Lavest mulig S/N via headamp eller tafo

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg har et anlegg nr 2. Bruker en Graham Slee Reflex der. Tenke jeg skulle putte inn en MC i dette anlegget. Da kommer valgets kvaler og trenger derfor anbefalinger ut fra noen kriterier. Ønsker å beholde det gode S/N forholdet jeg aldrede har. Hva skal jeg bruke Trafo eller Headamp? Eventuelt hvilke?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det egentlig så mange standalone headamps å finne?

Sånn helt intuitivt tenker jeg at en SUT vil tilføre mindre egenstøy enn et aktivt forsterkertrinn, men jeg har tenkt feil før. Selv bruker jeg stepup-trafo og er veldig fornøyd med det.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Spesifikt tenker jeg på MC Head Amp'er fra Graham Slee og Rothwell. (Graham Slee Elevator EXP og Rothwell HeadSpace.) Step Up Transformer er det flere av. Eks fra igjen Rothwell, Hashimoto, Lundal, Cinemag etc...

Kunnen tenker meg en kort info om utfallet av forskjellene ifm disse løsningene. Også ifm støy!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. Vel, jeg har ikke prøvd separate headamps. Kun RIAA-trinn med nok innebygget gain samt "MM"-riaa pluss SUT. Jeg har valgs sistnente og er som sagt fornøyd, men da får du bare vente på noen med mer erfaring. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.460
Torget vurderinger
1
Et par momenter ad notam eller hva det nå heter på fint.

1) MC pickuper har ofte dårligere signal/støy-forhold (SN) enn MM-pickuper - SN er bestemt av forholdet mellom spolemotstanden i PU og signalspenningen ut av PU.
2) Det er mildt sagt utfordrende å lage en aktiv forsterker til MC-pickuper som ikke forverrer SN fra pickupen med ytterligere 6 dB eller vel så det.

Jeg har ikke studert SN ved bruk av trafo så det skal jeg ikke uttale meg om, men utgangen fra en trafo er høyimpedant (på samme måte som en MM-PU) og forbindelsen mellom trafo og RIAA er dermed mer følsom for innstrålt støy enn fra en utgangen fra en aktiv forsterker eller MC-PU. Trafoer kan også være veldig følsomme for magnetiske felter i omgivelsene og bør skjermes og plasseres med omhu.

Spørsmålet er dermed hvilke typer støy som er dominerende i et gitt oppsett.

I praksis er dog SN fra elektronikken (PU og RIAA) ofte av mer akademisk interesse, siden SN fra rillestøy og drivverk sjeldent er bedre enn rundtomkring 70 dB.

mvh
KJ

Topp Bunn