lange ht-kabler..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
972
Torget vurderinger
7
Vil dette forringe kvaliteten i et 2-kanals hi-fi oppsett? Mener å huske at jeg har lest at ht-kabler kan være lange, mens signalkabler bør være korte..

Er snakk om 10-15 meters kabler

ps. oops.. så at det fantes en kabelavdeling her nå.. hehe.

N

nb

Gjest
Du kan jo gå opp på tverrsnittet når du øker lengden, da kan i alle fall resistansen holdes under kontroll.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det spørs vel på typen kabel og på utgangstrinnet på effektforsterkeren det da.
Det skulle ikke forbause meg om kabler med lav kapasitans og (følgelig) høy induktans fungerer bra over lengre strekk. Jeg er ikke like sikker på at dobling av tverrsnitt (som ved f.eks dobling av kabel) alltid vil være like bra; selv om impedansen i kabelen halveres, så vil kapasitansen dobles. Ikke sikkert det er så lurt over lange strekk, med kabler som har høy kapasitans iallefall. Men med kabler som IKKE har det, så er det vel neppe noe særlig poeng.
F.eks så kan man uten nevneverdig tap av lydkvalitet bruke 20 meter strekk med Naim NAC A5 på Naim effektforsterkere, noe som bør indikere at enkelte forsterker-kabelkombinasjoner gjerne kan brukes over lange strekk.

Mvh Vidar P

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
972
Torget vurderinger
7
Akkurat. For å være helt ærlig her, så skjønte jeg ikke så mye.

induktans og kapasitans er nye begreper jeg aldri har satt meg inn i:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å gjøre det helt enkelt; noen ganger går det bra med lange kabelstrekk uten negativ lydeffekt, andre ganger ikke :)

Så blir det opp til deg om du vil sette deg inn i det; du er i så fall ute etter en kabel med lav kapasitans; og om du kan kombinere det med lav motstand så er jo det enda bedre; men ikke alltid så lett siden LCR-forhold i kabler typisk står i motsetningsforhold til hverandre.

Ikke rart kabeldesignere forsøker å vri seg unna fysikkens lover ved å tvinne, flette, bøye og tøye :)

Mvh Vidar P

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Det er bedere med lange signalkabler enn høytalerkabel, og aller helsr ballansert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.927
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det spørs vel på typen kabel og på utgangstrinnet på effektforsterkeren det da.
Det skulle ikke forbause meg om kabler med lav kapasitans og (følgelig) høy induktans fungerer bra over lengre strekk. Jeg er ikke like sikker på at dobling av tverrsnitt (som ved f.eks dobling av kabel) alltid vil være like bra; selv om impedansen i kabelen halveres, så vil kapasitansen dobles. Ikke sikkert det er så lurt over lange strekk, med kabler som har høy kapasitans iallefall. Men med kabler som IKKE har det, så er det vel neppe noe særlig poeng.
F.eks så kan man uten nevneverdig tap av lydkvalitet bruke 20 meter strekk med Naim NAC A5 på Naim effektforsterkere, noe som bør indikere at enkelte forsterker-kabelkombinasjoner gjerne kan brukes over lange strekk.

Mvh Vidar P
Eg har prøvd ein del samanlikningar for ein del år sidan. Då var mi subjektive oppleving at ved like kablar er det betre med lange signalkablar og korte høgtalarkablar enn det motsette. Dette varierte lite med valet av effektforsterkar, men ved samanlikningar mellom "Le Tube", ARC SP 10 og NAD 1020 (rein preampdel), var det relativt stor skilnad. Le Tube var svært var for lange signalkablar, medan dei to andre ikkje "brydde seg" i særleg grad, uansett kva effektforsterkar eg brukte dei saman med.
Eg er tilbøyeleg til å seie at det er mest kostnadseffektivt å bruke pengane på signalkablane, medan høgtalarkablane bør vere så korte som råd. Sats gjerne på monoblokker om du kan.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eg har prøvd ein del samanlikningar for ein del år sidan. Då var mi subjektive oppleving at ved like kablar er det betre med lange signalkablar og korte høgtalarkablar enn det motsette.
Det er min opplevelse av det også; men det varierer som du sier med preamp ift signalkabler, og effekttrinn/kabeltype ift ht-kabler.
Siden Montesi lurer på om han kan bruke lange ht-kabler, så er det relevant å tilføye at hans pre definerer hvorvidt han kan bruke lengre signalkabler istedet; men dersom han har et stereotrinn (Edison 60) så har han knapt særlig valg vanligvis.

All den tid lange signalkabler generelt er bedre enn lange ht-kabler, og all den tid dette varierer fra design til design når det gjelder kabler OG forsterkere, så er det umulig å gi et generelt (og pålitelig) svar på hva som vil gi best resultat i et spesifikt tilfelle.

Generelt kan man si at; enkelte kabeltyper er laget for å fungere godt over lange strekk (ie lav kapasitans), som f.eks NAC A5 og Linn K20/K400. Andre fungerer klart bedre på korte strekk (f.eks Litz/HyperLitz-typer).

Mvh Vidar P

Topp Bunn