L'Audiophile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tatt på husken er det;
    Verdier, nemesis, le monstre, kaneda pre, hiraga mc, px25, triangle T17FL i TQWT, mini-Audiophilen med FE103sigma ..... Alle på svensk. Har også komplett samling l'Audiophile på fransk (naturlig nok)
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    Kan du huske om det finnes en artikkel om Kaneda sitt aktive delefilter?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jepp. Den og. Glemte den i farten
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    Når du får tid til å skanne - tar du den med? Jeg bruker et slikt filter i anlegget hjemme, men har mistet oversikten over motstandsverdiene som forandrer delefrekvensen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har en svensk oversettelse som nevnt, og den inneholder også skjemaer og BOM. Scannes ved anledning
     
    Sist redigert:

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    More Hiraga SE KT88.Denne kunne jeg godt tenke meg å prøvd. Noen som har erfaring med denne?
     
    A

    aair

    Gjest
    L'Audiophile n°13.jpg
    L'Audiophile n°14.jpg
    L'Audiophile n°15.jpg


    Da er vi kommet frem til platespilleren La Platine Verdier. Spilleren er konstruert av franskmannen Jean Constant Verdier og så dagens lys i 1979. Gjennom en rekke artikler i L'Audiophile (nr. 13, 14 og 15) forklarte han prinsippene som lå til grunn for La Platine, bl.a de motsattrettede magnetene som får den 18 kilo tunge tallerkenen til å "sveve".

    Vis vedlegget Réalisation d'une platine de très haute qualité - 1 - Les impératifs.pdf
    Vis vedlegget Réalisation d'une platine de très haute qualité - 2a - La fabrication.pdf
    Vis vedlegget Réalisation d'une platine de très haute qualité - 2b - La fabrication.pdf
    Vis vedlegget Réalisation d'une platine de très haute qualité - 3 - Evolution de la contre-plat.pdf


    Spilleren var i fast demo hos La Maison de L'Audiophile og ble kun tilbudt det franske hifi-markedet. I 1982 bestemte Verdier seg for å stoppe produksjonen av La Platine. Årsaken var introduksjonen av cd-spilleren. Heldigvis lot han seg overtale til å fortsette produksjonen etter bl.a å ha snakket med Keith Aschenbrenner i smått legendariske Audiotorium 23. Siden den gang har La Platine vært i produksjon i 20 år og vel så det. I ettertid har det kommet en mindre spiller, La Nouvelle Platine, og toppmodellen La Platine Magnum (pris ca. 750.000,-).

    Ikke ofte man ser La Platine på bruktbørsen og i følge monsieur Verdier himself kan dette skyldes:

    "You do not buy my turntable, you get married to it".
     
    Sist redigert:
    A

    aair

    Gjest
    Plintet bestående av justerbare hydrauliske dempeføtter for å få det 100% i vater.
    La Platine Verdier 002 (800x600).jpg
    La Platine Verdier 004 (800x600).jpg



    Magnetsystemet.
    La Platine Verdier 005 (800x600).jpg
    La Platine Verdier 006 (800x600).jpg



    Tallerken med motsattrettet magnet.
    La Platine Verdier 007 (2) (800x600).jpg



    Motor.
    La Platine Verdier 019 (800x600).jpg



    Foreløpig oppsett.
    La Platine Verdier 026 (800x600).jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Har nogle print il Kaneda med en del af komponenterne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    - og etter hvert blir kjerringa og spilleren mer og mer like; - det går rundt for begge, du får ikke noe sex ut av de og formatet er rimelig upraktisk!
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ofte man ser La Platine på bruktbørsen og i følge monsieur Verdier himself kan dette skyldes:

