Ønsker anbefaling Langt over gjennomsnittet stativhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Helt greit Evo ll, men som jeg nevnte leser også andre medlemmer tråden som kanskje er interessert i noe lignende. Dette er vel et "åpent rom"?

    Nå får jeg plutselig den ene etter den andre forespørselen på PM hvor man får tak i disse.
    Det kan jeg dessverre ikke svare på, men jeg tror de er ganske vanskelig å få tak i her på berget.
    Vet ikke en gang om de produseres lenger. De kom i 2009 og har fått en del endringer underveis.

    @Zerostat; jeg tipper TAD stativere kan være verd å sjekke ut. Mener å huske at mange lot seg imponere av de på en eller annen messe. Kan det ha vært i Horten? Andre som vet? Jeg vil være forsiktig med å anbefale noe jeg ikke har hørt, men om de har noe av de samme kvalitetene som TAD compdriveren jeg bruker i min DIY setup burde det være bra greier.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Farlig tidspunkt å hive seg på, men her kommer noen tanker.

    Dette sitatet er jeg helt enig med deg i, samt din mening om Kef 50, noe som overrasket meg etter å ha lest din mening om Harbeth som for meg og mange musikkelskere og lydstudioer er de mest naturlig lydende og naturlige høyttalerne som er tilgjengelige. Det er ingen rumling, da de er tunet til å få egenresonansen nedenfor det kritiske området som mange andre kasser får det, og deres inhouse helstøpte plastmembraner (Radial) gir ikke oppbrekning som gir behagelig øvre mellomtone. Jeg har to par C73ES3 (musikkelskerens valg) og ett par M40.2 (den audiofile musikkelskerens valg). Hvis dine Harbeths rumlet lurer jeg på om du har et krevende rom for bass? - du skriver ikke om rommet i innledende post. Hvis du har plass til å gi ht litt pusterom så stemmer jeg nok for Dynaudio C1. Om du skulle tørre å prøvelåne Harbeth på tross av skepsis, så vil jeg anbefale deg å monitorhøyttaleren M30.1 hjemme. De er litt mer åpne/frempå og med strammere bass enn C7. De vil ikke utfordre rommet med rumling i bassen. Lykke til med dine valg, uansett. Det er gøy å teste høyttalere og lytte litt rundt. Det er eneste ulempen med mine Harbeths: Jeg føler ikke at jeg lenger
    kan få oppgradert;) (subjektivt selvsagt)

    Det er veldig lett å få "god" lyd fra et anlegg. Det som er værre er å få "body", oppløsning, definisjon, rom og ikke minst realistisk dynamikk. Da hjelper det lite med noe pinglesaker som spiller "god" lyd. Veldig mange bryr seg lite om dette. Jeg har vært en del rundt om og dette er min erfaring.
    Jeg har hatt p3esr, 30 (ikke 30.1) og 5+ i hus. Lett å kjenne igjen familielikheten. Anslag til nasalitet "Kasselyd". Minst på de minste (LS3/5A). Mulig dette kan aksepteres etter at "øra eller hue" er innspilt :), men ikke etter at en har hørt eks ELAC. Jeg er nok mer opptatt av mer ekstrem lyd og samtidig "body".

    Tenk deg at du blåser opp en ballong opp bare 10% og tar på den kontra å blåse den opp til bristepunktet og så gnir på den. Det er veldig forskjell og mer "Scary" med bristepunktet. Slik prioriterer jeg noe i valgene mine. Flåsete beskrivelse men et artig forsøk!

    Skal lage meg en liste ut fra de mange anbefalingene her å forsøke og få hørt noen av disse. Kommer ikke til å velge noe over 100K gatepris. Hvis det er noen som har brukte kandidater her inne, så setter jeg pris på dette.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ang. Opalene, så hørte jeg dem hos Bergfinn der han bodde før. Var i en periode da jeg prøvde å høre en del forskjellige høyttalere for å finne ut hva jeg skulle kjøpe. Kan bekrefte at de spilte veldig, veldig bra. Spesielt imponerende var bassgjengivelsen, dynamikken og «body», som Zerostat skriver om. Veldig stort nærvær og tyngde. Det var selv om de sto i et suboptimalt rom, riktignok romkorrigert med Audiolense. Jeg endte likevel med å kjøpe et annet par med aktive monitorer - DM10 fra AVI - som jeg foretrakk i mellomtonen, selv om de var betydelig svakere i bassen. Jeg hører jo aller mest på klassisk og akustisk og på moderate volum, da. Hvis jeg primært lyttet til moderne rytmisk musikk og på høyere volum ville jeg lett kjøpt Opalene den gangen.

