Lage superenkle bassfeller- vil de virke?

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg vurderer å lage bassfeller ved å trekke hele pakker Rockwool lydplater med gardinstoff (utenpå plasten), for så å sette flere pakker uten på og oppå hverandre i hvert sitt hjørne ved frontveggen. Målene på bassfellene vil bli H=240 cm, B=60 cm, D=60cm.

Vil dette ha effekt, evenuelt hvor langt ned i frekvensområdet?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Selvfølgelig har deet effekt . Tror det bliver bedre hvis du tager plasten af først.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Hva med å kjøpe noen store rockwool rørskåler? Er ikke det både enklere og penere?
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hva med å kjøpe noen store rockwool rørskåler? Er ikke det både enklere og penere?
Heter det egentlig noe annet? Finner det ikke på Rockwools nettside.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Rockwool akustikkplater blir for tette i slik tykkelse. Skal du ha 60cm tykkelse er løsere materiale mer effektivt, f.eks vanlig glava proff 35.
 

Vedlegg

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Rockwool akustikkplater blir for tette i slik tykkelse. Skal du ha 60cm tykkelse er løsere materiale mer effektivt, f.eks vanlig glava proff 35.
Går gjerne ned på tykkelsen, så lenge resultatet blir bra. Hvilke dimensjoner vil du anbefale hvis jeg skal bruke Rockwool lydplater?
 

Mori

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
58
Antall liker
25
Sted
Nærbø
Torget vurderinger
12
Rockwool rørskåler, disse virker meget interesante. Tenker da som bassfeller i rommets hjørner.

Noen som har prøvt disse ?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ikke noe poeng å svare, men har tenkt en del på dette med rørskåler jeg også.
skal de ha stor effekt bør man gå for STORE og helt til tak, men de er litt dyre.
Fikk pris på rundt 1000.-stk med dia rundt 40 cm.
dette er en stund siden, så det kan hende jeg husker feil:) Gammel mann, dere veit:(

Steinar.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Rockwool akustikkplater blir for tette i slik tykkelse. Skal du ha 60cm tykkelse er løsere materiale mer effektivt, f.eks vanlig glava proff 35.
Går gjerne ned på tykkelsen, så lenge resultatet blir bra. Hvilke dimensjoner vil du anbefale hvis jeg skal bruke Rockwool lydplater?
10cm med 10cm luftgap er bortimot det mest effektive du klarer med Rockwool. Med 10cm luftgap har du omtrent samme effekt som en 20cm tykk plate. Det er lite å hente på større tykkelse eller større luftgap, da materialet er for tett.

Med Glava ser det ut til at ca 60cm tykkelse er sweetspot, da får du en jevn og fin avrulling i dempingen.

Med Rockwool har du absorbsjonsfaktor på 0,5 ved 180Hz med 10cm plate og 10cm luft, med Glava har du med 60cm uten luft på ca 45Hz.
 
Topp Bunn