Lage høyttalerkabler selv, noen spørsmål.

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Jeg tenker å kjøpe inn nye høyttalerekabler og da ønsker jeg å gjøre det litt skikkelig fra start av. Det er til front og til senter, så er ikke de store lengdene vi snakker om her.

Så planen er veldig enkel. Bananplugger, kabelstrømpe og krympestrømpe. Tror ikke jeg får noe bedre lyd av det enn hva jeg har i dag, men det vil se langt bedre ut og bli en mer solid løsning enn mine clas ohlson kabler som brukes i dag.

Bananplugger blir fra biltema eller ebay. Røde og sorte krympestrømper har de hos biltema, og kabelstrømpe har jeg ikke funnet enda.

Det jeg lurer på er:

Vil Supra Classic 2.5 2x2,5mm fungere fint til dette, eller bør jeg velge Supra Classic 4.0 2x4mm?

Sett litt rundt om, og da har flere brukt 3 ledere til + og tre ledere til -, totalt 6 stk på 2,5mm i hver kabel. Hvorfor gjøres dette fremfor å ha en enkel 4mm leder?
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Tror jeg klarer meg med 4mm :)

Har sett litt på de som du linker til, men da på ebay. Selges jo pr meter der også med gratis frakt.

Van Damme Blue Series Studio Grade Speaker Cable 2 x 4 00mm Sold by The Metre | eBay

Men hvorfor skal jeg velge Van Damme Blue Series 4mm fremfor for eksempel Supra Classic 4mm? Vil ikke Blue Series være veldig stiv og vanskelig å legge langs vegg? Blir vel ikke noe bedre når jeg trer nylonstrømpe og slikt utenpå i tillegg.
 

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Innlegg
45
Antall liker
20
Sted
Fosen
Jeg har nettopp fått mine Van Damme Blue Series Studio 2x6mm.Hadde noen 2,5mm Tara Labs og merket stor forskjell i bassen.
Jeg er ingen kabelfanatiker,men ble overasket over forskjellen på 2,5mm og 6mm.
Bruker Emotiva xpa2 på XTZ 99.25 mkII.
Jeg mener at det er kabeltykkelsen som utgjorde forskjellen hos meg.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.680
Antall liker
1.782
Torget vurderinger
1
Kabel strømper kjøper du på Ebay, og de fåes i alle regnbuens farger og lenger samt diameter. Skriv bragded sleeve og det er flust og finne.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Biltema har krympeplast med lim og sorte nettingstrømper. :)

Jeg tenker å kjøpe inn nye høyttalerekabler og da ønsker jeg å gjøre det litt skikkelig fra start av. Det er til front og til senter, så er ikke de store lengdene vi snakker om her.

Så planen er veldig enkel. Bananplugger, kabelstrømpe og krympestrømpe. Tror ikke jeg får noe bedre lyd av det enn hva jeg har i dag, men det vil se langt bedre ut og bli en mer solid løsning enn mine clas ohlson kabler som brukes i dag.

Bananplugger blir fra biltema eller ebay. Røde og sorte krympestrømper har de hos biltema, og kabelstrømpe har jeg ikke funnet enda.

Det jeg lurer på er:

Vil Supra Classic 2.5 2x2,5mm fungere fint til dette, eller bør jeg velge Supra Classic 4.0 2x4mm?

Sett litt rundt om, og da har flere brukt 3 ledere til + og tre ledere til -, totalt 6 stk på 2,5mm i hver kabel. Hvorfor gjøres dette fremfor å ha en enkel 4mm leder?
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Har alt bestilt inn litt nå fra ebay. Krympestrømpe i rød/sort og kabelstrømpe i hvit. Tror jeg kjøper inn Supra classic 4mm også. Den blir ikke for stiv og bør være grei å jobbe med sammenlignet med Blue series. Ikke like fancy, men så snart de er pakket inn ser en ikke forskjell likevel.

Men bananplugger eller spader, eller begge deler?

Er det noen vits i å velge slik i hver ende?

KnuKonceptz Speaker Cable Wire Pants | eBay

Eller kan jeg like gjerne velge en rød/sort krympestrømpe der? Sliter litt med å finne ut hva mål jeg trenger på de jeg linker til når de ikke oppgir mm mål.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
786
Antall liker
954
Har nå bestilt samme kabel, har bestilt kabelbukser, ytre diameter er 14mm på denne kabelen, bestilte kabelbukse på 13mm, så får den litt strekk på seg :)

Bestilte 14mm strekkstrømpe i en knæsj finish, Nakamichi bananer som jeg har god erfaring med fra før, men kommer nok bare til å bruke selve pluggen og ikke hylsa rundt. Samt krympehylser i rødt og svart i ulike størrelser. Planen er å avisolere ytterkappa på kabelen og stikke kabelen inn i buksa med strømpa og lime dette fast. Så går jeg ned på dimensjonen på strekkstrømpe, ned til 6mm og stikker dette inn i buksa. Så ca. 10cm etter buksa loddes bananene til ledningene og strømpa festes med lim i buksa og krympes over bananen :)

Når det gjelder buksene du har linket til, så står dimensjonene i tommer lenger nede, det er enkel omregning :)
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Ja jeg så det var i tommer lengre nede etter jeg hadde lagt ut linken.

Supra classic 4mm du bestilte, eller den fra Van Damme?

Om Supra classic er 13mm så har jeg bommet med kjøp av kabelstrømpe og må kjøpe en annen dimensjon. Ikke store utgiften så det skal gå greit. Prøvde å finne noe info om diameter på den uten hell.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
786
Antall liker
954
Bestilte 2x6mm Van Damme :) Den er 14mm tykk :) Se om du finner datablad på kabelen, alle seriøse produsenter av utstyr bør ha datablad tilgjengelig.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Tror jeg klarer meg med 4mm :)

Har sett litt på de som du linker til, men da på ebay. Selges jo pr meter der også med gratis frakt.

Van Damme Blue Series Studio Grade Speaker Cable 2 x 4 00mm Sold by The Metre | eBay

Men hvorfor skal jeg velge Van Damme Blue Series 4mm fremfor for eksempel Supra Classic 4mm? Vil ikke Blue Series være veldig stiv og vanskelig å legge langs vegg? Blir vel ikke noe bedre når jeg trer nylonstrømpe og slikt utenpå i tillegg.
Egen erfaring er at Supra ikke er noe for meg. Lyden er litt inneklemt. Kan jo passe deg da seff.
Låter mye mer åpent med noe annet.
Europris holde du deg borte fra. De er skrikende og jeg kastet de etter 5 minutter. :p
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.696
Antall liker
2.297
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.338
Antall liker
9.572
Torget vurderinger
2

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
238
Antall liker
238
Sted
Oslo
Hei

Har nå laget ferdig mine høyttalerkabler av sølv ( spillt i ca 300 timer ).
Er laget av 1.0mm 99.9% sølvtråd fra Rasmussen og silkestrømpe fra vt4c.
Var meningen jeg skulle gå for Mundorf silver/gold kabel ( som jeg har intern i høyttalerne ). Men må sette på bremseklossen, blir dyrt
da jeg trengte 18m pga delefilteret står på gulvet og det går +/- separat til top, mid og basselement.
Har testet mange kabler oppigjennom og dette er helt klart de beste.
Har lært underveis at sølv gir den beste lyden, kobber litt rundere i kantene og direktikum ( isolasjon ) har meget mye og si.
Og til de som tror 1.0mm kabel til bass er alt for tynt. Så trenger man ikke mere så lenge det ikke er snakk om 10m kabler.

Frank
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Finnes det kabelbukser i krympemateriale?
Har ikke klart å finne noen.

"shrinkable cabletrousers" returnerte ingen treff på ebay.::)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Fant ikke noe på Elfa, kabelen er 14mm utv.
Forslag mottas med takk.
 
Topp Bunn