Land Rover Defender

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg vurderer sterkt og bytte min BMW 520 i en defender.

Makan til idiotsikker bil som alltid kommer seg frem hele året, lite feil og bruksgjenstand skal man lete lenge etter.

Da får det heller være det samme med litt komfor.

Er det noen her som har erfaring med denne bilmodellen?

Jeg vurderer en fra rundt 2000 tallet da til rundt 200.000,-

McLaren

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vel, Land Rover er kjent for svært hyppige verkstedbesøk. Så spørs det da, vil du kjøre bil eller ha bilen på verksted med feil og dyre regninger?

BMW er da vel rimelig driftssikkert?

Skal ihvertfall ikke noen engelsk bil innom mitt hus...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Defenderen er vel den "beste" Landroveren i forhold til verkstedbesøk - mindre mikkmakk som kan gå til h*.

Johan-Kr

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Surf litt på dinside/bil , bilnorge, rust og svenskbilprovning, og du vil set at det ikke akkurat er mange bilmerker man kan stole på kvalitetsmessig,hvis man skal ha dem noen år etter at de var nye.

Har akkurat vurdert en brukt svenske,men slo det fra meg når jeg sammenlignet statistikken med min Toyota. Svensken er en deilig, nydelig bil, som er god å sitte i og som ikke ruster ,men som slipper ikke unna diverse feil, nokså gjennomsnittlig egentlig, og det er ikke godt nok for meg. Jeg får forstette å kjøre min kjedelige trygge gamle japaneser... :-\
Landrover er noe av det værste mht kvalitet så vidt jeg la merke til sammen med Chrysler ,Fiat,Renault :eek:

Så i hvilken sammenheng Landrover er idiotsikker vet jeg ikke helt, du har vel vei fram til eventuell hytte? eller liker du bare å kjøre i skauen for gøy? ;)

Landrover ligger på 241 plass av 278 biler med 3 ganger mere feil enn BMW 5 serie som er på 35 plass. Så jeg vet ikke om Landrover vil bli et vellykket bytte...Men noen ganger betyr følelser mer enn fornuft ref Vinyl vs CD.

Beklager å ødelegge gleden for deg, men tenk ikke bare med hjerte ved bilkjøp, det kan spare deg for endel frustrasjon i ettertid. ::)

mvh
Sleiven
Ikke-bil-entusiast.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Defender er i en helt annen kategori enn Range Rover/Freelander, men har ikke sett noen feilstatistikk, så skal ikke uttale meg særlig bastant. Hva med Toyota Land Cruiser? Der får du både feilfri bil, fremkommelighet og komfort. (Men hva slags Land Cruiser man får for 200.000 vet jeg ikke.)

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Jeg hadde en 2003 modell. Kjørte feilfritt med den i 2år og 100000km. Mest driftssikre bilen jeg har hatt. Har ellers hatt Mercedes, Nissan, Toyota, Ford og Chevrolet i div varianter. De fleste at disse var dessverre nye. Har kasta bort mye penger der...

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
457
Sted
Bergen
Freelander kan ikke sammenlignes med en ekte Land Rover. Helt annen type bil og konstruksjon. En Defender er svært enkel, meget solid og lite kan gå i stykker.

V

vredensgnag

Gjest
En Defender er et godt kjøp. Har kjørt noen helt ville veier med en med TD5 motor, og det gikk helt greit.

Liker biler der du kan bruke slegge for å rette ut bulker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.493
Torget vurderinger
0
Har ( som en få på HFS ? ) i lang tid vært eier av et Land Rover produkt, en Range Rover med bensin V8.
Pt så står den, mer som følge av at jeg ikke har hatt tid til å fikse den og heller ikke har prioritert den jobben enn som følge av at det er så veldig vanskelig å gjøre det. Kjøpt ny "bruksbil" har jeg også. ;)

Med unntak for Freelander som jeg har minimal kjennskap til så er Land Rovere, inkludert Range Rover svært "enkle" biler. Grovt sagt er det meccanosett med motor. De er konstruert for å kunne driftes og vedlikeholdes med meget enkle midler ute i bushen. De nyere modellene har (dessverre) datastyring av motorene og trenger derfor diagnoseverktøy hvis noe i motorstyringen går i stykker. Finnes selvsagt løsninger for slikt også. Range Rover er svindyr å sette på verksted, sikkert fordi som tidligere nevnt at bilen er så dyr at verkstedene regner med at har du råd til bilen, har du også råd til å betale verksmesterens sydenferie.

Deler til Land Rover kjøper man fra UK selv og slipper unna med ganske så hyggelig prisnivå, og som sagt så er de "basic bil" og ikke noen stor heksekunst å skru på. De jeg kjenner som har Defender er samtlige godt fornøyd og elsker bilene sine, - men vi er ikke helt "gode i hodet", gærninger hele hurven! ;D Folk som synes det er gøy å kjøre fast bilen i et gjørmebasseng kan jo ikke sies å være helt vel bevart.

Du bør ta kontakt med Norsk Land Rover Klubb, www.nlrk.no og derfra vil du sikkert få gode råd om hva du bør være ops på med disse bilene. Prisnivået på Land Rovere som selges innen klubben synes også være noe mer edruelig enn det du finner på Finn eller hos forhandlere.

Til slutt, mer enn 80% ( husker ikke helt nøyaktig ) av alle, absolutt alle, Landrovere som noensinne er produsert er fortsatt "i live". Ikke mange andre bilmerker, bortsett fra Rolls Royce kan vise til slik statistikk. ;D

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Hei Mclaren
Artig å lese at du vurderer Defender. Om du blir fornøyd med en slik bil avhenger nok veldig av hva du forventer av den og behovene dine mtp. bil.
Ift driftsikkerhet tror jeg en Defender fra ca år 2000 er noe av det bedre du kan investere i. Det ble antydet i et innlegg over her at det var synd at motoren i disse er elektronisk styrt. Dette er i beste fall en misforståelse. Td5, som denne 2,5 liters motoren heter, er et veritabelt smykke og noe av minst problematiske, mest driftsikre og mer potente du kan finne under panseret på disse bilene. I tillegg er den ekstremt lett å skremme opp og har en fin gange. Mekanisk er TD5 Defenderen bygget opp som alle 90/110/Defender; bokset ramme, stive aksler, låsbar senterdifferensial, konstant firehjulstrekk, høy og lavserie og femtrinns hovedkasse. Vel utprøvd og fungerende.

Defender er ikke en bil i vanlig forstand, den må sees på som et arbeidsredskap med ekstremegenskaper ift fremkommelighet og nyttelast. Bilen er bygget og ser ut som den gjør pga dette. Alt annet er og har alltid vært sekundært. Den er basert på evolusjon over 6 tiår med en i bilverdenen ekstremt konservativ utskiftingstakt og modellpolitikk. I prinsippet er en 2009 modell den samme bilen som ble solgt i 1958. Eneste grunnleggende forskjell er overgangen fra bladfjærer til spiralfjærer i 1983.

Toppfarten er lavere enn du tror, komforten skal jeg si lite om, varmeapparatet holder så vidt om du lever i UK om vinteren, den velter garantert i elgtesten, den krenger så du risikerer sjøsyke i svinger, den har ikke airbags, deformasjonssonen er i den andre bilen og den er dyrere å kjøpe enn andre sammenlignbare kjøretøyer.

Det jeg prøver å si er at om du har de samme forventninger til denne som du hadde til din forrige bil, blir du sannsynligvis skuffet.

Om du ikke har forstått det elsker jeg disse bilene!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.493
Torget vurderinger
0
b@s skrev:
Det ble antydet i et innlegg over her at det var synd at motoren i disse er elektronisk styrt. Dette er i beste fall en misforståelse. Td5, som denne 2,5 liters motoren heter, er et veritabelt smykke og noe av minst problematiske, mest driftsikre og mer potente du kan finne under panseret på disse bilene.
Jeg har bensinmotor, og den styres av en smule PC som ligger under passasjersetet framme. :eek:

b@s skrev:
Om du ikke har forstått det elsker jeg disse bilene!!
Skjønner egentlig ikke hvorfor, men det gjør jeg også. ;D

Den eneste nye bilen jeg kunne kjøpe og ta med hjem uten å diskutere med fruen først, og likevel bli tilgitt, ville være en ny Range Rover. Hun er generellt uinteressert når det kommer til bil, men Land Roveren er hun glad i! ;)

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Gelandewagen er en fremragende terrengbil. Den ble i sin tid lansert som en konkurrent til daværende Range Rover Classic (1970-1995). Om en studerer disse fra undersiden er det langt mer som ligner enn skiller. RRC har mykere, mer føyelig fjæring, mens G har sperrer på aksler. Begge løsninger har fordeler og ulemper både i terreng og på landevei. Nyere G wagen fåes vel med luftfjæring slik RR har hatt tilgjengelig siden 1992.

Drivverk, aksler og hjuloppheng i Defender ble i sin tid for en stor del hentet fra RRC.

En grei indikator på hvilke primæroppgaver slike biler er tiltenkt fra fabrikant kan være å se på nyttelasten deres. RRC og G ligger på ca 500-600 kg, mens D ligger på drøye tonnet.

Slik jeg oppfatter det har G aldri vært en direkte konkurrent til Defender da denne i mye større grad er myntet på utility segmentet, og med lite fokus, som jeg nevnte over, på creature comforts. At D er blitt et designikon og in blant motebevisste gjør vel muligens at den alikevel appelerer til mange av de samme menneskene.

Min erfaring er vel at det er relativt få som har behov for og fullt ut nyttigjør seg egenskapene i disse kjøretøyene.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
520 kommer seg frem greit, men det er ikke i nærheten av en defender.

Jeg må få prøvekjørt litt defender så kanskje jeg blir frelst/skremt.

McLaren

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.298
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
H1 siden du SKAL frem likevel 8)
imo
mvh

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
McLaren skrev:
520 kommer seg frem greit, men det er ikke i nærheten av en defender.

Jeg må få prøvekjørt litt defender så kanskje jeg blir frelst/skremt.

McLaren
Defender er en elsk eller hat bil!

Jeg hadde min i to år, og den har satt varige men i min sjel...
Elsket den bilen! Det var aldri noe spørsmål om man kom frem... Brukte den bl.a til ved henting i skogen... Samt til transport av personer og hunder i forbindelse med redningshund arbeid. Kom frem der hvor både Patrol, LandCruiser og G-wagen ble stående fast...
Trang i førerhuset, og bråkete... Spesielt med kappellet på(hadde pick-up). Ikke er den rask og ikke er den komfortabel... Men to år og 100000km... Savner den bilen! Solgte den da jeg trengte flere seter og ikke har redningshund noe mer.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Min Land Rover het bare 86, og den var gammel.
Den var morsom, og den kom frem, men var et helvete på glatt føre.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har en -63 mod. 109 pick-up diesel......mer traktor enn bil. ;D
Har og har hatt masse glede av den. Veslefrøkna i heimen elsker den. :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.407
Torget vurderinger
4
Stiat fra Rolf Hauge (ikke hørt om hauge bil?) om en freelander han har til salgs:

99 Land Rover "Freelander" 1,8 med skinn, luke, hengerfeste og AC.

Motoren har stoppet. Derfor selges bilen med defekt motor.

Bilen har fine farger med matchende sort hudinteriør. Usedvanlig "hel og pen" i karosseriet. Lav kilometerstand gjør ikke saken verre.

Voksenkjørt av en flott "småfrekk" kvinne i sin beste alder. Dette er bilen svært mange kvinner elsker. Det er noe med disse "Freelanderne" som appellerer til det motsatte kjønn. Ikke vet jeg hva men noe er det. Personlig ser jeg på disse bilene som søppel. Fordi motorene er av dårlig "generell" kvalitet. Toppene går ofte til helvete. Det er også en mulig feil her, med tilbehør.

Jeg vil fraråde deg å kjøpe en slik biltype om du ikke svømmer i tusenlapper. Eller ikke kan skru bil selv. Det sistnevnte tror jeg vil spare nattesøvnen. Svartmale denne bilmodellen helt er kanskje å ta i noe. Men uten fingerferdigheter på øverste hylle ville jeg fortsatt holdt meg langt unna. Har du derimot "disse evnene", kan du jo prøve å riste liv i denne " engelske djevelen", om interessen er der..

Prisen er satt lav for at "du med evner & vilje & interesse" skal bite på..

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.613
Må bare si meg enig med b@s over, Defender er en bil man enten elsker, eller ikke forstår vitsen med. Har kjørt flere titusen kilometer i TD5 i alt fra latinamerikansk jungel til nordafrikansk ørken og balkanske vinterfjell. Nei, den er ingen komfortabel SUV eller kan matche åpenbare japanske konkurrenter på vinterføre (husk at den er designet for (tidligere) britiske kolonier), men likefullt; hvilken bil med sjel!!

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Enten du går til anskaffelse av en Defender eller ikke kan jeg sterkt anbefale deg et kjørekurs hos Land Rover Experience www.lre.no
I tillegg til at det er utrolig lærerikt, er det og utrolig gøy.
Du får sammen med en profesjonell instruktør prøve ut og lære korrekt kjøreteknikk i alle typer terreng . Mange av disse traseene er vanskelig farbare også til fots. Bakker brattere enn Holmenkollen, gjørme til knes, halvmeterdype hull i veien, forsere gjennom halvmeterdypt vann , over bruer lagd av to tømmerstokker m.m.

Om du ser på youtube linken på hjemmesiden får du en liten forsmak.......

Om du ikke er en Defender fan fra før er det vanskelig å komme derfra uten langt fremskreden Landroveritis (sykdomslignende tilstand kjennetegnet ved at pasient blir tilnærmet besatt av Land Rover, tilbøyelighet til alltid å velge dårligst mulig vei, setter seg fast med overlegg, snakker mer eller mindre usammenhengende om LR til alle i umiddelbar nærhet samt tvangsmessig hilsing på alle andre Land Rovere han ser langs veien)

Lykke til! ;)

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Ja, kanskje en UAZ kan være noe :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Lada Niva er vel en relativt god 4x4 rent fremkommelighetsmessig?

McLaren

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om du trodde Land Rover og annet slukte drivstoff, så tro igjen. De blir selve bildet på nøysomhet, sammenlignet med en Lada Niva...

Johan-Kr

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hva kan man forvente i forbruk av en Defender da??

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
Gunzi skrev:
Hva kan man forvente i forbruk av en Defender da??
Fra 1 til 4/5 liter på mila...
Ved vanlig kjøring på vei lå min på ca 1l på mila... 4/5 ved kjøring på traktorveier og lett terreng med lavgir... I tøft terreng 1. og 2. gir lav blir det nok litt ekstra ;)

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
McLaren skrev:
Lada Niva er vel en relativt god 4x4 rent fremkommelighetsmessig?

McLaren
Niva er ingen dårlig bil i terreng. Relativt lav vekt, kort akselavstand. lite overheng foran og bak er et greit utgangspunkt for en terrengbil. Samme "oppskriften" har jo Suzuki 413 som heller ikke er håpløs i terreng.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fenalaar skrev:
Om du trodde Land Rover og annet slukte drivstoff, så tro igjen. De blir selve bildet på nøysomhet, sammenlignet med en Lada Niva...

Johan-Kr
Freelanderen min går på 0,8 ved langkjøring, syns det er akseptabelt.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ser at Freelander stadig blir nevnt her. Dette kjøretøyet deler kun merkenavn (dessverre :'() med Defender,
Freelander har ingenting med en ekte Land Rover og gjøre. 8)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.493
Torget vurderinger
0
BHO skrev:
Ser at Freelander stadig blir nevnt her. Dette kjøretøyet deler kun merkenavn (dessverre :'() med Defender,
I "hard core" Landrover miljø omtales Freelander kun som "Homseroveren". ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
BHO skrev:
I "hard core" Landrover miljø omtales Freelander kun som "Homseroveren". ;D
I Dagens Næringsliv i dag står det at Toyota Urban Cruiser og Land Cruiser er egnet til det som blant homsene kalles "cruising". Sjeldent jeg ler av biltester men jeg gjorde det i dag.

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
BHO skrev:
Dersom en definerer LR som dedikerte terrengbiler er nok dette riktig. Freelander var LRs første modell som var tiltenkt et bredere marked og gjennom flere år var den Europas mest solgte bil i sin klasse og var/er en kjempesuksess for LR.
Det blir helt feil å sammenligne Freelanderen med f.eks Defender og så avfeie bilen.

Om du sammenligner den med andre "softroadere" har den lite å skamme seg over. Som terrengbil feier den alle andre i dette segmentet av banen. For de som så videoen fra LRE; Freelander2 er brukt i alle hindre vist i denne.......

Som bil til vanlig bruk på fortrinnsvis landevei med en glatt hyttevei i ny og ne vil uten tvil F være et fornuftig alternativ. Som terrengbil vil den komme til kort i noen typer terreng pga lavere bakkeklaring og manglende lavserie.
Det er imidlertid ikke vanskelig å finne terreng der en Freelander vil kunne komme frem og en Defender ikke.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
b@s skrev:
Det er imidlertid ikke vanskelig å finne terreng der en Freelander vil kunne komme frem og en Defender ikke.
Hæææ....venligst forklar. ::)

Du kan jo også prøve å lese mitt innlegg med len smule ironi i brilleglassa. 8)
Hva er det 98% av verdens befolkning forbinder med en Land Rover?.....tja, det er nok serie/defender det vil jeg tro. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
En kompis satt på en gang.

- Litt støy under akselerasjon.

var kommentaren. 8)

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
BHO skrev:
b@s skrev:

Hva er det 98% av verdens befolkning forbinder med en Land Rover?.....tja, det er nok serie/defender det vil jeg tro. ;D
Typisk eksempel på slikt terreng/underlag kan være bakker i terrenget med dårlig feste f.eks vått gress/leire med fast underlag/snø/is der Freelanders lavere bakkeklaring ikke er en ulempe men dens lavere vekt og mer aggressive TC er en fordel.

Jeg forstod desverre ikke at det du sa om at Freelander ikke hadde noe som helst med ekte Land Rover å gjøre var ironisk ment.

Ellers er vel egentlig diskusjonen om Freelander her et lite sidespor (som jeg har bidratt til...) siden trådstarter vurderte Defender.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
b@s skrev:
BHO skrev:
b@s skrev:

Typisk eksempel på slikt terreng/underlag kan være bakker i terrenget med dårlig feste f.eks vått gress/leire med fast underlag/snø/is der Freelanders lavere bakkeklaring ikke er en ulempe men dens lavere vekt og mer aggressive TC er en fordel.
Du beveger deg bort fra terreng, og over på underlag. ;)

Topp Bunn