lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Helgen må sies å ha vært travel, men med et godt fokus på musikken!

    Etter et relativt fuktig besøk hos min søster og svoger på fredag kveld kommer lassemanns seg til hektene utover lørdag og vi lader opp på nytt til kveldens høydepunkt;
    nemlig konsert med Vamp på Blå Grotte i Fredrikstad.. Ut med gode venner på en slik konsert er alltid hyggelig, og det var jo med enn viss forventning da å glede seg til og høre nok en sangfugl som Vamp har klart å finne frem - artisten Eivør fra Færøyene - et fyrverkeri på scenen som virkelig hever Vamp opp et par hakk. Vi fikk både høre henne alene og selvfølgelig som hun selv sa - med guttane på norgestur.. Bildene kunne vært bedre, men iPhone uten blits må det bli som det blir...

    Eivør spiller på en samiskliknende tromme som låt helt fantastisk, så nemsom, så dynamisk - magisk hele greie...
    Lasses iPhone2 268.jpg


    Så sammen med guttane
    Lasses iPhone2 269.jpg


    Lasses iPhone2 280.jpg


    Lasses iPhone2 277.jpg



    En strålene konsert meg mange magiske elementer, undertegnede måtte flere ganger ta til tårer - dette var svært følelseladet musikk og godt formidlet av Vamp. God lyd også som en hyggelig bonus..

    Etter konserten - surshi, ost og champagne hos gode venner... Det kan jo ikke bli bedre?

    Lasses iPhone2 283.jpg

    Lasses iPhone2 287.jpg


    Etter dette var det hjem og lytte gjennom siste CD til Vamp og ikke minst site Vinyl til Eivør "room".. Skiva satt meg helt ut, sterkt album som jeg anbefale. Veldig bra..:)


    Vel, etter å komme seg i seng godt utover natta var det opp igjen med retning Vestfold og Nøtterøy kulturhus.. Av alle grupper på denne jord hadde de klart å få Level 42 på beina og jeg skulle på ny konsert!

    Lasses iPhone2 293.jpg


    Med denne hyggelige gjengen..
    Lasses iPhone2 290.jpg


    Litt mat først til en god Amarone denne gang..

    Lasses iPhone2 291.jpg


    Likevel, dette ble høydepunktet.. Gamle gode Level 42 leverte varene som jeg sjelden eller aldri har hørt. Den mannen, Mark King, trakterer elbassen med et tempo og presisjon som er helt vannvittig! Slutten av konserten var et fyrverkeri av en "Love Games" versjon jeg aldri har hørt. Salen med de ca 300 tilhørene eksploderte i entusiasme.. Veldig godt levert av en gruppe som egentlig ikke har produsert noe særlig siden 80-tallet..

    Lasses iPhone2 294.jpg


    Lasses iPhone2 298.jpg


    Her i en akustisk drakt - veldig flott!
    Lasses iPhone2 300.jpg



    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mye off-topic om dagen.. De siste ukene har jeg og en nabo bygget mikrobryggeri.. Nå har man gradert fra lodding til sveising ;) Med dette anlegget kan vi klare inntil 400 liter kvalitetsbrygg i løpet av noen kveldstimer og bryggeriet og er av typen RIMS hvor vi har full kontroll på mesketempratur.. Blir morsomme tider fremover.. More to come..;)

    Vis vedlegget 159215

    Vis vedlegget 159216
    Her ser dere fra venstre vørterkoker, vannkoker, meskekar og 2x200 liter gjæringskar..

    Vis vedlegget 159219
    Gjærinskara, kan utvides med ytterligere 200 liter, men først skal vi i gang og få se om våre kunnskaper kan lage godt øl.. :cool:

    Ille morro det her..

    mvh
    lassemann
    Flotte grejer dette brygge setup, jeg vil bestille IPA :rolleyes: med armarillo humler

    Hygger meg ellers med GD-kt77 som virker fint i mit setup nu
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi oi oi, det var jamen mye på kort tid!

    Mmmm, kjenner at det rykker mest over tanken på Vamp..... søren og....

    / Morten
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg gått rundt lenge og hatt lyst på sushi, og takket være disse bildene så skal det godt gjøres at det ikke blir rå fisk som skal på bordet her i kveld! Slike fristelser....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei Lasse. Hvordan går det med den karen ? Har du loddet og testet noe mer ? Hvordan er det med glass skapene bak høytalerne ? Det er uansett lurt å ha planer og ideer for hva en kan gjøre, kanskje like mye som hva en ikke skal gjøre.. Ha en toppers helg :)
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, vært lite lodding og modifiserng i anlegget denne høsten gitt.. Som nevnt litt tidligere i tråden har høsten handlet om litt andre hobbier.. Jeg har kjøpt en gammel Mercedes som måtte ha sitt.. Det skulle vise seg at jeg måtte ta frem bilmekanikeren i meg og bytte ut det meste i bakstillingen med fokus på bremser, hjullager og rustutbedring...