    Men ang trådstarters ønsker, har jeg nok lite å bidra med. Har ikke hørt så mange high end passive stativhøyttalere. Men ut fra hva anmeldelser og tester og slikt har jeg en følelse av at Focal og TAD kanskje er best in class i den kategorien?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Joseph Audio Pulsar:

    Pulsar — Joseph Audio

    Blir ikke mye bedre enn dette. Bebop Hifi evt. Perfect Sense Audio i Sverige har disse. Har hørt mange ganger på messer, outstanding! Koster rundt 70-80K.

    Mvh
    Jan Petter
    Glad jeg fortsatt har disse småkarene i samlingen;

    Vis vedlegget 470620

    Vis vedlegget 470621
    :) Et par sånne Alante Pininfarina hadde jeg en gang i tiden. Blå! Hadde nesten glemt dem. Hadde sikkert upassende elektronikk den gang. ARC VT100/pre noe med 16.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå ser jeg en del andre her også fronter Event Opal, så jeg skal ikke misjonere mer for denne monitoren.
    Jeg har hatt over 100 par kjøpehøyttalere gjennom 40 år, alt fra den minste Proac Response 1 til gedigne Martin Logan og drit tunge Focal, men Opalene står for meg som en verdig avslutning på kjøpefronten til fordel for en ny epoke med DIY høyttalere.

    Jeg ser sundkoien lenger opp her anbefaler TAD.
    Zerostat, om du velger de må jeg få komme å høre de.:)
    Hvor bor du? Langt fra Oslo?
    Jeg bruker TAD compdriver i et lite horn fra 1,4 khz til topps i en DIY rigg.
    Beste lyden jeg har hatt i heimen.
    Går Opalene en høy gang, og begge bruker beryllium som membranmateriale.
    Tipper de TADstativerne banker Opal langt ned i støvla.:p
    DIY blir ikke aktuelt for meg. Jeg hadde opplagt klart dette, men gidder ikke. Har for mange baller i luften og har blitt for gammel... :)
    Klart du kunne få høre, men prisen stikker av igjen!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lurer på om jeg skal forsøke å få hørt et par prisytterpunkter. Eks Mojo og XTZ 100.33. Dem er vel størst sjanse å få hørt. Jeg mener bestemt at jeg har ok nok elektronikk. Kanskje dem har bra nok bassresponse i utgangpunktet og derav ikke behøver hjelp av SAM
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Gryphon Mojo forhandles vel av OHFC. Det gjør Wilson Duette óg. Kan jo bli morsomt å høre hva de anbefaler.


    mvh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke fordi de står her i stua mi og spiller hver dag, men australske Event Opal aktive studiemonitorer tror jeg når høyt opp på en liste om beste stativhøyttaler. Ei heller sitter det en billig klasse D forsterker i disse, de blir varme, er blytunge og steinharde (støpt aluminum kabinett).

    Sågar utviklet og produsert av Røde mikrofoner, noen av verdens absolutt beste mikrofoner. Åpenbart en bedrift som kan mye om å omsette akustiske svingninger til elektriske signaler, og omvendt tilbake igjen når samme operasjon gjøres via en høyttaler.

    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Farlig tidspunkt å hive seg på, men her kommer noen tanker.

    Dette sitatet er jeg helt enig med deg i, samt din mening om Kef 50, noe som overrasket meg etter å ha lest din mening om Harbeth som for meg og mange musikkelskere og lydstudioer er de mest naturlig lydende og naturlige høyttalerne som er tilgjengelige. Det er ingen rumling, da de er tunet til å få egenresonansen nedenfor det kritiske området som mange andre kasser får det, og deres inhouse helstøpte plastmembraner (Radial) gir ikke oppbrekning som gir behagelig øvre mellomtone. Jeg har to par C73ES3 (musikkelskerens valg) og ett par M40.2 (den audiofile musikkelskerens valg). Hvis dine Harbeths rumlet lurer jeg på om du har et krevende rom for bass? - du skriver ikke om rommet i innledende post. Hvis du har plass til å gi ht litt pusterom så stemmer jeg nok for Dynaudio C1. Om du skulle tørre å prøvelåne Harbeth på tross av skepsis, så vil jeg anbefale deg å monitorhøyttaleren M30.1 hjemme. De er litt mer åpne/frempå og med strammere bass enn C7. De vil ikke utfordre rommet med rumling i bassen. Lykke til med dine valg, uansett. Det er gøy å teste høyttalere og lytte litt rundt. Det er eneste ulempen med mine Harbeths: Jeg føler ikke at jeg lenger
    kan få oppgradert;) (subjektivt selvsagt)

    Det er veldig lett å få "god" lyd fra et anlegg. Det som er værre er å få "body", oppløsning, definisjon, rom og ikke minst realistisk dynamikk. Da hjelper det lite med noe pinglesaker som spiller "god" lyd. Veldig mange bryr seg lite om dette. Jeg har vært en del rundt om og dette er min erfaring.
    Jeg har hatt p3esr, 30 (ikke 30.1) og 5+ i hus. Lett å kjenne igjen familielikheten. Anslag til nasalitet "Kasselyd". Minst på de minste (LS3/5A). Mulig dette kan aksepteres etter at "øra eller hue" er innspilt :), men ikke etter at en har hørt eks ELAC. Jeg er nok mer opptatt av mer ekstrem lyd og samtidig "body".

    Tenk deg at du blåser opp en ballong opp bare 10% og tar på den kontra å blåse den opp til bristepunktet og så gnir på den. Det er veldig forskjell og mer "Scary" med bristepunktet. Slik prioriterer jeg noe i valgene mine. Flåsete beskrivelse men et artig forsøk!

    Skal lage meg en liste ut fra de mange anbefalingene her å forsøke og få hørt noen av disse. Kommer ikke til å velge noe over 100K gatepris. Hvis det er noen som har brukte kandidater her inne, så setter jeg pris på dette.
    For å pusse litt på innlegget her, så var ikke p3esr så verst. Bare manglet "understellet" på en måte. :) Manglet derfor også "body". Basskapasitet er litt vesentlig. Vil vel påstå at noe av musikken ligger der. Opplever at bassene på skoesker bare bunner eller flopper ut. Dette holder ikke. 30.1 er litt større og antar derfor at det løser noe av saken.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Har du en mulighet til å få lånt de mest interessante oblektene på prøve hjem alternativt ta med deg forsterker og lydmedie (egen avspiller) på en runde til -/FI jungelen.

    Jeg endte opp med denne løsnigen i sin tid og det diskvaliferte raskt en god del kandidater - på preferanser, lydgjengivelse vs pris.
     

    Fivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde utvilsomt lånt øret til Elac Adante AS-61 om jeg var ute etter en stativhøyttaler nå. Har faktisk vurdert å SKAPE meg et behov for så å fylle det med disse...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg digger ELAC lyd egentlig. Adante er vel Andrew Jones konstruksjoner på lik linje med TAD. Hvis AS61 holder nivået ELAC har i konstruksjonskvalitet på kasse og elementer så lover dette bra. Leser også at dem ikke er så transparente som bw 805. Det liker jeg dårlig. Den slaveløsningen i bassen kan vel lett også bli litt pudding, eller? Dette er bare antakelser da jeg aldri har hørt dem.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lurer på om jeg skal forsøke å få hørt et par prisytterpunkter. Eks Mojo og XTZ 100.33. Dem er vel størst sjanse å få hørt. Jeg mener bestemt at jeg har ok nok elektronikk. Kanskje dem har bra nok bassresponse i utgangpunktet og derav ikke behøver hjelp av SAM
    Jeg vet ikke hvor du holder til, men jeg er på Gjøvik i jula så hvis du har anledning kan du få høre Divine 100.33 hos meg på Classé DR-4 og NAD S200. Send PM hvis det er interessant! ;)
     

    Fivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har heller ikke hørt dem enda, men må si at Elac lyden, og da spesielt fra stativmodellene deres, passer mine preferanser meget bra. Har hatt 310, 310.2, 330.3, air-x 403 og har nå 314. Alle har hatt noe likendes og spesielt med seg. Spiller forøvrig fortreffelig sammen med Sugden.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Vel pusset. Enig i at nær full range er viktig.

    Farlig tidspunkt å hive seg på, men her kommer noen tanker.

    Dette sitatet er jeg helt enig med deg i, samt din mening om Kef 50, noe som overrasket meg etter å ha lest din mening om Harbeth som for meg og mange musikkelskere og lydstudioer er de mest naturlig lydende og naturlige høyttalerne som er tilgjengelige. Det er ingen rumling, da de er tunet til å få egenresonansen nedenfor det kritiske området som mange andre kasser får det, og deres inhouse helstøpte plastmembraner (Radial) gir ikke oppbrekning som gir behagelig øvre mellomtone. Jeg har to par C73ES3 (musikkelskerens valg) og ett par M40.2 (den audiofile musikkelskerens valg). Hvis dine Harbeths rumlet lurer jeg på om du har et krevende rom for bass? - du skriver ikke om rommet i innledende post. Hvis du har plass til å gi ht litt pusterom så stemmer jeg nok for Dynaudio C1. Om du skulle tørre å prøvelåne Harbeth på tross av skepsis, så vil jeg anbefale deg å monitorhøyttaleren M30.1 hjemme. De er litt mer åpne/frempå og med strammere bass enn C7. De vil ikke utfordre rommet med rumling i bassen. Lykke til med dine valg, uansett. Det er gøy å teste høyttalere og lytte litt rundt. Det er eneste ulempen med mine Harbeths: Jeg føler ikke at jeg lenger
    kan få oppgradert;) (subjektivt selvsagt)

    Det er veldig lett å få "god" lyd fra et anlegg. Det som er værre er å få "body", oppløsning, definisjon, rom og ikke minst realistisk dynamikk. Da hjelper det lite med noe pinglesaker som spiller "god" lyd. Veldig mange bryr seg lite om dette. Jeg har vært en del rundt om og dette er min erfaring.
    Jeg har hatt p3esr, 30 (ikke 30.1) og 5+ i hus. Lett å kjenne igjen familielikheten. Anslag til nasalitet "Kasselyd". Minst på de minste (LS3/5A). Mulig dette kan aksepteres etter at "øra eller hue" er innspilt :), men ikke etter at en har hørt eks ELAC. Jeg er nok mer opptatt av mer ekstrem lyd og samtidig "body".

    Tenk deg at du blåser opp en ballong opp bare 10% og tar på den kontra å blåse den opp til bristepunktet og så gnir på den. Det er veldig forskjell og mer "Scary" med bristepunktet. Slik prioriterer jeg noe i valgene mine. Flåsete beskrivelse men et artig forsøk!

    Skal lage meg en liste ut fra de mange anbefalingene her å forsøke og få hørt noen av disse. Kommer ikke til å velge noe over 100K gatepris. Hvis det er noen som har brukte kandidater her inne, så setter jeg pris på dette.
    For å pusse litt på innlegget her, så var ikke p3esr så verst. Bare manglet "understellet" på en måte. :) Manglet derfor også "body". Basskapasitet er litt vesentlig. Vil vel påstå at noe av musikken ligger der. Opplever at bassene på skoesker bare bunner eller flopper ut. Dette holder ikke. 30.1 er litt større og antar derfor at det løser noe av saken.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Diverse Studiomonitorerer skal vist være forferdelig gode.. der betaler du mer for lyden enn utseendet.

    GENELEC 8260A og 8351
    JBL 308 og 708P
    Event Opal


    Litt ny på dette.. men hvordan kontrollerer man lydnivået på disse om man vil bruke en CD/SACD spiller. Hva er bindeleddet når høyttalerne inneholder forsterkeren?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.788
    Antall liker
    21.332
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Diverse Studiomonitorerer skal vist være forferdelig gode.. der betaler du mer for lyden enn utseendet.

    GENELEC 8260A og 8351
    JBL 308 og 708P
    Event Opal


    Litt ny på dette.. men hvordan kontrollerer man lydnivået på disse om man vil bruke en CD/SACD spiller. Hva er bindeleddet når høyttalerne inneholder forsterkeren?

    noen aktive høyttalere har innebygd volumkontroll, som du kan justere via en knott på utsiden eller ved å laste ned en app (digital volumkontroll).

    de fleste aktive høyttalere (ment til studiobruk) krever dog at du har enten en ekstern preamp eller mulighet til å justere volum på kildenivå.
    dvs de har innebygde effektforsterkere, that's it.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Diverse Studiomonitorerer skal vist være forferdelig gode.. der betaler du mer for lyden enn utseendet.

    GENELEC 8260A og 8351
    JBL 308 og 708P
    Event Opal


    Litt ny på dette.. men hvordan kontrollerer man lydnivået på disse om man vil bruke en CD/SACD spiller. Hva er bindeleddet når høyttalerne inneholder forsterkeren?


    Enkelt svart så er bindeleddet fra spilleren din og inn i en aktiv høyttaler en kabel som passer i begge ender, som regel vanlig RCA (de tynne pluggene) eller XLR (de tykke pluggene med tre små punkter i hver plugg).

    Volum styrer du bokstavelig talt med en volumkontroll, enten på spilleren din (dersom den har volum på ut signalet) eller alt dette via en egen forforsterker.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Så, enten effektforsterker eller forforsterker/Pre-amp.. :)


    Hvilken vil "farge lyden" minst?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.788
    Antall liker
    21.332
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så, enten effektforsterker eller forforsterker/Pre-amp.. :)


    Hvilken vil "farge lyden" minst?

    nei, du trenger ikke effektforsterker når du har aktive høyttalere.

    du trenger en forforsterker, eller en cd-spiller med volumkontroll.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Så, enten effektforsterker eller forforsterker/Pre-amp.. :)


    Hvilken vil "farge lyden" minst?
    Yamaha wxc-50 er et tips til en funksjonell, god og rimelig løsning til preamp og dac. Ble grundig blindtestet av svenske Ljudtekniska Sällskapet i det siste nummeret av magasinet deres. De mente at den var helt transparent, altså de klarte ikke finne noen som helst farging av lyden når de satte den inn i systemet sitt.
     
    Sist redigert:

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    nei, du trenger ikke effektforsterker når du har aktive høyttalere.

    du trenger en forforsterker, eller en cd-spiller med volumkontroll.
    CD spillere med "standard volumkontroll på fronten" ser jeg få av... er det noen som har det via Fjernkontrollen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så, enten effektforsterker eller forforsterker/Pre-amp.. :)


    Hvilken vil "farge lyden" minst?
    Yamaha wxc-50 er et tips til en funksjonell, god og rimelig løsning til preamp og dac. Ble grundig blindtestet av svenske Ljudtekniska Sällskapet i det siste nummeret av magasinet deres. De mente at den var helt transparent, altså de klarte ikke finne noen som helst farging av lyden når de satte den inn i systemet sitt.


    Den mangler vel Tidal?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Så, enten effektforsterker eller forforsterker/Pre-amp.. :)


    Hvilken vil "farge lyden" minst?
    Yamaha wxc-50 er et tips til en funksjonell, god og rimelig løsning til preamp og dac. Ble grundig blindtestet av svenske Ljudtekniska Sällskapet i det siste nummeret av magasinet deres. De mente at den var helt transparent, altså de klarte ikke finne noen som helst farging av lyden når de satte den inn i systemet sitt.


    Den mangler vel Tidal?
    Står at den støtter Tidal på hjemmesiden til Yamaha, i hvert fall.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har vært igjennom en stort antall høyttalere. Dem jeg husker mest er de litt mindre sakene.

    Nå har jeg lyst til å teste ut en "Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler".

    Den behøver ikke være de minste og må ha en hvis kapasitet til å spille "høyt".

    Søker anbefalinger fra noen med erfaringer.

    Skal brukes sammen med Devialet Expert 400.
    Hei Zerostat

    Har du fått testet noen kandidater? Det blir spennende å høre hva du lander på her.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har vært igjennom en stort antall høyttalere. Dem jeg husker mest er de litt mindre sakene.

    Nå har jeg lyst til å teste ut en "Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler".

    Den behøver ikke være de minste og må ha en hvis kapasitet til å spille "høyt".

    Søker anbefalinger fra noen med erfaringer.

    Skal brukes sammen med Devialet Expert 400.
    Hei Zerostat

    Har du fått testet noen kandidater? Det blir spennende å høre hva du lander på her.
    Jobber med saken. Problemet er fortsatt som forventet. Liten kapasitet og bule/laber -bass på dem som allerede er testet. Nytter ikke så langt på min dynamiske musikk. Vektlegger i stor grad mitt inntrykk av bass og kommer ikke til å gå ut med alle negative kandidater. Blir lite seriøst av korte egne preferanser rundt om. Ikke får jeg testet de mest seriøse heller.
     
    Sist redigert:

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært igjennom en stort antall høyttalere. Dem jeg husker mest er de litt mindre sakene.

    Nå har jeg lyst til å teste ut en "Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler".

    Den behøver ikke være de minste og må ha en hvis kapasitet til å spille "høyt".

    Søker anbefalinger fra noen med erfaringer.

    Skal brukes sammen med Devialet Expert 400.
    Hei Zerostat

    Har du fått testet noen kandidater? Det blir spennende å høre hva du lander på her.
    Jobber med saken. Problemet er fortsatt som forventet. Liten kapasitet og bule/laber -bass på dem som allerede er testet. Nytter ikke så langt på min dynamiske musikk. Vektlegger i stor grad mitt inntrykk av bass og kommer ikke til å gå ut med alle negative kandidater. Blir lite seriøst av korte egne preferanser rundt om. Ikke får jeg testet de mest seriøse heller.
    Jeg skjønner at ønsket er stativhøytaler, har hatt det selv. Men en gulvstående tar jo ikke opp særlig mer plass på gulvet. Får man ikke mer lyd for pengene med en gulvstående? WAF og enge ønsker må man selvsagt holde på...!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har vært igjennom en stort antall høyttalere. Dem jeg husker mest er de litt mindre sakene.

    Nå har jeg lyst til å teste ut en "Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler".

    Den behøver ikke være de minste og må ha en hvis kapasitet til å spille "høyt".

    Søker anbefalinger fra noen med erfaringer.

    Skal brukes sammen med Devialet Expert 400.
    Hei Zerostat

    Har du fått testet noen kandidater? Det blir spennende å høre hva du lander på her.
    Jobber med saken. Problemet er fortsatt som forventet. Liten kapasitet og bule/laber -bass på dem som allerede er testet. Nytter ikke så langt på min dynamiske musikk. Vektlegger i stor grad mitt inntrykk av bass og kommer ikke til å gå ut med alle negative kandidater. Blir lite seriøst av korte egne preferanser rundt om. Ikke får jeg testet de mest seriøse heller.
    Jeg skjønner at ønsket er stativhøytaler, har hatt det selv. Men en gulvstående tar jo ikke opp særlig mer plass på gulvet. Får man ikke mer lyd for pengene med en gulvstående? WAF og enge ønsker må man selvsagt holde på...!
    Hvor fornøyd blir man over tid med i bassen fra en "liten" stativer... Det er nettopp dette jeg vil til bunns i. Hvor store "må" de være egentlig... Er stativhøyttalere langt over gjennomsnittet enestående med å kunne sette opp magien...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har vært igjennom en stort antall høyttalere. Dem jeg husker mest er de litt mindre sakene.

    Nå har jeg lyst til å teste ut en "Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler".

    Den behøver ikke være de minste og må ha en hvis kapasitet til å spille "høyt".

    Søker anbefalinger fra noen med erfaringer.

    Skal brukes sammen med Devialet Expert 400.
    Hei Zerostat

    Har du fått testet noen kandidater? Det blir spennende å høre hva du lander på her.
    Jobber med saken. Problemet er fortsatt som forventet. Liten kapasitet og bule/laber -bass på dem som allerede er testet. Nytter ikke så langt på min dynamiske musikk. Vektlegger i stor grad mitt inntrykk av bass og kommer ikke til å gå ut med alle negative kandidater. Blir lite seriøst av korte egne preferanser rundt om. Ikke får jeg testet de mest seriøse heller.
    Jeg skjønner at ønsket er stativhøytaler, har hatt det selv. Men en gulvstående tar jo ikke opp særlig mer plass på gulvet. Får man ikke mer lyd for pengene med en gulvstående? WAF og enge ønsker må man selvsagt holde på...!
    Visuelt så er forskjellen stor. Egentlig får man mye mer god lyd med stativhøyttalere så fremt bassen sitter bra, men dette så ikke bra ut når Zerostat vektlegger bassen så mye i siste innlegg. Jeg synes det burde være helt innafor å si hva som testes, men det er jo hans valg.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvor fornøyd blir man over tid med i bassen fra en "liten" stativer... Det er nettopp dette jeg vil til bunns i. Hvor store "må" de være egentlig... Er stativhøyttalere langt over gjennomsnittet enestående med å kunne sette opp magien...
    Jeg har vært fornøyd i 7 år med "dynamisk musikk" og mange flere blir det. Man kan ikke si dette på generelt grunnlag, da det handler egne preferanser, utstyr og aller mest rom. I et ikke for stort rom spiller Devialet så det braker med stativhøyttalere! Med mektig bass!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tenker at det opptil en viss grense er meningsfullt å lete etter gode og påkostede varianter av stativhøyttalere, men fra et teknisk ståsted vil akilleshelen alltid være kapasiteten i bassen + en del andre mer akustikkrelaterte utfordringer som man rett og slett ikke klarer å unngå/ vanskelig klarer å redusere.

    For mange (meg selv inkludert) er det likevel lett/mulig å leve med slike kompromisser. Det kommer an på hva slags musikk man hovedsaklig spiller. Hvor høyt man spiller. Kanskje også hvor mye man kan leve med betydelige kompromisser og hva slags lyttemønster man har. Det er stor forskjell om man lytter konsentrert eller mer bruker musikk som bakgrunn mens man pusler på med andre ting.

    Dog er bassgjengivelse og kvalitet et tema som nesten alltid skiller og fordrer. Å gjengi bass er muligens noe av det som skiller mest mellom klint og hvete både hva utstyr, teknikk og akustikk angår. Dermed står det for meg som en slags umulig kunst å på den ene siden ønske seg toppklasse kvalitet/kvantitet på bassgjengivelse samtidig som man låser seg til en stativhøyttaler.

    Hvis velger en pragmatisk tilnærming til utfordringen, og ser litt på alternativene hva stativhøyttalere angår: Det mest nærliggende er å stille spørsmålet: 2 eller 3-veis? (Eller mellomløsning 2,5-veis). Vi har allerede sett 3-veis stativvarianter nevnt i tråden. PMC IB2, TAD Compact Ref. One. Bassmessig vil slike løsninger selvsagt muliggjøre bruk av større basselement som gir mer kapasitet og som går dypere.

    En mulig og farbar vei er å vurdere løsningen ut fra et teknisk ståsted. En mindre satelitthøyttaler + stereosuber med aktiv deling er også i sum en 3-veis høyttaler på linje med høyttalere som PMC og TADene som er nevnt. Jeg ser selvsagt at det ikke er 100% direkte sammenlignbart, men fra et mer teknisk ståsted er det mulig å tenke seg at det kanskje ligger en mulighet til å komme nærmere en løsning på problemet?
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    JBL LRS 308.. match dem med LRS 310s subben så får man vel mer enn nok god lyd.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Det er heldigvis nevnt tidligere i tråden ettersom enkelte blir veldig grinete når jeg nevner Paradigm ;) så da får jeg også anbefale Persona B. Har ikke hørt denne modellen, men har hørt på 9H daglig siden i sommer og fra 400Hz og opp så er de nok relativt like. Denne har også fått veldig god anbefaling i test, som resten av serien har. Tviler på at du finner noe bedre av stativtalere med normal størrelse

    Persona B.jpg


    Vurderte selv også en helt annen type taler; Dutch & Dutsch 8C, har er det langt mer membran og i bassen kan nok denne konkurrere med de fleste gulvstående, vil sannsynligvis overgå de fleste også ettersom den er aktiv.

    Dutch & Dutch 8C.jpg


    Den eneste jeg har hørt av småtasser som jeg liker er Raidho Acoustics C-1.2, fantastisk liten sak med rett elektronikk

    Raidho-C1-062-1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn