Lage høyttaler kabinetter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Noen forslag på en målemikrofon til en vettug pris? Holm acoustics sin til 345 euro blir i overkant for noe som muligens blir brukt kun 1 gang... Eller er det jo mange gode tips her! Takker :)
    Hei!

    Var selv en ivrig selvbygger, og har 12-15 sett høyttalere bak meg. Morsomt å lage noe selv, skal ikke nekte for det.
    MEN; med dagens bruktpriser i Norge, der du får 2-5 år gamle høyttalere til 1/3 av nypris, så begynner dette med selvbygg å bli både dyrt og vanskelig å forsvare..
    Ta f.eks. mange av ProAc sine konstruksjoner, de er kopiert opp og i mente. En Response 1,5 eller 2,5 får du tak i på brukten for 7-10 tusen(nypris 17-35k...)
    Skal du kjøpe delene, og få noen til å hjelpe deg med kasser(mdf, finering osv) så kommer du fort oppi 6-7000 kr. Og fortsatt har du da en hjemmebygd høyttaler som ikke nødvendigvis spiller like bra som originalen, og som er omtrent umulig å få solgt etterpå... :/

    Som mange har antydet her er det en stor fordel med en del kunnskap om emnet, ikke minst rundt delefilter-design. Slikt får man ikke over natta..
    Råd; tenkt deg om, og følg med på bruktbørsen :)

    M
    Lager ikke for å selge. Alle kan kjøpe, ingen stolthet og svært lite samtaleemne sammenlignet med selvbygg. Det er uten tvil mye morsommere med noe flott og vellydene man har laget selv :) tenker etter hvert at jeg skal lage meg en rørforsterker, dog et ferdig kit da....
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Denne produsenten lager flere mikrofoner til iOS og andre mobiler, inkludert en målemikrofon: MicW Om du skal ha en app så tolker jeg det som noe som skal kjøres på noe mobilt.

    Til stasjonært bruk så må du som regel ha et eksternt lydkort for å kunne levere +48Volt phantomspenning til målemikrofonen. Fordelen er at mange eksterne lydkort, gjerne USB, er at du kan sende/motta lyd med samme lydkort, fortrinnsvis med en ASIO-driver.

    Det virker som om flere er fornøyde med MiniDSP sin målemikrofon med mikrofonforsterker og AD-konverter innebygget. Den kobler du til med USB og det hele virker veldig hendig: UMIK-1 | MiniDSP Vet ikke om AV-shop tar inn denne. Har svært god erfaring med både å kjøpe direkte fra MiniDSP og å støtte norsk distributør - AVshop.
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Hei!

    Var selv en ivrig selvbygger, og har 12-15 sett høyttalere bak meg. Morsomt å lage noe selv, skal ikke nekte for det.
    MEN; med dagens bruktpriser i Norge, der du får 2-5 år gamle høyttalere til 1/3 av nypris, så begynner dette med selvbygg å bli både dyrt og vanskelig å forsvare..
    Ta f.eks. mange av ProAc sine konstruksjoner, de er kopiert opp og i mente. En Response 1,5 eller 2,5 får du tak i på brukten for 7-10 tusen(nypris 17-35k...)
    Skal du kjøpe delene, og få noen til å hjelpe deg med kasser(mdf, finering osv) så kommer du fort oppi 6-7000 kr. Og fortsatt har du da en hjemmebygd høyttaler som ikke nødvendigvis spiller like bra som originalen, og som er omtrent umulig å få solgt etterpå... :/

    Som mange har antydet her er det en stor fordel med en del kunnskap om emnet, ikke minst rundt delefilter-design. Slikt får man ikke over natta..
    Råd; tenkt deg om, og følg med på bruktbørsen :)

    M
    Dette er helt korrekt. Dersom målet er å få lyd i stua er det mye å spare på å kjøpe brukt. Kjøpte selv et par strøkne Snell E5 for 3000 kr. Sammenlignet med hva jeg har brukt på diy er dette småpenge.

    Til tross for at Snell’erne er både velkonstruerte og velbygde, faller de innunder kategorien av kommersielle høytalere bestående av en 1” diskantdome og dobbelte 6,5” bass-mellomtone elementer i ett smalt bassreflekskabinett. Mine personlige preferanser går mer i retning av større lukkede systemer. Her er det imidlertid lite å velge i mellom fra de kommersielle produsentene. Derfor er det naturlig for meg å ha denne hobbyen også selv om det koster både tid og penge (og kanskje noe frustrasjon).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lager ikke for å selge. Alle kan kjøpe, ingen stolthet og svært lite samtaleemne sammenlignet med selvbygg. Det er uten tvil mye morsommere med noe flott og vellydene man har laget selv :) tenker etter hvert at jeg skal lage meg en rørforsterker, dog et ferdig kit da....
    Fornuftig tenkt. Det går ikke å slå masseprodusert på pris med DIY, men du kan få veldig bra kvalitet til overkommelig kostnad. Og så lærer du en hel masse underveis, og det er veldig hyggelig å kunne si at "denne har jeg bygget selv."

    Ikke et høyttalerprosjekt, men et relatert DIY-prosjekt som junior og jeg har stor glede av: http://www.hifisentralen.no/forumet...66592-kan-vi-ikke-lage-en-el-gitar-pappa.html
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    tror jeg skal begynne med den dayton mic'en til 16-17 dollar på partsexpress, den gir nok sikkert bedre pekepin enn mine ører. Er det forresten slik å forstå at impendans forandrer seg om man setter elementet i ett kabinett kontra friluft?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, når elementet settes i et kabinett vil resonansfrekvensen flytte seg og hele impedanskurven med den. Impedanskurven du får til slutt er et produkt av kabinett og element. Eksempelvis vil et bassreflekskabinett gi en impedanskurve med to topper, en lukket kasse en kurve med bare en topp. Impedanskurven i friluft er den samme som for et enormt stort lukket kabinett.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En god grund til at vælge det lukkede kabinet, fordi der er som Asbjørn skriver kun er en pukkel på imperidansen, som så bør imperidans korigeres. En sted hvor der på de færdige købte højtalere, er sparet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som enslags public service, her er simulert frekvensgang og impedanskurve for Seas CA22RNX i henholdsvis en bassreflekskasse på 123 liter avstemt til 23 Hz (gul), en lukket kasse på 42 liter (orange) og en lukket kasse på 23 liter (rød).

    BassBox 6 Lite_4.jpg


    BassBox 6 Lite_3.jpg


    Oppgitt resonansfrekvens i friluft er 29 Hz. Resonansfrekvensene i kasse varierer fra 40 - 70 Hz, ca. Impedansen ved den tenkte delefrekvensen 3 kHz ser ut til å havne et sted rundt 20 ohm for alle tre alternativer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er et annet element enn hva jeg simulerte, så resultatet blir også litt annerledes. Her U22REX i 38 l kasse med hhv 10 og 15 cm langt bassrefleksrør, 70 mm diameter, avrundede flenser i begge ender, middels mengde stuffing i kassen.

    BassBox 6 Lite_6.jpg


    BassBox 6 Lite_5.jpg


    Jeg får ikke de oppgitte parametrene for elementet til å stemme helt med simuleringen, men det er ikke helt uvanlig. Her ender vi opp med 18 ohm ved 3000 Hz, noe som egentlig burde være ganske lik verdien i friluft. Det vil også være en viss variasjon fra eksemplar til eksemplar. Nok en grunn til å måle og justere litt til slutt.

    Grovt sett blir element + kasse et båndpass-system med fjerdeordens avrulling fra ca 60-65 Hz og ned, og førsteordens avrulling fra ca 1200 Hz og opp. Imidlertid vil elementet også bli mer retningsbestemt oppover, så det er ikke helt opplagt hvordan det oppfører seg hverken på aksen eller skrått til siden når du kommer opp mot 2000 Hz. Databladet viser en ganske kraftig peak på hovedaksen ved 3000 Hz med tilsvarende skarp dipp ut til sidene, og gradvis mer retningsbestemt oppførsel allerede fra 1000 Hz. Det tyder på en oppbrytning i høyttalermembranen. Jeg tipper at elementet også vil vise økende forvrengning allerede fra 1000 - 1500 Hz på grunn av den oppbrytningen.

    Personlig ville jeg prøvd å kombinere det elementet med en diskant som kunne deles litt lavere. Kanskje rundt 2000 Hz et sted, helst enda lavere. Jeg ser at Siegfried Linkwitz bruker dem som nedre mellomtone i en fireveis-konstruksjon, sammen med førsteordens delefilter til en 4" øvre mellomtone ved 1000 Hz:
    http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
    http://www.madisoundspeakerstore.com/4-way-speaker-kits/lx521-linkwitz-lab-open-baffle-4-way-kit/

    Software kan du kjøpe her: HT Audio home page
    Det finnes mange andre alternativer også.

    Kunnskap, vel, det handler mest om å lese seg opp litt, diskutere med folk som har gjort det før, prøve noe, høre hvordan det blir, og repeat. Ingen snarvei der, dessverre.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Putter dette spørsmål inn her, berettiget eller ikke
    Har ofte tenkt at Hifi høyttalere kan bygges av stein, granitt eller annet i mange varianter som kunne bli veldig pent etter min smak.
    Trenger ingen avstiving. Kan sages,falses, bore hull for skruing, passe tykkelse i kabinettvegger.
    Jeg har aldri sett slikt og kanskje er det en god grunn til det?.? Jeg vil tro dette er prøvd med lite hell??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er prøvd, også med kommersielle konstruksjoner. Det var en semi-berømt produsent av betonghøyttalere som het Rauna den gangen jeg begynte med hifi. Funker bra det, men litt tungt å jobbe med. Maritime assosiasjoner fulgte med på kjøpet:



    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/30485-rauna-sweden-venner.html
    Rauna Leira II | vintagehifiproducts

    Jeg så at en fyr hadde fått designpris for noen betonghøytalere nylig:
    Knallhard design i lyd og form - Aftenposten

    Betong er et dødt materiale og avgir derfor null resonans. Derfor vibrerer det ikke tilsvarende som ved andre materialer. Problemet er at den er ganske tung. Så du flytter ikke denne rundt i stua, du flytter heller stua rundt høyttaleren, sier han.
    Steinplate som baffel er ikke helt uvanlig. Vrient å skjære i, men det går da det også. Denne, for eksempel:
    pass_speaker.jpg

    (Nelson Pass Rushmore)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Disse var spesiell og originale og med dette design blir det dyrt.
    Jeg hadde tenkt et helt ordinært design med kabinett plater på ca. 1 - 2 cm tykkelse.Ikke vanskelig å bygge med Stein industri nærheten, de sager og borer og slipper som man vil.
    Litt tunge kabinettvegger blir det sikkert men overkommelig med trille-bjønn.
    Med rette høyttalere har jeg fornemmelse av at det kunne lyde heavy og samtidig elegant møbel,men dette er spinkel teori fra meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Det der er et annet element enn hva jeg simulerte, så resultatet blir også litt annerledes. Her U22REX i 38 l kasse med hhv 10 og 15 cm langt bassrefleksrør, 70 mm diameter, avrundede flenser i begge ender, middels mengde stuffing i kassen.

    Grovt sett blir element + kasse et båndpass-system med fjerdeordens avrulling fra ca 60-65 Hz og ned, og førsteordens avrulling fra ca 1200 Hz og opp. Imidlertid vil elementet også bli mer retningsbestemt oppover, så det er ikke helt opplagt hvordan det oppfører seg hverken på aksen eller skrått til siden når du kommer opp mot 2000 Hz. Databladet viser en ganske kraftig peak på hovedaksen ved 3000 Hz med tilsvarende skarp dipp ut til sidene, og gradvis mer retningsbestemt oppførsel allerede fra 1000 Hz. Det tyder på en oppbrytning i høyttalermembranen. Jeg tipper at elementet også vil vise økende forvrengning allerede fra 1000 - 1500 Hz på grunn av den oppbrytningen.

    Personlig ville jeg prøvd å kombinere det elementet med en diskant som kunne deles litt lavere. Kanskje rundt 2000 Hz et sted, helst enda lavere.
    Diskanten er allerede innkjøpt til prosjektet, da blir det heller RNX elementet. Evt 2 av de. Ellers kan kanskje du har bedre forslag? Visaton W200S-8 eller scan-speak 22W/8534G00 8ohm kanskje? Ser SEAS TV 21 selges billig på ebay.. :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig ville jeg prøvd å kombinere det elementet med en diskant som kunne deles litt lavere. Kanskje rundt 2000 Hz et sted, helst enda lavere.
    Diskanten er allerede innkjøpt til prosjektet, da blir det heller RNX elementet. Evt 2 av de. Ellers kan kanskje du har bedre forslag? Visaton W200S-8 eller scan-speak 22W/8534G00 8ohm kanskje? Ser SEAS TV 21 selges billig på ebay.. :p
    Det er mye bra med U22REX, og det er ikke opplagt for meg at noen andre 8" vil være vesentlig bedre. Se på databladet for CA22RNX: http://www.dynabel.no/Resource/File/1555/SE 5045 - CA22RNX - H1288.PDF. Den bryter opp enda verre ved 3 kHz.

    Problemet er at du prøver å kombinere en stor mellomtone med høy delefrekvens. En så stor mellomtone som 8" vil trives dårlig ved 3 kHz. Selv en Seas Excel med magnesiummembran vil begynne å klage der oppe: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=95 (Jeg deler mine 6,5" Excel W17 ved 2,3 kHz med 60 dB/oktav for å slippe det der.)

    Noen forslag:
    • Bruke U22REX, men bygge tre-veis med en liten 4" øvre mellomtone i tillegg for å komme høyt nok til å dele ved 3 kHz.
    • Bygge to-veis, men bruke Excel W22 med stiv magnesiummembran, og dele så bratt som du bare får til et sted mellom 2 og 2,5 kHz. Fjerdeordens, minst.
    • Beholde U22REX og diskantene som toveis, men vesentlig lavere delefrekvens enn du hadde tenkt og et brattere delefilter enn du hadde tenkt. Det påstås at diskantene kan jobbe så lavt som 1,5 - 1,8 kHz som dipol eller med større bakkammer. En kilde sier til og med 1,2 kHz. Et fjerdeordens Linkwitz-Riley delefilter ved 1,8 kHz ville vært et mulig kompromiss, ihvertfall hvis du gjør noe med bakkammeret.

    Hvorfor valgte du 3000 Hz som delefrekvens, forresten? Det bør gå helt fint å dele en god del lavere enn det:
    Neo 3
    The Neo3 PDR

    Jeg holder på med noe i retning av tre-veis varianten, bare med en 10" mellombass, 6,5" mellomtone, og en Beyma TPL150 diskant. Jeg fjerner bakkammeret på diskanten og lar baksiden i stedet spille inn i en stor, polstret kasse over kassen for mellomtonen. Planlagt delefrekvens til diskanten er et sted rundt 1800 Hz, men det finner jeg ut av når kassen er ferdig. Det er såpass stort overlapp mellom de brukbare arbeidsområdene for hvert element at jeg har en del valgfrihet i delefrekvens og filtersteilhet.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Muligens. Umiddelbart tror jeg såpass tynne plater vil ringe ganske kraftig og vil trenge en innvendig matrise for avstiving og demping, men verdt å prøve. Det kommer ihvertfall til å se tøft ut. Google viser vei:
    DIY Granite Speakers with Seas G17REX/P and 27 TFFC Drivers
    Amazing stone speakers in the making
    faktiskt.se: Introduktion till bygget av Ino Audio i68es-s
    Ja der var det noen heftige saker, mer komplisert utforming enn hva jeg hadde tenkt.
    Ja, veggene kan ikke være for tynne, minimum 2 cm, vil jeg tro.
    Om det blir uheldige lyder,ekko etc, fra dette, så er det ikke forsent å gjøre noe med det etter de er skrudd sammen.
    F.ex. Kunne jeg tenke meg å kle steinen innvendig med gummi eller noe annet. Høres ihvertfall spennende ut.
    Flott stenskulptur med 3 veis høyt. Ville sikkert vekke oppmerksomhet hos gjester også uten at det er det viktigste.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    U22REX kan benyttes med 27TDFC i waveguide, da kan du dele lavt og nyte fordelene som WG gir. Filteret blir enkelt.
    Ref Zaph Audio "Waveguide TMM"
    Excel W22 mag. bør ikke benyttes over 2 khz. (Seas Trym, Linkwitz Orion og TMM prosjektet her)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et fjerde forslag er å beholde diskanten, men kombinere den med to 6,5" mellomtoner i en D'Appolito-konfigurasjon, dvs mellomtone-diskant-mellomtone vertikalt. Jeg liker Seas Excel, men utfordringen blir igjen å temme den voldsomme oppbrytningen i det elementet.

    wankel har rett. En W22 bør nok ikke tvinges høyere enn 2 kHz. Jeg deler mine W17 bratt ved 2,3 kHz, ettersom de er litt mindre og bryter opp ved litt høyere frekvens. Original delefrekvens på mine dynaBel Euforia er 2,4 kHz med 24 dB/oktav (LR4), og da er det en hardhet som ligger og lurer rett under overflaten.

    En annen liten utfordring vil være at diskanten peaker litt rundt 2 kHz uten bakkammer. Hvis du deler den så lavt, vil det være en interessant oppgave å ta frem et delefilter som får disse elementene til å summere seg flatt akustisk. Det er sånt som gjør høyttalerbygging gøy. :)

    @Stein 99: Selvklebende asfaltplater innvendig gir bra demping på sånt som dette.
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Da har jeg tenkt i ett par dager på løsningen, det jeg har kommet fram til er at skal man først lage 3veis så er dat vel bare å smelle skikkelig til. Dobbel 8" i hvert kabinett: SEAS CA22RNY. Diskant som før: B&G Neo3w. Hvilke mellomtoner passer best av Seas MCA12RC og Seas MCA15RCY til dette? eller andre forslag til bass mellomtone? på databladene ser begge mellomtonene til å skreve ut ved 2khz... Tenkte delingen bilr vel 375hz og 3000hz?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Da jeg leste på div fora om denne diskanten var det 3khz som gikk igjen om denne.

    Eks:

    "I have used Vifa for years but tried these when my brother raved about them. After more than usual problems in mounting, I was finally able to hear more detail then any dome tweeter in the same price range. The sound is a bit brilliant but I like that. However after a couple weeks, I decided to use an 18db crossover at 3K Hz instead of the 12db I had before, definite improvement. Be patient with mounting, I'm not the only one who had a bit of difficulty, but they sound great!"

    "after trying out a few dayton soft dome tweeters and a couple Vifa tweeters i just wasnt satisfied how my project was turning out... it was missing the "airie" (sp) sound i am use to from my Definitive BP7001's. well after finding this tweeter is was the missing link... it brightened everything up but not at all harsh on the ear. I currently have it xover @ 3K but will be trying out different points. TAKE A CHANCE ON THIS TWEETER... YOU WILL NOT BE DISAPPOINTED"

    Denne om diskusjon om den norske forsmann høyttaleren som benytter denne i topp:

    "Ja det ser ut som Neo3 i topp delt mot en Neo10 er en god løsning, anbefalingen var vist 300 hz og 3000 hz til diskant. Jeg må virklig få hørt noen av disse Bohlender sakene snart. Jeg har et par Neo8 som jeg tenkte å prøve, med det notch filteret for å spille helt opp med. Og delt mot en bassmellomtone før bassen tar over."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, forstår, men det er ikke så mye i måleresultatene som tilsier at det er en knallhard begrensning eller et fasitsvar. Alt med en høyttaler er kompromisser. Det gjelder å finne en balanse mellom alle mulige kryssende hensyn og avveininger. Forsman ser ut til å bruke en delefrekvens på 10 kHz (!) på VSS4 og VSS5. Se også måleresultatene for Neo 3 her: Zaph|Audio

    Jeg har ikke prøvd hverken MCA12 eller MCA15 selv. Begge ser bra ut fra databladene og gir gode måleresultater i uavhengige tester:
    Midrange test data
    3-Way Classic

    Forskjellen mellom dem er spredning og oppbrytningsfrekvens. MCA15 har full spredning til ca 2 kHz og bryter opp ved 6 kHz, mens MCA12 først bryter opp ved 12 kHz. Av disse to tror jeg at jeg ville valgt MCA12 for en delefrekvens ved 3 kHz. Da er spredningen intakt og det er såpass mye å gå på før oppbrytningsfrekvensen at du kan bruke et forholdsvis slakt delefilter.

    Legg merke til at Neo3w har 93 dB følsomhet og MCA12 bare 86 dB. Det er ganske stor forskjell, så du blir nødt til å dempe diskanten med 9 dB i deleflteret for å få dette til å gå opp. Det er kanskje litt synd å gjøre det med en så kjapp diskant som dette. Eventuelt kan du bruke to mellomtoner i MTM-konfigurasjon (+6 dB) og dempe diskanten med 3 dB. Du kan også vurdere mellomtoner med større følsomhet for å slippe den pad'en. Her er en: http://www.audax-speaker.de/index.p...ex[shop_articles][data][shop_articles_id]=107

    Et annet hensyn er at Neo 3 spiller veldig rent med stort sett bare andreordens forvrengning. Da bør du også ha en mellomtone som har en tilsvarende ren og "åpen" lydkarakter. Den Audax'en over kan muligens passe til det kriteriet. Jeg ser også at enkelte løser det med en B&G Neo 8 eller Neo 10 mellomtone sammen med en Neo 3. De har 92-93 dB følsomhet og bør passe godt i lydkarakter. Delefilteret blir veldig enkelt, men vil kanskje trenge en del eq til slutt for å spille "flatt". Jeg ville ihvertfall tenkt gjennom fordeler og ulemper med en BG Neo mellomtone også før jeg låste designet.

    Du finner også noen ideer her: http://www.audax-speaker.de/index.p...on]=overview&index[shop_articles][category]=2
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn