Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    ^ Synes "frislipp" er et uheldig ordvalg. Det gir negative konnotasjoner pluss at det praktisk sett er feil, regulert omsetning er det motsatte av frislipp.
    Merk at illegal omsetning koster om lag det halve av legal, og dette er problematisk, og opprettholder et illegalt marked. Det koster ca. kr. 1,- å produsere 1 gram hasj i Marokko. Koster det 150,- med lovlig omsetning på polet, kan illegal omsetning fortsette å tjene gode penger på å selge for 75,- / gram.
    Mørketallene i Canada er store og usikre, og selv om arrestasjoner har gått ned, er det fortsatt et stort tilgjengelig marked for uønsket omsetning. Det er ingen quick fix.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Det samme problemet har man jo med alkohol, å produsere sprit koster henimot ingenting. Og det er ett av mange hensyn myndighetene må ta når de prissetter den regulerte varen. Men selv i Norge hvor prisene på alkohol er svært høye, så er 90% av omsetningen lovlig og kun 10% ulovlig, etter de anslagene jeg har sett.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det samme problemet har man jo med alkohol, å produsere sprit koster henimot ingenting. Og det er ett av mange hensyn myndighetene må ta når de prissetter den regulerte varen. Men selv i Norge hvor prisene på alkohol er svært høye, så er 90% av omsetningen lovlig og kun 10% ulovlig, etter de anslagene jeg har sett.
    Helt klart, men jeg tror det er en del årsaker til at cannabis (og i enda større grad sterke stoffer) er enda bedre egnet til illegal omsetning, enn alkohol er. Først og fremst konsentrasjonen av virkestoff, og dermed transport (1 brukerdose er 1 gram i stedet for en liter. For ikke å si 8 halvlitere). Så er det totalverdien pr. transport, og muligheten til å bringe med seg store verdier i lomma, i stedet for i en varebil. Så har vi det faktum at i dag er all omsetning i store deler av verden allerede illegal, og opereres av et velsmurt markedsapparat, som antakelig kan halvere prisen med en sms. Dernest har vi det at en viss andel av brukerne allerede er et stykke på utsiden av samfunnet, og muligens foretrekker det illegale markedet, fremfor å blamere seg inne på polet og betale dobbel pris.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Helt klart, men jeg tror det er en del årsaker til at cannabis (og i enda større grad sterke stoffer) er enda bedre egnet til illegal omsetning, enn alkohol er. Først og fremst konsentrasjonen av virkestoff, og dermed transport (1 brukerdose er 1 gram i stedet for en liter. For ikke å si 8 halvlitere). Så er det totalverdien pr. transport, og muligheten til å bringe med seg store verdier i lomma, i stedet for i en varebil. Så har vi det faktum at i dag er all omsetning i store deler av verden allerede illegal, og opereres av et velsmurt markedsapparat, som antakelig kan halvere prisen med en sms. Dernest har vi det at en viss andel av brukerne allerede er et stykke på utsiden av samfunnet, og muligens foretrekker det illegale markedet, fremfor å blamere seg inne på polet og betale dobbel pris.
    Joda, jeg tror også at det vil ta en del tid før 90% av cannabisomsetningen blir legal etter en eventuell legalisering, kanskje skjer det aldri. Men i Canada tok det bare noen få år før over 50% av omsetningen var legal, og også det er en veldig mye bedre situasjon enn om 100% er overlatt til det uregulerte, svarte markedet. Og noen som aldri har hatt befatning med det villle nok blitt overrasket over hvor opptatt av kvalitet cannabisbrukerne er, og hvor mye de på samme måten som alkoholbrukere diskuterer smak, aroma og slike ting. En coffee shop kan ofte ha like stor meny som en bar. Og noen av de ivrigste alkoholbrukerne på forumet er jo helt panegyriske om hvor flinke polet er til å levere kvalitet og hvor viktig dette er.

    Anekdotisk: Back in the days da det hendte at jeg gikk bortom gutta i Vaterlandsparken på vei hjem fra byen for å få meg litt nattings, så var det et par ganger jeg veide opp det jeg kjøpte etter at jeg kom hjem. Det de solgte som et gram var stort sett 0.5-0.6 gram, etter at du hadde krangla på det. Og av og til blir man rett ut lurt, en kompis av meg betalte 500kr for en hundebæsj rullet inn i plast. Så det må man også ta med i kalkylen. Nå er det ingen som røyker mye som kjøper varene sine av tilfeldige gateselgere, men det er uansett veldig mye med lovlig omsetning som gjør det verdt en merpris. Og ikke minst om man har samvittighet og samfunnshensyn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Man kan jo tro mye rart, men der hvor dette er testet ut så har den illegale omsetningen fallt som en sten
    Det er vel naturlig. Det diskusjonen går på i Canada, er sikkerheten i tallene omkring illegal omsetning, og hvordan man har kommet fram til disse.
    Et spørsmål er også hvorfor innleggelser (for det meste på psykiatrisk) ikke viser noen nedgang etter legaliseringen, ettersom det har vært en "sannhet" i fagmiljøene at økt styrke i kombinasjon med ukjent innhold på omsatt cannabis, har vært driveren for det økte antall rusutløste psykoser de senere år. Her er det noe som ikke henger helt sammen, og jeg har private årsaker for å være spesielt interessert i det feltet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Et spørsmål er også hvorfor innleggelser (for det meste på psykiatrisk) ikke viser noen nedgang etter legaliseringen, ettersom det har vært en "sannhet" i fagmiljøene at økt styrke i kombinasjon med ukjent innhold på omsatt cannabis, har vært driveren for det økte antall rusutløste psykoser de senere år. Her er det noe som ikke henger helt sammen, og jeg har private årsaker for å være spesielt interessert i det feltet.
    Jeg skal ikke spekulere for mye i dette siden psykiatri ikke er mitt fagfelt, men rusutløst psykose er ikke en helt problemfri diagnose og kausaliteten kan være vanskelig å fastslå. I tillegg personlig, og igjen anekdotisk og ikke vitenskapelig, så tviler jeg på at THC-innhold i seg selv egentlig er så veldig viktig for den angstforsterkende effekten cannabis har på noen, og heller mot å tro at CBD-innhold er mye mer relevant. Anekdotisk fordi jeg selv har vært både lett påvirket med mye angst og kjempefjern uten å føle noen angst i det hele tatt. Og det kan selvsagt ha med omstendigheter og andre forhold å gjøre, men det var repeterbart nok til at jeg er ganske overbevist om at typen cannabis også var en viktig faktor.

    Og jeg vet ikke om du så BBC-dokumentaren til Dr Javid Abdelmoneim som jeg linket til tidligere i tråden, men han gjør også eksperimenter som peker i nettopp den retningen. Og han snakker med leger i Israel (I know, I know) som har veldig lang erfaring med medisinsk cannabis og ikke ser noen grunn til å begrense THC-innhold i seg selv. Og han er på et sykehus i Tel Aviv hvis jeg husker rett, hvor pasientene får pansersterk weed (typ 30% THC) uten noen psykiske bieffekter fordi den også har veldig høyt innhold av CBD. Jeg tror dokumentaren fortsatt ligger ute på Dailymotion hvis du er interessert.


     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Jeg skal ikke spekulere for mye i dette siden psykiatri ikke er mitt fagfelt, men rusutløst psykose er ikke en helt problemfri diagnose og kausaliteten kan være vanskelig å fastslå. I tillegg personlig, og igjen anekdotisk og ikke vitenskapelig, så tviler jeg på at THC-innhold i seg selv egentlig er så veldig viktig for den angstforsterkende effekten cannabis har på noen, og heller mot å tro at CBD-innhold er mye mer relevant. Anekdotisk fordi jeg selv har vært både lett påvirket med mye angst og kjempefjern uten å føle noen angst i det hele tatt. Og det kan selvsagt ha med omstendigheter og andre forhold å gjøre, men det var repeterbart nok til at jeg er ganske overbevist om at typen cannabis også var en viktig faktor.

    Og jeg vet ikke om du så BBC-dokumentaren til Dr Javid Abdelmoneim som jeg linket til tidligere i tråden, men han gjør også eksperimenter som peker i nettopp den retningen. Og han snakker med leger i Israel (I know, I know) som har veldig lang erfaring med medisinsk cannabis og ikke ser noen grunn til å begrense THC-innhold i seg selv. Og han er på et sykehus i Tel Aviv hvis jeg husker rett, hvor pasientene får pansersterk weed (typ 30% THC) uten noen psykiske bieffekter fordi den også har veldig høyt innhold av CBD. Jeg tror dokumentaren fortsatt ligger ute på Dailymotion hvis du er interessert.