    Hjullagerskifte bak S124 001.jpg


    Hjullagerskifte..
    Hjullagerskifte bak S124 015.jpg


    Så var bremsene på plass..
    Merca 002.jpg


    Bremserøra var oppspist av salt og opprustet - bare å bytte..
    Merca 004.jpg

    Merca 003.jpg


    En god del mere jobb og utgifter enn beregnet, men i morgen håper jeg å ha bilen på veien igjen.. I tillegg måtte jeg skifte bensintank (lekkasje) og en av bensinpumpene.. Men, men hobby det her også, god motivasjon mao :)


    Så i kveld nytes en egenlaget IPA med en faretruende %
    Livets gleder.. 001.jpg


    Mye jobb, men du verden så godt det har blitt!! Så høstens "nedprioritering" av hifi har gitt meg nye gleder i livet som vil høste frukter etterhvert..

    God fredag!

    mvh
    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fabelaktig å kunne være sin egen bilmekaniker Lasse, utgifter som du sier, men hadde du ikke kunnet skru sjøl,
    hadde du vel neppe kjøpt bilen.....?

    Totalt sett, mistenker jeg vel at du uansett har fått deg en svært rimelig bil.....
    ShineySmileysBlink.jpg



    IPA'n ser lovende ut, fruen har reist for helga, så her går det i litt tysk hveteøl...
    ShineySmileysTongue.jpg



    God helg til Lassemanns!

    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bilen er jo en hedersdoning så den vil du få mye glede av når den er på veien :).. Skifta forhjulslager på ene siden på min i forrige uke, makan til strev...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    riaaen for salg? Noe nytt og spennende på gang, eller trengs det mer midler til tyskerbrakka ? :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nja, både ja og nei..

    Sitter på for mye utstyr og både riaa og forsåvidt MI 10.1 SE binder mye kapital..

    Audio Experience Conserto spiller veldig bra etter div moddinger og det er flere ting jeg har i tankene om dagen med den.. ;)

    Concerto%20Plus.jpg


    Gromkondissene er ikke feil; løfter den relativt rimelige rør-riaa opp flere klasser..

    Conserto oppgradert.jpg


    Kommer til å satse videre på denne, bl.a. legge ut strømfoskyning i eget kabinett...

    Tyskerbrakka er jeg iofs i mål med foreløpig - skal gradvis oppgraderes både kosmetisk og teknisk etterhvert :)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spennende!! Sitter litt på gjerde og vurderer å hente inn en slik Audio Experience preamp som du har(Om enn i orginal forpakning), noen tanker om hvordan en orginal slik en vil gjøre seg i mitt oppsett med eventuelt bedre rør?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!! Sitter litt på gjerde og vurderer å hente inn en slik Audio Experience preamp som du har(Om enn i orginal forpakning), noen tanker om hvordan en orginal slik en vil gjøre seg i mitt oppsett med eventuelt bedre rør?
    Vel, er nesten der at jeg ikke vil anbefale orginal utgave av dette merket, for rett fra esken og med bedre rør vil nok ikke lyden bli bedre enn hva du allerede har. MEN, firmaet (YS Audio), er sånn at de ikke sitter på lager og kun produserer etter bestillinger som kommer inn. Her kan du som kunde påvirke ditt produkt. Ønsker du at YS Audio skal lage et bedre produkt enn standard, med f.eks bedre kopplingskondensatorer, motstander e.l. er det intet problem mot et pristillegg da.. Jobben er heller ikke større forsåvidt at jeg sikkert kunne hjulpet deg med oppgraderingen.. Belønningen er stor lydmessig!

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm. Der satte du noen griller i hodet mitt!! Er det rom for forbedringer innenfor rimelighetens grenser er det noe som helt klart fremstår som interessant!! Det er meget mulig vi må komme tilbake til akkurat det, om ikke annet enn kyndig hånd hvis det er noe jeg kan gjøre selv, Ser jo ut til å være relativt grei plass inni de til å kunne tukle litt selv.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å dømme etter Lassemanns eks, er det god plass til tukling!!!

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe, er det samme inntrykket jeg og sitter igjen med! Ikke rart konemor er fornøyd når en ser hva godeste lassemann klarer å få til med bare "småtukling" :p
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg fikk den hit ble den rensket for dårlige komponenter og ble seende ut ca slik:

    Audio Experience 008.jpg


    Og med noen voksne Mundorf Supreme Sølv i olje..

    Audio Experience 007.jpg


    Blir preampen slik..;)

    Audio Experience 016.jpg


    Har gjort en del med strømbaner også, men kondensatorene har definitivt mest å si for denne preampen.. Selvfølgelig kan man benytte rimeligere komponenter her og oppnå nesten tilsvarende resultat.. Tinnfolie er også et glimrende alternativ..

