LCR Riaa Preamps

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Kjempespennende ! Jeg var inne på Monoliths sider , men fant ikke noen 600r trafoer der ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kjør på, dette er svært interessant!
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Kjempespennende ! Jeg var inne på Monoliths sider , men fant ikke noen 600r trafoer der ?
    En trafo er som en gearkasse og som udgangspunkt skal man drive en 600 ohms riaa man kan bruge en del rør som har lav indre modstand nogle koster eks WE437A 8020 sov men man kan bruge we417 eller ec8010 med en 4:1 trafo så driver man nemt de 600 ohm mange gange bedre end de triode koblet pentode typer
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Vi forstår hinanden ikke... :)

    Det lille jeg forstår om LCR RIAA er at frekvenskorreksjon foregår i en trafo, disse brukes bare til det, og det er de jeg ikke finner hos monolith...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Regner med at du har sett denne bloggen, zikraaudio? Del 3 inneholder mange flotte bilder. Han er dog ikke så hardcore når det gjelder valg av deler som deg. :)


    LCR phono under_01.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vi forstår hinanden ikke... :)

    Det lille jeg forstår om LCR RIAA er at frekvenskorreksjon foregår i en trafo, disse brukes bare til det, og det er de jeg ikke finner hos monolith...
    google Tango sin lcr
    Monolith har laget sin versjon av dette 600 ohms lcr trinnet. «Boksen» inneholder en L(choke) en C(kondensator) og en R(motstandsverdi )
    Dette er en ferdig justert enhet og det gjør det (mye) lettere for en selvbygger. Siden en slipper å justere seg frem til riktig filterrespons.
    Det trengs to slike enheter Pr kanal
    Et LCR trinn må enten drives av sin karakteristiske impedanse eller lastes med den.
    Altså zout ifra foranstående eller zin i etterfølgende trinn må være 600 Ohm

    Monolith har ikke oppdatert nettsiden
    Men du får svar på mail
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    google Tango sin lcr
    Monolith har laget sin versjon av dette 600 ohms lcr trinnet. «Boksen» inneholder en L(choke) en C(kondensator) og en R(motstandsverdi )
    Dette er en ferdig justert enhet og det gjør det (mye) lettere for en selvbygger. Siden en slipper å justere seg frem til riktig filterrespons.
    Det trengs to slike enheter Pr kanal
    Et LCR trinn må enten drives av sin karakteristiske impedanse eller lastes med den.
    Altså zout ifra foranstående eller zin i etterfølgende trinn må være 600 Ohm

    Monolith har ikke oppdatert nettsiden
    Men du får svar på mail
    Jeg ved at Monolith Har lavet nogle prototyper jeg har arbejdet med Ward fra Monilith omkring dette i 2år Allnic laver nogle dem bruger jeg og de er de bedste
    de er viklet på permalloy og har lav total indre modstand som er viktig det tæteste man kommer på Tango
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tænkte nu er der sikkert mange derude der tænker puha de med trafoer i signalvejen er vel ikke så godt og jeg kan kun sige jeg har bygget LCR riaa i mindst 15 år og ja jeg har bygget mange kopier af alle de andre og jeg har bygget med de kendte pentoder som alle de andre bruger og med anodemodstande srpp koblet mm og jeg kan sige at transformer koblet trin lyder altid bedst ved at koble første trin med 4:1 trafor belastes EC8010 med 9K6 hvilket er perfekt
    efter LCR kobles 2:1 hvilket Z out på under 600 Ohm og sikre et højt gain
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    I min konstruktion bruges en stepup trafo efter ler riaa 60Ohm -10K og der sidder så det 10K potentiometer meget bedre end at køre ind i en TVC eksvis
    da man spare et trin kun 2 trin i signalvejen og et gain på 46db bliver aldrig bedre end dette
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det ville vært flott med et skjema..

    Setter du poten før stepup ?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    der kommer et skema efter derfor er pot belastningsmodstande til stepup derfor er 10k vigtigt
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at du har sett denne bloggen, zikraaudio? Del 3 inneholder mange flotte bilder. Han er dog ikke så hardcore når det gjelder valg av deler som deg. :)


    Vis vedlegget 703311
    Skal det bildet være å finne i den bloggen ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I min konstruktion bruges en stepup trafo efter ler riaa 60Ohm -10K og der sidder så det 10K potentiometer meget bedre end at køre ind i en TVC eksvis
    da man spare et trin kun 2 trin i signalvejen og et gain på 46db bliver aldrig bedre end dette
    Et alternativ til potmeter og TVC
    Er en AVC ( autoformer volume control)
    Koplet som grid choke på røret etter riaa trinnet.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Et alternativ til potmeter og TVC
    Er en AVC ( autoformer volume control)
    Koplet som grid choke på røret etter riaa trinnet.
    man kan mange ting i starten lavede jeg den kun som riaa og bruge så en Bespoke Silver TVC som volume og selvom det lyder sygt så banger dette linse indgangstrin min Bespoke så nu er den Bespoke til salg på Ebay De transformerkoblet trin med de NanoX fra Monolith slår alt andet som jeg har hørt
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det ser veldig ryddig og robust ut dette. Jeg skjønner ikke helt potmeter plasseringen i skjemaet ditt.. har du skjema av power supply ?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Det ser veldig ryddig og robust ut dette. Jeg skjønner ikke helt potmeter plasseringen i skjemaet ditt.. har du skjema av power supply ?
    I mit skema er pot efter første trin grunden til dette er at man får en full function preamp med kun 2 forstærker trin det eneste minus er at der er højt gain på linie indgange men linieindgangen lyder til vanvittigt godt linie trinnet banker min sølv Bespoke TVC som koster kassen

    Angående power supply er der mange måder at lave det på nogle syntes det skal være rør reguleret Den skal have 200V på stikket ind til anoder der hives totalt 70Ma på gløden bruger jeg 2 chokes i serie 4x22000Mf der hives 1,3 Amp totalt til de 4 EC8010 rør man kan selv vælge om man vil stelle udgangen og køre Bal ud
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    @zikraaudio Du burde hatt en hjemmeside😊 Bygger du effekttrinn med andre typer rør, eller holder du deg til 300B?
    Jeg bygger mest PX4 interstage koblet 300b XLS for dem så skal have mere saft og 211 interstage koblet jeg laver kun single ended PX4 er klart den bedst lydende end helt anden klasse end samtlige 300b typer kræver bare høj følsomhed eller et lille rum for at spille ordenligt men har langt bedre overtoner end alle andre rør med antagelse af AD1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn