Langside eller breddeside?

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Da blir det nytt rekkehus på meg til nyåret...... Har da selvfølgelig sørget for en stue nummer to som blir dedikert til kino 😁
Ikke 100% sikker på målene enda. Men blir ca 30m2 tipper ca 7m langt og ca 4,2m bredt..... Har forstått at langsiden skal være best..... Men tror det blir mest hensiktsmessig på breddeside i dette rommet. Er det stor forskjell? Det blir 7.2.4 system 🤩
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.992
Antall liker
20.129
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Da blir det nytt rekkehus på meg til nyåret...... Har da selvfølgelig sørget for en stue nummer to som blir dedikert til kino 😁
Ikke 100% sikker på målene enda. Men blir ca 30m2 tipper ca 7m langt og ca 4,2m bredt..... Har forstått at langsiden skal være best..... Men tror det blir mest hensiktsmessig på breddeside i dette rommet. Er det stor forskjell? Det blir 7.2.4 system 🤩
jeg er et rom som er bittelitt større i begge retninger. Og hos meg så spiller det definitivt best med høytalerene på kortveggen. Et 7.2.4 system krever også plass bak sofa. Jeg hadde gått for kortveggen.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Kjellerstuen blir det som står pluss de to små soverommene..... Ca 30m2. Og trappen kommer jo der som den står. Tror ikke jeg kommer til å kle igjen opp til trappen.....
Må evt lage en falsk vegg da 1 meter foran toalett og vaskerom om jeg skal bruke kortsiden.....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Sto foran samme dilemma.....fordelen med langside er at du vil få bra lyd umidddelbart uten akustisk behanding. Gikk for langside når jeg kjørte 7.1, men når jeg nå skal kjøre 9.2.4 skal jeg snu hele greia til kortside for å intergrere tak høyttalere og surround back mye bedre. På bekostning av dyp bass. Så må jeg regne med endel behandling av 1. refleksjon.
Du kan nok rom korrigere deg ut av endel, og kompensere med subbene. Blir det mye spilling i stereo?
 
Topp Bunn