Hei Mclaren
Artig å lese at du vurderer Defender. Om du blir fornøyd med en slik bil avhenger nok veldig av hva du forventer av den og behovene dine mtp. bil.
Ift driftsikkerhet tror jeg en Defender fra ca år 2000 er noe av det bedre du kan investere i. Det ble antydet i et innlegg over her at det var synd at motoren i disse er elektronisk styrt. Dette er i beste fall en misforståelse. Td5, som denne 2,5 liters motoren heter, er et veritabelt smykke og noe av minst problematiske, mest driftsikre og mer potente du kan finne under panseret på disse bilene. I tillegg er den ekstremt lett å skremme opp og har en fin gange. Mekanisk er TD5 Defenderen bygget opp som alle 90/110/Defender; bokset ramme, stive aksler, låsbar senterdifferensial, konstant firehjulstrekk, høy og lavserie og femtrinns hovedkasse. Vel utprøvd og fungerende.
Defender er ikke en bil i vanlig forstand, den må sees på som et arbeidsredskap med ekstremegenskaper ift fremkommelighet og nyttelast. Bilen er bygget og ser ut som den gjør pga dette. Alt annet er og har alltid vært sekundært. Den er basert på evolusjon over 6 tiår med en i bilverdenen ekstremt konservativ utskiftingstakt og modellpolitikk. I prinsippet er en 2009 modell den samme bilen som ble solgt i 1958. Eneste grunnleggende forskjell er overgangen fra bladfjærer til spiralfjærer i 1983.
Toppfarten er lavere enn du tror, komforten skal jeg si lite om, varmeapparatet holder så vidt om du lever i UK om vinteren, den velter garantert i elgtesten, den krenger så du risikerer sjøsyke i svinger, den har ikke airbags, deformasjonssonen er i den andre bilen og den er dyrere å kjøpe enn andre sammenlignbare kjøretøyer.
Det jeg prøver å si er at om du har de samme forventninger til denne som du hadde til din forrige bil, blir du sannsynligvis skuffet.
Om du ikke har forstått det elsker jeg disse bilene!!