Lage seg en "liten" boombox for bruk utendørs i festlige lag

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Det skjer tidvis at vi har oss en liten fest, og "grei" lyd med nok trøkk er sjelden kost fra diverse ferdigfabrikata. Derfor tanken om å spikke en sak som det er litt fres i med godt fundament i bunn og som kan spille opp så det virkelig høres! Det blir altså en boks, drevet av et effekttrinn i mono.

Tanken er en Dayton ultimax i bunn, kikker etter brukt på finn så en 15/18 er nærliggende.
Jeg vurderte også
A) coax i topp for enkelhets skyld og passivt delt mellom coax og sub. Deling 100-150hz og da det som er satt på coax. Ikke noe spesiell korrigering - kun tilpasse nivå.
B) slakte en 2-veis pa-topp

Alternativt har jeg 6 stk 6" alu fra dayton som kanskje kunne vært parret med diskant(er).
Klarer man seg med en diskant delt litt høyt for å få litt effekttålighet tror vi?

Trengs en forsterker - en plateamp fullfrekvens kunne vært noe, alt som er integrert er bra.
Også en blåtannmottaker.

En hypex plateamp med aktiv deling er mulig, men da stikker prislappen litt av. Og en ultimax er glad i mye effekt.... så da er vel PA/proff veien å gå?

Noen som vil drodle litt rundt konseptet?

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Postkassami: Dette problemet er da allerede løst. Hent en Soundboks Go her:

www.hifiklubben.no

Det vil spare deg for både penger og trøbbel..

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.358
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Soundboks ja...er vel noe råere på G fra trådstarter.
Men når det er sagt, så fikk jeg føle på denne (ikke Go varianten) da nabogutta som var russ nå fikk seg noen fortjente timer med «slå seg laus» på takterrassen her. Jeg trodde faktisk det var en russebuss som stod å spilte i nabolaget.
De teamet jo opp flere av disse jævlene også, og jeg møtte dem senere nede på holdeplassen med UK Gangsta Rap på fullt øs. Jeg ble faktisk litt imponert over lydkvaliteten til sitt bruk også. Møtte nylig en kompis nede på MT klubben som hentet ut en til kidsa sine. Disse er IKKE laget for å få venner i nabolaget:ROFLMAO:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
1
Noen som vil drodle litt rundt konseptet?
Kan jo starte med, hvor mye effekt trenger du? Er det beskjedne tall så finnes det små chip amper som tpa3116 som kan drives av et bilbatteri over lengre tid, og er ikke så veldig kresne på spenning inn da spenningsregulatoren er god, alt imellom 4,5-26V funker.
Disse koster vel en hundrings på aliexpress og ebay, trengs bare en psu og høyttalere så er det bare å koble til 3,5mm jack og spille ivei.

Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Kan jo starte med, hvor mye effekt trenger du? Er det beskjedne tall så finnes det små chip amper som tpa3116 som kan drives av et bilbatteri over lengre tid, og er ikke så veldig kresne på spenning inn da spenningsregulatoren er god, alt imellom 4,5-26V funker.
Disse koster vel en hundrings på aliexpress og ebay, trengs bare en psu og høyttalere så er det bare å koble til 3,5mm jack og spille ivei.

Til en 15/18" ?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.592
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har ett par Kartesian 6,5" coaxer med brukanes følsomhet du kan bruke i toppen.
Liten compdriver i midten med moderat hornladning.
Men de er uten delefilter da, så det må du mekke sjæl.

Du kan få dem til kompis pris. -> billig
cox165_vpa-8__01.jpg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
1
Til en 15/18" ?
Med 110dB følsomhet så holder det kanskje med noen par watt? :) Er derfor det er greit å ha en pekepinn på hvor mye effekt man trenger. :)
De er forresten oppgitt til 100W i mono, om hvor mye det stemmer er jeg dog litt usikker på..

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Soundboks ja...er vel noe råere på G fra trådstarter.
Men når det er sagt, så fikk jeg føle på denne (ikke Go varianten) da nabogutta som var russ nå fikk seg noen fortjente timer med «slå seg laus» på takterrassen her. Jeg trodde faktisk det var en russebuss som stod å spilte i nabolaget.
De teamet jo opp flere av disse jævlene også, og jeg møtte dem senere nede på holdeplassen med UK Gangsta Rap på fullt øs. Jeg ble faktisk litt imponert over lydkvaliteten til sitt bruk også. Møtte nylig en kompis nede på MT klubben som hentet ut en til kidsa sine. Disse er IKKE laget for å få venner i nabolaget:ROFLMAO:

Hehe, har hørt - bra fres i disse, men det blir litt for kjønnsløst 🙈

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Med 110dB følsomhet så holder det kanskje med noen par watt? :) Er derfor det er greit å ha en pekepinn på hvor mye effekt man trenger. :)
De er forresten oppgitt til 100W i mono, om hvor mye det stemmer er jeg dog litt usikker på..
Snarere under 90db følsomhet - mye bevegelig masse og stive pølseoppheng. Jeg bruker dayton Hf 15" inne med 1000-1500w/stk og det er akkurat passe...

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
1
Snarere under 90db følsomhet - mye bevegelig masse og stive pølseoppheng. Jeg bruker dayton Hf 15" inne med 1000-1500w/stk og det er akkurat passe...
PA, rackmonterbar effekt forsterker høres det mest ut som du trenger da.. Har kjørt et merke som heter Beta Three som jeg kan tipse om hvis pris er viktig (uten at kvaliteten blir dårlig), de gir 2KW i stereo pr. Kanal i 4 Ohm og 1KW i 8 Ohm i stereo. De lå på irundt 7-8K mener jeg å huske, UA2000 het den modellen, men det er noen år siden nå. De har også mindre modeller som er rimeligere, og også større modeller som er dyrere. IDmusikk kan nok skaffe da de fører merket, regner med du kan sende de en mail og høre. De har vel også ferdige aktive høyttalere som ikke er så ille i pris, men det er visst utelukket for din del ser det ut til.

M

MarkusH

Gjest
Tror jeg ville tenkt meg litt om før jeg monterte ultimax 18" i bunn på noe sånt, de jeg har spiller jo greit .... I 500 liter bassrefleks med en kanal fra Behringer nu6000 alene, den får varsellampene til å lyse altså med kun ett element. Vil også si at høy deling (over 100hz) er totalt no-go, synes ikke mine låter bra over 80hz så mine går bare til 65hz nå. Pa460-8 kunne kanskje vært en løsning i bassen? Dessuten, med ultimax 18" så kan du ikke være glad i naboene dine, men det kommer sikkert an på om du får dratt de skikkelig. En pa460-8 trenger vel ikke mer enn kanskje 200w, den har jo en følsomhet på 98db også, jeg er også blitt anbefalt ikke å gi de mer enn 400w per element når de er ferdig "innspilt". Aner ikke akkurat hvor dypt de går i mine kasser, men jeg regner vel nesten med at bassrefleks på 250liter netto er utelukket for ei portabel kasse? 😁

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
PA, rackmonterbar effekt forsterker høres det mest ut som du trenger da.. Har kjørt et merke som heter Beta Three som jeg kan tipse om hvis pris er viktig (uten at kvaliteten blir dårlig), de gir 2KW i stereo pr. Kanal i 4 Ohm og 1KW i 8 Ohm i stereo. De lå på irundt 7-8K mener jeg å huske, UA2000 het den modellen, men det er noen år siden nå. De har også mindre modeller som er rimeligere, og også større modeller som er dyrere. IDmusikk kan nok skaffe da de fører merket, regner med du kan sende de en mail og høre. De har vel også ferdige aktive høyttalere som ikke er så ille i pris, men det er visst utelukket for din del ser det ut til.
Crown, Behringer osv er også gode alternativer, egentlig minste problemet om man aksepterer ting beregnet for rack. Men plate-amp hadde vært praktisk.

Tror jeg ville tenkt meg litt om før jeg monterte ultimax 18" i bunn på noe sånt, de jeg har spiller jo greit .... I 500 liter bassrefleks med en kanal fra Behringer nu6000 alene, den får varsellampene til å lyse altså med kun ett element. Vil også si at høy deling (over 100hz) er totalt no-go, synes ikke mine låter bra over 80hz så mine går bare til 65hz nå. Pa460-8 kunne kanskje vært en løsning i bassen? Dessuten, med ultimax 18" så kan du ikke være glad i naboene dine, men det kommer sikkert an på om du får dratt de skikkelig. En pa460-8 trenger vel ikke mer enn kanskje 200w, den har jo en følsomhet på 98db også, jeg er også blitt anbefalt ikke å gi de mer enn 400w per element når de er ferdig "innspilt". Aner ikke akkurat hvor dypt de går i mine kasser, men jeg regner vel nesten med at bassrefleks på 250liter netto er utelukket for ei portabel kasse? 😁
Size no problem! det bygges i så fall med hjul i bakkant så den kan flyttes som ei sekketralle og det blir finér fremfor MDF for å spare litt vekt. Og jeg er altfor glad i output helt i bunn, så sikter på fullt øs ned mot kanskje 25HZ. Det får man ikke til med høyeffektive PA-drivere (som ville være det rasjonelle valget og som finnes i ferdige konfigurasjoner i hopetall).
Jeg ser poenget ditt - de 15" jeg bruker inne er beregnet i større grad for hifi utover å være luftpumper så de tåler noe høyere deling. deling under 100 er jo ikke noe problem om man parrer mot en 10-12" for eksempel.

Jeg mistenker at det mest rasjonelle er å slakte en monitor, ligger noen rimelige fra bl.a. behringer og benytte i toppen. Men å dele passivt nede på 70-80hz er jo mer eller mindre rasjonelt - kan fort spare kobberet og heller handle mini-dsp 2x4...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Trenger du i prinsippet noe som en Ultimax? Ville ikke en PA-sub være mere egnet, ved å gi vesentlig mere følsomhet, men begenset med output helt i kjelleren. 35Hz eller så er kurant -3dB for boombox.

Johan-Kr

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Trenger du i prinsippet noe som en Ultimax? Ville ikke en PA-sub være mere egnet, ved å gi vesentlig mere følsomhet, men begenset med output helt i kjelleren. 35Hz eller så er kurant -3dB for boombox.

Johan-Kr
Ja og nei, det finnes dusinvis ålreite PA - greier som gjør jobben, men -3 db 35hz er for blodfattig- fullt øs til 25hz er dessverre blitt en vane...

Bobby_Keys

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.05.2022
Antall liker
28
Sted
Asker
Ja og nei, det finnes dusinvis ålreite PA - greier som gjør jobben, men -3 db 35hz er for blodfattig- fullt øs til 25hz er dessverre blitt en vane...
Er på jakt etter en skikkelig boombox fra 80-tallet som gir meg et intensiv til å oppsøke kiropraktor. Men de koster alt for mye i disse dager.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
25 Hz sliter du litt med å få til utendørs med rikelig volum - Det går jævlig mye ekstra effekt Ift innendørs. Jeg er litt i tvil om en Hypex plateforsterker egentlig blir nok juice til en Ultimax

Johan-Kr

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
25 Hz sliter du litt med å få til utendørs med rikelig volum - Det går jævlig mye ekstra effekt Ift innendørs. Jeg er litt i tvil om en Hypex plateforsterker egentlig blir nok juice til en Ultimax

Johan-Kr
Det er krevende, kanskje en utopi uten å ha noen form for drahjelp fra en bakvegg e.l. og jeg er redd du har rett - disse krever mye effekt.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.318
Hva med å slakte noen litt aldrende forsterkere med ICE-moduler?
Embla feks. Eller kjøpe AS1200 moduler direkte.

ellers er jeg enig. Soundboks spiller høyt, men det mangler mye godlyd.
selv bruker jeg cerwin vega DC15 til slikt. Ikke kompakt og krever masse effekt, men det blir god stemning..

Topp Bunn