Lamb Lies Down ...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Jeg var så dum å selge vinylplata med Lamb under nyveiv tiden.

Husker at vi synes lyden var ganske god på den plata dengang,
og jeg var også så heldig å se Genesis live med Peter Gabriel
fremføre Lamb i Oslo.

Er det noen som vet om en lydmessig god utgivelse av denne plata, gjerne digitalt?
Har en dobbelt CD, men den er ganske tynn og hard i lyden.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Nei, utgaven jeg har er fra '85 tror jeg.

Jeg er ikke interessert i å punge ut med fantasipriser for
luksus innpakning eller marginalt bedre lyd.
Det bør monne for at det skal være interessant.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Marginalt?

Den er veldig mye bedre, og ditt eks. er allerede remastret to ganger, fra før ;)

Du slipper ganske billig unna på www.amazon.co.uk ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
? på CDen står å lese at den ikke er remastered?

Har vært på amazon og kikket, kan du være mer spesifikk?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Hmmm, er SACDen noe å satse på?

Noen som har hørt?
 
S

Supertramp

Gjest
Har bare hørt noen SACD'er til Genesis, ikke Lambs lies down.......
Men de jeg har, eller har hørt, de er alldels utmerkede!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det virker faktisk ikke sånn?

På CD,en her, så står det 2008...
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Joda, det var den allikevel :)

Hvis du klikker på albumtittelen, og går/ser på listen to all, så står det digitally remastret i 2008!
 
S

Supertramp

Gjest
f skrev:
Det virker faktisk ikke sånn?

På CD,en her, så står det 2008...
Bruk linken min oppe rateyourmusic - der står alle utgivelser og katalognumre.
Kanskje du finner "din" plate der.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Ser ut som 2009 remasteren er fra 2008? ;)

Ellers har jeg god erfaring med Japanske utgivelser i "mini-LP" format.

Men den er dyr!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja, det skal du ikke bry deg så mye med ;)

Dette er helt vanlig www.amazon.co.uk

Har kjøpt en del gml. CD,er der fra, som man faktisk trodde var helt nye :'(
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Genesis og Lamb lies down on Broadway....?

Jeg har plata i tre utgaver: utgaven fra 80-tallet, den remastrede fra 1999 og i tillegg SACD-utgaven:


I tillegg har jeg samleboksene Genesis 1970-75 både på CD og LP:


Men den som er best både lydmessig og musikalsk (det siste er det sbsolutt viktigste, ingen kjøper Genesis for å høre på lyd, det er blasfemi....) er den brune pakka nederst til høyre: Genesis: Archives 1970-75. Denne inneholder live-innspillinger, bla hele "The lamb lies down on Broadway" i et live-opptak fra januar 1975. Det er som sagt det beste som finnes, må kjøpes av alle elskere av Genesis' musikk. Studio-innspillingene med Genesis fra tiden med Gabriel er nemlig ikke så mye å skryte av lydmessig, de var så fantastisk kreative men det var først i live-opptakene at man hørte at det også kunne låte konge lydmessig.
Den som fikk med seg siste utgave av Englefjes kunne høre den 23 minutter lange "Suppers Ready" live. Helt fantastisk spør dere meg...! Komplisert til tusen men samtidig sprudlende lekende og med humor! 8) 8) 8)

Ps: hva mente du egentlig med at du synes plata var dyr? Har du brukt opp pengene på dyr elektronikk og har ikke råd til musikk?? ::) ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Genesis: Archives 1970-75 virker jo ganske interessant.
Men kanskje vanskelig å få tak i ....
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.987
Antall liker
11.862
Sted
Hus
Har denne på Uk førstepress LP, og lyden er god på denne skiva. Har ikke blitt skuffet etter hvert som jeg har kjøpt meg dyrere anlegg heller. Cd`n har jeg ikke hørt :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Supertramp skrev:
Meg? I så fall - SACD'en er dyr nå - mulig samleobjekt.... Men rimeligst herfra vel:
http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=TOGP-15024
Okei... skal være enig i at de tar seg bra betalt... selv om det ikke akkurat er noe "Crime of the century" Supertramp... ;)
Nei, da er det bedre å satse på musikk og kjøpe den nevnte Archives-boksen. Ser den er utsolgt for tiden, men den er absolutt verdt å vente på.

Det finnes også grenser selv for meg. Her er et eksempel på det: Peter Gabriels solo-plater er nå re-utgitt på LP av Classic Records, men de tar seg betalt: http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=PG10QP


Jeg har da heller bestilt Genesis: 1976-81 boksen på CD. Men den er desverre også utsolgt.... :p
På lik linje med samme boks på LP som jeg svært gjerne skulle satt kloa i.
Har samtlige original-LP'ene fra Genesis fra perioden 1970-84 + et par samleobjekter, men det kunne vært greit å ha reserveplater av de beste da....
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
slowmotion skrev:
Genesis: Archives 1970-75 virker jo ganske interessant.
Men kanskje vanskelig å få tak i ....
Spotify ruler!!!
spotify:album:2EwIHuNIZiHo6h8CU4Csw3
;D
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Finn M skrev:
Supertramp skrev:
Meg? I så fall - SACD'en er dyr nå - mulig samleobjekt.... Men rimeligst herfra vel:
http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=TOGP-15024
Okei... skal være enig i at de tar seg bra betalt... selv om det ikke akkurat er noe "Crime of the century" Supertramp... ;)
Nei, da er det bedre å satse på musikk og kjøpe den nevnte Archives-boksen. Ser den er utsolgt for tiden, men den er absolutt verdt å vente på.

Det finnes også grenser selv for meg. Her er et eksempel på det: Peter Gabriels solo-plater er nå re-utgitt på LP av Classic Records, men de tar seg betalt: http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=PG10QP


Jeg har da heller bestilt Genesis: 1976-81 boksen på CD. Men den er desverre også utsolgt.... :p
På lik linje med samme boks på LP som jeg svært gjerne skulle satt kloa i.
Har samtlige original-LP'ene fra Genesis fra perioden 1970-84 + et par samleobjekter, men det kunne vært greit å ha reserveplater av de beste da....
Har komplett Genesis på vinyl om jeg ikke tar for feil. Samtlige mint.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Denne er en av mine høydepunkter: 11 minutter lang "In the cage medley" Fra "Three sides live" http://open.spotify.com/album/5uVkLh6vxNHy4zkK6mPSb7 etterfulgt av "Afterglow"..

Og hele albumet "Duke" herlig musikk fra min oppvekst på "Verrdaln"..! Med Beomaster 1900, Beogram 1500, og The Small Advent, selv om et hjemlån av den store Advent var vond å svelge retur av, men var litt dyr for en "ongdom"..

Og jah Supertramp og Pink Foyd osv osv.. Progrock og hormoner!! Og litt heimert.. VERDARRN!!
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Finn M skrev:
Men den som er best både lydmessig og musikalsk (det siste er det sbsolutt viktigste, ingen kjøper Genesis for å høre på lyd, det er blasfemi....) er den brune pakka nederst til høyre: Genesis: Archives 1970-75. Denne inneholder live-innspillinger, bla hele "The lamb lies down on Broadway" i et live-opptak fra januar 1975. Det er som sagt det beste som finnes, må kjøpes av alle elskere av Genesis' musikk.
Jeg liker også den veldig godt. Det går nesten bare i "Archive 1967-75" her, når gode gamle genesislåter skal spilles.

:)
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
slowmotion skrev:
Genesis: Archives 1970-75 virker jo ganske interessant.
Men kanskje vanskelig å få tak i ....
Spotify ruler!!!
spotify:album:2EwIHuNIZiHo6h8CU4Csw3
;D
Takk Liotheles. En flott live optagelse, havde ikke hört den för. ;D
Mvh
Kjartan
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
kjartanb skrev:
Liotheles skrev:
slowmotion skrev:
Genesis: Archives 1970-75 virker jo ganske interessant.
Men kanskje vanskelig å få tak i ....
Spotify ruler!!!
spotify:album:2EwIHuNIZiHo6h8CU4Csw3
;D
Takk Liotheles. En flott live optagelse, havde ikke hört den för. ;D
Mvh
Kjartan
Spotify kan være kjekt det. Noen ganger. Men man får da ikke sjans til å lese den tykke boken med bakgrunnsmateriale. Mye interessant lesning der...
Tipper at hvis man setter boksen i bestilling så vil man etterhvert få den.
Jeg gjorde det med den blå boksen på bildet under og det tok bare en 10-14 dager så lå den i Posten fra England.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:
Spotify kan være kjekt det. Noen ganger. Men man får da ikke sjans til å lese den tykke boken med bakgrunnsmateriale. Mye interessant lesning der...
Spotify er alltid kjekt!. Har du lyst på boken så kjøper du boksen, men Spotify er like kjekt for det, spesielt for oss som ikke kjøper boksen. Men Spot-en er like kjekk for det, slik at også de uten behov for bok i boks også får hørt musikken. Uten å betale en ekstra krone for opplevelsen.

Uten å starte en debatt om HDD/digital versus vinyl/cd så finnes verdens mest nøyaktige liner notes på alle mine rippede plater. En av årsakene til at jeg etterhvert er begynt å tviholde på Jriver er at programmet har en knapp for Google, bilder og Wiki. Trykker du på Google, så googler den artisten for deg. Albumtittel må du riktignok taste inn selv. Velger du bildeknappen så foretar programmet et google-bildesøk. Men mest genialt er egentlig Wiki-knappen. Den fører rett til artistens engelske wiki-side. Det siste er helt genialt når f.eks. årstall eller diskografi diskuteres, selv om sistnevnte kategori noen ganger er mangelfull.

Og nå er jeg redd for at jeg har trykket på feil knapp her på forumet, og startet en ny diskusjon om noe som begynner å bli en uttværet debatt her på forumet. Men vi må ikke gjøre det for enkelt for moderatorene heller. De må jo ikke få tid til å kjede seg... ;)
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått.

Innlegget redigert da salg ikke er tillatt på forumet. Mvh Høvdingen
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Hva vet du om mine hensikter i forhold til å betale rettigheter til opphavsmennene?
 
S

Supertramp

Gjest
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Interessant problemstilling....

Kjøpe plate
Rippe
Selge plate

......enda en grunn for å holde seg til SACD :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Kim skrev:
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Hva vet du om mine hensikter i forhold til å betale rettigheter til opphavsmennene?
Det hadde vært fint å kunne få ditt fulle navn og adresse....
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Supertramp skrev:
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Interessant problemstilling....

Kjøpe plate
Rippe
Selge plate

......enda en grunn for å holde seg til SACD :)
Det virker jo dessverre som om dette er normen for tiden. Selv har jeg ikke solgt en eneste CD som er rippet (har heller aldri lastet ned musikk eller film eller annen software uten å betale for det for den saks skyld). Dog er denne spesielle boksen nesten umulig å få tak i og jeg synes det er synd at ikke flere skal få ta del i og glede seg over musikken.
Jeg synes også det er synd at dette støter noen såpass at de blir ufine i språket uten å kjenne til hverken meg eller mine hensikter.
 
S

Supertramp

Gjest
Du trenger ikke bekymre deg.

Åndsverkloven har en fin "åpning" for deg: du står fritt til å låne bort boksen til familie eller en god venn. Hva vedkommende gjør med boksen er opp til ham/henne.
Og så får du boksen tilbake og du har ikke gjort noe annet enn det du ønsket: delt innholdet med en annen.

Eksemplarfremstilling til privat bruk

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kan den paragrafen også tolkes dithen at om jeg kjenner noen som har en plate så kan jeg laste ned en 1:1 rip (lossless)? ::)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Interessante problemstillinger........ burde kanskje vært opprettet en ny tråd rundt dette?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Finn M skrev:
Kim skrev:
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Hva vet du om mine hensikter i forhold til å betale rettigheter til opphavsmennene?
Det hadde vært fint å kunne få ditt fulle navn og adresse....
Det må finnes grenser for hvor smålig du skal være....

Hvorfor ikke anmelde de som selger cd'er på bruktbørsen her også, det kan jo hende de har beholdt en kopi. Eller du kan ta den enda lengre ut med å anmelde alle som selger sine lp plater til antikvariater i tilfelle de sitter med en kopi på kassett, lydbånd eller harddisk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kjære vene, dette tar altfor mye av. Først må jeg få klargjort at jeg også har endel åndsverk på samvittigheten, uten å ha sett de store summene av den grunn. Men å nesten begynne å true en privatperson for å "piratkopiere" en cd av en kamerat, som dette i praksis er sammenlignbart med, er helt fjernt for meg.

Personlig ville jeg aldri ha solgt boksen, men hadde noen sendt meg en pm så ville jeg vært villig til å svi av en kopi til den personen. Hadde det kommet en strøm av pirat-meldinger så ville jeg nok reagert litt, men det er egentlig et hypotetisk problem. Hvis en plate har vært lovlig utgitt, og ikke er i distribusjon lenger, så synes jeg at åndsverksloven kan strekkes ganske langt sålenge det ikke er noen økonomisk gevinst i det. Er det unikt nok så mener jeg at det er legitimt å la et lite antall venner få lov til å glemme å slette filene dere la inn på HDD for å slippe å bruke cdp. Det er helt greit, for plateselskap og artist har sluttet å selge produktet, og har med andre ord null tap i omsetting - uansett hvor mange som kopierer det.

I vår var jeg på jakt etter Carmels glimrende The Falling. Den ble gitt ut i et opplag i 1986 på lp, cd og mc. En gang på nittitallet var alle solgt, og siden har det ikke blitt trykket opp flere. Jeg fant et enslig eksemplar på Amazon, som var relativt dyrt. Men før jeg får tenkt meg skikkelig om (jeg har faktisk aldri bestilt noe fra en utenlandsk side før, så PayPal og slikt er ukjent for meg), sendte et hyggelig medlem av forumet meg platen på flac. Det ble julekveld i stuen, og ikke bare for meg. Min faste grafiske designer på den tiden er en mulig enda større fan enn meg, så også han fikk et eksemplar av meg. Det er jeg ikke redd for å innrømme, for jeg vet med 100% sikkerhet at Carmel ikke tenker på å anmelde to fans for å ha kopiert The Falling. Hun har jo alt å tape på at fans ikke har tilgang til sin personlige favorittplate av henne, slik som tilfellet var med meg om designeren. Uten den platen ville hun tilslutt gått helt i glemmeboken, en bok som hun allerede hadde en fot inni allerede. Dag er sannhetsvitne på at den designeren er en stor fan av Carmel.

Årsaken til at jeg begynte å lete etter Carmel igjen, var at jeg for omtrent et år siden fant en vinylripp av en obskur ep fra 1984. Ikke i noen piratbukt, men i en musikkblogg. Jeg søkte på blogger, og fant en person som hadde stilig musikksmak. Etterhvert skjønte jeg at linkene i bloggen hans var til nedlasting fra hans egen server. Det skjedde med at jeg klikket på linken til The Drum Is Everything. Jeg kunne ikke finne en cd, men denne vinylrippen fikk holde. Jeg ante ikke at den fantes på cd, men det gjør den. Coveret er annerledes. Vinylversjonen er sikkert kortere, for på en cd vil jeg regne med at de har lagt til noen spor. I dag ser jeg en på Amazon til 45 pund. Vinylripp av middelmådig kvalitet til mp3 får meg ikke til å hoppe i sofaen av glede, men det å lytte til den gjør meg glad. Og jeg tror at Carmel unner meg å bli glad gjennom å høre på den platen. Uten å måtte cashe ut 45 pund til en person hun ikke har noen forbindelse med.

Jeg har ikke funnet så mye sjeldenheter som er verdt å kopiere utover det, for jeg leter ikke aktivt etter noe. Jeg fikk en vinylripp i 24 bit fra 180g av Abraxas. Jeg har ikke grammofon, så jeg syntes det var litt artig. Men jeg har samme plate på cd, så da har jeg allerede betalt royalty for den. Da har jeg ingen dårlig samvittighet for å ha en flacfil med vinylrippen liggende på HDD i tillegg til redbook. For meg blir det som om jeg får eller laster ned en gratis mp3 av en plate jeg har kjøpt i butikk. Det gjelder spesielt hvis det dreier seg om vinyl.

Den første kopien jeg overhodet fikk var en kopi av Five Leaves Left. Min førsteutgave var litt vanskelig å spille av på noen spillere av første generasjon. Det var derfor jeg fikk den av eieren av Compakthuset, for han kunne ikke spille den av på sin Yamaha, mens min Denon taklet det fint. Det gjorde også Phillips-en jeg byttet til, men etterhvert begynte platen å skippe. Da hadde jeg ikke noen skrupler med å kopiere et verk som er kjøpt og betalt. Derfor var det også en lovlig handling.

I tillegg har jeg noen ganger tatt imot en mp3, for å evaluere musikken før et eventuelt innkjøp. Noen ganger i påvente av at bestilt vare skal ankomme, eller mens jeg leter etter den. I disse dager hører jeg litt på en mp3 av Chooglin's Sweet Time. Enten så blir platen kjøpt, eller som ender det med en mp3 som ikke vil bli spilt i fremtiden. Jeg fyller ikke opp HDD med unødvendige filer, jeg er ingen samlerbøg. Jeg har ikke noe behov for å ha maks antall artister i samlingen, og hvor mange plater jeg har er for meg irrelevant. Derfor bryr jeg meg heller ikke om å ha mer enn en mastring av en plate.

Spotify gjør at det ikke er behov for mp3 for meg. Jeg bruker jo ikke mediaspiller ute på gaten, og laptop-en er underholdingen på reiser. Derfor har mp3 på HDD liten verdi for meg, sett bort fra når det dreier seg om obskure og sjeldne utgivelser. Og da skal det være skikkelig bra.

Nei, det er absolutt ingen grunn til å være helt ekstremist i åndsverksaker. Teori og juss har ikke alltid berettigelse. Når bruddet av loven ikke har noen økonomisk betydning for noen, men bidrar til spredning av normalt utilgjengelig musikk (utenom bootleg), så mener jeg at lovbruddet faktisk er på sin plass. Bruddet har ideelle grunner, og er kun til vinning for rettighetsinnehaveren.

Å gå så langt som å gjøre det utrivelig på grunn av en slik handling ser jeg på som en langt mer alvorlig handling, for det fører til faktiske konsekvenser i form av dårlig humør, og der tilhørende trøstedrikking og sanseløs piratsøking i bevisstløs tilstand. Og så får stakkaren besøk av Lars Ulrich, som slår han ihjel med en klubbe. Da blir du plutselig moralsk skyldig i både medvirkning til drap, og den endelige oppløsingen av Metallica. Det er en mye verre konsekvens enn at fans får tilgang til utigjengelige utgivelser som artisten har godkjent, og potensielt blir enda mer glad i artisten.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Anonym skrev:
Finn M skrev:
Kim skrev:
Finn M skrev:
Kim skrev:
Me so lucky. Fikk 1970 - 1975 boksen hos min kjære i bursdagspresang og fant Archive 1967 - 75 cd-boksen på Platekompaniet på Majorstuen. Flaks siden den er utgått. (Den er lagt inn på server så jeg kan godt selge den videre om noen er interessert.)
Selge den videre?! Er du skjør i nøtta? Er du ikke klar over at det er andre sine åndsverk dette handler om!?
Hadde du prøvd å gjøre det samme med mine fotografier så hadde jeg politianmeldt deg tvert! :mad:
Hva vet du om mine hensikter i forhold til å betale rettigheter til opphavsmennene?
Det hadde vært fint å kunne få ditt fulle navn og adresse....
Det må finnes grenser for hvor smålig du skal være....

Hvorfor ikke anmelde de som selger cd'er på bruktbørsen her også, det kan jo hende de har beholdt en kopi. Eller du kan ta den enda lengre ut med å anmelde alle som selger sine lp plater til antikvariater i tilfelle de sitter med en kopi på kassett, lydbånd eller harddisk.
Skjønner at du helst vil være anonym, anonym, for her er du ute på glattisen... ;D

Men er det virkelig slik at du ikke forstår at dette ikke er lov? ::)
Vet at vi lever i en tid der folk er vant med å laste musikk gratis ned fra nettet selv om det faktisk ikke er lov.
Men dette er mye verre. Her er det nemlig ikke snakk om å laste gratis ned til seg selv, at du går ut offentlig og tilbyr videresalg av musikk der rettighetene eies av Genesis. Et slags Pirate Bay i miniformat, faktisk. Hvor stort salg ser du for deg at du kan foreta? 10 eksemplar? 100 eks? 1000 eks?

Hadde du tatt den nykjøpte boksen din og lagt den ut for salg så er det selvsagt lov. Du har jo lovlig kjøpt et eksemplar og kan selvsagt selge det videre.

Hvorfor jeg er så hissig? Fordi du oppforderer offentlig til stjeling fra mine gamle helter. Rett og slett. Jeg blir lei meg på deres vegne.

Jeg for min del sitter fortsatt og håper at orginaloppsetningen av Genesis med Peter Gabriel og Steve Hackett skal samles for en verdensturne.
Men håpet svinner vel hen. Peters stemme er vel ikke den samme som på 70-tallet lenger....
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
baluba skrev:
Kjære vene, dette tar altfor mye av. Først må jeg få klargjort at jeg også har endel åndsverk på samvittigheten, uten å ha sett de store summene av den grunn. Men å nesten begynne å true en privatperson for å "piratkopiere" en cd av en kamerat, som dette i praksis er sammenlignbart med, er helt fjernt for meg.

Personlig ville jeg aldri ha solgt boksen, men hadde noen sendt meg en pm så ville jeg vært villig til å svi av en kopi til den personen. Hadde det kommet en strøm av pirat-meldinger så ville jeg nok reagert litt, men det er egentlig et hypotetisk problem. Hvis en plate har vært lovlig utgitt, og ikke er i distribusjon lenger, så synes jeg at åndsverksloven kan strekkes ganske langt sålenge det ikke er noen økonomisk gevinst i det. Er det unikt nok så mener jeg at det er legitimt å la et lite antall venner få lov til å glemme å slette filene dere la inn på HDD for å slippe å bruke cdp. Det er helt greit, for plateselskap og artist har sluttet å selge produktet, og har med andre ord null tap i omsetting - uansett hvor mange som kopierer det.
Plata er nok i distribusjon fortsatt. Den er bare ikke å få kjøpt i Norge. Akkurat nå ihvertfall.
Jeg kjøpte for noen uker siden en annen Genesis boks fra play.com. Denne var heller ikke å skaffe i Norge. Den stod også som utgått i England men jeg tok sjansen på å bestille den likevel. To uker senere lå den i Postkassa. 8)

baluba skrev:
Å gå så langt som å gjøre det utrivelig på grunn av en slik handling ser jeg på som en langt mer alvorlig handling, for det fører til faktiske konsekvenser i form av dårlig humør, og der tilhørende trøstedrikking og sanseløs piratsøking i bevisstløs tilstand. Og så får stakkaren besøk av Lars Ulrich, som slår han ihjel med en klubbe. Da blir du plutselig moralsk skyldig i både medvirkning til drap, og den endelige oppløsingen av Metallica. Det er en mye verre konsekvens enn at fans får tilgang til utigjengelige utgivelser som artisten har godkjent, og potensielt blir enda mer glad i artisten.
Du verden for et baluba, baluba... ;D
Men jeg ser for meg et litt mer sansynlig scenario, faktisk: Det at jeg er glad i en artists musikk, kjøper den og oppfordrer andre til å gjøre det samme, så er sjansen større til at artisten skal komme med nye plater senere. Den beste måten å sikre seg at det kommer nye utgivelser er jo at artisten tjener penger på å få solgt musikken sin, ikke sant!? :) Om noen dager skal jeg på konsert med Kari Bremnes. Hvis min beste venn hadde spurt meg om å få en kopi av Kari B's siste plate så hadde jeg gjort en av to ting:
1. Sagt nei
2. Kjøpt plata og gitt videre til han
Enkelt og greit! :)


Nei, jeg synes ikke jeg har gjort det utrivelig. Er ofte inne på www.foto.no Der har det skjedd noen ganger at folk har fortalt at de har som plan å dra til England og kjøpe med seg dyrt fotoutstyr og lurer på hva de skal gjøre for å slippe å betale Norsk moms. Slike tråder får som oftest en rask slutt da en av de gamle ringrevene går ut og forteller han vet at det finnes enkelte tollbetjenter som også frekventerer forumet.... ;D
Føler ikke at jeg har gjort annet enn det. Er anonym så sikker på at det han gjør er lovlig så bør han jo stå frem med fullt navn. Burde ikke være noe problem det, vel? ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Finn M skrev:
baluba skrev:
Kjære vene, dette tar altfor mye av. Først må jeg få klargjort at jeg også har endel åndsverk på samvittigheten, uten å ha sett de store summene av den grunn. Men å nesten begynne å true en privatperson for å "piratkopiere" en cd av en kamerat, som dette i praksis er sammenlignbart med, er helt fjernt for meg.

Personlig ville jeg aldri ha solgt boksen, men hadde noen sendt meg en pm så ville jeg vært villig til å svi av en kopi til den personen. Hadde det kommet en strøm av pirat-meldinger så ville jeg nok reagert litt, men det er egentlig et hypotetisk problem. Hvis en plate har vært lovlig utgitt, og ikke er i distribusjon lenger, så synes jeg at åndsverksloven kan strekkes ganske langt sålenge det ikke er noen økonomisk gevinst i det. Er det unikt nok så mener jeg at det er legitimt å la et lite antall venner få lov til å glemme å slette filene dere la inn på HDD for å slippe å bruke cdp. Det er helt greit, for plateselskap og artist har sluttet å selge produktet, og har med andre ord null tap i omsetting - uansett hvor mange som kopierer det.
Føler ikke at jeg har gjort annet enn det. Er anonym så sikker på at det han gjør er lovlig så bør han jo stå frem med fullt navn. Burde ikke være noe problem det, vel? ;)
De som ønsker det kan sende meg en PM så skal jeg oppgi navn og telefonnummer.
 
Topp Bunn