Lage jumper's av høyttalerkabler?

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
En liten solid 2,5 mm2 kopperleder koster under 5 kroner og vil ikke forringe lydkvaliteten. En bitte liten bit av en dyr høytalerkabel
betyr i praksis null og niks. Å bruke svindyre jumpers er i det hele tatt bortkastede penger og selges på grunn av kjøperens kunnskapsmangel og selgerens kunnskap om fortjeneste! :p
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er fint lite som er så sykt overpriset ift hva man får i lydmessig gevinst som dyre jumpere. Blekkplater, forgyllet eller ei, er noe svineri, det er jeg helt enig i. Men en billig bit god høyttalerkabel som Up sier, eller helst en loddet F-connection, låter bedre enn den beste jumper jeg har prøvd. Lurium er det, rett og slett.

En bit kabel kan ikke gjøre annet enn å i beste fall degradere lydkvaliteten minimalt. Samme hvor dyr den er.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Henning på OHFC har lovt full retur-rett om jeg ikke vil ha de, så da kan det vel ikke skade å prøve? Er det sånn at metallskinnene som sitter på bl.a. Audiovector, er så dårlige som det hevdes her, kan det jo fort bli bedre lyd. Om det er verd pengene, kan man saktens spørre om mye av det vi holder på med.

Blir det ikke noen hørbar forbedring, sender jeg jumperne tilbake og lar Audiovectorene spille slik de gjør nå - singlewired med skinner. Jeg kommer ikke til å lodde eller foreta innvendige inngrep i høyttalerne. Men nå skal jeg jo også bytte forsterker, så jeg bør vel venne meg til lyden av B150+ og la den få gå seg til, før jeg a)kopler til ekstern strømforsyning til forsterkeren, og b) prøver ut dette med jumperne. Her går heile romjula til hyggelige sysler, har jeg på følelsen...Utfordringa blir å få såpass med tid for meg sjøl at jeg kan trøkke litt på, sånn renit lydmessig, mener jeg.

mvh. VilhelmW
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Henning på OHFC har lovt full retur-rett om jeg ikke vil ha de, så da kan det vel ikke skade å prøve? Er det sånn at metallskinnene som sitter på bl.a. Audiovector, er så dårlige som det hevdes her, kan det jo fort bli bedre lyd. Om det er verd pengene, kan man saktens spørre om mye av det vi holder på med.

Blir det ikke noen hørbar forbedring, sender jeg jumperne tilbake og lar Audiovectorene spille slik de gjør nå - singlewired med skinner. Jeg kommer ikke til å lodde eller foreta innvendige inngrep i høyttalerne. Men nå skal jeg jo også bytte forsterker, så jeg bør vel venne meg til lyden av B150+ og la den få gå seg til, før jeg a)kopler til ekstern strømforsyning til forsterkeren, og b) prøver ut dette med jumperne. Her går heile romjula til hyggelige sysler, har jeg på følelsen...Utfordringa blir å få såpass med tid for meg sjøl at jeg kan trøkke litt på, sånn renit lydmessig, mener jeg.

mvh. VilhelmW
Jeg spiser sokkene mine om det ikke blir bra med Norse Jumpers.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Spiser sokkene dine om det ikke blir bra med noname 4kvmm.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Man skrev:
Spiser sokkene dine om det ikke blir bra med noname 4kvmm.
Mine eller Skink sine? Jeg har temmelig røff fotlukt, særlig etter en dag i gore-tex-sko.... ;D Du er herved advart! Men for å prøve ut dette; kan jeg få laga jumpere av solid core kopertråd, skal jeg jaggu prøve. Jeg er ingen loddingens master sjøl.

mvh. VilhelmW
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trenger ikke være solidcore, en hvilken som helst stump på noen cm av en anstendig audiokabel gjør samme nytta.

Eksempelvis så koster vel Linn sin K20 kabel, som er 4kvmm av anstendig kvalitet, nøyaktig kr. 70,- pr meter. Den selges i "løsvekt" og en jumper på 10cm skulle da komme på rundt 7,- kroner. Med moms og det hele. Man kan dersom man er redd for oksidasjon lodde de strippede endene på jumperen, og bruke det loddede arealet som kontaktpunkt forsåvidt.

