LED bias

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Gjorde ett lite forsøk i helgen. Har lest litt om LED forspenning av katoder istedenfor motstand/kondensator. Dette skal gi ett godt DC potensiale for katoden, samtidig som man slipper å avkople LED'en p.g.a. av den lave indre motstanden i audiobåndet. EL84 (som jeg benytter), trenger ca 4,3 Volt på katoden (målt med motstanden fortsatt i). Laget ett testoppsett med batteri, en motstand og en gjeng med LED'er (fra Clas Ohlson). 2 i serie, og 3 av disse i parallell, ga meg den rette spenningen og effekttåligheten.



Hadde ikke så store forhåpninger på forbedring, men det ble relativt stor forskjell i lyden. Jeg vil si til det bedre. Skal en si det på hififvis, så ble det lettere å plassere utøverene innover på scenen. De ble mere 3d. Veldig klar diksjon. Men kanskje også litt råere lyd på en måte (uten å bli ubehaglig). Kan det være at motstandforspenning maskerer litt her?
Andre som har erfaringer med dette? Kanskje andre typer dioder osv..?

Mvh
Bjørn
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har kjørt NiMh batteri i 2-3år nå.bedre enn bg og an tant i alle fall
IMO
Mvh
Leif
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
min RIAA har LED bias, fungerer utmerket :)


Sleiven
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
LED som forspenning i transistorkonstruksjoner er et kjent fenomen.

Det skal vist være sikkert at dette gir en lavere forvregning, og det skal være målbart..!

Ved anledning vi jeg prøve dette ut i min transistorforsterker.

Lys genere støy, derfor vil lys også kunne fjerne støy, hvis man sender signalet gjennomlyskilden.. Det er jo dette som er prinsippet til noise harvester f.eks.

Mvh Øystein
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Lys genere støy, derfor vil lys også kunne fjerne støy, hvis man sender signalet gjennomlyskilden..
Mvh Øystein
Hm......... Den henger jeg ikke helt med på. Men blir vel å regne som OT i denne tråden.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Den var ryddig Sleiven. Er det du som bygger?

Kan det lønne seg å sette LED på katoden på inngangsrøret også? (6n1p) Der er jo motstanden ikke avkoplet. Det skal ligge ca 3,5 - 4 volt over den.

Bjørn
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hm......... Den henger jeg ikke helt med på. Men blir vel å regne som OT i denne tråden.
Hvis man har et signal som innholder støy og sender det gjennom en LED, vil noe av støyen kunne slippe ut som lys..

Dette skal være et målbart fenomen. Men vet ikke hvilken støy, og hvor mye støy man kan fange opp med dette prinsippet.. Prinsippet brukes i flere komersielle elektronikkprodukter i dag..
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Hvis man har et signal som innholder støy og sender det gjennom en LED, vil noe av støyen kunne slippe ut som lys..
All effekt man kjører inn i en LED vil resultere i lys (og varme). Støy, musikk eller DC.

Rent teknisk sett kan katodebias vha LED, som det er eksempler på lenger oppe, være en god og elegant løsning. Man slipper unna avkoblingskondensatoren og LED har i mange sammenhenger tilstrekkelig lav resistans til å gjøre akkurat det den er tenkt til å gjøre, å holde katodespenningen konstant.
En ulempe, i forhold til katodemotstand, er mangel på DC-messig negativ feedback som kan være til hjelp ved spredning i rørenes produksjonsparametre.

Jan E Veiset
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
All effekt man kjører inn i en LED vil resultere i lys (og varme). Støy, musikk eller DC.

Rent teknisk sett kan katodebias vha LED, som det er eksempler på lenger oppe, være en god og elegant løsning. Man slipper unna avkoblingskondensatoren og LED har i mange sammenhenger tilstrekkelig lav resistans til å gjøre akkurat det den er tenkt til å gjøre, å holde katodespenningen konstant.
En ulempe, i forhold til katodemotstand, er mangel på DC-messig negativ feedback som kan være til hjelp ved spredning i rørenes produksjonsparametre.

Jan E Veiset
Selvfølgelig vi alt som går til LED bli til lys. Jeg ville bare prøve å forklare at man kan fjerne støy med LED`s.. ;) ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Selvfølgelig vi alt som går til LED bli til lys. Jeg ville bare prøve å forklare at man kan fjerne støy med LED`s.. ;) ;)
Jeg har sett reklamefilmen fra Noise Harvester. I det tilfellet tror jeg ikke LED er brukt til å fjerne støy, til en slik oppgave er ikke en LED spesielt egnet, men for å visualisere fjerningen. Det er en ikke ubetydelig forskjell.

Jan E Veiset
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Jeg har sett reklamefilmen fra Noise Harvester. I det tilfellet tror jeg ikke LED er brukt til å fjerne støy, til en slik oppgave er ikke en LED spesielt egnet, men for å visualisere fjerningen. Det er en ikke ubetydelig forskjell.

Jan E Veiset
Jeg vil ikke ta stilling til om Noise harvester fungerer eller ikke..

Men jeg mener å huske at de sa i videoen at nettstøyet ble firgjort via LED.. :-/
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Den var ryddig Sleiven. Er det du som bygger?

Kan det lønne seg å sette LED på katoden på inngangsrøret også? (6n1p) Der er jo motstanden ikke avkoplet. Det skal ligge ca 3,5 - 4 volt over den.

Bjørn
Følger du ikke med i timen eller? ;) det er led på begge rørene. Takk til Wardsweb for foto Se hele prosesseen her...http://wardsweb.org/audio/seduction.html
 
Topp Bunn