Lector ZOE preamp

I

ijustpop

Gjest
Såvidt jeg vet så er denne klin ny og ingen har vel rukket å teste den ennå.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Pen er den ihvertfall!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Harry Pearson i Absolute Sound hadde i April/Mai 2005 nummeret en gjennomgang av sine favoritt linjesteg. Disse var Conrad Johnson ART II, Tom Evans The Vibe, Burmester 808 Mk V, Herron VTSP-2 og den nevnte Lector Zoe.

Noen sitater om Lector Zoe fra Harry Pearson:
"And the price, at a touch less than $2200, makes it a veritable steal. Like it's sibling, the CDP-7 compact disc player, the Lector is dark in overall tonal coloration, similar to that of The Tom Evans Vibe, and not so very different from the Vibe's sound - with one striking dissimilarity. And that lies in the ability to reproduce a dynamic range that is, by comparison to everything else in these evaluations, very nearly shocking, so electrifying is its ability to range from the pianissimo to the sonic thunderclaps. Try the first fortissimo on the Reiner reading of Ravel's Alborado del Gracioso. If you're like some members of my listening panel, you'll jump (as did I). Indeed, you have to be careful how you set the volume level with the Zoe, so close an approximation it is to the real-life wide jumps of the macrodynamic in big-scale music. You may feel, by way of comparison against the competition, that the contrasts are almost excessiv. One thing for certain: you'll put a strain on your amplifiers if they aren't monsters. The microdynamics are just as finely gradated as they are with the ART, and the transients sounded most excellent. The bottom end is as solid and well-defined as that of The Vibe and Burmester, but more engrossing, because of Zoe's way with low-frequency shifts in dynamic level. The width of the soundstage, up front, is superb, but there is some collapse of the field of depth when the going gets going - you'll hear this as the brass choir coming forward, instead of staying firmly in place while sounding louder. There is a touch of brightness in the upper midband at times, depending on the music. But, all told, this little sucker has the gestalt of the music down pat."

Har selv hørt den på demo hos McIntosh Nordic, og kan ikke si at jeg kjenner/har hørt en preamp som er bedre til den prisen!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet så er denne klin ny og ingen har vel rukket å teste den ennå.
Den har vært på markedet et års tid, men som en del av de andre poulære Lector produktene er etterspørselen langt større en produksjonskapasiteten i Italia. Både kunder og testpanelene i hi-fi magasinene må ofte vente lenge for å få tak i et eksemplar!

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635
Fikk så vidt hørt den hos en annen forumdeltager forrige lørdag.
Audioaktøren i Horten har den på lager så vidt jeg vet.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hadde den enda hatt phono inn.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hvis jeg ikke husker helt feil, så kommer det en test av denne i Fidelity nr 20..
La oss kalle det rykter i første omgang, for det kan hende at jeg roter litt i kortene..
Er selv på jakt etter en pre som enten er rør eller som har litt rørlig klang, så det har blitt noen telefoner i det siste og det er ikke umulig at jeg roter/rører litt ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Etter å ha lest på hjemmesiden så må jo konklusjonen være:
Innovasjon innen strømforsyning!!!
Jeg er PSU-o-fil esse!

Og... Den var jo litt cyclotron aktig den psu saken der... :eek:
Paralell shunt! Heftig!

While we are at it here....

Strømforsyningen til de aller fleste rørforsterkere idag uansett prisklasse er nedskalert iforhold til rørets ønsker som regel...

Jeg vet bare om ett eneste firma som bruker det de skal...
Emotive audio... Men de er komplett gale ... It does the trick...

Stenere

Fersking
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Til dere som lurer på Zoe:

2005 var året da jeg hadde anledning til å skifte ut min gamle Audible Illusions. Takket være en rekke vennlige forhandlere fikk jeg anledning til å prøvelytte en seks-sju kandidater i prisklassen mellom 20 og 30 tusen (en som kostet 35 og en til 50 var også innom stua). For å gjøre en seks måneders historie kort vant Zoe, som da kostet litt under 15. Hvorfor? Selvsagt fordi den var best på områder jeg prioriterer--men også fordi den er i toppen på en rekke områder slik HP antydet i sin anmeldelse i Absolute Sound.

Framfor alt er den hurtigere enn noen av de andre. Sammen med mine Duelund-høyttalere blir det helt skummmelt. Zoe slipper gjennom det som finnes av dynamisk kontrast, mikro som makro. Videre har den en jevnhet og tonefylde som bare rør har (tydelig i sammenligning med de to transistorapparatene som var på besøk.) Hvor den kanskje blir slått av andre oppover i hierarkiet er på oppløsning, men: rommet er der likevel, bakover og utover. Og innen dette rommet er den til stede og med rikdom og fylde! Den nærmeste konkurrenten var kanskje en BAT (VK31SE), men med sin tilbakelente og nesten fjerne stil ble BATen etter mitt skjønn for kjedelig.

Det hører med til historien at spranget fra 15 til 20 tusen nå kunne fylles med dyre spesialrør fra Motron, i øyeblikket benytter noen Philips fra 1968 som klart løfter Zoe mht oppløsning og på flankene. Zoe er også et funn for tweakeren som vil velge mellom all slags rør.

Endelig handler historien om en svært serviceinnstilt forhandler (Norsk Hifi Center) og da det var problemer med jording fikk jeg rask of effektiv e-posthjelp fra Lector i Italia. Minuset er helst leveringstida (Her var jeg usedvanlig heldig), den norske forhandleren er avhengig av et dansk firma som ser ut til å være ganske sendrektig. Men til dem som orker å vente: Sett dere på lista!

(Dette var reklame, men også veloverveide og edruelige utsagn. Jeg mener oppriktig at Zoe er et godt kjøp!)

Mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Flere som har prøvd denne preampen etter at denne tråden ble startet?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg har hatt min et års tid nå og jeg regner med det er flere her inne som har anskaffet denne.
Må si meg veldig fornøyd med denne, grunnen til at jeg tar opp denne tråden
er tuberolling, så er det noen som har prøvd andre rør som er jeg veldig intrisert og
høres deres intrykk

Mvh,
Terje

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Gammel tråd. Men sånn omtrent nå. Er denne preampen på vei til meg.
Gleder meg til å prøve den i oppsettet mitt.
Kanskje det er flere her inne som har erfaringer å dele med meg.

Topp Bunn