Sant å si så har jeg forsøkt å sammenlikne "originalblikk" med både slike hjemmelagde jumpere og svinedyre jumpere (bl.a Chord Signature), og det virkelige hoppet er fra blikk til audiokabel. Deretter er det fint lite (les ingenting hørbart egentlig) å hente. Imo.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Trenger ikke være solidcore, en hvilken som helst stump på noen cm av en anstendig audiokabel gjør samme nytta.

Eksempelvis så koster vel Linn sin K20 kabel, som er 4kvmm av anstendig kvalitet, nøyaktig kr. 70,- pr meter. Den selges i "løsvekt" og en jumper på 10cm skulle da komme på rundt 7,- kroner. Med moms og det hele. Man kan dersom man er redd for oksidasjon lodde de strippede endene på jumperen, og bruke det loddede arealet som kontaktpunkt forsåvidt.

Sant å si så har jeg forsøkt å sammenlikne "originalblikk" med både slike hjemmelagde jumpere og svinedyre jumpere (bl.a Chord Signature), og det virkelige hoppet er fra blikk til audiokabel. Deretter er det fint lite (les ingenting hørbart egentlig) å hente. Imo.
Hvem selger Linn-kabel? Jeg skal få loddet på spader og bananer av god nok kvalitet og prøve.

mvh. VilhelmW
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Man skrev:
Det er vanskelig å stramme solid core skikkelig uten at man lodder på spader. Jeg ville prøvd tykk flertrådet.
Evt http://www.cardas.com/content.php?area=oem&content_id=13&pagestring=Jumpers
Benytter du en bit med vanlig elektrikkerkabel 2,5 mm2 består den av 7 stk. fin fin kopper. Sitter som fjell når du drar til terminalen, mye bedre enn bruk av spader som egentlig er den dårligste kontakttypen i forbindelse med høytalerkabler. Koster kanskje oppimot 2 kroner.

Ikke at det har så veldig mye å bety, men signalet unngår i alle fall ekstra loddinger og pluggkontakter !

Kjøp av svindyre jumpers er et godt eksempel på placebo- og reklame effekt ;)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
up skrev:
Man skrev:
Det er vanskelig å stramme solid core skikkelig uten at man lodder på spader. Jeg ville prøvd tykk flertrådet.
Evt http://www.cardas.com/content.php?area=oem&content_id=13&pagestring=Jumpers
Benytter du en bit med vanlig elektrikkerkabel 2,5 mm2 består den av 7 stk. fin fin kopper. Sitter som fjell når du drar til terminalen, mye bedre enn bruk av spader som egentlig er den dårligste kontakttypen i forbindelse med høytalerkabler. Koster kanskje oppimot 2 kroner.

Ikke at det har så veldig mye å bety, men signalet unngår i alle fall ekstra loddinger og pluggkontakter !

Kjøp av svindyre jumpers er et godt eksempel på placebo- og reklame effekt ;)
Altså, vet du hva de koster?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Hvem selger Linn-kabel? Jeg skal få loddet på spader og bananer av god nok kvalitet og prøve.

mvh. VilhelmW
Det er det Kontrapunkt som gjør.

http://www.kontrapunkt.no/priser/Linn.pdf

Men det var bare ett av mange eksempler på audiokabel av god kvalitet, som leveres av verdenskjente kvalitetsleverandører av hifiutstyr til systemer selv i omtrent millionklassen faktisk. Naim NAC A5 er et annet eksempel, og Chord er også et som leverer like gode kabler (de lager vel Linn-kabelen om jeg ikke tar feil) også på rull som kan kjøpes i løs vekt. Om du har noen slike forhandlere rundt deg.

Det burde om ikke annet tilsi at de fleste av oss ikke bør oppleve en stump av slik kabel på 5-10cm i jumperformat som noen nevneverdig flaskehals i våre systemer. I så fall begynner jeg alvorlig å lure, og vi bør begynne å bytte alle komponentbein i print osv i hele systemet til "superduperkabel" dersom man skal følge den logikken videre.

Poenget mitt er at man ikke behøver å kjøpe svinedyre jumpere for å få de beste lydmessige resultater; en stump av slike kabler, eller en F-connection, er vel minst like bra. Og koster knapt noe.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Spørsmål til Vidar P:
Du skrev at du har eksperimentert med forskjellige jumperløsninger. Har du sammenlignet jumperne som følger med KEF Reference 20x/2 med andre jumperløsninger? Hvis ja: Hva var ditt inntrykk/resultatet?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg synes ikke særlig om KEF-jumperne. De er åpenbart utstyrt med spader av blikk. Stumper av Linn K400 kabel gir hørbart bedre resultater i mine ører, det samme gjør mine (overprisede) Chord Signature jumpere, men sistnevnte er ikke hørbart bedre enn disse K400-stumpene her. Hadde de vært bedre så tror jeg det ville ha vært umiddelbart hørbart.

KEF sine jumpere er imidlertid ikke de verste, selv om de tydeligvis har dårlige spader, og disse jumperne antakelig er "give-aways". De verste løsningene er imo forgylte blikkplater, som jeg blitt overrasket over på flere av mine andre høyttalere både fra Spendor, Monitor Audio og andre ellers veldig gode høyttalerleverandører. Der er det virkelig lett hørbare forbedringer ved å bytte.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Da er 8 stk. NordOst jumper-kabelsnutter ankommet fra OHFC. Skal straks prøves!

mvh. VilhelmW
Blir moro å lese hva du hører :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
VilhelmW skrev:
Da er 8 stk. NordOst jumper-kabelsnutter ankommet fra OHFC. Skal straks prøves!

mvh. VilhelmW
Blir moro å lese hva du hører :)
Joda, det ER forskjell - må nok innrømme og konstatere det. Kort oppsummert, blir det en meir fremtreden "bånn", bassen blir kanskje litt for dominerende. Men også mellomtone- og diskantområdet får et ekstra skyv. Om dette skyldes fraværet av skinner og/eller jumperne, veit jeg ikke. Men uten skinner og med NO jumperne, blir det et godt hørbart løft i lydbildet. O fryd..o gammen!!

mvh. VilhelmW
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Skink_123 skrev:
VilhelmW skrev:
Da er 8 stk. NordOst jumper-kabelsnutter ankommet fra OHFC. Skal straks prøves!

mvh. VilhelmW
Blir moro å lese hva du hører :)
Joda, det ER forskjell - må nok innrømme og konstatere det. Kort oppsummert, blir det en meir fremtreden "bånn", bassen blir kanskje litt for dominerende. Men også mellomtone- og diskantområdet får et ekstra skyv. Om dette skyldes fraværet av skinner og/eller jumperne, veit jeg ikke. Men uten skinner og med NO jumperne, blir det et godt hørbart løft i lydbildet. O fryd..o gammen!!

mvh. VilhelmW
Sett i kablene dine i bassterminalen og kjør jumpers oppover.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
VilhelmW skrev:
Ok.Skal prøve. Hva skjer da???
Der ble bassen roligere,ja!! Nå trøkker det godt i mellomgulvet med Knofler's "Golden Hart".. disse Audiovectorene er ikke borte-vekk ;D Lurer på hva et par Sophia kan gjøre??

mvh. VilhelmW
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Ok.Skal prøve. Hva skjer da???
Jeg kan si i fra hvordan det låter etter at du har koblet og hørt FØR du forteller meg det!

Mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Blir kanskje LITT for mye bass med BM rev. og B-150+...Og det virker som om bytte fra skinner til jumperne, forsterket dette. Må prøve litt meir.

mvh. VilhelmW
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Hvorfor ikke kjøre bi-wire istedet for å legge masse kroner i jumpers?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
slowmotion skrev:
Hvorfor ikke kjøre bi-wire istedet for å legge masse kroner i jumpers?
Fordi de jumpersene forbedrer kabelen.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Blir kanskje LITT for mye bass med BM rev. og B-150+...Og det virker som om bytte fra skinner til jumperne, forsterket dette. Må prøve litt meir.

mvh. VilhelmW
Med alle forandringer i anlegget så må en og omplassere høyttalerne. Har du prøvd dette? Og prøvde du å wire slik jeg anbefalte med å ta HT kabelen inn på bassterminalen og jumpe opp?

Mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
VilhelmW skrev:
Blir kanskje LITT for mye bass med BM rev. og B-150+...Og det virker som om bytte fra skinner til jumperne, forsterket dette. Må prøve litt meir.

mvh. VilhelmW
Med alle forandringer i anlegget så må en og omplassere høyttalerne. Har du prøvd dette? Og prøvde du å wire slik jeg anbefalte med å ta HT kabelen inn på bassterminalen og jumpe opp?

Mvh
Jeg har gjort det sånn som du sa. Mulig at høytt. må lenger ut fra bakvegg. Skal prøve litt, med forskjellig musikk. Overraskende at det kan bli FOR mye bass av Audiovectorene..Og jeg som sannsynligvis nettopp har takka ja til et sett BM Giant... ;D

mvh. VilhelmW
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå har jeg prøvd forskjellige innspillinger, forskjellig musikk-kategorier, litt med og litt uten jumperne. Og med en skikkelig hifi-freak som med-lytter / sannhetsvitne / diskusjonspartner. Vi har foreløpig konkludert med følgende:

* Jumperne bidrar til meir "snert" i heile lydbildet - uansett musikkart.
* Jumperne gir meir luft og bedre perspektiv i lydbildet.
* På enkelte innspillinger, blir bassen veldig fremtredende, og meir fremtrendende med jumperne

Forskjellen uten skinner og med jumperne, er såpass positive og påtakelige at de blir her hos meg. Jeg vil heller ikke nøle med å anbefale andre og prøve ut disse. Uansett, er det MYE å hente på og bytte ut skinnene!

Nå skal de prøves ut i et par andre anlegg også - etterhvert. I et tilfelle, skal de erstatte andre jumpere - så det kan jo bli en aldri så liten "syretest" på disse...

mvh. VilhelmW
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Nordost-jumpere

VilhelmW skrev:
Nå skal de prøves ut i et par andre anlegg også - etterhvert. I et tilfelle, skal de erstatte andre jumpere - så det kan jo bli en aldri så liten "syretest" på disse...
Har du/dere fått sammenlignet Nordost-jumperne med andre jumpere ennå? Hvis ja: Hva var/er konklusjonen/tankene?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nordost-jumpere

CDWMcInSpots skrev:
VilhelmW skrev:
Nå skal de prøves ut i et par andre anlegg også - etterhvert. I et tilfelle, skal de erstatte andre jumpere - så det kan jo bli en aldri så liten "syretest" på disse...
Har du/dere fått sammenlignet Nordost-jumperne med andre jumpere ennå? Hvis ja: Hva var/er konklusjonen/tankene?
Gleder meg til jeg leser hva resultatet var, jeg er rimelig sikker på det grunnlaget jeg har med hvordan det vil slå ut!
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
DoMentor skrev:
Eirik_S skrev:
Barbaresco skrev:
Stripp av høyttalerkablene og stikk bitene rett i klemmene. Bedre blir det ikke. Ikke billigere heller!
Dette blir bra, men det blir mye korrosjon. Så du må da finne deg i å avisolere på nytt etter ei viss tid. Halvår kanskje.
Hmm, det er vel kun hvis det er kobberledere, hvis jeg husker rett ? ? ? Mao ikke med sølvledere feks

Mvh
Jeg har brukt stumper av mine sølv ht-kabler som jumpere i mange år og korrosjon er fremmedord hos meg i hvert fall!! Jeg har forresten ikke plugger eller spader på ht-kablene mine heller, men de skrus direkte i terminalene - her også uten korrosjon.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Vel,en måte er jo å skru ut høyttalerterminalen og løsne f,eks de to øverste ledningene og feste dem sammen med de to nederste ledningene.Da får man jo kortere signalvei,eller tar jeg helt feil?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.329
Torget vurderinger
1
mana skrev:
Vel,en måte er jo å skru ut høyttalerterminalen og løsne f,eks de to øverste ledningene og feste dem sammen med de to nederste ledningene.Da får man jo kortere signalvei,eller tar jeg helt feil?
2 spesidaler på at det er helt rett.

Foruten at det både er det enkleste og det billigste, men siden det både er enkelt og billig må det nesten være feil ... 8)

mvh
KJ
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
mana skrev:
Vel,en måte er jo å skru ut høyttalerterminalen og løsne f,eks de to øverste ledningene og feste dem sammen med de to nederste ledningene.Da får man jo kortere signalvei,eller tar jeg helt feil?
2 spesidaler på at det er helt rett.

Foruten at det både er det enkleste og det billigste, men siden det både er enkelt og billig må det nesten være feil ... 8)

mvh
KJ
Snu det på hode!
 
Topp Bunn