Min "mor og datter lampe" har tatt kvelden. Kunne i utgangspunktet tenke med en ny av samme type. Gir bra lys til rommet og har en leselampe i tillegg. Finnes disse med dimmere som ikke støyer i det hele tatt?
|
Skal vi ha diskusjoner rundt kjøleskap, komfyrer, mikrobølgeovner, stavmiksere etc. også der? Sist jeg sjekket var ikke en lampe definert som hifi-utstyr. Tråden kunne gjerne stått under Tech hjørnet men her er det konkrete anbefalinger til lampe som er spørsmålet.Her kan du ta opp alt innen fysisk hi-fi utstyr som forsterkere, høyttalere, cd-spillere osv. Det er også tillatt å diskutere ulike lydformater og saker som omhandler kjøp og forsendelse av hi-fi utstyr.
Forretningsidé: kontakte osram med en pitch om audiofile lyspærer til 7-800 Kr pr. stk.Pink_Panther skrev:Jeg har blitt fortalt at kvaliteten på pæren har innvirkning på brummingen fra dimmeren.
Det er kanskje rett og slett tryggere å velge en lampe uten dimmer?Scrooge skrev:Kvaliteten på pæra har ingenting å si.
Det viktigste er at den har riktig effekt! Sette man inn en 20w pære i stedet for 50w, så kan det derimot avstedkomme problemer i form av økt støy / brum.
Ellers kan elektronikken / løsningen i slike dimmere være av relativt dårlig kvalitet.
De bruker gjerne en triac-styring som kutter deler av sinusen i vekselstrømmen, som i seg selv kan være hørbart.
At de gir støy på resten av nettet i nærheten, skal egentlig ikke kunne skje.
Ellers kan jeg ikke umiddelbart gi deg (orso) noen tips om lamper av det slaget som har andre løsninger enn nevnt.
Si ikke det. Audiofile sikringer kan gjøre vann til vin og flytte fjell om du tror nok på dem. For øvrig gir de sikkert også god eiefølelse ;DBarbaresco skrev:Det er vel ikke mer latterlig enn audiofile sikringer ;D
Man kan ikke dimme LEDBarbaresco skrev:Batteridrevet LED a la hodelykt ville vært safe med hensyn på nettbrum, som er mest å tenke på nært en pickup. Med dimmer er det kanskje støy også fra disse, men uten dimmer er de nok stille.
Nåja, jeg synes ikke du skal gi deg sååå lett?orso skrev:Det er kanskje rett og slett tryggere å velge en lampe uten dimmer?
Kan alltids høre med en elektrikersjappe.
Noen 230V Led kan dimmes med vanlig GL dimmer.De støyer. Det beste er med 0-10v dimming. De støyer ikkePink_Panther skrev:Man kan ikke dimme LEDBarbaresco skrev:Batteridrevet LED a la hodelykt ville vært safe med hensyn på nettbrum, som er mest å tenke på nært en pickup. Med dimmer er det kanskje støy også fra disse, men uten dimmer er de nok stille.
Nå tenker du vel på arbeidslampe nå ;D mvh GuitDecoman skrev:Hvis det står en 300W halogen pære i lampa, så hjelper det å sette inn en svakere 200W pære, det skal i min erfaring da bli mindre støyende men det blir litt mindre lys da.
Godt mulig det, men jeg har altså en LED hodelykt med dimmer ! ;DPink_Panther skrev:Man kan ikke dimme LEDBarbaresco skrev:Batteridrevet LED a la hodelykt ville vært safe med hensyn på nettbrum, som er mest å tenke på nært en pickup. Med dimmer er det kanskje støy også fra disse, men uten dimmer er de nok stille.
Javel?Decoman skrev:Hvis det står en 300W halogen pære i lampa, så hjelper det å sette inn en svakere 200W pære, det skal i min erfaring da bli mindre støyende men det blir litt mindre lys da.