Lan over strømnettet

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585815

Noen med erfaring med slike bokser.
Hadde tidligere Mobilt bredbånd hvor jeg kunne plassere routeren hvor jeg ville i huset. Behovet for økt hastighet og stabilitet meldte seg og jeg måtte over på Adsl. Pga høye monteringskostnader for montering i kjelleren ble routeren plassert i etg over.
Har ettpar ting jeg gjerne skulle koblet på som ikke streamer nettverket, Blu-ray spiller og en Tv-tuner.

Spørsmålet er om dette er noe å satse på? Vil disse boksene kunne bringe med seg uønsket støy som vil forplante seg i anlegget?

mvh
Thomas

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg ville i alle fall ikke koblet støykilder til strømnettet uten at det var helt nødvendig.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Vil den støye nevnverdig mer enn pcèn som allerede står koblet på samme kursen? For å ikke snakke om varmeovnen som står i kjellerstuen på samme kursen?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Benytter faktisk slike for å streame til stueanlegget fra server i kjelleren og internett. Opplever ikke dette som en støyfaktor hos oss, men har dog ikke gullanlegg eller gullører.

Dersom de to forskjellige koblingspunktene ikke går på samme faser (trenger ikke å være innenfor samme sikringskurser) så er vil det mest sannsynlig ikke virke. (Må ha to felles ledere mellom punkt A og B.)

Edit: justert ett ord.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hva mente du med det siste punktet? Jeg har ikke samme kurs i kjellerstuen som i stuen over. Da vil det ikke fungere med andre ord?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.781
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg brukte følgende (tilsvarende produkt/samme produsent) tidligere i år:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498596

Jeg hadde dettte satt opp med "pluggen" i pc kroken, tilkoblet routern, og switchboxen i tv stua. Ble brukt til streaming av video. På hver sin kurs. Fikk naturlignok ikke 200mbps da, men tipper jeg fikk ut en 50mbps alikevel. Klarte å streame 720p og 1080p mkv filer i allefall. Men i sommer tok jeg og la TP kabel langs bordkledningen utvendig, og har nå kablet nett. Kabel er og blir best.

Ang støy.. no idea! :(

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Griffenfeldt skrev:
Hva mente du med det siste punktet? Jeg har ikke samme kurs i kjellerstuen som i stuen over. Da vil det ikke fungere med andre ord?
Sorry - dårlig ordvalg etter en lang dag.

Inn til buset og sikrngsskapet er det ofte lagt inn "3-fase strøm" -> Dersom strømkursene i huset er koblet til forskjellige faser, er det særdeles høy sansynlighet for at du ikke får dette til å virke.

Punkt A og B kan gjerne benytte forskjellige kurser, så lenge disse igjen er koblet tl samme faser. Slik er det hos meg, to forskjellige kurser oppe og nede og fungerer utmerket.

Hvorfor ikke kjøpe et sett og heller levere dem tlbake til butikken om du ikke får dem til å virke som tenkt?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Prøve hjemme ser ut til å være et alternativ ja. Alt av det elektriske er så å si nytt fra inntaket og rundt i huset. Nytt sikringskap og 10-12 nye kurser. Hvis det ikke fungerer kan jeg alltids strekke inn nye støpsler fra naborommet hvor jeg har samlet endel blindbokser fra samtlige kurser rundt i huset.

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Hos meg ga dette produkt 3MBps mens mitt trådløse nettverk gir 12MBps, Netgear ble raskt levert tilbake.

N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Noen med erfaring med slike bokser.
Hadde tidligere Mobilt bredbånd hvor jeg kunne plassere routeren hvor jeg ville i huset. Behovet for økt hastighet og stabilitet meldte seg og jeg måtte over på Adsl. Pga høye monteringskostnader for montering i kjelleren ble routeren plassert i etg over.
Har ettpar ting jeg gjerne skulle koblet på som ikke streamer nettverket, Blu-ray spiller og en Tv-tuner.

Spørsmålet er om dette er noe å satse på? Vil disse boksene kunne bringe med seg uønsket støy som vil forplante seg i anlegget?

mvh
Thomas
Har akkurat de boksene, gir rundt 60 Megabit/s stabilt hos meg. Om det elektriske anlegget er nytt eller gammelt tror jeg ikke har så mye å si, det er jo kobberledninger åkke som.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Jeg bruker slikt for å koble Bladelius-spilleren min til nett. Det fungerer helt utmerket.

Roy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.127
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
i nye anlegg bruker de oftest aluminiumsledninger trodde jeg?
ikke for at det skulle gjøre noen forskjell
noen som har målt hva disse enhetene legger igjen av støy på nettet?
mvh
Leif

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Etterhvert som avspillingskjeden min blir konstant, kommer jeg til å koble opp et slikt system. Lurer litt på en Olive 03hd, men det er en annen debatt. Da trenger jeg iallefall en trådet tilkobling for å hente cd cover o.l
Kjøpte en "startpakke" med 2 stk bokser, men fikk selvsagt ikke testet anvendligheten. Trengte 1 til. Leverte det tilbake og venter til jeg har behov for å bygge ut nettverket i huset.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vurderer en slik løsning, men klarer de og streame 1080p knirkefritt eller er det en illusjon?

N

nb

Gjest
pahf skrev:
Vurderer en slik løsning, men klarer de og streame 1080p knirkefritt eller er det en illusjon?
Avhenger jo kun av hastigheten du faktisk får hjemme hos deg. 1080p BluRay i topp kvalitet har vel en bitrate på rundt 40 Mbit/s peak (kun basert på hva jeg har sett spilleren min rapportere bitraten som). Litt overhead trengs sikkert også.

Topp Bunn