Ladder/ R2R dac

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Vurderer en ladderdac, til bruk sammen med Cd transport og streamer. Prismessig har jeg sett på varianter som Aqua La Voce (modulær) og Holo Spring.
Ser andre merker som Metrum og Lab12 også har eiere her.

Noen som eier ladderdac, som har testet flere og kan si noe om kvalitet, brukervennlighet og lydsignatur.
Hvordan går jeg frem, foruten å lese meg opp, reise Europa rundt for å lytte eller rett og slett bare kjøpe en, basert det jeg leser, prøve og feile?

På forhånd takk!

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
693
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
8
Gustard har vel også. 😊

Edit: Ligg faktisk ein R26 R2R på Finn akkurat no.

Mvh Arild 😊

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.531
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg har en Metrum som jeg er godt fornøyd med, men har ikke sammenlignet med så mye at jeg kan si noe om lyden via denne kontra andre alternativ. Spiller sølvskiver via en Sony scd-xa5400es og syns Metrum gjør en god jobb med logitech Touch og tvlyd.

Sist redigert:

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Takk for innspill alle!
Denafrips og Gustard er også på radaren, Pontus var tilgjengelig brukt en stund.
Soekris Audio har jeg ikke hørt om, skal sjekkes.

@BurntIsland, var det tilfeldig at det ble Metrum eller var det pga noen konkrete egenskaper?

Jeg er i utgangspunktet ute etter en dac som gir mest mulig for penga, men av høy standard …. hva nå det måtte bety av sjølmotsigelser.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.821
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det ligger en sånn som jeg har her på torget.
Tror den gir en god smak på hva det er og om du liker den type lyd.
Til prisen tror jeg du kan selge videre uten å tape mye, om noe, penger.
Hvis du bare vil sjekke ut og huke av hvordan det låter hjemme hos deg.

For meg ble dette ten lykke, men vi er jo forskjellige folk så det kan være helt annerledes for deg.

mvh

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.531
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Takk for innspill alle!
Denafrips og Gustard er også på radaren, Pontus var tilgjengelig brukt en stund.
Soekris Audio har jeg ikke hørt om, skal sjekkes.

@BurntIsland, var det tilfeldig at det ble Metrum eller var det pga noen konkrete egenskaper?

Jeg er i utgangspunktet ute etter en dac som gir mest mulig for penga, men av høy standard …. hva nå det måtte bety av sjølmotsigelser.
Litt tilfeldig. Ville ha en r2r dac etter å ha lest meg opp på temaet. Godt introduksjonstilbud i sin tid, men også gode anmeldelser. Har en Octave. En utgått modell. Du er velkommen til en lytt, og har du en dac jeg kan bruke i mellomtiden; kan du låne.

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Det ligger en sånn som jeg har her på torget.
Tror den gir en god smak på hva det er og om du liker den type lyd.
Til prisen tror jeg du kan selge videre uten å tape mye, om noe, penger.
Hvis du bare vil sjekke ut og huke av hvordan det låter hjemme hos deg.

For meg ble dette ten lykke, men vi er jo forskjellige folk så det kan være helt annerledes for deg.

mvh
Godt innspill dette også, har sett denne også, men innbiller meg at Holo og Aqua er et hakk opp, men er har jeg et stort forbehold altså

Du har også et godt poeng ift det å prøve først og om nødvendig gå videre

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Litt tilfeldig. Ville ha en r2r dac etter å ha lest meg opp på temaet. Godt introduksjonstilbud i sin tid, men også gode anmeldelser. Har en Octave. En utgått modell. Du er velkommen til en lytt, og har du en dac jeg kan bruke i mellomtiden; kan du låne.
Ok, skjønner. Dette er et svært sjenerøst tilbud av deg, mulig jeg benytter meg av anledningen. Blir over juli/ august, jobb, ferie 😊

Da blir vel rådet å lese seg opp ytterligere!

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
140
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Her er litt fler å lese seg opp på..

Multibit:
Audial DAC S5b
MHDT Laboratory (diverse)
SW1X Audio Design (diverse)

R2R:
Audio-gd (diverse)
Musician Audio (diverse)
LAIV Audio (diverse) [har norsk forhandler]
Schiit Audio (diverse)
TotalDAC (diverse)

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
140
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Er forøvrig i gang med å bygge opp samme oppsett som du vurderer - R2R+streamer+transport. Har bestilt en LAIV MicroDAC, som skal kobles balansert til min hodetelefonforsterker, og den skal fødes digitalt via USB fra en RPi 4 (som skal kjøre piCorePlayer). Det er så tanken, at en SMSL PL200T (CD-transport) senere skal kobles til DAC'en via I2S.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.222
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kjører selv med Denafrips Pontus 15th, dette er samme som forrige versjon av Venus. Fungerer fint her, låter oppløst og formidler et stort rom.
Har hatt flere modeller fra Denafrips så tror neppe du gjør mye feil ved å velge en slik. Og de skal ha for solid byggverk! Seriøst powersupply,
og et skikkelig analogtrinn også.

I2S og USB/Coax/Optisk er vel stadig en diskusjon - jeg velger alltid I2S av lydmessige årsaker.

1751826676293.png

1751826691441.png

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.513
Torget vurderinger
1
Centaurus er en god kandidat. Kan kjøpes her av Hifisentralens egen butikk. Omgående levering med returrett. Jeg er fornøyd med min.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.300
Torget vurderinger
10
Var selv på leiting etter en god DAC for en tid tilbake og leste tester og trålet YouTube for anmeldeser, og for å gjøre en lang historie kort, endte jeg opp med
Holo Audio May KTE som er noe av det ypperste innen for R2R DACer for tiden. Knall tester der musikalitet står øverst, og i mitt tilfelle var dette full klaff!
Må til Holland for å kjøpe, og er nesten umulig å finne på bruktmarkedet, så det er en bakdel....

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Takk for nyttige og krevende 😊 innspill alle sammen, overveldende. Det finnes mange alternativer, mye å sette seg inn i.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.455
Torget vurderinger
1
Heisann

Ser i signaturen din at du spiller litt på NAIM og at nåværende dac er Chord. Har ingen erfaring med NAIM men vet at det finnes NAIM forum og det kan være lurt å sjekke ut litt om en andres erfaringer med r2r og match med NAIM Spesielt.

lykke til

Atle

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Heisann

Ser i signaturen din at du spiller litt på NAIM og at nåværende dac er Chord. Har ingen erfaring med NAIM men vet at det finnes NAIM forum og det kan være lurt å sjekke ut litt om en andres erfaringer med r2r og match med NAIM Spesielt.

lykke til

Atle
Takk for godt innspill Atle. Jeg har brukt Naimforumet i 20 år og det gir ofte stor nytte. Har "sondert terrenget" i dette tilfellet også, i det store og hele er svaret...... Naim 😊 eller Linn. Noen unntak er det, Holo for det meste. Naim flaggskip streamer har forresten r2r teknologi, bygget av Naim selv så noe må det være med denne ladderen. Skal forespørre forumet enda tydeligere tror jeg, takk.

• Liker
Reaksjoner: MFA

Bonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2024
Antall liker
532
Sted
Trondheim
Jeg opprettet en egen tråd i Naim-forumet som @MFA Atle forslo.Det ga noen bidrag, det nevnte forumet er veldig glad i Chord som alternative dac'er til Naim og Chord Qutest som jeg allerede har, spennende arkiteketur og får rosende omtaler. Ellers ikke så mye nytt under solen annet enn at jeg må lese meg ytterligere opp på både filosofier og omtaler av de ulike dac'ene som kan være aktuelle. Takk for gode innspill, linker og tema som er knyttet til emnet.

Velger også den lange og tunge tilnærmingen, kjøpe brukt, teste og finne den mest ideelle parteren. Som en start kjøper jeg en brukt Naim Dac, såkalt Ndac. Den koster ikke allverden, jeg kjenner den godt og har alltid likt den. Så får man se hva som skjer, men følge rådet til @_RoDa_ , kjøpe noe brukt r2r og lære de ulike å kjenne, hva liker jeg.

Til syvende og siste; å stille spørsmål ala dette blir som å spørre, hvilken høyttaler skal jeg kjøpe 😊 jeg er allikevel blitt endel klokere og det hele er opp til meg, men velger altså å gå den tunge veien.

Når det kommer til streamer; akkurat nå er Lindemann Limetree Bridge 2 den mest aktuelle kandidaten.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.455
Torget vurderinger
1
Jakten, letingen etter kandidater, lesing av tester, tråling av tråder og betenkninger er en spennende del av hobbyen. Har nylig gått gjennom samme prosess. Var fast bestemt på r2r dac og hadde siktet meg inn på Holo evt Denafrips. Ingen av disse er mulig å høre før kjøp ( i ettertid har denafrips fått forhandler). Litt betenkt over å sende tusenlapper utenlands også. Var nesten klar til å trykke på kjøp knappen da det dukket opp en mulighet til å lytte til en Schiit Audio Yggdrasil+LIM i eget anlegg. Den forlot aldri anlegget, har ikke angret et sekund. Denne er multibit med chip, mao r2r. Kun 16 bits og mulighet for nos. Enkelte hevder den har litt samme karakter som chord dacer.

I ettertid har det ankommet en Holo Audio red streamer og nylig et Shanling ET3 Cd drivverk så jeg har ikke tatt skrekken på internettshopping.
Blir spennende å se hva du ender opp med.

lykke til

mvh Atle

Topp Bunn