Leca-DIYrack (bilder)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Skulle egentlig kjøpe meg et rack, men tenkte jeg skulle droppe å putte spenn oppi ræva på danske møbelsnekkere og sleske distributører.

Dette er resultatet:



Fikk MDF-plater av en venn jeg malte en fire strøk med Fenom matt sort på. 12 Biltema gummi"knotter" på hver Lecablokk.
RIIA'en ligger på en Lecablokk med 6 slike knotter under, og tre stykk opp mot RIIA'en.

Totalkostnad:

4x Leca = 180
Møbelknotter = ca 60?
MDF-plater = Gratis
Maling og rullesystem: 250
Total = 490.

Jeg er fornøyd, ble bedre enn jeg hadde ventet må jeg innrømme.

 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Veldig bra!
Jeg har gjort det samme ;-)
Nå har jeg somlet meg til å male blokkene med svart maling (halvblank). Resultatet ble meget brukbart 8)

Selvgjort, er ofte velgjort!
 

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Var ikke noe problem å kjøpe en og en Leca, nei. Byggevarehandlere har vel alltid Leca?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Leca selges løst som i stk. hos de aller fleste forhandlere.

Jeg synes det ble riktig fint jeg.

Liker man lignende løsning, er det ingen grenser for hvor langt det kan trekkes med tanke på "suspension systemer" etc.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Veldig bra dette!
Det er enkelt og solid,samtidig som det ser bra ut.

Skal du male blokkene?
Da har du muligheten til å bryte opp det svarte,med å male blokkene likt som veggen din.
Eller så kan du gjøre det omvendt,med lyse mdf plater og svarte blokker.
Uansett så vil det se fint ut.

Jeg hadde lagt asfaltmatter eller en annen myk avkopling på topp og bunn på leca blokkene for å hindre overføring av vibrasjoner i større grad enn de biltema knottene.

Et tips:
Monter 2 lister på baksiden som går fra topplate ned til bunnplate.
Alternativt helt ned til golvet der de festes med skuer i leca blokkene.
Da er racket sikret mot bevegelse.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Har ikke tenkt å male Lecablokkene, synes den grå fargen passer godt til de sorte platene. Dessutene er det andre grå ting i stua. Helt sort ville blitt feil for min del

Når det gjelder glassbyggerstein synes jeg de er forferdelig stygge.

Skal vel en del til å flytte på racket slik det står nå, ganske så stabilt av seg.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har ikke tenkt å male Lecablokkene, synes den grå fargen passer godt til de sorte platene. Dessutene er det andre grå ting i stua. Helt sort ville blitt feil for min del
Enig med deg. Syns du har fått til eitt originalt og meget stilig rack. Gratulerer, emokid!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Glass bygger stein har ikke samme effekten som lecablokker.. Derfor mener jeg ikke at det kan sammenlignes..

Dessuten blir sånn glassbyggerstein litt for spess etter min smak ihvertfall..

Men gratulerer med fint rack emokid...;)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
I forhold til Leca?

Helt klart.

Takk for fine kommentarer, bare ment som et tips til andre som synes "vanlige" rack er overprisa, men likevel vil ha noe stabilt og fint om man synes det.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
pent det der. Selv må jeg mekke noe temporært, da nytt hus ikke er klart før neste høst. Kanskje jeg låner noe herfra, tror nok fadern har noe leca liggende. MDF derimot, det ser han ikke helt behovet for...
Rommet jeg skal ha ting på er ryddet brukbart nå da, så jeg får se hva jeg finner og evt kjøper.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Hei Ivar.

Takk for sist, håper du kjører noe tykkere MDF-plater til monoblokkene enn det jeg har brukt;)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ah, det var deg ja :)
Jeg hadde en anelse om det serru, men huska ikke nicket (tidlig alzheimer).
Ja, monoblokkene må ha noe slakteblokker elns, før jeg kjøper noe mer ikeagreier, den dagen det blir flyttings til hus (et års tid)
men, takk for sist!
ps: neste gang jeg skal til skien, vel da blir det lyttings hos 2 mann :)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Ivar kjøpte monoblokkene sine hos en venn av meg (akle her på forumet) i Skien. Jeg bor i Porsgrunn. Broren til akle har nettopp kjøpt seg godt utstyr, ellers kjenner vi bare til en til som har interessen.

Og Ivar, du er velkommen!
 

freespeed

Medlem
Ble medlem
11.07.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Leca og glass er også en vei å gå. For syv år tilbake fikk jeg laget to herdet glass plater på 250cm x 50 cm har dermed noen meter med hylleplass. Leca og glass fungere perfekt den dag idag, selv etter at en rimelig børsten person satte seg på glasset under et nachspiel...

 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Apropos glass. Det er ikke noe spesielt dødt materiale. Jeg tenker på resonanser.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hallo...Er det noe fra Skien her?
Trodde jeg var den eneste!
Neida, du er ikke den eneste....

Gratulerer med racket. Fin løsning.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Litt off topic, men hvilke høyttalere er det der Freespeed? morsomt å se at andre også ser på gutta fra orangecounty
Mvh Jan I
 

freespeed

Medlem
Ble medlem
11.07.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Jan-I

Fronthøytalere er fra Visaton, Tyskland.  Likkister i størrelse og tyngde som blylodd.  Deilig lyd (etter min mening)...

OCC er utrolig morsomt jah !! ;D
 
Topp Bunn