Ledningenes venner!

L

lark

Gjest
Det skal en del trening til for å kveile på den måten ;D ;D
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Baard skrev:
Grei def. fra Wikipedia: En kabel er bygget opp av 2 eller flere ledninger.

Stemmer godt med øvrig praksis - i jobben er jeg i kontakt med Statnett og bygging av deres sterkstrømsnett. Bortsett fra at dette er prosjekter i milliardklassen og tar år å realisere så stusset jeg første gang over språkbruken fra Statnett der de konsekvent omtalte byggingen som "ledninger" fra eksempelvis: Sima - Samnanger, Ørskog - Fardal etc...

Syntes det hørtes så ukult og lite kraftfullt ut, men gitt def. ovenfor så er det 1 leder pr. fase - og da blir distribusjonsnettet for sterkstrøm et ledningsnett og ikke et kabelnett. I motsetning til Telenors kabler, i stolper, fordi de består av flere ledninger.

Omsatt til Hifi så bruker vi gjerne 2 ledninger pr. kanal ( + og -) og derfor blir det kabel for oss – lett som en plett!

Jeg vil være venn med kabel :)
hmm... har du kabel... eller ledningskontaktforbindelse med statnett, da......? ? hihihi... ;P viktig med stort nok tversnitt / nok ledere for tilfredstillende kontakt, vettu...... ;D
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
emotikon skrev:
DETTE er en kabel
hmm... & jeg som trodde jeg var en møkkamann ja...... men her er visst min overmann, ja...... urk...:(
 
Topp Bunn