    Episoden er ikke lenger tilgjengelig, men jeg har sett den. Tror faktisk den ble vist på NRK.

    Har ellers lest en del undersøkelser omkring dette md rusutløste psykoser, og de enes om en økning, samt en eller annen korrelasjon med økende THC-innhold. Videre enes de om at en stor andel (20-30%) ender med schizofreni-diagnose. Til det siste er det å si at jeg har ikke sett noen tall eller hint om de 20 - 30% har fortsatt å bruke cannabis, eller om de fikk skrekken, og droppet det etter første tilfellet. Akkurat det punktet finner jeg veldig interessant, men har dessverre ikke sett det adressert.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vil du se hva som foregår kan du f. eks se på intervjuet til Dr. Gabor Mate som gir en ganske bred redegjørelse for situasjonen i Vancouver. De med ruslidelser som bor på gata, har i 90% av tilfellende en ødelagt barndom med grov omsorgssvikt i form av vold, misbruk og neglekt. De prøver å lindre sin indre smerte som traumene forårsaker.
    Det er ingen som tror at det å avkriminalisere bruk alene vil «løse» utfordringene. Det gjør bare livet litte bitte granne lettere at man ikke skal ha politiet på nakken på toppen av alt det andre man sliter med.

    Den videoen du la opp @Dr_BASS er å tjene litt skarve gryn på å bruke noen av de som lider mest her i verden som underholdning. Når du legger den ut, er du med på å støtte slike holdninger.
    Er jo ganske greit at noen tør og gå rundt disse stedene og filme litt syns nå jeg. Så slipper jeg å ta risikoen selv
    Så jo ikke akkurat ut som et trivelig sted
    Og poenget for meg var at det blir ikke bare roserødt så fort man frislipper alt heller og viktig at man ikke tror det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Er jo ganske greit at noen tør og gå rundt disse stedene og filme litt syns nå jeg. Så slipper jeg å ta risikoen selv
    Så jo ikke akkurat ut som et trivelig sted
    Og poenget for meg var at det blir ikke bare roserødt så fort man frislipper alt heller og viktig at man ikke tror det.
    Som I_L til stadighet påpeker, det er NÅ det er frislipp, og pengene går til syndikater vi helst ikke ønsker å ha hengende omkring i våre samfunn.

    Det fornuftige folk vil ha, er kontroll på rusmidler, og det er alt annet enn hva det er i dag.

    (Hvorfor føler jeg at denne debatten begynner på nytt om og om igjen...??)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Og jeg som trodde at bassdoktoren var en stor tilhenger av laissez faire.

    OT, men kanskje trådstarter @bambi kunne endret navnet på tråden til noe mer generelt, feks "Rusmidler, ruspolitikk og rusproblematikk" eller noe tilsvarende, siden den favner mye bredere enn kun legalisering av cannabis. Har flere ganger vært på nippet til å lage en ny tråd, men samtidig er det alt for mye informasjon og godt innhold i denne tråden til bare å la den gå.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Eller det går vel ikke an å redigere så gamle innlegg, så kanskje en moderator/administrator kan gjøre det?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Altså jeg er for legalisering og færrest mulig regler. Jeg bare ble sjokkert over tingenes tilstand og syns videoen var verdt å dele, men tydeligvis tok jeg feil der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Merk at illegal omsetning koster om lag det halve av legal, og dette er problematisk, og opprettholder et illegalt marked. Det koster ca. kr. 1,- å produsere 1 gram hasj i Marokko. Koster det 150,- med lovlig omsetning på polet, kan illegal omsetning fortsette å tjene gode penger på å selge for 75,- / gram.
    Der er jo ingen annen grunn en skyhøy avgift som skulle tilsi at «polet» ikke skulle kunne ha en pris som gjorde den illegale virksomheten så lite interessant at de kriminelle nettverk måtte finne andre områder å drive virksomhet på.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    OT, men det gir en slags illustrasjon på håpløs idéen er, om at straff skal hindre mennesker i å bruke rus til å takle livsutfordringer.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    OT, men det gir en slags illustrasjon på håpløs idéen er, om at straff skal hindre mennesker i å bruke rus til å takle livsutfordringer.

    Av større grunner enn de fleste, har vel akkurat disse folka en trang til virkelighetsflukt og selvoppholdelse.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Apropos dette, under Vietnam krigen var det mange amerikanske soldater som brukte opiater. Kanskje ikke så overraskende, men det som var overraskende var at en stor andel av disse soldatene bare sluttet med opiater når de kom tilbake til USA. I en kontekst var det ok å bruke, i en annen- ikke. Og til tross for at det heter seg at heroin et et av verdens mest avhengighetsskapende stoffer, var det en stor andel brukere som bare sluttet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mens de som ikke brukte det under oppholdet i Vietnam, fikk traumer og begynte med det når de kom hjem istedenfor.
    Vet ikke om det finnes noe tall på dette men en teori.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det vet ikke jeg heller, men nyere kriger har vist en overrepresentasjon når det gjelder misbruk hos hjemvendte.
    Nå skal det heller ikke stikkes under en stol at det var mange nok som tok med seg uvanen hjem fra Vietnam også; mange nok til at forbrulet av opiater tok seg opp i the US, men som sagt, færre enn man skulle tro. Og de fleste bare sluttet, uten hjelp.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det vet ikke jeg heller, men nyere kriger har vist en overrepresentasjon når det gjelder misbruk hos hjemvendte.
    Nå skal det heller ikke stikkes under en stol at det var mange nok som tok med seg uvanen hjem fra Vietnam også; mange nok til at forbrulet av opiater tok seg opp i the US, men som sagt, færre enn man skulle tro. Og de fleste bare sluttet, uten hjelp.
    Det kan jo være at det er en omtrentlig normal, altså at man kan ha en situasjonsbestemt bruk, der en viss andel vil ende med ukontrollerbart misbruk, mens resten bare slutter uten hjelp. Tviler på at det har vært gjort større dobbel blind undersøkelser på akkurat noe sånt, men samfunnets slepphendte omgang med alkohol viser vel at det er omtrent sånn folk er. Noen bruker moderat, og slutter om de vil. Noen mister grepet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    "Rushåndhevingsutvalget" er satt ned i et forsøk på å etterkomme Senterpartiets ønske om en verdikonservativ politistat. Også organisasjoner som Tyrili er klare på at dette gir ingen mening.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Nå slås det litt alarm igjen, Ritalin er visst det nye studiedopet.


    Jeg trodde det var Modafinil som var greia.

     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Jeg vet om flere mennesker som alle har fått "diagnosen" me . Det er ingen tilfeldighet at de alle har brukt cannabis i årevis . Cannabis gjør deg ikke produktiv og er avhenghetsskapende. Det er lettere å rulle opp en joint, innhalere få rusen raskt. Dette gjør at man lett blir avhengig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Jeg vet om flere mennesker som alle har fått "diagnosen" me . Det er ingen tilfeldighet at de alle har brukt cannabis i årevis . Cannabis gjør deg ikke produktiv og er avhenghetsskapende. Det er lettere å rulle opp en joint, innhalere få rusen raskt. Dette gjør at man lett blir avhengig.
    Mye lettere å bli avhengig av noe de fleste har i skapet, bare for info.

    EDIT: Kan ikke se at det finnes noen sammenheng mellom ME og bruk av cannabis, ingen ting tyder på det. Derimot er det en klar sammenheng mellom bruk av cannabis og psykiske lidelser. Fortsatt mye en ikke vet om årsak-virkning, men sammenhengen er klart tilstede.
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vet om flere mennesker som alle har fått "diagnosen" me . Det er ingen tilfeldighet at de alle har brukt cannabis i årevis . Cannabis gjør deg ikke produktiv og er avhenghetsskapende. Det er lettere å rulle opp en joint, innhalere få rusen raskt. Dette gjør at man lett blir avhengig.
    images-14.jpg
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Snakker av egen erfaring. De som tror man blir energisk og oppegående av cannabis for leve videre i boblen sin 🥲
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn