Lav lyd i en høyttaler fisher mt6330

marlon88

Medlem
Ble medlem
09.03.2023
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Kjøpte en fisher mt6330 brukt, når jeg kobler den til forsterkeren min så får jeg lav lyd i venstre høyttaler, full lyd i høyre. Hvis jeg bytter plass på rca til forsterker, får jeg lav lyd i høyre, full lyd i venstre. Jeg har googlet meg til at problemet sitter i platespilleren.

Noen som har vært borti lignende, og har klart å få en fiks på problemet?
Selger sier alt fungerte før salg, platespiller ble sendt veldig godt pakket, men tenker noe kan ha skjedd under frakt

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Kjøpte en fisher mt6330 brukt, når jeg kobler den til forsterkeren min så får jeg lav lyd i venstre høyttaler, full lyd i høyre. Hvis jeg bytter plass på rca til forsterker, får jeg lav lyd i høyre, full lyd i venstre. Jeg har googlet meg til at problemet sitter i platespilleren.

Noen som har vært borti lignende, og har klart å få en fiks på problemet?
Selger sier alt fungerte før salg, platespiller ble sendt veldig godt pakket, men tenker noe kan ha skjedd under frakt
Vil så absolutt gjette at problemet ligger i pickup'en. Vet du noe mer om type og alder på pickup?
(Jeg har samme type spiller i huset selv, for øvrig)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.505
Torget vurderinger
2
Se her.Du kan bytte om kanalene på pickup ved å bytte om på ledningene, google fargekodene-!
Hvis problemet bytter kanal når du bytter om på pickup er problemet pickupen, bytter det ikke kanal er det ledning fra PU og til forsterker som har problem .
Kanskje PU kontakten er løs?

har du et multimeter kan du sjekke om det er kontakt/lav motstand fra ledingene som kommer ut av tonearmen ved PU og til RCA pluggene på ledningen fra spiller. Er det høy motstand har har du dårlig kontakt

Edit: ikke mål med ledninger koblet til PU,

Du bør uansett skaffe deg en bedre pickup. Den du har er dårlig og antagelig fullstendig utslitt

Sist redigert:

marlon88

Medlem
Ble medlem
09.03.2023
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Takk for tips!
Hvis noen har en passende pickup til salgs, send meg gjerne en pm.

Hvilken pickup bruker du, Rognlien?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.505
Torget vurderinger
2
Dette er en klassisk begynnerpickup, som har flere oppgraderingsmuligheter ved å bytte til dyrere stifter etterhvert. Man får ikke mer valuta for pengen den dette

Kjøp Audio Technica AT-VM95E, MM-pickup hos BRL!

Jeg kunne solgt til samme prisen en Ortofon OM10 ( som kun er brukt 1time for sjekk av en spiller jeg har). Men AT95E er bedre,,,

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Takk for tips!
Hvis noen har en passende pickup til salgs, send meg gjerne en pm.

Hvilken pickup bruker du, Rognlien?
Jeg foreslår at du kjøper en helt ny p.u., gjerne en fra Audio Technica eller Goldring:

(Eller høyere opp i sortimentet, om du kan)

Er 98% sikker på at problemet du beskriver er et pickup-problem.

Selv bruker jeg Audio Note IQ3, denne har jeg hatt i mange år, men har byttet ut stiften på den for en tid tilbake, og deretter har den blitt spilt max 100 timer. Dette er en meget påkostet pickup til å være mm (moving magnet), med en pris i området 12 000,- ny i butikk i disse dager. Jeg vil tro det er en bedre deal å kjøpe en Goldring 1042 i stedet, om planen er å gi din spiller optimale vilkår.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.505
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Vurderer ved neste korsvei å bytte ut AN-stiften med en Goldring FG-sliping, ettersom AN-stiften er idiotisk dyr. Spent på hvor dumt det er på en skala....

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
AT95E eller AT-VM95E? De to er ganske forskjellige dyr (AT95 er et haugammalt design, mens VM95 er en langt nyere dings og betraktelig bedre) så om du faktisk bestilte en AT95E så ville jeg kansellert umiddelbart og kjøpt en VM95 i stedet.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Har mer tro på at dette er et kontaktproblem, og en AT95 er liten/ingen oppgradering fra den pickupen som er der.
Ulempen med å skifte pickup er at du må stille inn alt på nytt.

Ledningene i headshell kan være løse og er det første en kan sjekke.
Ta av headshellet fra armen og sjekk kablene.
Det kan også være problem med kabel mellom spiller og forsterker.

Raskeste måten å teste på er å prøve med annet headshell med pickup for å utelukke at feilen ligger der.

Kan du låne med noen?

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Jeg hadde akkurat samme problem på min Hitachi ht 840 som jeg kjøpte i 21. Prøvde forskjellige headshell, men det viste seg at feilen lå i kabelen mellom spiller og riaa. Denne var avtagbar og ved bytte så var saken løst. Bare en av flere mulige feilkilder selvfølgelig...

Topp Bunn