Laugstreff hos Yoshi_78

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Rolf-Christian hadde invitert lydlauget på besøk, og vi var noen stykker som kom på besøk lørdag kveld.

Det ble en trivelig kveld, med fin og god musikk, og hyggelig prat.:)

Verten har et lite og relativt kvadratisk lytterom. Anlegget består av en linux boks som opererer som filserver, en windowspc med Lynx lydkort, Jriver avspiller og Audiolense som står for DSP og aktiv deling. 6 Hypex klasse D forsterkere sender signalet til et 3-veis DIY høyttalersystem. Høyttalerne består av 2 15" dipol basser samt mid og tweeter horn av type kjent som "elefantrass" her på sentralen. Det var det jeg fikk med meg av tekniske detaljer, Rolf-Christian vil sikkert supplere med detaljer om det ønskelig. Som så ofte med DIY-prosjekter er dette nok et underveis-opsett, verten har planer om utvidelser og endringer, særlig på forsterker-fronten. Som ofte ellers er nok veien litt av målet, og det er jo bra:).

Kjent og ukjent musikk ble spilt. Jeg syntes det låt en smule forsiktig i begynnelsen, men etter en liten tweaking av target-kurven i DSP åpnet det seg betydelig opp og spilte med større nærhet. Utrolig hvor små endringer i kurve som skal til for at lydbildet oppleves ganske forskjellig.
Rommet som Rolf-Christian har anlegget i er nok litt vanskelig, jeg tror nok anleggets potensiale hadde kommet bedre frem om han hadde hatt et større rom å boltre seg i...

Alt i alt en veldig hyggelig kveld, jeg takker for besøket og kommer gjerne igjen.

Til slutt et par (dårlige) mobilbilder:

Elektronikken; filserver, pc og forsterker:

bilde 2.jpg


DIY høyttaler (vri hodet 90 grader mot venstre..):

bilde 1.jpg


Detalj av hornene (igjen vri hodet..)

bilde 3.jpg


ivarlo
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for i går, ja!

Artig anlegg vi fikk høre på.
Jeg spår at DSP kommer til å bli mer og mer utbredt. Det er nesten ikke grenser for hvordan man kan manipulere lyden. For meg var Audiolense en ny opplevelse. Programmet virker veldig sutalaust, men jeg er overbevist om at en siste fininnstilling må gjøres manuelt. Som Ivarlo sier, det er utrolig hvor små endringer som er hørbare.

Ellers er jeg også enig i Ivarlos vurdering av lyden. Det jeg må legge til er at jeg ble svært imponert over holografien, både før og etter tweaking.

Takk for en trivelig kveld.

mvh
 
Topp Bunn