Lavt nivå fra rørmonoblokk

D

Dilla

Gjest
Den ene 300B monoforsterkeren min gir knappt lyd fra seg. Må skru veldig høyt opp for å få en svak lyd igjennom.

Trodde først at det var et rør som hadde røket, men etter å ha rulert på rørene mellom forsterkerne kan jeg konstatere at alle rør er ok (5U4G likeretterrør, 6SL7GT linjerør og 300B utgangsrør). Kilde/forforsterker er også friskmeldt, har byttet om på høyre/venstre kanal uten endring i situasjonen.

Det er altså noe feil med den ene rørmonoblokken. Hva kan det være?

Feilen ble oppdaget da jeg koblet opp forsterkerne etter flytting. Flytteprosessen var skånsom, ingen slag eller støt. Forsterkeren ble heller ikke utsatt for kulde. (Problemet oppsto før jeg hadde trøbbel med lodding av strømledning fra inngangstrafo til nettstikk i aparatet, se egen tråd ) :p

Mvh TK
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Du sier at 5U4G røret er OK! Er du 100% sikker på det? ;) Dersom dette ikke leverer strøm til høyspenningsdelen, vil det nemlig bare komme svak lyd ut. Kan jo også være at høyspenningskretsen er gåen? Hva måler du ut fra HT?
 
D

Dilla

Gjest
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

God kveld PAR!

Flyttet akkurat over 5U4G fra "frisk" monoblokk til den defekte uten at det hjalp, dessverre. Alle rør ser ut til å gløde som normalt, kanskje med unntak av 300B røret som ser noe svakere ut enn det på den "friske" monoblokka. Har sjekket bias, som er ok.
Trafo kaputt? Likeretterbro til 300B røret?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Du har også prøvd å bytte alle rørene fra den friske blokka til den defekte?

For meg høres det ut som om 300B ikke får høyspenning. Glødinga er nok i orden, da dette som regel er en enkel krets.
Du bør nok gå inn og måle deg fram. Begynn fra trafospenninga inn på 5U4G-røret, så etter, og så videre på HT kretsen. Finner fort ut hvor eventuelt spenninga blir "borte".
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Og du har byttet singnalkabel også når du testet den andre utgangen på forforsterkeren? Kansje du skal gå over rør sokkelen til 300B røret å se om noe er løst.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Et slikt 300B trinn er såre enkelt. Har du multimeter måler du deg raskt fram til hva som er feil. Har du ikke multimeter, kjøp et! Gode multimetere heter FLUKE.
 
D

Dilla

Gjest
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Og du har byttet singnalkabel også når du testet den andre utgangen på forforsterkeren? Kansje du skal gå over rør sokkelen til 300B røret å se om noe er løst.

Mvh
Ja, forforsterker er ok (har byttet om på signalkabler). Skal sjekke rørsokkelen (enda) nærmere!

Mvh
 
D

Dilla

Gjest
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Du har også prøvd å bytte alle rørene fra den friske blokka til den defekte?

For meg høres det ut som om 300B ikke får høyspenning. Glødinga er nok i orden, da dette som regel er en enkel krets.
Du bør nok gå inn og måle deg fram. Begynn fra trafospenninga inn på 5U4G-røret, så etter, og så videre på HT kretsen. Finner fort ut hvor eventuelt spenninga blir "borte".
Ja, har rulert på alle rør. Ingenting i veien med de, heldigvis (WE og TJ 300B).

Glødekretsen til 300B røret: er ingen reser (men veldig lærevillig :)) men regner med at den består av de to tappingene fra inngangstrafo (hvor glødespenningen hentes), tvinnede ledninger fram til en likeretterbro og en kondensator som begge er loddet rett på to av pinnene i rørsokkelen.

Skal følge prosedyren din å måle spenningene fra trafospenning inn på likeretterrøret, etter dette røret og videre på HT (høyttaler?) kretsen. Noen idé om hvilke verdier jeg bør regne med å måle på de forskjellige punkter, sånn røflig?

Mvh tk
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Re: Lavt nivå fra f rørmonoblokk

Ja, har rulert på alle rør. Ingenting i veien med de, heldigvis (WE og TJ 300B).

Glødekretsen til 300B røret: er ingen reser (men veldig lærevillig  :)) men regner med at den består av de to tappingene fra inngangstrafo (hvor glødespenningen hentes), tvinnede ledninger fram til en likeretterbro og en kondensator som begge er loddet rett på to av pinnene i rørsokkelen.

Skal følge prosedyren din å måle spenningene fra trafospenning inn på likeretterrøret, etter dette røret og videre på HT (høyttaler?) kretsen. Noen idé om hvilke verdier jeg bør regne med å måle på de forskjellige punkter, sånn røflig?

Mvh tk
Nei HT-kretsen er høyspenningsdelen. Lokaliser denne. Veldig enkelt å finne da det bare er å følge kretsen etter 5U4G røret. Så måler du deg trinnvis fram til røret. Spenningen (DC) skal være høy hele vegen.
Sette en klype på ground! Og bruk en målepinne som du flytter med deg. Husk, en arm på ryggen. Den høye DC-spenningen kan føre deg til de evige jaktmarker.
Du har jo en blokk som virker? Mål spenningen mellom ground og pinnene på 300B sokkelen, på den blokka som virker. Her må du nok prøve deg fram med ulike verdier på multimeter! Sammenlign så resultatet med den blokka som det ikke er lyd i.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Glødekretsen til 300B røret: er ingen reser (men veldig lærevillig ) men regner med at den består av de to tappingene fra inngangstrafo (hvor glødespenningen hentes), tvinnede ledninger fram til en likeretterbro og en kondensator som begge er loddet rett på to av pinnene i rørsokkelen.
Dette er nok glødinga på 300B -røret. Du har DC gløding, noe som er fornuftig med hensyn til støy. Kondensatorene hindrer støy, og gir "flat" strømkurve. Men det er ikke her feilen ligger.
 
D

Dilla

Gjest
Supert! I morgen kveld (er i Køben kommende døgn) skrider jeg til verket, som en skøyteløper -med ene hånda på ryggen. Fort gjort å glemme HMS i iveren, takk for viktig påminnelse!!!

Skal følge prosedyren din, og dobbeltsjekke verdiene jeg får opp mot blokken som virker.

Takk og takk!

Mvh TK
 
D

Dilla

Gjest
Hei igjen!

Da har jeg målt spenningsverdier i "frisk" og "syk" monoblokk og sammenlignet de.

Verdiene jeg måler er gjennomgående like, med ett unntak.

Mellom den ene pinnen til linjerøret (6SL7GT) og den ene pinnen til 300B røret står det en Jensen kondensator (0.22 mikrofarad/630VDC).

På 300B siden av denne kondensatoren måler jeg 78VDC og 75VDC på henholdsvis "frisk" og "syk" monoblokk, altså samme verdier i praksis.

På 6SL7GT siden derimot måler jeg 246VDC og 130VDC på henholdsvis "frisk" og "syk" monoblokk.

edit:
Spenningen målt over kondensator i defekt monoblokk er 187VDC mot 277VDC i den som fungerer.
edit slutt

Kan jeg trekke den konklusjon at denne kondensatoren i den "syke" forsterkeren er defekt?

Mvh tk
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Litt vanskelig å si! Det beste hadde vært om du også fikk målt verdien på jensen kondensatoren!
 
D

Dilla

Gjest
Ja, skal få lånt meg eller kjøpt meg et multimeter som også kan måle kondensatorverdier.

edit:
Likeretterørene får en vekselspenning på 740VAC mellom fasene (ca 366VAC mellom hver fase og jord). Likespenningen "etter" likeretter-røret er 440VDC mellom hver fase og jord. Disse verdiene er tilnærmet like for begge monoblokkene. Problemet ligger nok derfor "nedstrøms" herfra.
edit slutt.

Har lagt ut bilde av forsterkerinnmaten på "hifi-anlegg". Fikk ikke til å legge ut rett i tråden...
 
D

Dilla

Gjest
Da var problemet løst, og musikken er tilbake i fult monn i stereo :)

Det var rørsokkelen til linjerøret 6SL7GT som ikke klemmte godt nok rundt en eller flere av pinnene.

Billig og lykkelig utgang av frustrasjonen. Takker for hjelp og tips!!

Mvh Tommy
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da var problemet løst, og musikken er tilbake i fult monn i stereo :)

Det var rørsokkelen til linjerøret 6SL7GT som ikke klemmte godt nok rundt en eller flere av pinnene.

Billig og lykkelig utgang av frustrasjonen. Takker for hjelp og tips!!

Mvh Tommy
Byttet du sokkel eller klemte du bare litt ekstra der det var dårlig kontakt?
I slike tilfeller er sokkelbytte sterkt å anbefale. Grei jobb i en slik forsterker.
 
D

Dilla

Gjest
Jeg gikk over klemmene i rørsokkelen og klemte ihop klemmene for å få en "tightere fit". Ser ikke behovet for å kjøpe nye sokkler. Benytter et JAN Sylvania 6SL7GT rør. Dette fungerer utmerket i denne konstruksjonen. Blir med andre ord lite "tube-rolling" fremover, så sokkelen skal få fred en stund :)

TANDBERG:
Høyttalerne mine (SF Guarneri) er for tiden "hjemme i Italia" til service. I mellomtiden bruker jeg et par tandberg TL 1210. Disse spiller utrolig bra! Har satt de opp på Guarneri-stativene. Heartene blir litt i svakeste laget til disse høyttalerne, Guarneri er langt lettere å drive, men sammen med DP A1 spiller de fantastisk bra. 1210'ene har vel aldri hatt bedre arbeidsbetingelser (Au24, A1, Lektor IV). Virkelig morsomt :)
 
Topp Bunn