    "You do not buy my turntable, you get married to it".
    Hvis noen på forumet går i gang med at bygge en La Platine Verdier, ville være interessant at undersøke felles innkjøp av materialer og bearbeiding.
    La Platine Verdier er en gammel drøm :)

    mvh
    KjartanB


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Motor er kurant - der finnes det mange varianter å bygge ut i fra. Chassis og tallerken er også kurant; det snedige er selve magnetstrukturen... ikke akkurat standardvare. Noe sier meg at prosjektet kan bli relativt kostbart, dersom man ikke selv besitter avansert (og stor nok) fres samt andre sponfraskillende verktøy i den nøyaktige (les dyre) enden av skalaen. Sett i forhold til at denne spilleren faktisk er relativt prisgunstig sammenliknet med mange av dagens konstruksjoner så spørs det om et DIY prosjekt har noe for seg... MEN, spilleren kan forbedres/oppgraderes og da er DIY aktuelt.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    - og etter hvert blir kjerringa og spilleren mer og mer like; - det går rundt for begge, du får ikke noe sex ut av de og formatet er rimelig upraktisk!

    Er stadig forelsket ette alle disse år og der er masse av sex også :)
    Men ikke med verdier, verdier finnes kun i drømme verden noe man er helt alene i sengen med dirty tanker.
    Ellers så er jeg lykkelig gift med Garrard og kjerringen som er også en del yngre enn min garrard, men der er sex med begge 2 ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    - og etter hvert blir kjerringa og spilleren mer og mer like; - det går rundt for begge, du får ikke noe sex ut av de og formatet er rimelig upraktisk!

    Er stadig forelsket ette alle disse år og der er masse av sex også :)
    Men ikke med verdier, verdier finnes kun i drømme verden noe man er helt alene i sengen med dirty tanker.
    Ellers så er jeg lykkelig gift med Garrard og kjerringen som er også en del yngre enn min garrard, men der er sex med begge 2 ;)
    Vart skræmt no.... hvilken Garrard er det?
     
    A

    aair

    Gjest
    Fantastisk flott og spennende tråd med meget Tung HIFI . Mere flotte bilder :p Mvh Roy K
    Takk for hyggelig tilbakemelding. Det kommer flere bilder etterhvert, ja.

    Siden det er stor interesse for alt som har med bygging av L'Audiophile-komponentene, er det greiest at dette tas i egen tråd opprettet under DIY-hjørnet:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-etc/66484-laudiophile-diy-byggetra-d.html


    Og så fortsetter jeg med mine L'Audiophile-komponenter og annet i denne anleggstråden.
     
    A

    aair

    Gjest
    Motor er kurant - der finnes det mange varianter å bygge ut i fra. Chassis og tallerken er også kurant; det snedige er selve magnetstrukturen... ikke akkurat standardvare. Noe sier meg at prosjektet kan bli relativt kostbart, dersom man ikke selv besitter avansert (og stor nok) fres samt andre sponfraskillende verktøy i den nøyaktige (les dyre) enden av skalaen. Sett i forhold til at denne spilleren faktisk er relativt prisgunstig sammenliknet med mange av dagens konstruksjoner så spørs det om et DIY prosjekt har noe for seg... MEN, spilleren kan forbedres/oppgraderes og da er DIY aktuelt.
    Det er vel nettopp magnetsystem som kan by på utfordringer, ja. Verdier har derfor gitt noen tips til de som forsøker å kopiere La Platine:


    I noticed that many of my Platine Verdier's pirates had a problem with the magnetic system.

    Generally the repulsion force is not adequate and it is necessary to complete it with a ball spindle or any other samarium cobalt magnets on the top of the axel. That situation is boring because some of the customers turn away ignorant they are facing copies and believing that the device is defective, bad designed or bad developed

    To give a cure, I am going to indicate my pirates how to build magnetic circuits. The problem is that they use an ordirlary steel high carbon tenor.


    On magnetic point of view that metal is certainly provided with a weak "coercitive field", but too much important, which decreases the field provided by the magnets. The answer consists in using a magnetic alloy of suitable quality, for example TELAR 57 of ARMCO. when the tooling of the part is over, you have to realize a double fire under vacuum to eliminate the last carbon traces.
    And then, to finish, you can paint. the magnetic circuits or realize a surface processing as "zincage bichromatage" which gives that lovely gilded colour. of course that is really more expensive and complicated than ordinary scrap-iron, but now you don't have any excuse.

    Good luck pirates


    J.C. Verdier.

    [HR][/HR]
    Jan Nielsen (for de som husker han fra High Fidelity-tiden) har foretatt en vellykket kopiering av Verdier spilleren. Meet The Monster:


    Platine-komplet.jpg






    Cool spiller eller som Verdier ville ha sagt det :)


    It is the privilege of
    Originals
    to be plagiarized...


    ... by those
    who don't manage to come up with an
    original of their own




    http://www.pladespilleren.dk/Goer_det_selv/The-Monster.htm
     
    Sist redigert:
    A

    aair

    Gjest
    PC161502 (5).jpg
    PC161502.JPG
    PC161502 (5).jpg
    PC161502.JPG
    PC161502 (5).jpg
    PC161502.JPG



    Når det gjelder tonearm og pu anbefalte Verdier i sin tid SME 3012 og Denon 103 pu.Jeg synes det passer bra med en lang arm og en klassisk pu på denne spilleren, men jeg valgte en litt annen kombo enn anbefalt.
    PC161469 (2) (800x374).jpg
    PC161477 (800x444).jpg
    PC161476 (800x699).jpg
    PC161481 (800x421).jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fin tråd dette her aair
    særlig for oss som ikke lager ting selv i denne hobbyn! men en sån tonarms base ska jeg nog få til:rolleyes: trenger ju en for arm to her.
     
    A

    aair

    Gjest
    Armbasen ble tælja til i natt på kjøkkenbenken og er kun ment for å teste ut avstander og justeringer. Har tre armbord liggende og de koster 3500,- stk. så jeg syntes det var greit å lage en dummy aller først.

    Har du kjøpt ny arm, Cash? Da blir det vel en til hardcore punk og en til jazz??
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser mer enn lovende ut aair! Fantastisk fin spiller. Her har du gjort et godt valg. Får håpe at vi får en titt en dag :D
     
    A

    aair

    Gjest
    Takk for det, G. Titten får dere ta her enn så lenge og lytten tar vi på nyåret når alt er på plass.

    Tonearmen er en Ortofon RS-309 D, der D'en står for dynamisk balansert. Til denne 12" synes jeg det passer bra med denne klassiske pu'en: Ortofon SPU Meister Silver GM MkII. Inneholdende Urushi-lakk, sølvkabling og veier 32 gram. Anbefalt stifttrykk er på 4 g. så her skal det pløyes.

    PC161500 (800x774).jpg
    PC161505 (800x486).jpg
    PC161507 (800x600).jpg
    PC161518 (800x426).jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Tøff rigg og no-nonsense foto - slikt skal det være!
     
    A

    aair

    Gjest
    Gidder ikke dille så her går vi rett på sak uten soft-filter :cool:

    Ellers fant jeg ut at utriggeren på armbordet bør være litt lengre enn de som fulgte med.
    Bør jo være mulig å få lagd til noe i aluminium der understellet til armbordet går parallelt med plintet i bakkant.
    Ser at mange må vinkle armbordet i forhold til plintet for å få rett avstand, men da blir understellet stikkende utenfor plintet.

    Ka du trur?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Vi lager armbasen to-delt; klossen blir da ALLTID stående rett og kant i kant med plinth, glassblåst sorteloksert 6068 Alu. Selve armbordet kan være i bronse alt. SS316, og med frest sliss i stedenfor kun fast hull i innfestingen til klossen. Da blir justeringene mye enklere, og du kan lage flere armbord dersom du vil prøve andre armer. Bolten skiftes til sort Torx innfelt. Tegningen er klar, mangler bare målskisse fra deg.
     
    A

    aair

    Gjest
    Tøft! Jeg går til tegnebrettet sporenstreks.
    Her er noen andre løsninger.

    Armbord 1.jpg

    Armbord 2.png

    Armbord 2.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å bruke to delt som Sluket beskriver hvor den underste delen lages i glassblåst sorteloksert 6068 Alu, alternativt blank for å stå i stil med Verdiers platetallerken. Her kan man velge om man på underdelen velger en kloss som Sluket foreslår, eller en sylinder som jeg ville lukte på om ville bli et like stilrent alternativ å sette ute på hjørnet av plintet. Selve armbordet kan som Sluket nevner være i bronse, og kan jo lages etter mal fra TW Acustic spillerne (veldig likt den du har avbildet i tre over). Det fine med disse er jo at ved å løsne skruen i armbordet er det mer eller mindre fritt frem for enkel justering av ulike armer/ulike armlengder. Armbordet kan freses ut som hos TW Acustic slik at man bare bytter ut senter delen ved bytte av arm (slik at denne byttes med ny dreid senterenhet som passer armbasen). Se vedlagte bilder fra TW Acustic hvordan det kan gjøres i versjon uten og med VTA justeringsmulighet...
    raven_05.jpg
    raven_06.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Like enkelt å ev. lage flere armbord som å lage arminnfestingen utskiftbart. kunne dessuten hende han røyk skikkelig utpå og dro i land en DV-507 mk II "Limited Edition" og da blir det straks litt mer finurlig med arminnfesting. Med armbordet utskiftbart så er heller ikke endring mellom 9-12" noe problem. Med sliss i armbordets innfesting til klossen så økes fleksibiliteten ytterligere både med tanke på hvor en vil ha armen og selve avstanden til senter. Blank kontra sort er selvsagt smakssak, men sort er mer "Stealth" og matcher plint bedre.

    En feig variant er å lage klossen med sylinder stikkende opp, passende til alle Micro Seiki's AX-serie armbord..:cool: Det ville JEG gjort, men det er bare fordi jeg har slike armbord liggende.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig at den underste basen bør være sort (med andre ord samme smak som sluket her), om denne bør være kloss eller sylinderformet er vel mest avhengig av hvordan man til slutt ønsker armbordet på toppen av dette. Her synes jeg TW løsningen er god, da den med sin avrundede form alltid ville ligge i flukt med sylinderen under uansett hvilken arm/armlengde som er aktuell. Dette armbordet kan lages med sliss for å sikre enda bedre tilpasning/valg av hvor armen ønskes satt visuelt på spilleren.

    Samme stealh look på base og arm og man er i mål, hvis man da ikke er feig velger ferdigløsning fra japanske ingeniører (og som selvsagt du av alle TILFELDIGVIS har liggende på eget lager :cool:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er også enig i at en rund utgave kan være fint designmessig, MEN, en firkantet er mer i tråd med originalen, matcher plinthformen OG gir større flate/areal mot plinth i forhold til om klossen var rund. Klossen er festet via bolt i et gjengeparti som er ferdig & fixed i plinth og dersom en rund kloss ikke skal stikke utenfor så må den nødvendigvis få et areal som er MINDRE enn firkantet versjon. Armbordet derimot, som sansynligvis alltid vil ha en annen vinkel enn 90 grader mot plinth, kan med fordel være rundt i den enden som facer tallerkenen, og hjørnene i motsatt side kan også godt rundes av.

    Fegis-varianten er nok ikke noe for Knut, ikke er han spesielt feig og ikke har han Micro armbord liggende heller!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Virkelig en vakker tråd det her, aair. Så befriende fokusert på det som virkelig betyr noe, alt annet enn historieløs, og kjemisk fri for audiofil bling. Jeg tar av meg hatten i beundring og venter spent på fortsettelsen.

    Verdier-spilleren er noe av det lekreste jeg vet om av platespillere. Form, substans og funksjon. Skal jeg ha en spiller til noen gang, blir det en sånn!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.972
    Torget vurderinger
    23
    Noen råutkast...


    5.jpg
    6.jpg

    8.jpg
    9.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn