LCR Riaa Preamps

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Deler akklamasjonen fra sluket. + Lekker "linjeføring".

    Mvh
    KJ
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Hvilket merke er disse power connectorene? Ser veldig fine ut!

    660155-f0302e2b96531f806cd7d6ac6c63c396.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjøpte noen tilsvarende til mine GM-70 fra balkan et sted....Russisk overskuddsmateriell mye av det
    Ebay kryr av de
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den pluggen er en Mil Spec MS3102 serie.. det er en lang rekke fabrikanter av slike, - Amphenol, Souriau, TC osv.... Jeg har brukt mange slike i årenes løp, - opptil 60-pin....men foretrekker bajonett utgaven... 3102 er svært fingjenget, og skjærer seg lett..... FInnes i en mengde størrelser og pinnetall, blandede pinnestørrelser er litt mer uvanlig, men kan fortsatt bestilles, men da er prisene en 'smule' høye....
    Som LMC sier finnes det sikkert masse på Ebay, men dette kan kjøpes hos alle de større leverandørene, Mouser, Farnell, RS osv.... en 6-pins 12 ga vil typisk koste noen hundre kr pr stk..
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Grunnen til at jeg spurte, er at jeg har veldig dårlig erfaring med bulgarske NOS milspek plugger. Helt håpløse gjenger!!
    Pluggen på bildet ett par innlegg overfor, var veldig smart i og med at man har forskjellig dimensjon på kontaktelementene. Da går de tykke til gløding/jord, og de resterende til høyspenningen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg brukte Souriau på riaa og monoblokkene mine...20 års drift hittil
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har brukt flere slike med blandede pinner i de siste årene, i mitt tilfelle ikke pga store forskjeller i strømtrekk, men for å gjøre noen apparater totalt "infanterisikre" mtp feilkobling.... jeg bestilte gjennom Fox Electronics ( norsk) som nå er blitt til Metric Industrial..... lang leveringstid og stive priser....
    Ser poenget med glødestrøm, men 10ga pinner er stor sett rated til 10A +....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ser helt fantastisk ut!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Knall fint!
    Fortell om lyden. Det et leeenge siden du fyrte opp:cool:
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    tja hvad skal man sige mange tror med 3 trafoer i signalvejen kan der da ikke være hul igennem og jeg har bygget den i mange forskelige kombi
    Den sidste jeg lavede var magen til bare med Amorphous kerner jeg vil sige at toppen har lidt mere messing klang på bækner bunden er den samme super speedy og tight den er mega støjsvag når jeg vrider knappen i bund på riaa indgangen kan jeg stikke hoved helt ind i mine 112db horn og der er ingen sus eller brum helt død
    Jeg har ikke hørt alt men jeg har hørt rigtig meget og denne her slår alt hvad jeg har hørt med meget meget stor margen
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Riaa en jeg begynte å planlegge i fjor høst ser slik ut på skissestadiet
    Den er rimelig lik din løsning
    Men bruker 1:1 IT er og 7.2k lcr
    Noen erfaringer/synspunkter rundt disse forskjellene?
    Problemet med højimpendte LCR er at de falder af i toppen man kan godt bruge en 1:1 trafo på det sidste trin men den første trafo skal både drive riaa kredsløbet samt det næste trin jeg vil klart anbefale dig at du køre Ri x 4 i belastnings modstand så det passer med den omske modstand i riaa kredsløbet i min version bruger jeg EC8010 som ligger på 2K4 og his du ganger det med 4 giver det 9K6 ohm jeg bruger så en 4:1 trafor som så omsætter 16 gange hvilket giver 600ohm
    dette giver den bedste lyd mellem hul igennem og lydstørrelse varme i klangen samt bunden for det rigtige speed og tightness så jeg vil gå efter en 600 ohms version i min version bruges potentiometer som belastnings modstand for stepup trafoen som igen er 1:4 min måler fra 10 til 30kz inden for 0,25 db med Sn på over 110db og du spare et linie trin i signalvejen så du har kun 2 trin i alt og ingen fasedrej hygge
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Riaa en jeg begynte å planlegge i fjor høst ser slik ut på skissestadiet
    Den er rimelig lik din løsning
    Men bruker 1:1 IT er og 7.2k lcr
    Noen erfaringer/synspunkter rundt disse forskjellene?
    Hvis du vil køre med den LCR på 7K2 skal driver røret have en Ri på 7K2men så for du et gain tab på 6db så du vinder faktisk ingen ting hygge
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nja...lcr et må termineres med sin karakteristiske motstand i en ende, En fast motstand på 7k2 etter lcr.
    En mulig ulempe med å bruke rørete indre motstand til å terminere lcr et
    Er at rørete indre motstand ikke er en fast størrelse. Den vil variere fra rør til rør og med arbeidspunktet og aldring av røret.
    Skulle være interessent å høre hvilke praktiske erfaringer du har gjort rundt disse problemstillingene.
     
    Sist redigert:

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Nja...lcr et må termineres med sin karakteristiske motstand i en ende, En fast motstand på 7k2 etter lcr.
    En mulig ulempe med å bruke rørete indre motstand til å terminere lcr et
    Er at rørete indre motstand ikke er en fast størrelse. Den vil variere fra rør til rør og med arbeidspunktet og aldring av røret.
    Skulle være interessent å høre hvilke praktiske erfaringer du har gjort rundt disse problemstillingene.
    svar det vil tage 100 år jeg har altid syntes mine efekforstærkere spillede langt bedre end alt andet men når det kommer til forforstærkere har jeg bygget alt muligt fra Audio Note Kondo kopier samt en masse forskelligt og jeg må sige at eksvis en gammel Krell KRS eller PAS XP25 syntes jeg personligt banker det meste jeg købte så en Allnic 7000 Riaa fordi den var lavet sådan som jeg syntes en riaa skal laves og lyden var faktisk bedre end Pass 25 riaa på nær i bassen der fik den Allnic klø efter et stykke tid hiv jeg de pentoderør ud af den Allnic og puttede så nogle 8010 justeret spændingen op til 175V og bom så var der hul igennem og bassen var 10 gange bedre end en standart Allnic den jeg har bygget nu er mange klasser over hvad jeg har hørt men der er mange veje til Rom og det er det der gør hifi til en spændende hobby Hygge
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Federe bliver det ikke Michael. Kan du stadig lide de Nano x ?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Federe bliver det ikke Michael. Kan du stadig lide de Nano x ?
    Nano har en mere fyldig klang end eksvis amorphous toppen er stadig fin med kant stemmere lyder mere glat med nano så jo hvis man går all in så er det nano
    men når det er sagt kraver det også at man spiller på super følsomme ht i single ended triode effekt forstærkere ellers er det nok ikke det store man høre til forskel

    hygge
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne nå.
    Stort og spennende.
    Flott utført er det også.
    Har du dristet deg til å måle?
    Har lagt mærke til at alle her inde elsker målinger har solgt en der ellers lige havde købt en Kondo KSL den måler sikker heller ikke så godt
    men den måler fra 12-70KHz 3 db SN 110db gain 46db lyden er klasser over alt hvad jeg har hørt uanset pris hygge
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har lagt mærke til at alle her inde elsker målinger har solgt en der ellers lige havde købt en Kondo KSL den måler sikker heller ikke så godt
    men den måler fra 12-70KHz 3 db SN 110db gain 46db lyden er klasser over alt hvad jeg har hørt uanset pris hygge
    Ingen kritikk.
    Målinger forteller meg om alt henger "på greip" eller om noe må korrigeres.
    De som har hørt min RIAA nikker og smiler.
    Jeg vet at det er litt for meget et sted og litt lite et annet sted.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn