LAMM's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Skal henge meg på jeg da!

    Lamm 168.jpg


    Dette spiller utrolig bra, Hato`s tidl. ML 2 monoblokker ble en perfekt match med Verity Lohengrin og APL NWO Master!

    Mvh.
    SAL
     

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    God å se det er liv i tråden. Dette er "no bull" kvalitetsprodukter. Ingen bling, kun konstuert for god lyd:), beste amper jeg har hatt i hus.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ser at LAMM kommer med ny phono. Presentert på CES. Spennende, (men sikkert ikke billig (men hvorfor skal det være det?).
    Roger
     

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Har en LP2 i racket, den funker veldig bra. Spennende med noe nytt.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    På tide å rykke opp til topp igjen, vært stille her lenge nå!
    Da er Lamm ML2`ene reservert og går over fjellet til vestlandet til helgen!
    De har vært ett ekstremt trivelig selskap en god stund nå, anbefales på det varmeste. Ekstremt linjære, med både topp og bunn! 18 watt med autoritet.:)

    Mvh.
    SAL
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Lydmessig er det ikke noe som overgår LAMM. Litt synd at de har såvidt beskjedent med krefter og derfor ikke passer til alle høytalere. De høytalerne som kan drives av LAMM derimot har mye godt i vente.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Lydmessig er det ikke noe som overgår LAMM. Litt synd at de har såvidt beskjedent med krefter og derfor ikke passer til alle høytalere. De høytalerne som kan drives av LAMM derimot har mye godt i vente.

    Mvh
    Roysen
    Fantastisk kvalitet og lyd!
    Mye mer krefter enn man skulle tro, har hatt både Nagra VPA og Audio Aero Capitole i racket her- begge på 50 watt klasse A og ikke i nærheten av kreftene til Lamm ML2!
    De har også vært brukt på diverse paneler med stort hell.

    Mvh.
    SAL
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Jeg får vel avsløre meg selv som ny eier av SALs ML2-blokker. Har i hovedsak bare lettdrevne ht så jeg antar 18 watt er tilstrekkelig.

    Koblet til på Trio-ht sent i går kveld, etter retur fra Porsgrunn. Glimrende lyd, men ganske mye hum, særlig på den ene kanalen. Høres ut som jord-loop. Ser at det er ground-tapper på begge ampene. Har disse noe med støyen å gjøre tro?

    Kjørte Audiopax model 5 som pre.

    Mvh
    Helge
    På tide å rykke opp til topp igjen, vært stille her lenge nå!
    Da er Lamm ML2`ene reservert og går over fjellet til vestlandet til helgen!
    De har vært ett ekstremt trivelig selskap en god stund nå, anbefales på det varmeste. Ekstremt linjære, med både topp og bunn! 18 watt med autoritet.:)

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Jeg får vel avsløre meg selv som ny eier av SALs ML2-blokker. Har i hovedsak bare lettdrevne ht så jeg antar 18 watt er tilstrekkelig.

    Koblet til på Trio-ht sent i går kveld, etter retur fra Porsgrunn. Glimrende lyd, men ganske mye hum, særlig på den ene kanalen. Høres ut som jord-loop. Ser at det er ground-tapper på begge ampene. Har disse noe med støyen å gjøre tro?

    Kjørte Audiopax model 5 som pre.

    Mvh
    Helge
    På tide å rykke opp til topp igjen, vært stille her lenge nå!
    Da er Lamm ML2`ene reservert og går over fjellet til vestlandet til helgen!
    De har vært ett ekstremt trivelig selskap en god stund nå, anbefales på det varmeste. Ekstremt linjære, med både topp og bunn! 18 watt med autoritet.:)

    Mvh.
    SAL
    Hei!
    Takk for hyggelig handel! Turen over fjellet gikk greit hjem igjen også skjønner jeg.
    Lamm ML2 skal være helt uten hum/brum, kan jo være at du skal sjekke rørene?
    Nå har du jo en hel kasse å ta av, prøv å bytte ett og ett rør på siden med brum?
    Kan selvfølgelig være noe jord-trøbbel? Når det gjelder jordtilkobling/skruene på baksiden har jeg ikke benyttet disse!
    Inntrykk bortsett fra den irriterende brummen?:cool:


    PS. Kan selvfølgelig være pre?
    Når Hato brukte Audio Aero Prestige SE var det bitteliten brum i AGène hans. Vi prøvde APL NWO Master`n min hos han, DA var det helt tyst!


    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Lydmessig er det ikke noe som overgår LAMM. Litt synd at de har såvidt beskjedent med krefter og derfor ikke passer til alle høytalere. De høytalerne som kan drives av LAMM derimot har mye godt i vente.

    Mvh
    Roysen
    Fantastisk kvalitet og lyd!
    Mye mer krefter enn man skulle tro, har hatt både Nagra VPA og Audio Aero Capitole i racket her- begge på 50 watt klasse A og ikke i nærheten av kreftene til Lamm ML2!
    De har også vært brukt på diverse paneler med stort hell.

    Mvh.
    SAL
    Det tviler jeg ikke på. Til Magico høytalere blir det nok dessverre litt for lite kraft.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Lydmessig er det ikke noe som overgår LAMM. Litt synd at de har såvidt beskjedent med krefter og derfor ikke passer til alle høytalere. De høytalerne som kan drives av LAMM derimot har mye godt i vente.

    Mvh
    Roysen
    Fantastisk kvalitet og lyd!
    Mye mer krefter enn man skulle tro, har hatt både Nagra VPA og Audio Aero Capitole i racket her- begge på 50 watt klasse A og ikke i nærheten av kreftene til Lamm ML2!
    De har også vært brukt på diverse paneler med stort hell.

    Mvh.
    SAL
    Det tviler jeg ikke på. Til Magico høytalere blir det nok dessverre litt for lite kraft.

    Mvh
    Roysen
    Det er sikkert riktig Roysen, kjenner du noen som har forsøkt med Lamm ML2 på Q7?
    Hvor følsomme er Q7?
    Verity Lohengrin II har følsomhet på 95 db og dropper ned til 4.5 ohm. Verity har brukt Lamm ML 2 bi-amped på Lohengrin II på messer og demo, litt mer dynamikk og kraft med 4 blokker , men ikke stor forskjell påengterte Julien hos Verity.

    Mvh.
    SAL
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Lydmessig er det ikke noe som overgår LAMM. Litt synd at de har såvidt beskjedent med krefter og derfor ikke passer til alle høytalere. De høytalerne som kan drives av LAMM derimot har mye godt i vente.

    Mvh
    Roysen
    Fantastisk kvalitet og lyd!
    Mye mer krefter enn man skulle tro, har hatt både Nagra VPA og Audio Aero Capitole i racket her- begge på 50 watt klasse A og ikke i nærheten av kreftene til Lamm ML2!
    De har også vært brukt på diverse paneler med stort hell.

    Mvh.
    SAL
    Det tviler jeg ikke på. Til Magico høytalere blir det nok dessverre litt for lite kraft.

    Mvh
    Roysen
    Det er sikkert riktig Roysen, kjenner du noen som har forsøkt med Lamm ML2 på Q7?
    Hvor følsomme er Q7?
    Verity Lohengrin II har følsomhet på 95 db og dropper ned til 4.5 ohm. Verity har brukt Lamm ML 2 bi-amped på Lohengrin II på messer og demo, litt mer dynamikk og kraft med 4 blokker , men ikke stor forskjell påengterte Julien hos Verity.

    Mvh.
    SAL
    Hei,

    Nei, ikke ML2 - men ML3 og det funket ikke i det hele tatt. De hadde dessverre ikke nok futt. Q7 har en nominell impedanse på 4 Ohm og en følsomhet på 94db.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Det tviler jeg ikke på. Til Magico høytalere blir det nok dessverre litt for lite kraft.

    Mvh
    Roysen
    Det er sikkert riktig Roysen, kjenner du noen som har forsøkt med Lamm ML2 på Q7?
    Hvor følsomme er Q7?
    Verity Lohengrin II har følsomhet på 95 db og dropper ned til 4.5 ohm. Verity har brukt Lamm ML 2 bi-amped på Lohengrin II på messer og demo, litt mer dynamikk og kraft med 4 blokker , men ikke stor forskjell påengterte Julien hos Verity.

    Mvh.
    SAL
    Hei,

    Nei, ikke ML2 - men ML3 og det funket ikke i det hele tatt. De hadde dessverre ikke nok futt. Q7 har en nominell impedanse på 4 Ohm og en følsomhet på 94db.

    Mvh
    Roysen

    Da må du nok over på APL!:cool:


    Mvh.
    SAL
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hyggelig handel! Turen over fjellet gikk greit hjem igjen også skjønner jeg.
    Hei. Takk det samme. Det var en veldig fin tur, som Elektron har utbrodert noe mer i fjellsiden-tråden.

    Lamm ML2 skal være helt uten hum/brum, kan jo være at du skal sjekke rørene?
    Nå har du jo en hel kasse å ta av, prøv å bytte ett og ett rør på siden med brum?
    Kan selvfølgelig være noe jord-trøbbel? Når det gjelder jordtilkobling/skruene på baksiden har jeg ikke benyttet disse!
    Tenkte det var jordtrøbbel, men ved nærnere lytt høres det ikke slik ut. Men skal forske litt nærmere på dette. Høres ut som strøm, men ikke 50 Hz da bassene er stille. Kommer fra øvre mellomtone og nedover. Normal sus fra tweeter. Mer enn fra audiopax-ampen, men ikke noe kritisk mye.

    Inntrykk bortsett fra den irriterende brummen?:cool:
    Verken Audiopax Stereo 88 eller oppsprita Emotive 300b er dårlige forsterkere. De er faktisk veldig bra, og tyst i tillegg.
    Men lyden som nå renner ut av hornene.... Enda mer av fast-og silkemyk, organisk, oppløst, holografisk. Aner ikke hvordan det skal beskrives og liker heller ikke å øse superlativer. Men disse forsterkerne er virkelig bra på Avantgarde Trio. Dog støy som avsløres av 109 dB ht. Men det skal vi se på.

    PS. Kan selvfølgelig være pre?
    Når Hato brukte Audio Aero Prestige SE var det bitteliten brum i AGène hans. Vi prøvde APL NWO Master`n min hos han, DA var det helt tyst!
    Det kan tenkes ja. Nå kjører jeg Audiopax Model 5 som er en ren transistor-pre. Ikke mer støy om jeg skrur opp volumet på pre til full guffe. Men den står bare på 10% volum ved normal volum og 20% ved høyt-spilling.
    Skal teste med en Emotive-pre som er rørbasert, samt direkte fra dCS Elgar-dac.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Gratulere med nye Lamm blokker. Kan skrive under på at dette er svært bra saker. Beste match som kan oppdrives til Avantgarde imo. Fikk ML2 demonstrert på AG Trio i New York for noen år siden. Etter det var det bare snakk om kroner og øre for min del:).
    Forsøk å bevege litt på 12AX7 rørene, de kan være litt kilene hvis de ikke står helt på plass. Ampene var 100% tyste hos meg, dvs. med APL som kilde. Det skal ikke være helt fritt for hum/brum. Med andre kilder vil en kun høre et lett sus på nært hold som kan forventes med høy sensitivitet.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulere med nye Lamm blokker. Kan skrive under på at dette er svært bra saker. Beste match som kan oppdrives til Avantgarde imo. Fikk ML2 demonstrert på AG Trio i New York for noen år siden. Etter det var det bare snakk om kroner og øre for min del:).
    Forsøk å bevege litt på 12AX7 rørene, de kan være litt kilene hvis de ikke står helt på plass. Ampene var 100% tyste hos meg, dvs. med APL som kilde. Det skal ikke være helt fritt for hum/brum. Med andre kilder vil en kun høre et lett sus på nært hold som kan forventes med høy sensitivitet.
    Takk. Det er ikke uvanlig å måtte tweeke litt for å nå fram. Hummen er lik på begge kanaler så jeg tviler vel på at det er rørene som er løse. Har forresten prøvd. Skal teste litt forskjellig.... :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk. Det er ikke uvanlig å måtte tweeke litt for å nå fram. Hummen er lik på begge kanaler så jeg tviler vel på at det er rørene som er løse. Har forresten prøvd. Skal teste litt forskjellig.... :)
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.

    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
     

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Takk. Det er ikke uvanlig å måtte tweeke litt for å nå fram. Hummen er lik på begge kanaler så jeg tviler vel på at det er rørene som er løse. Har forresten prøvd. Skal teste litt forskjellig.... :)
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.


    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
    Perfekt, Lamm er tyst. Da er det bare å lene seg tilbake, regner med at du skal gjennom platesamlingen på nytt. Bare si ifra hvis du trenger RIAA, har en Lamm LP2 deluxe (APL modifisert). Den trives veldig bra med ML2:)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.

    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
    Perfekt, Lamm er tyst. Da er det bare å lene seg tilbake, regner med at du skal gjennom platesamlingen på nytt. Bare si ifra hvis du trenger RIAA, har en Lamm LP2 deluxe (APL modifisert). Den trives veldig bra med ML2:)
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.


    Skulle jeg trenge en (ekstra) riaa vet jeg hvor jeg går ;-)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.

    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
    Perfekt, Lamm er tyst. Da er det bare å lene seg tilbake, regner med at du skal gjennom platesamlingen på nytt. Bare si ifra hvis du trenger RIAA, har en Lamm LP2 deluxe (APL modifisert). Den trives veldig bra med ML2:)
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.
    Kan du ikke bare fjerne jord da?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.

    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
    Perfekt, Lamm er tyst. Da er det bare å lene seg tilbake, regner med at du skal gjennom platesamlingen på nytt. Bare si ifra hvis du trenger RIAA, har en Lamm LP2 deluxe (APL modifisert). Den trives veldig bra med ML2:)
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.
    Kan du ikke bare fjerne jord da?
    ALT skal testes, men det var det ikke tid til i går kveld. Jeg håper selvsagt det skal funke. Mitt poeng er vel å uttrykke overraskelse over hvor mye som forsvant sammen med pre. Kan muligens også trekke den slutning at dCS-Elgar mister en del kvalitet i signalet gjennom volumkontrollen (den står vanligvis på fullt).
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.
    Kan du ikke bare fjerne jord da?
    ALT skal testes, men det var det ikke tid til i går kveld. Jeg håper selvsagt det skal funke. Mitt poeng er vel å uttrykke overraskelse over hvor mye som forsvant sammen med pre. Kan muligens også trekke den slutning at dCS-Elgar mister en del kvalitet i signalet gjennom volumkontrollen (den står vanligvis på fullt).
    Pre er hjertet i etthvert system, og man kan ikke leve uten! :D
    Gratulerer med flotte forsterkere, kan tenke meg de låter som ei kule! :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.
    Kan du ikke bare fjerne jord da?
    ALT skal testes, men det var det ikke tid til i går kveld. Jeg håper selvsagt det skal funke. Mitt poeng er vel å uttrykke overraskelse over hvor mye som forsvant sammen med pre. Kan muligens også trekke den slutning at dCS-Elgar mister en del kvalitet i signalet gjennom volumkontrollen (den står vanligvis på fullt).
    Pre er hjertet i etthvert system, og man kan ikke leve uten! :D
    Gratulerer med flotte forsterkere, kan tenke meg de låter som ei kule! :)
    Takk. Det er i hvertfall klart at disse forsterkerne har en greie med særdeles lettdrevne horn. Har hørt ett eller annet om at magien ligger i den første watt-en. Den har jeg fått snusen av forleden dag, og er avhengig.... (my precious!)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med anstendige forsterkere - en av de meget få RØR amper jeg kunne levd med i tillegg til Kondo-san's 211 Ongaku og Wavac MD-805 mkII.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med anstendige forsterkere - en av de meget få RØR amper jeg kunne levd med i tillegg til Kondo-san's 211 Ongaku og Wavac MD-805 mkII.
    Takk. Har du (eller noen andre her) opplevd at det plutselig spiller på en måte som gjør at selv min kone bemerket at "nå er det fin lyd". En ubeskrivelig magi som oppstår der det ellers spiller rent og ryddig. Det skjedde for meg på søndag kveld, opp i all jordsløyfe-støyen. Omtrent det eneste jeg tenker på er å gjenskape dette. Det forsvant som sagt da jeg fjernet pre.
    Hva er dette "magiske" som gjør at nesten alle låtene jeg spilte var på sett og vis fantastiske? Hva manglet når jeg i går fikk ryddet opp og det spilte støyfritt, rent og klokkeklart, men likevel uten den magien fra søndag kveld?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Ja, dette har jeg opplevd ved flere anledninger. "Free your mind and your Ass will follow" Du er åpenbart også en av de heldige som kan oppleve/verdsette kvaliteter selv om det er åpenbare feil/problemer samtidig - evnen til å "se" gjennom problemene og allikevel plukke gullkornene. Ellers er forøvrig ikke koner helt til å kimse av lydmessig; spurte om hun ville være med på Horten-messa i fjor og fik prompte til svar at hva i all verden skulle hun dit etter, det låt da så alt for jævlig i fjor, og slett ikke som den lyden vi har hjemme....

    Dette magiske tror jeg forøvrig er en kombinasjon av en viss kvalitet på avspillingsutstyr, settingen i heimen der og da, dagsform, fysisk form osv. (om reseptorene dine er i godlage). Jeg har opplevd det ofte, til og med på relativt rimelig enkelt utstyr inkl. Discman/headset, men ALDRI på ineffektive høyttalere eller s.k. blingutstyr.

    Det er noe organisk, noe sanselig ved det som går langt utenpå hifien.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med anstendige forsterkere - en av de meget få RØR amper jeg kunne levd med i tillegg til Kondo-san's 211 Ongaku og Wavac MD-805 mkII.
    Takk. Har du (eller noen andre her) opplevd at det plutselig spiller på en måte som gjør at selv min kone bemerket at "nå er det fin lyd". En ubeskrivelig magi som oppstår der det ellers spiller rent og ryddig. Det skjedde for meg på søndag kveld, opp i all jordsløyfe-støyen. Omtrent det eneste jeg tenker på er å gjenskape dette. Det forsvant som sagt da jeg fjernet pre.
    Hva er dette "magiske" som gjør at nesten alle låtene jeg spilte var på sett og vis fantastiske? Hva manglet når jeg i går fikk ryddet opp og det spilte støyfritt, rent og klokkeklart, men likevel uten den magien fra søndag kveld?
    Etter Horten-messa kan du låne APL NWO-Master av meg, da er i alle fall MAGIEN tilbake!

    Setter en femmer på at du ikke sender den i retur!:)


    Mvh.
    SAL
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med Lamm! Disse forsterkerne har en del til felles med mine Supratek Merlot, som også spiller fantastisk på Avantgarde.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da var problemet løst og hummen er borte. Var en form for jordloop.

    Forsterkerens egenlyd (med kortsluttet rca-inngang) er tilnærmet null. Faktisk lavere enn den støysvake Audiopax-en. Alt vel :)
    Perfekt, Lamm er tyst. Da er det bare å lene seg tilbake, regner med at du skal gjennom platesamlingen på nytt. Bare si ifra hvis du trenger RIAA, har en Lamm LP2 deluxe (APL modifisert). Den trives veldig bra med ML2:)
    NEIIIII!!!
    Jeg fjernet Audiopax-pre-en og spilte direkte fra dCA-dac, på samme ujordete støpsel. Da forsvant all støy og det spiller klokkeklart og rent. MEN da forsvant også den syyke magien som var så sinnsvakt bra. Skal teste med et par pre-er til, men hvis intet annet virker må Audiopax-pre-en tilbake. Det er viktigere å få tilbake den vanvittige magien enn å miste jordstøyen, selv om den var heftig.
    Testet i ettermiddag det å sette alle komponenter på ett jordet uttak fra Power Plant Premier. Da kom en del av magien tilbake, uten støy, men likevel med et betydelig slør. Ikke godt nok.

    Neste test ble å kutte både jord og strømrens og plugge rett i ujordet uttak. Dette virker bra og det meste av magien er returnert og sløret er lettet, uten hum/sus.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med anstendige forsterkere - en av de meget få RØR amper jeg kunne levd med i tillegg til Kondo-san's 211 Ongaku og Wavac MD-805 mkII.
    Takk. Har du (eller noen andre her) opplevd at det plutselig spiller på en måte som gjør at selv min kone bemerket at "nå er det fin lyd". En ubeskrivelig magi som oppstår der det ellers spiller rent og ryddig. Det skjedde for meg på søndag kveld, opp i all jordsløyfe-støyen. Omtrent det eneste jeg tenker på er å gjenskape dette. Det forsvant som sagt da jeg fjernet pre.
    Hva er dette "magiske" som gjør at nesten alle låtene jeg spilte var på sett og vis fantastiske? Hva manglet når jeg i går fikk ryddet opp og det spilte støyfritt, rent og klokkeklart, men likevel uten den magien fra søndag kveld?
    Etter Horten-messa kan du låne APL NWO-Master av meg, da er i alle fall MAGIEN tilbake!

    Setter en femmer på at du ikke sender den i retur!:)


    Mvh.
    SAL
    Hehe... Skal si du har tro på APL. Ikke glem at vi har dønn ulike høyttalersystemer, noe som betyr at Lammene nok låter annerledes hos meg enn hos deg. Ikke sikkert at NWO-Masteren vil forbedre lyden, selv om den er aldeles glimrende som komponent. Men det er selvsagt verd å teste, forutsatt at jeg har råd til å beholde den da :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med Lamm! Disse forsterkerne har en del til felles med mine Supratek Merlot, som også spiller fantastisk på Avantgarde.
    Takk. Jeg har dessverre aldri hatt gleden av å høre Supratek hovedamper (tror jeg). Jens hadde en supratek pre da vi (fjellsiden lydlaug) besøkte ham en gang for en del år tilbake. Husker ikke ampene. Det spilte i hvert fall meget overbevisende og godt nok til at jeg bestemte meg for å bestille et sett Avantgarde Trio. :)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med Lamm! Disse forsterkerne har en del til felles med mine Supratek Merlot, som også spiller fantastisk på Avantgarde.
    Takk. Jeg har dessverre aldri hatt gleden av å høre Supratek hovedamper (tror jeg). Jens hadde en supratek pre da vi (fjellsiden lydlaug) besøkte ham en gang for en del år tilbake. Husker ikke ampene. Det spilte i hvert fall meget overbevisende og godt nok til at jeg bestemte meg for å bestille et sett Avantgarde Trio. :)
    Vet han hadde både Supratek pre og Merlot monoblokker (mitt forrige par) en periode, men aner ikke om disse var i bruk den gangen. Uansett godt at besøket fikk deg på Avantgarde-kjøret :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg returnert til hjembyen etter å ha besøkt Yasman (Paul) og tatt med meg ett stk Lamm L2 ref.
    Fikk gleden av å bivåne og kort lytte til Yasman sitt oppsett. Et meget gjennomført oppsett etter min mening.

    Lydmessig var jeg meget imponert over holografien!!! Enormt 3D!!
    Samtidig var høyttaleren frempå. Mer frempå enn jeg noen gang har hørt fra en dynamisk høyttaler. Minnet meg om horn. En positiv opplevelse ift min smak!
    Hørte dog bare noen minutter så jeg skal være forsiktig med å være for karakteristisk. Kanskje det var låten som preget bildet? Har ikke hørt albumet tidligere.

    Nå gleder jeg meg til å teste L2-en, men er også temmelig spent. Av to grunner: 1) Er den stille nok for 109 dB sensitive ht? 2) Jeg har hørt både- og om lyden i denne. Noen mener den har det magiske ekstra. Andre mener den ikke er noe spesiell. En tredje mener den spiser rør. Blir uansett spennende å høre i mitt oppsett.

    Fikk for øvrig også lov til å ta litt på Yasman sine flotte Lamm ML1.2 monoblokker. WOW!!! De er for salg! Løp og kjøp!!! ;)

    Mvh
    Helge
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei,
    en stund siden det har vært bevegelse i denne tråden.

    Jeg er på stadig jakt etter RIAA. Kan noen si noe fornuftig om Lamm her?? Er dagens utgave den samme som Hato i sin tid fikk oppgradert?
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Etter å ha hatt et par Lamm mono 1.2 ref noen måneder nå, må jeg vel bare melde meg som venn. Om dette er min siste forsterker er vel kanskje litt lite sansynelig, byttespøkelset kommer nok snikende en eller annen gang.. Men nå etter å ha byttet ut rørene til til et par Philips SQ gold pin, får de Raidho C3 til å synge som aldri før. Det er rett å slett en nytelse, og det eneste man har lyst til når man kommer hjem fra jobb er å sette seg ned å lytte..
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Skal vel ikke avsløre en stor og ikke tidlige oppdaget problem her nå, men der det fler enn meg som har nappet ut sikringene på baksiden og gnikket de rene?
    Snakk om å "vaske" lydbildet. Nå låter anlegget med en gang slik det tidligere låt etter timer med spilling og oppvarming. Jeg mener også bestemt at jeg kan skru ned lyden en tanke i forhold til før... Nå skal det sies at kontaktpunktene hos meg viste seg å ikke være plagsomt rene. Sikkert også derfor jeg fikk en så god forbedring. Uansett vil jeg anbefale å ta de ut å sjekke. Her er det mye å hente!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn