Lange kabler

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hva slags høytalerkabler kan tåle ett 10meter strekk frem til 104db følsomme høytalere og levere signalet tysst?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hos meg gir tettflettede kabler minst støy.
f.eks. kimber 8tc.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Akkurat, takk for tips. Tror du de overlever 10m?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tør jeg ikke si for sikkert.
men er du plaget av støy, da?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
tør jeg ikke si for sikkert.
men er du plaget av støy, da?
Kun når jeg prøvde med 10m kabler ;D
Ny plassering og ønsker og kunne ha elektronikken vekk fra alteret

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vermin skrev:
Hva slags høytalerkabler kan tåle ett 10meter strekk frem til 104db følsomme høytalere og levere signalet tysst?
Gå for en kabel med lav kapasitans og heller høyere serieinduktans. Det er sikkert mange merker og modeller som passer, men lydmessig ypperlige kabler som f.eks Naim NAC A5 og Linn K20 er laget for strekk på minst 15 meter uten å stresse utgangstrinnet i effektforsterkeren med unødvendig mye kapasitans.

Hvis du vil ha skjerming for optimal støyskjerming, og allikevel bibeholde de fine LCR-verdiene fra Linn/Naim-kablene som mange effektforsterkere liker og yter best med, så anbefaler jeg å sjekke ut de aldeles glitrende gode Chord Epic Twin.

Mvh Vidar P

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Vidar P skrev:
Vermin skrev:
Gå for en kabel med lav serieinduktans. Det er sikkert mange merker og modeller som passer, men lydmessig ypperlige kabler som f.eks Naim NAC A5 og Linn K20 er laget for strekk på minst 15 meter uten å stresse utgangstrinnet i effektforsterkeren med unødvendig mye kapasitans.

Hvis du vil ha skjerming for optimal støyskjerming, og allikevel bibeholde de fine LCR-verdiene fra Linn/Naim-kablene som mange effektforsterkere liker og yter best med, så anbefaler jeg å sjekke ut de aldeles glitrende gode Chord Epic Twin.

Mvh Vidar P
Takk, hvem forhandler Chord?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, sist jeg sjekket så var det Maxwell.  http://www.maxwell.no/

Epic Twin har pleid å være deres rimeligste skjermede kabel for lange strekk (sjekk hjemmesiden under for oppdatert modellrekke), noe som burde passe deg utmerket, uten at jeg vet hvilket utgangstrinn som sitter i forsterkeren som skal drive dette.

For svært sinnrike no-nonsense svar på kabelspørsmål, basert på teknisk ingenørmessig knowhow, så er det av og til en veldig god ide å spørre seg for hos teknisk support hos Chord; du finner de under "Cable Doctor"-linken på deres hjemmeside; de baserer selvsagt evt konkrete anbefalinger på egne produkter, men det må man jo regne med siden de driver forretning som de skal leve av de også; men du får alltid hensiktsmessige svar;

http://www.chord.co.uk/

I et marked av mye og mangt av rart og "mystisk" på kabelfronten som noen ganger kan minne om en endeløs ørken, så er Chord en virkelig og ekte oase av sunn teknisk ingenørmessig knowhow, ikke bare en vannspeiling av det.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vermin skrev:
AZ Absolute har garantert kvalitetene, Absolute er de beste kablene jeg noensinne har hørt, både mht signal- og høyttalerkabler.
Lav induktans, etc:
http://www.acousticzen.com/white_paper.html

Men prisen taler nok imot når det er snakk om 10 meter! 8)
Absolute koster i utgangspunktet $2900 for 8 fot, og + $260/fot ekstra; dvs 30 fot blir $8600 :eek:
Men tror nok de kan prutes ned til ca 60 -70% (er min erfaring).
Men 40 000 kr for høyttalerkabler............?? ::)

Mvh

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Vermin skrev:
Gå for en kabel med lav serieinduktans. Det er sikkert mange merker og modeller som passer, men lydmessig ypperlige kabler som f.eks Naim NAC A5 og Linn K20 er laget for strekk på minst 15 meter uten å stresse utgangstrinnet i effektforsterkeren med unødvendig mye kapasitans.

Mvh Vidar P
En kabel som Naim Naca5, med to lange parallelle ledere; vil ikke den ha høy kapasitans og lav induktans?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei det er måter å redusere kapasitans på; denne er jo i parallell og parallellkapasitansen kan være lav f.eks som følge av avstanden mellom lederne. Se på whitepapers for slike kabler, så ser du verdiene. Akkurat eksempelet med NAC A5 som du nevner er jo en kabel som er spesielt laget for lav kapasitans/høy induktans. Samme med Linn-kablene jeg nevnte.
Induktansen er seriell, og verdiene der er avhengig av lengden på kabelen. Det er derfor enkelte forsterkere (uten induktansbuffering på utgangen) gjerne vil ha kabler med en viss lengde.

Edit; det snek seg inn en trykkfeil i innlegget mitt som du linket, jeg har rettet det.

He er f.eks data på en Linn K20 kabel;

Specifications
Cable 2-Core dumbell wire
Core 4 mm sq.
Strand 56 strands 0.3 mm copper
Insulation Grey PVC
Impedance 0.005 ohm per metre
Capacitance 16pf per metre at 1KH (typical value)
Inductance 0.93 mh per metre 1KH (typical value)
Mvh Vidar P

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hva med Xindak FS serien da? Har ikke de utrolig lav kapasitans?

mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zindak finnes nepope i slike lengder uansett , men det er jo ikke mumulig at de kan spsialbestilles.......så spørs det om Vermin gidder å vente på specialorder fra Kina da....He he.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Forresten Vermin....har du gitt opp Rasmussen sølvet ? Bestillte ikke du en hel del har for triwiring? ...ES

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Hva med Townshend Isolda kabler, de er DCT behandlet, og de påstår at lengden på deres kabler ikke foringer lyden, de påstår også at der ikke vil være forskel på lyden om du har 2 forskellige lengder, foreks 2m + 10m ?
Kunne ha tenkt meg å hørt på disse. Noen som har hørt de ?

Mvh. Tom-Erik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tom Erik; man trenger da visserlig ikke å cryo-behandle (DCT) kabler for at lengden ikke skal medføre hørbare forskjeller; denne behandlingen påvirker vel neppe slikt (bare spør utgangstrinnet i effektforsterkeren din!); det er vel helst helt veldig målbare aspekter (ie LCR-parametre) ved kablene som påvirker slike ting!

Ikke for det; jeg har da ikke noe imot Townshend kabler, det lille jeg har hørt fra denne produsenten er da virkelig spot-on hva fokus på musikalsk ytelse angår. Om man liker Towshend eller ei er en annen sak, som med all annen hifi.

Mvh Vidar P

Topp Bunn