser som bruker pengene på engelsk fotball. Nå er det neppe noen fare for det når det gjelder Märtha, men......

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    For øvrig er det ikke meningen vi skal drive med stort annet enn offentlig tjenesteyting her i landet.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hvorfor denne hetsen av landet? Er det noe med driften av landet dere er fornøyd med? gratis utdanning, helsetjenester for alle, veldig lav ledighet... Vi har det bra har vi ikke? Det går til og med an å bli usannsynlig rik her til lands... merkelig egentlig, ettsom vi er en kommuniststat...

Mange Karius og Baktus her inne. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tross alt bedre at all oljen i nordsjøen slår ut på bigmækkindeksen enn at midlene klumper seg hos noen rike prinser som bruker pengene på engelsk fotball. Nå er det neppe noen fare for det når det gjelder Märtha, men......
    All oljen i Nordsjøen slår ikke ut på BigMac-indeksen. De pengene er saltet ned i risikofylte investeringer i utlandet - men hittil går det bra.
    Landet er skitdyrt pga sin ville avgiftspolitikk og sinnsyke proteksjonisme.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.655
    rumath skrev:
    Hvorfor denne hetsen av landet? Er det noe med driften av landet dere er fornøyd med? gratis utdanning, helsetjenester for alle, veldig lav ledighet... Vi har det bra har vi ikke? Det går til og med an å bli usannsynlig rik her til lands... merkelig egentlig, ettsom vi er en kommuniststat...

Mange Karius og Baktus her inne. ;)
    Jeg har igrunn lurt på det samme. Vi har blitt veldig gode til å finne det negative i alt, samtidig som mindreverdighetskomplekset er stort hos mange. Det merkligste er at de som klager mest helst vil fremstå som opplyste, moderne, urbane mennesker.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er et gigantisk problem for Norge at verdiskapningen skjer gjennom råvarer som utvinnes og avhendes, at det er minimal foredling i Norge, og at halve befolkningen er på offentlig forsorg.

Men selvsagt utrolig hendig at vi har gass og olje!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.333
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Landet er skitdyrt grunnet ekstreme lønninger. Norge er vel det eneste stedet der man kan bli millionærer ved å være offentlig ansatt. Dette fordrer selvsagt høye avgifter for å betale kalaset og påfølgende proteksjonisme fordi vi ikke er konkurannsedyktige.

N

Nifelheim

Gjest
    offentlig ansatte millionærer?

Måtte i så fall være fordi de kjøpte bolig mens det var billig og solgte nå mens boligprisene er spinnville.

Ellers så måtte det være fordi de faktiskt brukte vesentlig mindre enn hva de tjente.

Går fint an å bli millionær på lønning til 300'. Man må ganske enkelt leve som en student. 0 forbruk og knøttlite hjem. etter 7-10 år burde du ha klart å bli millionær.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Sinnsyke proteksjonisme? Norge er normalt regnet som en særdeles åpen økonomi.
    Hvilke områder (bortsett fra det helt åpenbare tilfellet matvarer) har Norge en sinnsynk proteksjonisme på? Når jeg ser meg rundt i boligen min nå, ser er sofaen jeg sitter i det eneste jeg kan komme på som er produsert i Norge, alt annet er importert fra hele verden.

"Ville avgiftspolitikk", da regner jeg med du tenker på
    - biler
    - en hel del matvarer
    - tobakksvarer
    - alkoholholdig drikke

Jeg kommer ikke på noe annet i farta som er omfattet av ville avgifter. Bilavgiftene gjør selvsagt et solid innhogg i lommeboka til den enkelte, men mat, alkohol og tobakk er ikke de store postene på et husholdningsbudsjett. Mat utgjør i underkant av 10% for en gjennomsnittshusholdning om jeg ikke husker feil, og tallet hadde kanskje vært 7% med f.eks svenske priser på mat.

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    Jeg har det godt. :)
    Jeg har det fint og her vil jeg bo ;D ;D
    Dere så har det så fælt-flytt! :-[ :-[ ut av Norge som er kåret til et av de beste land å bo i.
    Da slipper vi som har det godt og ha dere her å høre på sytinga deres.
    Hilsen en som trives i Norge.

V

vredensgnag

Gjest
    @saeman

Jeg tror du kan se på disse utspillene som forslag som skal stimulere til at det fortsatt skal bli godt å bo her, og at vi skal ha det vi syns vi trenger til dagens dont.

Det kan godt være at Norge fortsetter å ha Askeladdens hell. Som du sikkert husker, så la både Per og Pål som regel mye arbeid i å oppfylle oppgavene de tre brødrene ble satt av kongen - mens Askeladden snublet over en uventet løsning som sikret ham både kongsdatteren og halve kongeriket.
    Hvem vet - kanskje finner vi et fjell stint av et eller annet mineral verden bare må ha, når vi har tømt havet for olje og gass, og da vil det fortsette å gå Askeladdfint med landet.

N

Nifelheim

Gjest
    Proteksjonisme?

Norge har ikke hatt proteksjonisme på år og dag.

Norge er medlem av EUs indre marked som gir fri flyt av arbeidskraft, tjenester og produkter.

I tillegg kan vi jo nevne alle varene vi får billig fra Kina. Er ikke mye tollmur der. Faktiskt så er arbeidsplasser i fiskeforedlingsindustrien vesentlig mindre enn tidligere fordi fisken blir fryst og så sendt til kina og tilbake igjen. Sykt er det, men langt fra proteksjonisme.

Tollmurene inn til Norge eksisterer knapt. Eneste jeg kan komme på er beskyttelse av matvareindustrien. Og for å være ærlig så er det sunt å være selvforsynt med mat. Mat er ikke luksusvarer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Jeg kommer ikke på noe annet i farta som er omfattet av ville avgifter. Bilavgiftene gjør selvsagt et solid innhogg i lommeboka til den enkelte, men mat, alkohol og tobakk er ikke de store postene på et husholdningsbudsjett. Mat utgjør i underkant av 10% for en gjennomsnittshusholdning om jeg ikke husker feil, og tallet hadde kanskje vært 7% med f.eks svenske priser på mat.
    Med en enslig husholdning er det vanskelig å leve for under 5-6000 kr i måneden i måneden i matvarer med mindre man lever på makaroni, sommerkoteletter og sekkpoteter og smører matpakke med kneipbrød og bringebærsyltetøy til jobben. Og da er det ikke tatt høyde for noe luksus. Når man trekker fra faste utgifter som husleie, bil og regninger så utgjør det gjerne en stor bit at den disponible inntekt. Storhusholdninger, rike mennesker og pølsespiserne er nok med på å kamuflere kostnadene ved å gjøre slik statistikk meningsløs.

Vi har verdens dyreste mat og drikke i Norge. Et system der du blir flådd hvis du vil leve på menneskemat, der du blir straffet hvis du vil drikke en øl på trappen, der du blir jaget hjem når det egentlig er tid for å gå ut, ... der vi blir behandlet som undersåtter og melkekyr av formynderpolitikere og offentlige pengeforflyttere.

Vi er et kuet pietistisk folk som finner oss i å bli behandlet som koselige dyr av konservative, feminister og religiøse og formyndersosialister.

Ps. Har nettopp tilbrakt noen dager i Lisboa. En studietur i hvordan man kan leve som ekte mennesker og ikke som godt betalte duknakkede lydige slaver.

Vår velstand har gjort oss til egoistiske antisosiale pietister. Det er en høy pris.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.333
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Hvem vet - kanskje finner vi et fjell stint av et eller annet mineral verden bare må ha, når vi har tømt havet for olje og gass, og da vil det fortsette å gå Askeladdfint med landet.
    Lite sannsynlig. Norge har forlengst sluttet å kartlegge berggrunnen. Norges Geolgiske Undersøkelse er som alle andre orientert mot kontinentalsokkelen og/eller oppdragsforskning. Det samme gjelder samtlige universiteter; alt dreier seg om olje - det er der penga er. Når olja tar slutt mangler vi ikke bare olje men all annen relevant kompetanse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    BicMac indeksen reflekterer ikke kjøpekraft, men kostnadsnivå.

Det er selvsagt viktig å ha et lavt kostnadsnivå, men hvorfor er det så ille å ligge i toppen – og da spesielt mtp på at vi har et overskudd på handelsbalansen i 100MRD klassen og en arbeidsledighet på under 3%. Hva er problemet med høyt kostnadsnivå i Norge…?

vredensgnag skrev:
    All oljen i Nordsjøen slår ikke ut på BigMac-indeksen.
    Jo – det er vel der man kan se det tydeligst. Nordmenn er rike, det er vi nok først og fremst pga oljen, og det at vi er rike har økt kostandsnivået.

vredensgnag skrev:
    Dette vil jeg påstå er helt feil. Norge er dyrt først og fremst på grunn av våre høye lønninger. Hvis man ser på prisnivået i Norge så er det først og fremst områder som innebærer arbeidskraft som er dyrt – og det skyldes at arbeidskraft er veldig dyrt i Norge pga gode sosiale ordninger og høye lønninger.

vredensgnag skrev:
    Det er et gigantisk problem for Norge at verdiskapningen skjer gjennom råvarer som utvinnes og avhendes,
    Hvorfor er dette et gigantisk problem….? Dette er vel omtrent den tryggeste næringen man kan være i. Hadde du heller ville vært Sverige med Volvo, Skania, SAAB, IKEA, Bofors, ….hvor trygge er disse skatteinntektene og arbeidsplassene om 30 år – tror du fremdeles vi produserer biler og lastebiler i Sverige om 30 år…? Hva med Finland og Nokia…..Hva om Nokia blir utkonkurrert av andre….Nei, det må være mye bedre og være i en trygg næring som leverandør av olje…..

vredensgnag skrev:
    , at det er minimal foredling i Norge,
    Igjen – hvorfor det….?

vredensgnag skrev:
    og at halve befolkningen er på offentlig forsorg.
    Ønsker vi ikke at folk som trenger hjelp skal få hjelp…? Vi har jo råd til det….?

vredensgnag skrev:
    Men selvsagt utrolig hendig at vi har gass og olje!
    Her må man huske på høna og egget….vi hadde ikke hatt det samme næringstrukturen osv hvis ikke hadde funnet olje in the first place!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    @Hvem vet - kanskje finner vi et fjell stint av et eller annet mineral verden bare må ha, når vi har tømt havet for olje og gass, og da vil det fortsette å gå Askeladdfint med landet.
    Thorium

(Vi har forøvrig også enorme mengder kull på havets bunn...)

Mvh
    OMF

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    @Gjestemedlem:

Ja, det er ganske riktig, vi er en husholdning på 4, med et ca. forbruk på 6000,- i mat og husholdningsartikler. Det utgjør 14 % av nettoinntektene våre. (to inntekter.) Men det å si at matvarene i Norge er overvettes priset er jeg sterkt uenig i.

Vi må regne med å bruke penger på det som trengs for å leve. Når de fleste har råd til noen luksusartikler i løpet av året, til og med reiser... ja, da har vi det ikke verst!

At vi må arbeide for å finne flere føtter å stå på fremover er jeg enig i. Men denne tråden går i to retninger: De som syter over hvor galt alt er i Norge, og de som mener vi må ta grep for å kunne opprettholde den gode levestandarden vi har.

G

Gjestemedlem

Gjest
    rumath skrev:
    At vi må arbeide for å finne flere føtter å stå på fremover er jeg enig i. Men denne tråden går i to retninger: De som syter over hvor galt alt er i Norge, og de som mener vi må ta grep for å kunne opprettholde den gode levestandarden vi har.
    En god måte å sikre levestandarden til nordmenn på er å sørge for at prisen på det som utgjør god levestandard ikke blir uforholdsmessig dyr. Menneskemat og vin er to gode eksmpler her. Fjerning av tollmurene og reduksjon i avgiftene, økning i tilgjengeligheten og makulering av lover som hemmer åpningstider og livsutfoldelse er viktige faktorer.

Det hjelper lite å sitte innesperret i våre private luksusfengsler fordi politikerne forbyr sosialt liv og overpriser unorske matgleder.

Det handler ikke om luksus heller. Jeg ønsker en by der jeg kan gå inn på 7-eleven kl 5 om morgenen og kjøpe meg en flaske rødvin til 30kr, for deretter å sette meg på trappen utenfor og tute den mens jeg gomler på en spekepølse og prater med de andre som gjør det samme.

Men slik er forbudt, for dyrt, kriminalisert og farliggjort. Da har sosialstyrelsen bestemt at man skal være hjemme for å sove, eller aller nødigst sitte i sin egen stur å drikke lettøl hvis man er så syndig.

Godt liv i Norge... tja. Vi har nok penger, men vi er et folk kastrert av formyndersosialistiske kristenfeminister. :-\

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.333
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    [En god måte å sikre levestandarden til nordmenn på er å sørge for at prisen på det som utgjør god levestandard ikke blir uforholdsmessig dyr. Menneskemat og vin er to gode eksmpler her.
    Nå er det slik at menneskemat er fryktelig billig i Norge sånn relaytivt i forhold til alt annet. Det er alt det andre som er dyrt. Derfor er det litt søkt å begynne her. Når det gjelder vin stiller saken seg anderledes.... ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Slutt å syt Deph - vi har verdens høyeste levestandard! Flytt gjerne til Lisboa....vil anbefale deg å sjekke ut hva tilsvarende jobb som du har i Norge lønnes med der nede - og så kan du se om du kan leve en mye flotter og friere liv....

Det sier seg jo selv at i et land hvor Bakeren tjener 20,-/timen, lastebilsjåføren som kjører ut brødet tjener 20,-/timen og de butikkansatte tjener 15,-/timen kan selge brødet billigere enn i Norge!

Har vært flere ganger i Lisboa og sitter nå i Firenze - flotte byer, og det varme været, flotte bygninger og en uendelig rekke av restauranter gjør at livet er flott her...., men det gjelder først og fremst meg som turist...når jeg ser på "mannen i gata" - så er det lite jeg ser å misunne.....det er mange slitne mennesker og fattigdom....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Det handler ikke om luksus heller. Jeg ønsker en by der jeg kan gå inn på 7-eleven kl 5 om morgenen og kjøpe meg en flaske rødvin til 30kr, for deretter å sette meg på trappen utenfor og tute den mens jeg gomler på en spekepølse og prater med de andre som gjør det samme.
    Hvis du kjøper vinflasken på polet - så er det da fritt frem og sette seg i nygårdsparken og ta seg en piknikk!

Forøvrig er vin på ingen måte dyrt i Norge - det meste av litt finere viner (du som er opptatt av det gode liv) er billigere i Norge enn feks Frankriket. Derimot tar ikke vinmonopolet inn de billigste vinene - så det får man ikke.

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ikke levestandarden, den økonomiske siden ved det jeg kritiserer. Vi har det godt pengemessig i Norge. Mye bedre enn de fleste andre steder. Lønn og sosiale goder er på topp.

Men prisen vi må betale er at vi er blitt umyndiggjorte, kastrerte og oppfører oss som lydige små barn som må passes på av formynderiske politikere og deres maktutøvere.

Besteborgerlige sauer.

I Norge vil jeg ikke bo den dagen jeg har råd til å bo i by for levende mennesker.

Sydeuropa eller østen for meg, når jeg blir rik, trygdet eller pensjonist. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Forøvrig er vin på ingen måte dyrt i Norge - det meste av litt finere viner (du som er opptatt av det gode liv) er billigere i Norge enn feks Frankriket. Derimot tar ikke vinmonopolet inn de billigste vinene - så det får man ikke.
    Gode viner er ikke dyrt i Norge. Men bordvin som ville kostet 3-4 kr/l på et supermarked i Spania ville nok knappest kommet under 100kr literen i Norge. Over 20 ganger så dyrt med andre ord. Det er ikke mye poeng i å kjøpe viner i Norge til under 100 lappen for flasken. Dette er jo stort sett skvulp som egentlig koster 5-10kr flasken + avgifter. :-\

Prøver du å sitte på offentlig sted og nyte vin og sol kommer die Polizei og bøtelegger deg eller kaster deg i fengsel. Man gjøres til en kriminell med andre ord.

Sykt.

Prøv å forklare en av de innfødte i Firenze de norske omsettingsreglene, lovene og prisene. De vil nok sannsynlig tro at du holder dem for narr eller at det har rablet helt for deg. Og hvis de tror deg vil du nok få et minst like stort forklaringsproblem når det kommer til hvorfor nordmenn finner seg i å bli behandlet slik.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.333
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Men prisen vi må betale er at vi er blitt umyndiggjorte, kastrerte og oppfører oss som lydige små barn som må passes på av formynderiske politikere og deres maktutøvere.
    Joda, men det er da en helt annen sak.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Har vært flere ganger i Lisboa og sitter nå i Firenze - flotte byer, og det varme været, flotte bygninger og en uendelig rekke av restauranter gjør at livet er flott her...., men det gjelder først og fremst meg som turist...
    Det er vel litt av cluet i det hele. Norge er et godt land å jobbe i så lenge vi har nok penger og tid til å reise bort herfra så snart vi får sjansen.

Tenk om vi ikke hadde sluppet ut. :eek:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - det virker vel på meg som om du ikke har lys til å reise ut av landet uten å ta med deg din norske lønn og da er det vel kanskje ikke så mye å klage på.....det er jo ikke noe annet sted i verden du har lyst til å være - og da føyer du deg vel bare pent inn i rekken over sytekopper som jatter om at alt er så ille i Norge....hvem er det som har lyst til å sitte på fortauet og drikke uansett.....var ute og spaserte en kveldstur her i Firenze og det var riktignok en del som drakk øl og vin i gaten her også - men jeg var vel ikke akkurat interessert i å bytte liv med noen av dem for å si det mildt! Finner det vel omtrent like interessant å drikke på gaten her som hjemme.

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    KJ skrev:
    ... det er vel noe med manglende balanse mellom tilbud og etterspørsel ...
    Slik blir det når østlendinger lever i den villfarelse at det er elg som er stas;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Det er ikke levestandarden, den økonomiske siden ved det jeg kritiserer. Vi har det godt pengemessig i Norge. Mye bedre enn de fleste andre steder. Lønn og sosiale goder er på topp.

Besteborgerlige sauer.

I Norge vil jeg ikke bo den dagen jeg har råd til å bo i by for levende mennesker.

Sydeuropa eller østen for meg, når jeg blir rik, trygdet eller pensjonist. :)
    Slik taler dessertgenerasjonen. Det gode med Norge er hva Norge kan gi MEG. Men jeg vil ikke yte noe tilbake, muligens sett bort fra litt overklassesutring. Det kalles fornem nød, din bortskjemte bergenserklyse. :D Og siden jeg med dette stygge personangrepet står i fare for å bli rapportert, må jeg ile til å si at jeg ikke mener det, sånn egentlig. Jeg bruker dette uttrykket for å understreke mitt poeng. Deph er sikkert en bra mann, sånn innerst inne, tross alt liker han musikk, og alt.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn