Lavere lyd på Vinyl-utgang (ANALOG) og feks Optisk utgang (Sonos)

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Hei!

på min lyngdorf forsterker så spiller den behagelig høyt på -12.5 når jeg spiller vinyl, men når jeg streamer fra Sonos/TIDAL på den optiske utgangen så er det altfor høyt og jeg må justere lyden ned til rundt -20/-25

hva kan dette skyldes? vinylen låter bra men lydnivået er jo så veldig forskjellig.. ???

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dedekam: Det skyldes nivåene og tilpasningen mellom kilde og inngang,. Digitalkilden din gir mye høyere nivå ut enn den analoge vinylen. Pleier å løse seg hvis du går inn i streamprogrammet ditt og halverer/senker volumet ut der- ofte kalt mastervolum. På den måten kan du skaffe kilden din det vi kaller HEADROOM. Da senker du støygulvet og ikke minst forvrengningen radikalt. Det vil også sørge for at du får brukt spennet i volumkontrollen på den danske digitalisten..Noe i nærheten av det samme KAN skje på analoge forforsterkere også- hvis effekttrinnet gir for mye signal på inngangen (der du kobler på forforsterkeren) Løsningen på det (ved bruk av fysiske formater , som CD..) er å bygge inn microswitcher i forforsterkeren til å justere gain der. Altså: HVOR MYE FORSTERKNING linjetrinnet har ift effekttrinnet. Ved bruk av et streamingprogram kan du altså justere volum ut i programmet (som level baren i iTunes...) For eksempel gir en Doxa 70 Signature et MEGET høyt nivå på inngangen ,en LFD Linestage Zero har slike gainproblemer med den. Så: Heldigvis har også nevnte Linestage gainjustering innvendig..da kan den brukes med godt resultat. Jeg har eid den kombinasjonen selv.

Sist redigert:

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Dedekam: Det skyldes nivåene og tilpasningen mellom kilde og inngang,. Digitalkilden din gir mye høyere nivå ut enn den analoge vinylen. Pleier å løse seg hvis du går inn i streamprogrammet ditt og halverer/senker volumet ut der- ofte kalt mastervolum. På den måten kan du skaffe kilden din det vi kaller HEADROOM. Da senker du støygulvet og ikke minst forvrengningen radikalt.
ok supert :) så lenge det ikke er noe galt er jeg fornøyd med det. har skiftet fra Rega til Technics så venner meg litt til endringen i lydsignatur og :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dedekam: Det byttet tror jeg ikke vi skal snakke så mye om ettersom jeg har- og beholder- Rega selv. Får bare håpe du har en Ortofon på tolvhundra...:rolleyes: Da funker også den. Men jeg håper du får løst det...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å justere ned volumet fra streameren vil selvsagt funke, men det kan samtidig gi dårligere kvalitet/oppløsning på det signalet den sender til DAC-en.

Bare verdt å ha i tankene.

Lavere nivå fra platespiller enn digitale kilder er helt vanlig, ha.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed: Det er dac´en som bestemmer hvilken kvalitet og oppløsning du har på signalet ditt. Sammen med kilden Hvis du ikke husker det. Gir du for mye inn på den fra kilden vil du aldri kunne utnytte det tilgjengelige headroom. Fordi forvrengninga er altfor høy. Du har vel en USB-dac?? Her kjøres det 24/192 ut fra Meridian til Genelec , via Mac...og jeg har prøvd løsningen selv. Også i analogt øyemed. Uten tap av annet enn forvrengning. Men på en gammel Marantz CD63KI med rudimentær volumstyring på fjernkontroll, derimot...der kan det stemme. Jeg har hatt den også.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed: Det er dac´en som bestemmer hvilken kvalitet og oppløsning du har på signalet ditt. Sammen med kilden Hvis du ikke husker det. Gir du for mye inn på den fra kilden vil du aldri kunne utnytte det tilgjengelige headroom. Fordi forvrengninga er altfor høy. Du har vel en USB-dac?? Her kjøres det 24/192 ut fra Meridian til Genelec , via Mac...og jeg har prøvd løsningen selv. Også i analogt øyemed. Uten tap av annet enn forvrengning.
Hvis du reduserer volumet med en digital volumkontroll i streameren, før dac-en, vil signalet ikke lenger være bitperfekt, men ha fått redusert oppløsningen (ordlengde og/eller samplerate).

Hvor hørbart det er kommer an på implementeringen av volumkontrollen, hvor mye du demper, oppløsningen på filene i utgangspunktet, etc. Det behøver ikke høres dårlig ut, men at det skjer er et faktum. Dac-en får selvsagt fremdeles et (resamplet) signal i samme bitdebth og samplerate som utgangspunktet.

Jeg har flere dac-er, og alle har USB-inngang, ja. Noen av dem har i tillegg et utvalg Toslink, coax (RCA og BNC) og AES/EBU-innganger. Hvordan det?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det stemmer at hvis du bruker en digital volumkontroll ( = softwarebasert) så fjerner du bare bits ved å redusere volum, det skal alltid stå på full pupp i alle programmer. Aller helst bør du bypasse volumkontroller i programmer, og omgå mikseren i Windows og OSX. Når det er lagt bak oss så er det slik som andre har påpekt at det er høyere nivå ut av linjekilder enn det er fra en RIAA i de fleste tilfeller. Alle som startet med CD på åttitallet husker de gangene de glemte å skru ned volumet da de skiftet over fra platespilleren til CD-spilleren. Det kunne være dramatisk forskjell. Ikke like stor forskjell sammenlignet med kassett, men også der var det som oftest høyere volum.

Det er først når volumet er så lavt at du faktisk begynner å få lite volum selv om du skrur opp at det blir et problem.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Baluba: Det er umulig i mitt kontorsetup, iallefall...Da flyr membranene alle veier, og vrengen er altfor høy...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Baluba: Det er umulig i mitt kontorsetup, iallefall...Da flyr membranene alle veier, og vrengen er altfor høy...
Er man avhengig av windows-volumkontrollen, eller å bruke den i en streamer, gjør man naturligvis det. SÅ merkbart er det ikke, men hvis du har en analog volumkontroll senere i kjeden, er den å foretrekke.

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Dedekam: Det byttet tror jeg ikke vi skal snakke så mye om ettersom jeg har- og beholder- Rega selv. Får bare håpe du har en Ortofon på tolvhundra...:rolleyes: Da funker også den. Men jeg håper du får løst det...
av reeeen nysgjerrighet, hvilken pickup anbefaler du? :)

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
av reeeen nysgjerrighet, hvilken pickup anbefaler du? :)
OG jeg må legge til, elsket lyden av REGA - elsket bare ikke problemene jeg hadde med akkurat min spiller..er ikke fremmed for en P6 el heftigere senere :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dedekam: På Technics? Enkelt: Ortofon 2M Black!;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dedekam: Langt mer åpen, nøytral og groovy. Men regn heller ikke med at MP110 ligger lenge på Torget hvis du bestemmer deg for å selge den. Den er svært god, med en noe mer "vintage" spillestil enn Ortofon har. Gjør at den har svært bredt nedslagsfelt på potensielle "jobber" med andre drivverk. Technics SL ble laget med Ortofon-referanser.

Sist redigert:

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Dedekam: Langt mer åpen, nøytral og groovy. Men regn heller ikke med at MP110 ligger lenge på Torget hvis du bestemmer deg for å selge den. Den er svært god, med en noe mer "vintage" spillestil enn Ortofon har. Gjør at den har svært bredt nedslagsfelt på potensielle "jobber" med andre drivverk. Technics SL ble laget med Ortofon-referanser.
spennende..hva med Ortofon 2m Black vs. Nagaoka MP-150?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er sant at 2M er en glimrende match til armen på 1210. Hvis du liker lyden er det en flott løsning. Selv har jeg aldri møtt en Ortofon som har engasjert meg nevneverdig. ...men det er jo bare snakk om personlige preferanser.

Topp Bunn