Bil, båt og motorsykkel Lading av 12v bil-batteri

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.411
Sted
'
Hvis man parkerer over lengre tid, eksempelvis et halvår, er det da noen retningslinjer for hvordan man holder batterispenningen ved like? Kommer det på det samme om man har laderen tilkoblet hele perioden, eller bør man lade opp batteriet f eks en gang pr måned og i mellomtiden ha laderen frakoblet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424
Hvis man parkerer over lengre tid, eksempelvis et halvår, er det da noen retningslinjer for hvordan man holder batterispenningen ved like? Kommer det på det samme om man har laderen tilkoblet hele perioden, eller bør man lade opp batteriet f eks en gang pr måned og i mellomtiden ha laderen frakoblet?
Da ville jeg ha brukt en vedlikeholdslader. Den lader litt når det er behov. En moderne bil trekker strøm selv når den ikke er i bruk, det er endel datagreier som alltid surrer og går.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.256
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har du behov for at alarmen fungerer (?)
Er det andre ting på bilen som må ha spenning (?)
Kan du koble batteriet fra bilen (?)

Jeg har klart å knekke batterier både med og uten vedlikeholdslader.
På mc'ene har jeg de siste årene valgt å ta ut batteriene og så lade de 2-3 ganger i løpet av vinteren.
Men jeg lot de i mange år stå i syklene, og så lade de 3-4 ganger i løpet av vinteren. Fungerte det også.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.411
Sted
'
Jeg har klart å knekke batterier både med og uten vedlikeholdslader.
Jeg har en lader, men den er 30 år gammel og har ingen vedlikeholds funksjon, så det enkleste tenkte jeg var å kjøpe en lader som har dette og la den stå tilkoblet. Men jeg var litt usikker på om det var bra for batteriet over lang tid. Når du skriver at du «knekket batteriet» med vedlikeholdslading, vet du hvorfor/hva som gikk galt?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.278
Sted
Holmestrand
Jeg har en lader, men den er 30 år gammel og har ingen vedlikeholds funksjon, så det enkleste tenkte jeg var å kjøpe en lader som har dette og la den stå tilkoblet. Men jeg var litt usikker på om det var bra for batteriet over lang tid. Når du skriver at du «knekket batteriet» med vedlikeholdslading, vet du hvorfor/hva som gikk galt?
Eldre batterier «tørket» ut etter hvert, så de måtte refylles under marsjen, ellers ser jeg ikke større problemer her?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.278
Sted
Holmestrand
Du kan selvsagt bruke en tidsbryter på laderen slik at den er på 1 dag i uke eller hver 14. dag feks.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.562
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
enten vedlikeholdslader eller koble fra batteri, ingenting og overtenke her. Det er 1000vis av biler bare i Norge som gjør dette hver vinter

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.411
Sted
'
ellers ser jeg ikke større problemer her?
Jeg fikk en a-ha-opplevelse (eller rettere sagt en hva-faen-opplevelse) for 10 år siden da batteriet i bilen streiket (jeg snakker fortsatt fosilbil). Jeg tenkte at, vel, vel, da får vi sette inn et nytt batteri og så tut og kjør, men så enkelt var det ikke ifølge BMW-forhandleren. Bilen måtte inn på verksted, bilens hjerne måtte fortelles at den hadde fått nytt batteri, kaliberes og snakkes pent med av en autorisert mekaniker. Etter den gang, blir jeg ikke overrasket over noe når det gjelder moderne biler.

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
3.786
Sted
Bergen
Egen erfaring, har hatt en bil stående i mitt ferieparadis siden 2013 med en Hella batterilader tilkoblet hele tiden. Den lader opp og deretter vedlikeholder den slik at batteriet er klar når jeg er på en liten ferietur, ca 5-6 ganger i året

samtidig har jeg hatt en bmw x3 rekke6 dieselkonge stående på flyplassen i semiåpent lende i et par år, her har jeg brukt en Biltema solcelle lader liggende inne på hattehyllen og det funker helt fint
BMW diesel rekke6, batteriet i bagasjerommet, krever meget stor startstrøm, dette lærte jeg før jeg fikk tak i solcelleladeren. Batteritom på flyplassen, nødstartbatteriet de hadde i vakta klarte ikke å bevege startmotoren 1 mm,,,, så av og til er 1 mm nok

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.562
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
ja ofte må man fortelle hjernen at bilen har fått nytt batteri slik at ladespenningen kan reduseres da moderne biler ofte kompenserer for gammelt batteri ved å øke spenningen. Dersom man setter inn i et nytt batteri uten å fortelle bilen det kan man risikere at det nye batteriet varer kortere.

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
3.786
Sted
Bergen
Jeg fikk en a-ha-opplevelse (eller rettere sagt en hva-faen-opplevelse) for 10 år siden da batteriet i bilen streiket (jeg snakker fortsatt fosilbil). Jeg tenkte at, vel, vel, da får vi sette inn et nytt batteri og så tut og kjør, men så enkelt var det ikke ifølge BMW-forhandleren. Bilen måtte inn på verksted, bilens hjerne måtte fortelles at den hadde fått nytt batteri, kaliberes og snakkes pent med av en autorisert mekaniker. Etter den gang, blir jeg ikke overrasket over noe når det gjelder moderne biler.
Dette kan man ordne selv…
last ned programvaren fra nettet, kjøp rett kabel fra Kina, kjøp eksakt samme type batteri som står i bilen og skal byttes. Installer batteri, koble til pc OBD med kinakabel, programmer ny startdato.. problem solved

i tillegg dersom du er dristig!
Ingen kan si hvordan det egentlig fungerer dersom du bare putter inn et nytt batteri i BMW-en og kjører av gårde. Mest sannsynlig går det helt fint, men bmw klarer ikke å nyttiggjøre seg den «bmw beste optimal lade programvaren»
dersom du lader selv nå og da kan man sikkert kjøyre mange mil..

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.041
Sted
Ytterst i havgapet...
For en god del år siden sto det i en brosjyre fra en norsk produsent at alt utover tre år var å regne som bonus for bilbatterier.. Gamle Mondeoen min er på16 året med originalbatteri....

Defa - og sikkert flere - har ladere beregnet for fastmontering i bil... Eldre ladere av "enkel type" har oftest for høy ladespenning slik at batterier vil gasse etter at det er fulladet. Disse er ikke egnet for langtidsbruk.. Utladet batteri og frost er en sikker "dødare".... hvis det er enkelt å komme til, er det også greit å ta batteriet innomhus for vinterlagring...

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.256
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Nei, egentlig ikke. Bortsett fra at den laderen var av den enklere sorten.
Måtte bytte 12v batteriet på batteri-Kona'n. Det var helt uproblematisk. Nappe ut det gamle og dytte inn det nye, koble til og alt ok. Trengte ikke gjøre noe som helst med oppsettet av bilen.
Forøvrig: Husk å ta en instruksjonsrunde med kona hvordan lukke & sjekke at dører og bakluke er ordentlig lukket slik at kupelyset ikke blir stående på...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.594
Etter den gang, blir jeg ikke overrasket over noe når det gjelder moderne biler.
Min største overraskelse var nå nylig da teslamobilen var inne for at de skulle fikse en ulyd fra hjulopphenget eller deromkring. Kom på like under 3000. Føltes som å vinne 10-20k på skrapelodd.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.159
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Når man snakker med «ekspertisen» hos Exide, Defa, Primepower osv så er det beste for batteriet, uavhengig om det er trad bly/syre, AGM eller Gel, at batteriet får «jobbe» litt også under lagring. Dvs at man da bør la starteren eller annen kraftig forbruker belaste batteriet et gang i blant, for så å koble til en lader igjen. Laderen bør da ha et program beregnet for opplading og vedlikeholdslading av den batteritype man har.

Men, man skal for all del uansett unngå dyputlading.

Topp Bunn