Lampe med dimmer som ikke støyer?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min "mor og datter lampe" har tatt kvelden. Kunne i utgangspunktet tenke med en ny av samme type. Gir bra lys til rommet og har en leselampe i tillegg. Finnes disse med dimmere som ikke støyer i det hele tatt?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Spør en elektriker. Hadde en hjemme en gang som sa at de dyre dimmerne støyer ikke. Så mulig de kan finne noe fett som du kan bytte med?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Skjønner ikke helt hvorfor denne er flyttet til "off topic". Lampe med dimmer som ikke støyer er vesentlig for å ikke forstyrre stereoanlegg og skape støy der. Det har langt mer å si for lyden enn f.eks. kabler i det store og hele gjør. Ettersom det ikke ern noen egen kategori for slikt som dimmere og støy kan jeg ikke se at den ikke bør kunne stå under hifi generelt, eller i hvert fall noe som har med hifi å gjøre og ikke off topic.

Tror temaet er aktuelt for veldig mange hifi-interesserte.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda men
Her kan du ta opp alt innen fysisk hi-fi utstyr som forsterkere, høyttalere, cd-spillere osv. Det er også tillatt å diskutere ulike lydformater og saker som omhandler kjøp og forsendelse av hi-fi utstyr.
Skal vi ha diskusjoner rundt kjøleskap, komfyrer, mikrobølgeovner, stavmiksere etc. også der? Sist jeg sjekket var ikke en lampe definert som hifi-utstyr. Tråden kunne gjerne stått under Tech hjørnet men her er det konkrete anbefalinger til lampe som er spørsmålet.
En generell diskusjon rundt tema dimming og forstyrrelser er noe helt annet.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Det blir vel å dra det litt langt Bambadoo. En leselampe har de fleste ved sofaen i stua, og flere av de kan påvirke lyden betraktelig med støyende dimmere. Problemet med off topic er at du må være logget inn for å lese der. Mange er nok mer eller mindre nesten aldri på off topic og ville da gått glipp av eventuell nyttig info vedrørende dette temaet. Det har ingenting å gjøre blant vin, terror, penisforlengende biler, tråsykler og håndholdte GPSer og gud vet hva..

Når en er på jobb og bare har tid til en liten titt innom, er det pes å måtte logge seg inn for å sjekke om det står noe relevant i forhold til hifi også under off topic.

Tech hjørnet er bedre enn off topic, dersom tråden absolutt måtte flyttes

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere den, men off-topic er helt kurant for min del.

Tenkte i utgangspunktet på støy fra selve lampen, men dersom dimmere kan ha innvirkning på anlegget så er jo også det relevant. De går på samme kurs her.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Dimmere og termostater er i høyeste grad relevant!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.518
Jeg har blitt fortalt at kvaliteten på pæren har innvirkning på brummingen fra dimmeren.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Kvaliteten på pæra har ingenting å si.
Det viktigste er at den har riktig effekt! Sette man inn en 20w pære i stedet for 50w, så kan det derimot avstedkomme problemer i form av økt støy / brum.
Ellers kan elektronikken / løsningen i slike dimmere være av relativt dårlig kvalitet.
De bruker gjerne en triac-styring som kutter deler av sinusen i vekselstrømmen, som i seg selv kan være hørbart.
At de gir støy på resten av nettet i nærheten, skal egentlig ikke kunne skje.

Ellers kan jeg ikke umiddelbart gi deg (orso) noen tips om lamper av det slaget som har andre løsninger enn nevnt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Jeg har blitt fortalt at kvaliteten på pæren har innvirkning på brummingen fra dimmeren.
Forretningsidé: kontakte osram med en pitch om audiofile lyspærer til 7-800 Kr pr. stk. ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke mer latterlig enn audiofile sikringer ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Scrooge skrev:
Kvaliteten på pæra har ingenting å si.
Det viktigste er at den har riktig effekt! Sette man inn en 20w pære i stedet for 50w, så kan det derimot avstedkomme problemer i form av økt støy / brum.
Ellers kan elektronikken / løsningen i slike dimmere være av relativt dårlig kvalitet.
De bruker gjerne en triac-styring som kutter deler av sinusen i vekselstrømmen, som i seg selv kan være hørbart.
At de gir støy på resten av nettet i nærheten, skal egentlig ikke kunne skje.

Ellers kan jeg ikke umiddelbart gi deg (orso) noen tips om lamper av det slaget som har andre løsninger enn nevnt.
Det er kanskje rett og slett tryggere å velge en lampe uten dimmer?

Kan alltids høre med en elektrikersjappe.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Det er vel ikke mer latterlig enn audiofile sikringer ;D
Si ikke det. Audiofile sikringer kan gjøre vann til vin og flytte fjell om du tror nok på dem. For øvrig gir de sikkert også god eiefølelse ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er på utkikk etter ei lita lampe som kan klipses fast til hylla som vinylspilleren står på. Vil gjerne ha dimmer på denne. I vennetråden til Vpi, så jeg en lampetype på et foto som jeg skal se nærmere på - lampa altså... :D

Jeg tenkte at hvis ei lampe med dimmer, plasseres i umiddelbar nærhet av vinylspilleren, kan det kanskje være mulighet for støy..?? Jeg ønsker jo ikke det, bare bedre lys nært vinylspilleren. Synet blir ikke akkurat bedre med årene, har jeg begynt å erfare!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Batteridrevet LED a la hodelykt ville vært safe med hensyn på nettbrum, som er mest å tenke på nært en pickup. Med dimmer er det kanskje støy også fra disse, men uten dimmer er de nok stille.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.518
Barbaresco skrev:
Batteridrevet LED a la hodelykt ville vært safe med hensyn på nettbrum, som er mest å tenke på nært en pickup. Med dimmer er det kanskje støy også fra disse, men uten dimmer er de nok stille.
Man kan ikke dimme LED

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
orso skrev:
Det er kanskje rett og slett tryggere å velge en lampe uten dimmer?

Kan alltids høre med en elektrikersjappe.
Nåja, jeg synes ikke du skal gi deg sååå lett?
Det kan jo godt hende at dagens "mor&datter" har tatt et steg videre, hva elektronikken angår?
Stikk innom en lampeforretning du, og sjekk hva som finnes!
Kanskje du blir positivt overrasket? ::)

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Pink_Panther skrev:
Barbaresco skrev:
Man kan ikke dimme LED
Noen 230V Led kan dimmes med vanlig GL dimmer.De støyer. Det beste er med 0-10v dimming. De støyer ikke :D Har montert mange på jobben.Kvaliteten på lamper i lampehuset kan variere. Det hender at de slutter og virke etter kort tid. Det er litt tidlig og forutsi kvaliteten ennå. Ser at vanlige ledpærer mister lyseffekten etter en hvis tid. Det gjelder 230 v typen. mvh. Guit

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Hvis det står en 300W halogen pære i lampa, så hjelper det å sette inn en svakere 200W pære, det skal i min erfaring da bli mindre støyende men det blir litt mindre lys da.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Decoman skrev:
Hvis det står en 300W halogen pære i lampa, så hjelper det å sette inn en svakere 200W pære, det skal i min erfaring da bli mindre støyende men det blir litt mindre lys da.
Nå tenker du vel på arbeidslampe nå ;D mvh Guit

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Barbaresco skrev:
Man kan ikke dimme LED
Godt mulig det, men jeg har altså en LED hodelykt med dimmer ! ;D

Humler kan heller ikke fly.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Decoman skrev:
Javel?
Nå skal jeg passe meg for å bli for påståelig her, men jeg har opplevd det motsatte.
Antakelig kan dette variere fra fabrikat til fabrikat?
Mestparten av disse lampene er vel noe kinaproduserte greier, og da er jo muligheten relativt stor.

@ Guit: Det ER faktisk en 300w pære i lampa! Denne lyser mot taket. Og brukt med fornuft, så gir den et helt ok tilleggslys.
Men faktisk kan den også brukes som arbeidslampe, om man mangler et alternativ! ;D

Topp Bunn