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vel, hvis det er en del og hente på kondensatorer så vil det jo være en naturlig plass og starte. Tør jeg spørre om hva listeprisen på disse kondensatorene er? Ser jo relativt grei ut og bytte, men jeg er kjent for å ha overdreven tro på egne evner i starten ;)

    I nysjerrighetens ånd, tør jeg spørre hvilken gren innenfor vernepleieryrket du jobber med?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vel, hvis det er en del og hente på kondensatorer så vil det jo være en naturlig plass og starte. Tør jeg spørre om hva listeprisen på disse kondensatorene er? Ser jo relativt grei ut og bytte, men jeg er kjent for å ha overdreven tro på egne evner i starten ;)

    I nysjerrighetens ånd, tør jeg spørre hvilken gren innenfor vernepleieryrket du jobber med?
    Mye kjekt å ha her.
    http://www.hificollective.co.uk/components/m_cap.html

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg og fruen har i noen år nå bevilget oss julekalender...for voksne ;)

    I dag er det Santas Little Helper 2012 fra Mikkeller, en morsom liten danske på tøffe 9,1 % VOL... Belgisk ALE brygget av hjelpere i Belgia..:)

    Nytes nu..

    Julekalender.jpg


    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    En god Mikkeller skal man ikke kimse av, mener jeg så den liggende i hylla på det lokale polet i går, men vognen var full av julegaver så den ble bort prioritert ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det er sider ved julen som er begredelig.. Jeg har i dag blitt fullstendig nedstemt i forhold til plassering av juletreet.. Når julens musikk skal nytes og jeg sitter i min sveetspot vil høyre høyttaler ligge i blindsonen til treet.. Forbasket med så liten plass at jeg må kompromisse her.. Vel, vel.. Husfreden bevares og fruen og ungene er fornøyde...:)

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er det en høytid man kan ofre sweetspoten så må det være jula, da skal musikken være tilbehør og ikke hovedrett ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, sant nok.. Og jeg skal ikke klage. Min samboer gjennom snart 25 år deler jo alle mine og jeg hennes interesser.. Fantastisk kvinne! Vi åpnet en av de bedre whisky jeg har har smakt i kveld.. 8 åringen er enkel og god, men 16 åringen er STOR og KOMPLEKS! Kjære vene og mye godt livet har å by på!

    Julen.. 001.jpg


    Og som Lagga henspeiler er jo denne tiden kortvarig.. Treet er nyhugget av undertegnede og er slett ikke værst.. Julen er introdusert her i år med god pinnekjøtt middag i kveld som resulterte i et par timers ufrivillig søvn på sofaen.. Må jo leve med denne utsikten et par uker, men skal vel overleve tenker jeg.. :)

    Julen.. 002.jpg


    mvh
    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja; flott tre, en uke for tidlig, men pyttsan.

    Glen Moray er deilige saker, og utviklingen fra 8 til 12åring og videre til 16åring er formidabel.

    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God Jul Lasse! Nå som du har fått deg en slik langturskyss så håper jeg å se deg til sommeren. Forøvrig, et slikt grillparty som vi hadde i år var så trivelig så det kan gjøres igjen. Da gjerne med overnatting. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Litt småjusteringer må til.. Har vært på besøk hos RS i forrige uke og stikkordet er solid kåre på nettstrømsiden ??????
    image.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er stadig forbedringer man kan jobbe med i lydkjeden.. Vil vel si at frem til nå har fokuset først og fremst vært rettet mot signalveien og det har ikke vært feil for å si det mildt..! Når RS tilbyr sin kompetanse på nettsiden kan jeg ikke annet enn å si ja.. Lang historie kort så føles det som dynamikken har vokst til nye høyder.. Dette er så riktig og jeg vil ikke tilbake til mine ymse multikårevarianter av nettkabler.. RS har laget nye nettkabler til meg - skjermet 2,5mm2 kabler uten dilldall og til en pris som er meget god.. Jeg opplever øket dynamikk og kraft, 3D og mikrodynamikk.. Som om Mid Mono har fått mere muskler rett og slett.. Egentlig rart hvordan dette anlegget stadig kan vokse, nesten fra intet.. Neste blir en Squeesbox Duet til 700,- jeg skal prøve ut her.. Gleder meg!

    Godt nytt år!

    mvh
    lassemann
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skikkelige strømkabler skal en ikke kimse av.. Det er vel an av de tingene hvor størrelsen har litt å si..Og du har helt rett, du har dyrket frem noe unikt hos deg med mye prøving, litt plunder, men mest masse kos..Gleder meg til å høre neste gang...

    Godt nytt år til deg. Hils fruen... Og ikke glem å ha en liten sommerfest i hagen i ment'e :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Strøm og streaming? Det er to ting som virkelig har revolusjonert denne hobbien for min del ihvertfall :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, godt poeng. Det er helt klart mer kjekt enn direkte revolusjonerende! Men så enkelt`a gitt ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn