Lasting av pick up generelt, AT 33 EV spesielt

Kht

Medlem
Ble medlem
09.05.2012
Antall liker
13
Sted
Hafrsfjord
Hei

For en ukes tid siden monterte jeg min nyinnkjøpt AT 33 EV men ble ikke like begeistret som andre her på forumet. PU'en skulle jo helst være en oppgradering for forrige PU'er, Ortofon 2M Black og Benz Wood 2L. Imidlertid synes jeg AT'en leverer tilbaketrukket vokal i forhold til de to andre, spesielt kvinnelige, litt sarte vokaler som f.eks Christine McVie.

Nå skal det sies at AT'en er noe stiv for min arm, Origin Live Silver, men dette har jeg kompensert med å legge på et lodd på tre gram på headshell. Jeg bruker 2 gram VTF.

Etter en del eksperimentering med last på min riaa (NLE 17) idag endte jeg opp med 600 ohm i motsetning til anbefalte 100 ohm. Hva ender andre her opp med i last?

Min riaa også mulighet for kapasitiv lasting fra 100-400 pf, uten at jeg hører noen vesens forskjell på endinger gjort med denne innstilling.

Kan noen svare på hva som endres ved høy/lav kapasitiv last?

Mvh Ken H

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Nå er jo en Benz Wood L2 vesentlig dyrere enn 33EV så det er vel ikke så rart om du liker den bedre. Hva lastet du Benz'en med? Min erfaring med Benz'er, Ruby2 og LP, er at de spiller best med en last på 47k.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kapasitiv last endrer ingenting på en MC-pu.
Er ellers enig i at lasten bør over 470 ohm, og gjerne det doble, kanskje 1k ohm
(på 33 PTG II, som er samme "innmat")

Kht

Medlem
Ble medlem
09.05.2012
Antall liker
13
Sted
Hafrsfjord
Ja, jeg vet at Benz Wood L2 er vesentlig høyere priset en 33EV, men sistnevnte har vært så skrytt opp i skyene at min nysgjerrighet ikke lenger ble til å holde ut. Den koster jo ikke akkurat en million. Og siden L2'en begynte å trenge litt service/retip (sporer litt dårlig) så tok jeg sjansen og bestilte en 33EV.

L2 laster jeg med 400 ohm. Jeg synes den blir litt skingrende med 47k. Den er forøvrig i Tyskland for tiden til service etter en anbefaling her på forumet. Jeg kan ikke si at servicen hos denne fyren er noe å skryte av lenger. Bruker lang tid og svarer ikke på henvendelser.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Hvorfor sende den til noen andre enn Lukachek selv? Det er jo han som har laget dem.

Kht

Medlem
Ble medlem
09.05.2012
Antall liker
13
Sted
Hafrsfjord
Tja, nå er vel ikke Lukachek heller kjent for å være lynrask. Har hørt om ventetider på 5-6 måneder, men akkurat nå ser det desverre ut til at det blir det her også.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke døm 33EV før den har fått noen timer OG du har funnet riktig belastning. Den "drepes" veldig av for lav belastning og blir litt skrikende med for høy belastning. Jeg bruker en trafo med vender for high og low. Desverre vet jeg ikke eksakt forskjell i ohm, men hører tydelig forskjell og velger high.

Å nedskalere fra en L2 til 33EV er jo en ting, men gi den noen timer først og vær nøye med innstillingen :)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, vet ikke, bruker Musical Fidelity V-LPS II, og den er fast på 100 ohm. Har dog tenkt å kjøpe Xindak MC-10 20DB in-line transformere og da bruke MM inngangen, jeg kunne bruke litt mere gain.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Ja, vet ikke, bruker Musical Fidelity V-LPS II, og den er fast på 100 ohm. Har dog tenkt å kjøpe Xindak MC-10 20DB in-line transformere og da bruke MM inngangen, jeg kunne bruke litt mere gain.
100 ohm er en for høy last for 33ev. Min erfaring er at den liker seg bedre med 500-1000 ohm.
R

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme her, 500-1000Ω er fint hos meg. Super pu her hos meg iallefall, jeg er skikkelig begeistret.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy

Kht

Medlem
Ble medlem
09.05.2012
Antall liker
13
Sted
Hafrsfjord
Sitat fra Kabeldragern

Å nedskalere fra en L2 til 33EV er jo en ting, men gi den noen timer først og vær nøye med innstillingen :)

Jeg har selvsagt tenkt å gi AT'en noen timer til og prøve å finstille mer.

Dette med nedskalering er jeg selvsagt oppmerksom på. Nå har det jo rent litt vann i havet siden Benz L2 kom i produksjon og det ville vel ikke vært unaturlig om det var mulig å lage en rimelig PU som kunne hamle opp med PUer i denne klasse. Alt som lages maskinelt har jo blitt en del rimeligere å produsere. Særlig etter oppsvinget på vinylfronten i senere år, som jo nødvendigvis må resultere i økt salg.

Dersom det vil vise seg at AT'en blir betydelig bedre etter hvert er det mulig den blir stående, men til nå er den ikke god nok til å slå ut hverken Benz'en eller 2M black. For all del, AT 33EV er en svært god PU, men i mine ører og mitt anlegg ikke så god som det er gitt uttrykk for her på forumet. Hvertfall ikke foreløpig.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
^Sørg iallefall for at du prøver med større lastmotstand enn 100ohm. Den blir daff og dull med for lav lastmotstand - motsatt; sprudlende og frisk og med et enormt 3D lydbilde.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det står forresten i data/papirene: 100+ ohm/over 100 ohm/min. 100 ohm... -alt etter hvilken versjon...

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.144
Sted
Bergen
100 ohm er en for høy last for 33ev. Min erfaring er at den liker seg bedre med 500-1000 ohm.

R
Har forskjellige Rega spillere p3/rp6.
Bruker Musical Fidelity V-LPS II og er faktisk veldig fornøyd.
Var en betydelig oppgradering i forhold til Camridge 640 p. som også er 100 ohm ???
Det kan altså ha noe for seg å se etter et riia trinn med lavere last for 33ev?
Noen gode forslag ???
TG

Topp Bunn